Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

Permalänk
Medlem

Lyckades komma över en Wilfa WSCG2 för dryga 400:-. Nu ska bara en bra bryggare införskaffas så kan man börja experimentera ☕️

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Lyckades komma över en Wilfa WSCG2 för dryga 400:-. Nu ska bara en bra bryggare införskaffas så kan man börja experimentera ☕️

7 i lager - köp direkt -> https://www.baristashopen.se/kaffe/baristatillbehor/pourover/...

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Det är dock väldigt svårt att göra bra pour-over utan en gooseneck kanna. Så kan rekommendera att köpa en samtidigt. Alternativt köpa en Aeropress (https://www.baristashopen.se/kaffe/kaffebryggare/aeropress/ka...) eller Clever dripper (https://www.baristashopen.se/kaffe/vara-kategorier/kaffebrygg...) som inte kräver en kanna. När du väll fastnat i specialkaffe träsket vill du nog experimentera med dessa i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

Det är dock väldigt svårt att göra bra pour-over utan en gooseneck kanna. Så kan rekommendera att köpa en samtidigt. Alternativt köpa en Aeropress (https://www.baristashopen.se/kaffe/kaffebryggare/aeropress/ka...) eller Clever dripper (https://www.baristashopen.se/kaffe/vara-kategorier/kaffebrygg...) som inte kräver en kanna. När du väll fastnat i specialkaffe träsket vill du nog experimentera med dessa i alla fall

Funderar på att testa en aeropress också, men är också på jakt efter en vettig bryggare.
Några tips?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

Det är dock väldigt svårt att göra bra pour-over utan en gooseneck kanna. [...]

Dumheter. Går man från: "Jag har köpt färdigmalt på ICA." till "Nu har jag köpt en begagnad kvarn!!!" klarar man sig gått på en vanlig vattenkokare. Jag körde själv med vanlig vattenkokare i flera år.

Visst, en riktig kanna med gåssnacke är trevligt och det är värt det; men att säga att man måste ha gåsnacke är bara dumt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Funderar på att testa en aeropress också, men är också på jakt efter en vettig bryggare.
Några tips?

En vanlig kaffebryggare menar du? Jag har hört en hel del gott om Sage Precision.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

En vanlig kaffebryggare menar du? Jag har hört en hel del gott om Sage Precision.

Precis, en hederlig kaffebryggare som inte osar billig plast och andas kvalité. Har som nämnts tidigare kollat på Wilfas och Moccamasters främst. Finns det mer märken att spana in?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att nämna en budget också, runt 2-2500:- typ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Visst, en riktig kanna med gåssnacke är trevligt och det är värt det; men att säga att man måste ha gåsnacke är bara dumt.

Det sa jag inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Precis, en hederlig kaffebryggare som inte osar billig plast och andas kvalité. Har som nämnts tidigare kollat på Wilfas och Moccamasters främst. Finns det mer märken att spana in?

Ja Sage Precision Brewer verkar vara topdog i den prisklassen idag. Moccamaster är värda priset för dom håller sjukt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

Ja Sage Precision Brewer verkar vara topdog i den prisklassen idag. Moccamaster är värda priset för dom håller sjukt länge.

Är just moccamasters rykte som talar för dom. Får se vart slutar.
Sagen ligger lite för dyrt till tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Eruku:

Det behöver dock inte bli särskilt dyrt med en gooseneck. Jag kör med en Homgeek vattenkokare med ställbar temperatur som jag köpte från Amazon för 400 kronor. Nu hittar jag inte den modellen längre, men det bör finnas motsvarande. Kombinerat med en Kalita-tratt och lite filter så går det att få riktigt fint kaffe. Dock är ju en Moccamaster bättre för mängd-drickande, men det är lite olika saker.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Då så, då var en WILFA WSP2A beställd, tack vare @JonasT synpunkter på bryggaren Den ska nu agera parhäst tillsammans med redan inköpa WSCG-2. Ska bli intressant att experimentera med lite nya smaker framöver ☕️

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lokalproducerat kaffe i koppen imorgon. Första gången jag provar detta, har verkligen inga höga förväntningar.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Kok-kaffe har man blivit itutad sedan barnsben, allt från öppen eld med farsan på älgpasset till den vedeldade spisen där det puttrade när Mor kom in från ladugården när hon var klar med djuren... Efter att man flyttade hemifrån så blev det "för besvärligt" att hålla på och koka, hantera sumpen och liknande, så bryggare och bryggkaffe "var okej"... Men aldrig lika gott som kok-kaffe.

På senare år har jag upptäckt att Perkulator är det PERFEKTA kaffet på alla vis. Bryggare kommer aldrig upp i rätt temperatur (vilket är vad som gör kok-kaffet så gott), någon "pour-over" säger sig självt att det är "inget vidare", då temperaturen går ner direkt du börjar hälla ur pipen / tar kannan från plattan. Perkulatorn cirkulerar kaffet i 100c i en minut efter att vattnet börjat koka, man slipper hålla på och mörda skog för oblekt (eller i värsta fall, blekt papper) men framförallt -- kaffet blir helt sagolikt gott och smakar precis som det skall.

Slår ett HÅRT slag för perkulatorkaffe, där grovt malda egna bönor är fantastiskt gott -- men ett bistro-kaffe från "n'Arvid" fungerar minst lika bra.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Slår ett HÅRT slag för perkulatorkaffe, där grovt malda egna bönor är fantastiskt gott -- men ett bistro-kaffe från "n'Arvid" fungerar minst lika bra.

Håller heller helt med. Sålde av Moccamastern och när vi har besök eller man vill fylla en termos med 6-8 koppar kaffe tar jag fram perkulatorn. Köra lättrostat specialkaffe är dock bara att glömma. Men mörkare rostningar blir utmärkt.

Permalänk
Medlem

Fick hem min Wilfa WSP-2A bryggare igår, ska börja testa och mala lite nu i veckan och inviga den.
Det första som slog mig är vilket kvalitétsbygge det är kontra ex en Moccamaster som visserligen är stilig med alla sina valmöjligheter när det kommer till färgval. Inget ont om Moccamaster i sig, men av dom jag har känt på så var denna rätt så överlägsen i design och känsla. Överlag är dom stiliga, men jädrar vad tung och gedigen Wilfan kändes!
Vart förvånad över hur pass gedigen den kändes vid unboxingen, fick den dör 2394:- så inte billigaste en varit nere på. Men en liten sänkning från dryga 2800:- som den ligger på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Duon uppställd 🙂

Nu ska det bara experimenteras lite och fintrimma tekniken och mängderna ☕️

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Btw, när det är dags för avkalkning...vilket lär dröja ett tag. Men bättre vara ute i tid, nåt speciellt medel som rekommenderas? Ser i manualen att wilfa själva anger medel anpassade för kaffemaskiner ...? Finns en del.
Vet att man kan köra med citronsyra, men finner det enklare att använda ett färdigt medel, oavsett om det är dyrare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Btw, när det är dags för avkalkning...vilket lär dröja ett tag. Men bättre vara ute i tid, nåt speciellt medel som rekommenderas? Ser i manualen att wilfa själva anger medel anpassade för kaffemaskiner ...? Finns en del.
Vet att man kan köra med citronsyra, men finner det enklare att använda ett färdigt medel, oavsett om det är dyrare.

Nånting i stil med detta duger gott

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måste väl finnas billigare än 600:- ?
Tänkte mig nåt mer åt detta hållet, https://www.melitta.se/produkter/ Melitta har ju eget sortiment ex, funkar inte nåt sånt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Lär finnas ett gäng alternativ på diverse ställen som säljer kaffeprylar. Här finns till exempel en flytande variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kratos:

Lär finnas ett gäng alternativ på diverse ställen som säljer kaffeprylar. Här finns till exempel en flytande variant.

Tack, betydligt mer humanare. Är Melittas egna nåt alternativ https://www.melitta.se/produkter/ ? Är inte priset som avgör direkt, mest nyfiken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Måste väl finnas billigare än 600:- ?
Tänkte mig nåt mer åt detta hållet, https://www.melitta.se/produkter/ Melitta har ju eget sortiment ex, funkar inte nåt sånt?

Well, det är 60 påsar i förpackningen; så 10 SEK/avkalkning. Ganska rimligt tycker jag. Säljs säkert som portionspåsar också för ~15 SEK/påse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen båda

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tack, betydligt mer humanare. Är Melittas egna nåt alternativ https://www.melitta.se/produkter/ ? Är inte priset som avgör direkt, mest nyfiken.

Melittas egna funkar säkert också, värt att nämna att jag inte har någon erfarenhet av varken det medel jag länkade eller Melittas men har använt Cafettos kvarnrengöring och det funkar fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kratos:

Melittas egna funkar säkert också, värt att nämna att jag inte har någon erfarenhet av varken det medel jag länkade eller Melittas men har använt Cafettos kvarnrengöring och det funkar fint

Tack, ja får göra lite research.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Nämnde för ungefär ett år sen att jag skaffade en Rancilio Silvia, nu har den fått några uppgraderingar: mikrokontroller (ITO) som ger mig bland annat kontroll över temperaturen men även tryckprofilering, flödesmätare, temperatursensor, trycksensor, membranregulator till pumpen som gör pumpen tystare och värmeisolering. Länkat några bilder, isolering runt ångröret blev inte jättebra men bör nog fungera.

Dold text

Ska montera skärmen på ovansidan av maskinen, har skrivit ut en ny plåtskiva i rostfritt stål med utskärning för skärmen, sedan blir det att köra lite kalibrering på värmeelementet så kontrollern vet hur temperaturen i maskinen ändrar sig över tid eller något sånt.

Blev en stor skillnad efter jag monterade mikrokontrollern och kunde kontrollera temperaturen, min espresso blev inte längre så surt eller bittert att ansiktet vrängde sig.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Delvis inspirerande tråd för nya kaffetips! Ser fram emot att testa The Outsider och Prime Brew från samma Gringo. (Den förra har den snyggaste påsen nånsin). Espressobönor är mer åt det mörkrostade hållet och kommer ge magnetisk mustasch vid utloppet hos BB005-kvarnen men torkar gladeligen av ty gillar den skarpt, hur den ser ut i köket och två eller tre dos-prickar istället för att behöva stå och väga bönor flera gånger varje dag. Förstår att det senare är en uppskattad del av vissas ritual, dock ej min. Blir hursom skoj att prova gringokaffet i mokabryggaren

Edit. Och cool sida Glader, well done!

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Nämnde för ungefär ett år sen att jag skaffade en Rancilio Silvia, nu har den fått några uppgraderingar: mikrokontroller (ITO) som ger mig bland annat kontroll över temperaturen men även tryckprofilering, flödesmätare, temperatursensor, trycksensor, membranregulator till pumpen som gör pumpen tystare och värmeisolering. Länkat några bilder, isolering runt ångröret blev inte jättebra men bör nog fungera.

Ska montera skärmen på ovansidan av maskinen, har skrivit ut en ny plåtskiva i rostfritt stål med utskärning för skärmen, sedan blir det att köra lite kalibrering på värmeelementet så kontrollern vet hur temperaturen i maskinen ändrar sig över tid eller något sånt.

Blev en stor skillnad efter jag monterade mikrokontrollern och kunde kontrollera temperaturen, min espresso blev inte längre så surt eller bittert att ansiktet vrängde sig.

Coolt. Vart har du köpt den?