Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Ska jag tolka det som att det är allmänt känt att Moccamaster bättre än Wilfa? Nån modell i spannet 1,5k-3k som rekas isåfall?

Jag ler obv lite åt mig själv eftersom självklart är det själva valet av kaffe/kaffeböna som är det primära

Vattenkokare finns här hemma till frugans idoga tedrickande men hur fungerar en sådan clever dripper då? Jag startar oftast dagen med att göra en kanna kaffe och har inte tid att göra kopp för kopp, så att säga - därför jag sneglat åt fräsigare kaffebryggare eller presskanna.

Utveckla gärna vad du menar med kostnadseffektivt mtp elbryggare, om du har tid och lust

Wilfa har väl spottat upp sig de senaste åren men Moccamaster brukar alltid vinna tester. Jag har själv en Melitta som är något billigare.

En Clever Dripper är i princip en presskanna med kaffefilter, alternativt kan den beskrivas som en bryggtratt med avstängningsventil. Du sätter i ett pappersfilter, lägger i malet kaffe och stänger ventilen innan du häller på vattnet. Efter ett par minuter öppnar du ventilen och låter kaffet rinna ner i koppen. Du får samma blötläggning som i en presskanna men du slipper böset i botten som istället fastnar i filtret.

En bättre elbryggare fungerar utmärkt till vardagskaffe just för att slippa mecka, däremot är det kanske inte att rekommendera till finare specialkaffe som man oftast brygger i mindre mängd. Vi använder bryggare 7 dagar i veckan men brygger också enstaka koppar med v60 eller kalita nästan lika ofta.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Min åsikt är att det är värt att brygga kopp-per-kopp. Här gör sig Clever Drippern (YouTube-video) väldigt bra, för den kräver egentligen ingen fancy utrustning och den är väldigt förlåtande vad gäller malningsgrad på kaffet.

Detta sagt, om man prompt vill brygga en större mängd kaffe vid ett givet tillfälle och sedan hälla upp under dagen skulle jag ändå säga att det är svårmotiverat med en elektrisk bryggare. Personligen kör jag Chemex + Termos de få ggr jag behöver brygga mycket kaffe vid ett tillfälle och ex. ta med mig kaffet till kontoret eller ut.

En bra bryggare är dyr (imho).

Min åsikt är att den enda anledningen till att köpa en riktigt bra elbryggare (Sage Precision, Moccamaster, Wilfa Performance) är att bryggprocessen är automatisk. Dvs. du behöver inte stå och hälla vatten på kaffet, utan du häller i kaffe i tratten, vatten i tanken, och trycker på start.

Men är det värt över 3 000 SEK (Prisjakt, Sage Precision) att inte behöva brygga för hand? Om du redan har en vattenkokare behöver du bara köpa dig en Chemex (~500 SEK) och en Termos och vipps har du kaffe för hela dagen -- om du vill.

Addera att en Chemex är väldigt mycket lättare att rengöra än en elbryggare, samt att kaffet blir godare (egen åsikt).

Tack för utförlig info! Det kan mycket väl vara så att det är det här jag går för i slutändan. Har haft samma ritual i flera år nu - dricka 3-4 koppar varje morgon så det är inte ett alternativ att göra,kopp för kopp. Iaf inte vad gäller huvuddelen av mitt kaffedrickande. Därför lutar det väl åt chemex i första hand, mdn har fått mkt att tänka/googla på nu - kul!!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Vill man inte lägga multum på en kaffebryggare än min starka rekommendation Philips Café Gourmet. Till skillnad från de flesta andra bryggare där vattnet oftast flödar (långsamt) genom ett termoblock för uppvärmning på vägen mot filtret, så är detta en vertikal bryggare där allt vatten kokas upp i toppen innan något släpps på ner mot kaffet. Processen blir alltså mer lik manuell bryggning i ett gammaldags porslinsfilter, om än att man tyvärr inte har någon möjlighet att kontrollera flödeshastigheten eller vattenstrålens placering.

https://www.webhallen.com/se/product/328457-Philips-Kaffebryg...

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Wilfa har väl spottat upp sig de senaste åren men Moccamaster brukar alltid vinna tester. Jag har själv en Melitta som är något billigare.

En Clever Dripper är i princip en presskanna med kaffefilter, alternativt kan den beskrivas som en bryggtratt med avstängningsventil. Du sätter i ett pappersfilter, lägger i malet kaffe och stänger ventilen innan du häller på vattnet. Efter ett par minuter öppnar du ventilen och låter kaffet rinna ner i koppen. Du får samma blötläggning som i en presskanna men du slipper böset i botten som istället fastnar i filtret.

En bättre elbryggare fungerar utmärkt till vardagskaffe just för att slippa mecka, däremot är det kanske inte att rekommendera till finare specialkaffe som man oftast brygger i mindre mängd. Vi använder bryggare 7 dagar i veckan men brygger också enstaka koppar med v60 eller kalita nästan lika ofta.

Har filter till min presskanna (filtret liknar på en lång, rak strumpa i princip) så effekten borde bli ungefär densamma som på en dripper då - dvs slipper kaffeböset osv.

Har redan en vattenkokare så det lutar kanske åt chemex plus en kvarn till att börja med.

Plus nöjet att börja sondera bönor till kvarnen. Har eg ingen superpreferens vad gäller kaffesmak så det är svårt att sätta ord på vad jag möjligen är ute efter men brukar rent generellt gilla sådant som marknadsförs som mörkrostat. Räknar dpck med att jag har en djungel att välja ur

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Har filter till min presskanna (filtret liknar på en lång, rak strumpa i princip) så effekten borde bli ungefär densamma som på en dripper då - dvs slipper kaffeböset osv.

Har redan en vattenkokare så det lutar kanske åt chemex plus en kvarn till att börja med.

Plus nöjet att börja sondera bönor till kvarnen. Har eg ingen superpreferens vad gäller kaffesmak så det är svårt att sätta ord på vad jag möjligen är ute efter men brukar rent generellt gilla sådant som marknadsförs som mörkrostat. Räknar dpck med att jag har en djungel att välja ur

I mitt tycke är Chemex en snygg men inte särskilt bra bryggare. Min hamnade snabbt längst in i ett skåp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

I mitt tycke är Chemex en snygg men inte särskilt bra bryggare. Min hamnade snabbt längst in i ett skåp.

Vad gillade du inte med Chemex? Och vilka bryggmetoder föredrar du?

IMHO är Chemex en otroligt bra bryggare med en förmåga att ge en väldigt "ren" kopp.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Vad gillade du inte med Chemex? Och vilka bryggmetoder föredrar du?

IMHO är Chemex en otroligt bra bryggare med en förmåga att ge en väldigt "ren" kopp.

Minus:
Onödigt stort/tjockt filter (slösaktigt)
Det blir ofta vakum mellan filter och karaff som helt stannar bryggningen
Ska man brygga mer än 5dl måste man mala rätt grovt och sen öka mängden kaffe (slösaktigt)
Inte särskilt bra karaff

Plus:
Kan brygga stora volumer (jämfört med V60 tex)
Snygg

Av dom tillredningssätt jag har så föredrar jag följande före Chemex: V60, Aeropress, Cleverdripper, Fransk press, Espresso, Mokka, engångsfilter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

Minus:
Onödigt stort/tjockt filter (slösaktigt)
Det blir ofta vakum mellan filter och karaff som helt stannar bryggningen
Ska man brygga mer än 5dl måste man mala rätt grovt och sen öka mängden kaffe (slösaktigt)
Inte särskilt bra karaff

Plus:
Kan brygga stora volumer (jämfört med V60 tex)
Snygg

Av dom tillredningssätt jag har så föredrar jag följande före Chemex: V60, Aeropress, Cleverdripper, Fransk press, Espresso, Mokka, engångsfilter

Apropå vakumproblemet så såg jag en expertreview på YT igårkväll där han rekade att använda den trippla filtersidan mot kanalen för att undvika vakum plus tips om att sätta dit en kinamatpinne för att hjälpa till. Tänker att det där främst är ett slags handhavandeproblem som man borde få bukt med med lote erfarenhet?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

Minus:
Onödigt stort/tjockt filter (slösaktigt)
Det blir ofta vakum mellan filter och karaff som helt stannar bryggningen
Ska man brygga mer än 5dl måste man mala rätt grovt och sen öka mängden kaffe (slösaktigt)
Inte särskilt bra karaff

Skrivet av TotalF:

Apropå vakumproblemet så såg jag en expertreview på YT igårkväll där han rekade att använda den trippla filtersidan mot kanalen för att undvika vakum plus tips om att sätta dit en kinamatpinne för att hjälpa till. Tänker att det där främst är ett slags handhavandeproblem som man borde få bukt med med lote erfarenhet?

Den del av filtret som har tre lager papper SKA vara mot pipen just för att det inte ska bli vakuum. Står i Chemex instruktion...
Har svårt att se att förhållandet kaffe/vatten behöver justeras nämnvärt bara för att man brygger mer än 5 dl. Själv kör jag ganska exakt som i guiden från J&N, dvs 6g kaffe per deciliter vatten.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Apropå vakumproblemet så såg jag en expertreview på YT igårkväll där han rekade att använda den trippla filtersidan mot kanalen för att undvika vakum plus tips om att sätta dit en kinamatpinne för att hjälpa till. Tänker att det där främst är ett slags handhavandeproblem som man borde få bukt med med lote erfarenhet?

James Hoffman?
Riktigt intressant kanal.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har alltid plaserat filtret korrekt, det händer endå ibland.

Poängen är att det finns tre huvudsakliga delar av en pour-over bryggare, filterhållare, filter och karaff. Samtliga är sämre hos Chemex IMHO än V60 på grund av sin design att vara i ett stycke. Går fortfarande att brygga bra kaffe i en Chemex såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Har svårt att se att förhållandet kaffe/vatten behöver justeras nämnvärt bara för att man brygger mer än 5 dl.

Maler man grövre så måste man ju kompensera på något sätt. Mer kaffe en vanlig lösning.

Permalänk
Medlem

Tips på bra grinders mottages !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Tips på bra grinders mottages !

Manuell eller elektrisk?
Prisklass?
Ska den klara espresso eller ej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

Manuell eller elektrisk?
Prisklass?
Ska den klara espresso eller ej?

Elektrisk
Ska klara espresso!

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Har hört att vissa får problem med magen när man dricker kaffe, hur gör ni för att dricka ändå?
Har minst fem kompisar nu som helt gett upp :'(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Elektrisk
Ska klara espresso!

Tacksam för svar

Jag är supernöjd med min Niche Zero rekommenderas varmt. Särskilt om du kommer vilja bytta mellan olika bönor och bryggmetoder. Den är dock lite knepigt att köpa samt efter brexit får man betala moms och tull. https://www.nichecoffee.co.uk/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

Jag är supernöjd med min Niche Zero rekommenderas varmt. Särskilt om du kommer vilja bytta mellan olika bönor och bryggmetoder. Den är dock lite knepigt att köpa samt efter brexit får man betala moms och tull. https://www.nichecoffee.co.uk/

Jo en sådan skulle man vilja köpa! Dock så sätter moms och tull stop för min budget! Det blir helt enkelt för dyrt för mig..
Men tack för tipset! Jag kommer att köpa en sådan om den börjar säljas i Sverige!

Har du några andra tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Jo en sådan skulle man vilja köpa! Dock så sätter moms och tull stop för min budget! Det blir helt enkelt för dyrt för mig..
Men tack för tipset! Jag kommer att köpa en sådan om den börjar säljas i Sverige!

Har du några andra tips?

Vet om det kommit från recensioner på den ännu, men Eureka Oro känns som ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Har hört att vissa får problem med magen när man dricker kaffe, hur gör ni för att dricka ändå?
Har minst fem kompisar nu som helt gett upp :'(

Sett att koffeinfritt funkat för en del bekanta.
Hurvida det finns fakta bakom påståendet vet jag ej.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

James Hoffman?
Riktigt intressant kanal.

Korrekt, han slpr mig som både ödmjuk och kunskapsstark. Klickade Follow på kanalen, händer kanske en gång vart 4 år.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Korrekt, han slpr mig som både ödmjuk och kunskapsstark. Klickade Follow på kanalen, händer kanske en gång vart 4 år.

👍 Upptäckte honom när kaffebryggaren införskaffades.
Otroligt intressant att lyssna på, är nog hans lugn i sina videor som gör det så behagligt att följa hans kanal.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Sett att koffeinfritt funkat för en del bekanta.
Hurvida det finns fakta bakom påståendet vet jag ej.

Antar att det är en stor uppoffring att börja med koffeinfritt...
Those poor souls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

Maler man grövre så måste man ju kompensera på något sätt. Mer kaffe en vanlig lösning.

Hänger inte med här riktigt. Om man maler grövre så kaffet blir för svagt så har man ju malt för grovt och underextraherat. Man ändrar ju smakprofilen helt genom att sänka extraktionen men höja koncentrationen.

Varför maler du så grovt att det blir för svagt så du måste kompensera? Kör du på ett recept där du siktar på en exakt bryggtid som du följer slaviskt eller måste du mala extremt mycket grövre för att det inte ska strypas totalt? Genuina frågor för diskussionens skull, inte retoriska frågor för att försöka dumförklara eller så. Har själv famlar i mörkret länge med chemex innan jag kände att jag fick ut riktigt bra kaffe ur den.

Min erfarenhet av chemex är att jag aldrig fått vakuumproblemet, men utan en riktigt bra kvarn hade jag problem med fina partiklar som täppte igen filtret. Det ställer med andra ord höga krav på kvarnen, då dessa oftast presterar sämre på grövre grader. Tycker även den tar bort lite väl mycket smak, men gör sig utmärkt till mörkare kaffen som annars kan smaka oljigt och bittert (men i chemex blir len och chokladig 🙂.

Permalänk
Medlem

En klassiker för er kaffeälskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Vill man inte lägga multum på en kaffebryggare än min starka rekommendation Philips Café Gourmet. Till skillnad från de flesta andra bryggare där vattnet oftast flödar (långsamt) genom ett termoblock för uppvärmning på vägen mot filtret, så är detta en vertikal bryggare där allt vatten kokas upp i toppen innan något släpps på ner mot kaffet. Processen blir alltså mer lik manuell bryggning i ett gammaldags porslinsfilter, om än att man tyvärr inte har någon möjlighet att kontrollera flödeshastigheten eller vattenstrålens placering.

https://cdn.webhallen.com/images/product/328457?trim&w=100

https://www.webhallen.com/se/product/328457-Philips-Kaffebryg...

åhhh, jag är kär Har en Moccamaster som brygger utmärkt kaffe - men den där Philipsen var ju så cyberpunkig!

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Hänger inte med här riktigt. Om man maler grövre så kaffet blir för svagt så har man ju malt för grovt och underextraherat. Man ändrar ju smakprofilen helt genom att sänka extraktionen men höja koncentrationen.

Varför maler du så grovt att det blir för svagt så du måste kompensera? Kör du på ett recept där du siktar på en exakt bryggtid som du följer slaviskt eller måste du mala extremt mycket grövre för att det inte ska strypas totalt? Genuina frågor för diskussionens skull, inte retoriska frågor för att försöka dumförklara eller så. Har själv famlar i mörkret länge med chemex innan jag kände att jag fick ut riktigt bra kaffe ur den.

Min erfarenhet av chemex är att jag aldrig fått vakuumproblemet, men utan en riktigt bra kvarn hade jag problem med fina partiklar som täppte igen filtret. Det ställer med andra ord höga krav på kvarnen, då dessa oftast presterar sämre på grövre grader. Tycker även den tar bort lite väl mycket smak, men gör sig utmärkt till mörkare kaffen som annars kan smaka oljigt och bittert (men i chemex blir len och chokladig 🙂.

Det kommer ju från min jämförelse mot V60. Där jag ansåg att största fördelen med Chemex är att man kan bygga en större volym.

Låt säga att du brygger en 10 koppars Chemex då brygger man 8dl. För att inte överextrahera så måste man mala grövre, om man skulle mala medium-fine som för en v60 skulle ju det smaka hemskt. Så man maler medium-coarse. Kör man då samma ratio så får man ett ganska blaskigt kaffe tycker jag. Detta är såklart subjektivt. Jag brygger mest lättrost och det påverkar ju så klart.

Vad anser du är en bra nog kvarn?

Permalänk
Medlem

Beställde precis Wilfa Uniform kvarn som jag hittade nedsatt till ca 2k som ofta ligger uppåt 2,5-2,8.

Länk

Kändes som ett rätt enkelt val efter james hoffmans review här:

Får se om det kanske får bli en chemex i julklapp nu.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

Det kommer ju från min jämförelse mot V60. Där jag ansåg att största fördelen med Chemex är att man kan bygga en större volym.

Låt säga att du brygger en 10 koppars Chemex då brygger man 8dl. För att inte överextrahera så måste man mala grövre, om man skulle mala medium-fine som för en v60 skulle ju det smaka hemskt. Så man maler medium-coarse. Kör man då samma ratio så får man ett ganska blaskigt kaffe tycker jag. Detta är såklart subjektivt. Jag brygger mest lättrost och det påverkar ju så klart.

Vad anser du är en bra nog kvarn?

Ja då hänger jag med. Tror dock den tunnare smaken beror mer på filtret än ration eller extraktionen, eftersom hela grejen med chemex är just filtret som ger ett renare kaffe med mindre oljor och partiklar än v60 som har väldigt tunt filter. Ljusrost har jag aldrig gillat i chemex, blir ingen kropp alla i kaffet, men prova en bra mellanrost eller rentav en riktigt färsk mörkrost så får man bort de oönskade smakerna och får ett väldigt lent kaffe.

Brukar köra något längre bryggtid och nåt snäpp högre temperatur med chemex jämfört med V60 just på grund av de grövre partiklarna som kräver lite mer för att extraheras ordentligt, men ändrar aldrig min ratio då det skulle ge ett väldigt surt kaffe med ljusrost.

Förresten, kör man mörkare rostningar I chemex så är ju dessa mer lättextraherade och kompenserar så till en viss del för att partiklarna är grövre. Inte tänkt på det förr.

Gick upp från en Wilfa WSCG-2 till en Uniform och fick bukt på min Chemex i och med det. Såg i nåt annat inlägg att du hade en Niche Zero så den är ju definitivt bra nog. Märkligt att vissa för såna oriclen med vakuum, har alltid minst 5mm från pip till filter även om jag fyllt vatten upp till kanten.

Permalänk
Medlem

Chemexen är smidig att filtrera coldbrew i. Det är enda gången den kommer fram 😁

Tycker man om smaken från Chemex filter så går dom att använda i V60 eller Clever så... Ser fortfarande ingen fördel där för Chemexen.