Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

Permalänk
Medlem

Slutade med cafetto brew clean och extra avkalkningsmedel till maskinen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Eruku:

Coolt. Vart har du köpt den?

Länkade nedanför till tillverkarens hemsida. Man kan bara beställa som företagskund och kretskortet tillverkas i en begränsad batch så man får vara snabb med att beställa eftersom tillverkningstiden ligger på 2 månader.
https://www.softwareandcircuits.com/division/circuits/product...

Lyckas man beställa ett kretskort så flashar man in Leva! och får tillgång till ganska roliga inställningar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Länkade nedanför till tillverkarens hemsida. Man kan bara beställa som företagskund och kretskortet tillverkas i en begränsad batch så man får vara snabb med att beställa eftersom tillverkningstiden ligger på 2 månader.
https://www.softwareandcircuits.com/division/circuits/product...

Lyckas man beställa ett kretskort så flashar man in Leva! och får tillgång till ganska roliga inställningar.

Pressure profiling i en maskin i den prisklassen känns ju som en game changer? Hur knepigt är det att programmera profilerna och välja dem?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Eruku:

Pressure profiling i en maskin i den prisklassen känns ju som en game changer? Hur knepigt är det att programmera profilerna och välja dem?

Jo verkligen, vill man köpa en espressomaskin med tryckprofilering från butik så får man punga ut minst 35K från Decent Espresso. Jag märkte väldigt snabbt att jag fick inga eller mycket färre kanaler när jag bryggde min espresso med tryckprofilering.

Programmera en profil är inte jättesvårt, man kan ställa in vilket tryck man vill ha vid vilken tidpunkt medan man kör pre-infusion och själva bryggningen. Det jobbiga är att veta hur profilen kommer se ut och då får man antagligen ha en hjärna med inbyggd excel eller plotta en graf i excel på förhand. När man väl har gjort sin profil så kan man välja upp till 4 olika profiler som man kan ha i en quick select.

Skulle man inte orkar programmera en profil så finns det förinställda som man kan använda och de efterliknar olika espressobryggare som använder kolvar eller fjädrar för att skapa tryck.

Klicka för mer information

Bilderna finns i manualen för programvaran till ITO som kan laddas ner HÄR.

Visa mer
Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Jo verkligen, vill man köpa en espressomaskin med tryckprofilering från butik så får man punga ut minst 35K från Decent Espresso. Jag märkte väldigt snabbt att jag fick inga eller mycket färre kanaler när jag bryggde min espresso med tryckprofilering.

Programmera en profil är inte jättesvårt, man kan ställa in vilket tryck man vill ha vid vilken tidpunkt medan man kör pre-infusion och själva bryggningen. Det jobbiga är att veta hur profilen kommer se ut och då får man antagligen ha en hjärna med inbyggd excel eller plotta en graf i excel på förhand. När man väl har gjort sin profil så kan man välja upp till 4 olika profiler som man kan ha i en quick select.

Skulle man inte orkar programmera en profil så finns det förinställda som man kan använda och de efterliknar olika espressobryggare som använder kolvar eller fjädrar för att skapa tryck.

Klicka för mer information
Visa mer

Tack! Ja priset för en Decent är lite saftigt särskilt eftersom moms tillkommer på dom 35k. Om man visste att den skulle hålla i 20 år som andra maskiner i den prisklassen så kanske det skulle vara försvarbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Då så, då var en WILFA WSP2A beställd, tack vare @JonasT synpunkter på bryggaren Den ska nu agera parhäst tillsammans med redan inköpa WSCG-2. Ska bli intressant att experimentera med lite nya smaker framöver ☕️

Lite sent ute, men: https://youtu.be/t8eYs2vxT-8

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

@GLaDER har sett den, vad var det du tänkte på?
Kollade på den modellen innan också.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

@GLaDER har sett den, vad var det du tänkte på?
Kollade på den modellen innan också.

Tänker att den borde varit högintressant för en person som letar en ny bryggare.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Tänker att den borde varit högintressant för en person som letar en ny bryggare.

Är säkert en bra bryggare, James Hoffman gav den ju inget betyg direkt men var imponerad av vad jag kunde utgöra av videon. Jag gick dels på tipset som jag skrev av Jonas här på swec.
Sen är det väl lite blandade saker jag gick på. Dels aningen högre effekt, som jag fattat det ju högre desto bättre. Sen tycker jag inte den är lika snygg, föredrar enkelhet om man säger så. Nöjd än så länge och rätt säker att den kommer fortsätta, om inte så...vad ska man göra?
Sure den är dryga 700:- billigare, men fick den billigare än så. Vart dessutom aningen avskräckt av användarrecensionerna på prisjakt ang lukten på den modellen, men jag är nöjd i vilket fall.
Man kan inte alltid hinna köpa det senaste och bästa, får man ju vänta och vänta i så fall

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Drack en helt magisk Caffe Freddo hos Budha häromdagen, med den mest ljuvliga skummade mjölken jag någonsin smakat. Jag dricker alltid mitt kaffe svart och gillar inte latte och andra mjölkdrycker, men det här var i princip en kaffemilkshake och jag måste få till nåt liknande hemma.

Har provat de knep jag hittat på nätet, dvs skaka mjölk i en burk och stavmixer, men det har inte funkat så bra. Antingen för stora bubblor som försvinner direkt eller fint skum men bara av en liten del av mjölken. Har lånat mig en franskpress och ska testa pumpa den i mjölken men är rädd att det ger samma resultat.

Någon som lyckats göra kall skummad mjölk hemma utan någon specialmaskin?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Intressant, men James säger ju att en franskpress funkar lika bra. Ska testa det imorgon! Budha använde nån maskin, typ milkshake mixer och som sagt hade mjölken en helt magisk textur. Kanske kan fuska med lite vispgrädde om jag inte får till det med bara mjölk 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Intressant, men James säger ju att en franskpress funkar lika bra. Ska testa det imorgon! Budha använde nån maskin, typ milkshake mixer och som sagt hade mjölken en helt magisk textur. Kanske kan fuska med lite vispgrädde om jag inte får till det med bara mjölk 🙂

Uppdatera gärna med ditt resultat

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Lidodido:

Intressant, men James säger ju att en franskpress funkar lika bra. Ska testa det imorgon! Budha använde nån maskin, typ milkshake mixer och som sagt hade mjölken en helt magisk textur. Kanske kan fuska med lite vispgrädde om jag inte får till det med bara mjölk 🙂

Såg du vilken mjölk som användes? Det kan ju skilja sig åt i beteende mellan mjölk med lägre fetthalt, och sådan med högre fetthalt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Såg du vilken mjölk som användes? Det kan ju skilja sig åt i beteende mellan mjölk med lägre fetthalt, och sådan med högre fetthalt.

Arlas Latte Art måste ju vara rätt sorts mjölk här tänker jag?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av RVX:

Arlas Latte Art måste ju vara rätt sorts mjölk här tänker jag?

Det är väl egentligen en ganska fet mjölk med extra protein tillsatt? Jag tänker att det säkert är bra till vissa sorters skum (exempelvis för cappuchino), men det beror nog på vilken munkänsla/konsistens som eftersträvas också.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det är väl egentligen en ganska fet mjölk med extra protein tillsatt? Jag tänker att det säkert är bra till vissa sorters skum (exempelvis för cappuchino), men det beror nog på vilken munkänsla/konsistens som eftersträvas också.

Ja så är det nog, krävs nog lite experimenterande.
Vet inte riktigt vad som är att föredra annars, vanlig grön eller vad riktigt?
Har inte alltför stor erfarenhet av detta..

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av RVX:

Ja så är det nog, krävs nog lite experimenterande.
Vet inte riktigt vad som är att föredra annars, vanlig grön eller vad riktigt?
Har inte alltför stor erfarenhet av detta..

Jag har själv haft rätt bra erfarenhet av baristamjölken, men nu blir det mest Oatly iKaffe, som jag tycker funkar riktigt bra för att vara havremjölk. Annars har jag fallit tillbaka på 3%:ig standardmjölk. Men det ska ärligt sägas att skumningen är något jag måste jobba mycket mer på.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag har själv haft rätt bra erfarenhet av baristamjölken, men nu blir det mest Oatly iKaffe, som jag tycker funkar riktigt bra för att vara havremjölk. Annars har jag fallit tillbaka på 3%:ig standardmjölk. Men det ska ärligt sägas att skumningen är något jag måste jobba mycket mer på.

Ah ok, tänkte att baristan var en bra grund att starta på.
Tack för tipset

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Såg du vilken mjölk som användes? Det kan ju skilja sig åt i beteende mellan mjölk med lägre fetthalt, och sådan med högre fetthalt.

Såg inte men kan hända han körde nån specialmjölk, han snålar sällan in på detaljerna. Tror dock det var maskinen som gjorde största nyttan, som en mixerstav fast några typ vågiga skivor istället för knivar. Ska se vad jag kan få till själv.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Lidodido:

Såg inte men kan hända han körde nån specialmjölk, han snålar sällan in på detaljerna. Tror dock det var maskinen som gjorde största nyttan, som en mixerstav fast några typ vågiga skivor istället för knivar. Ska se vad jag kan få till själv.

Det borde gå att kopiera det med en stavmixer med emulsionsskiva, typ: https://www.glasochinterior.se/catalog/product/view/id/38508/

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Kanske endå kan vara värt att köpa en Nanofoamer om det är något du gillar? https://www.baristashopen.se/kaffe/varumarken/subminimal/subm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det borde gå att kopiera det med en stavmixer med emulsionsskiva, typ: https://www.glasochinterior.se/catalog/product/view/id/38508/

Hade min stavmixer haft en sån så hade jag provat direkt 😉 går kanske modifiera min stavmixer till att kunna skumma men har inte kommit på nån bra idé än...

Skrivet av Eruku:

Kanske endå kan vara värt att köpa en Nanofoamer om det är något du gillar? https://www.baristashopen.se/kaffe/varumarken/subminimal/subm...

Ooh den såg fin ut, kanske lite för dyr just nu då sambon redan är skeptisk till hur mycket pengar jag lagt på kaffe det senaste året, men hon gillade ju också freddon så 😊

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Lidodido:

Hade min stavmixer haft en sån så hade jag provat direkt 😉 går kanske modifiera min stavmixer till att kunna skumma men har inte kommit på nån bra idé än...

Har du kollat om det går att köpa till? Jag har haft en Braun före nuvarande Bamix, och till den fanns det i alla fall en hel del tillbehör att köpa till.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Har du kollat om det går att köpa till? Jag har haft en Braun före nuvarande Bamix, och till den fanns det i alla fall en hel del tillbehör att köpa till.

Jo redan kollat, det här är en gammal Electrolux som slutade säljas för typ 8 år sen och verkar inte ha några tillbehör alls... Inte direkt så att dom kör på nån standardiserad koppling för tillbehör och så utan det är nog en one-off-modell.

Verkar som att franskpress är bästa lösningen för att fixa nåt fint hemma, testar I eftermiddag och rapporterar!

Permalänk
Medlem

Franskpress funkade inte så bra. Körde oatlys ikaffe för att ha bästa förutsättningarna, men icke! Blev nog perfekt mjölk för latte, mer som en kräm men inte alls samma tjocka fasta skum som hos Budha. Blir nog för små bubblor, har ju fått till bättre med en shaker men då har många bubblor varit för stora.

Måste nog fråga han om han blandar I grädde eller om det finns nåt annat knep, eller om man helt enkelt måste köpa rätt maskin för jobbet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Franskpress funkade inte så bra. Körde oatlys ikaffe för att ha bästa förutsättningarna, men icke! Blev nog perfekt mjölk för latte, mer som en kräm men inte alls samma tjocka fasta skum som hos Budha. Blir nog för små bubblor, har ju fått till bättre med en shaker men då har många bubblor varit för stora.

Måste nog fråga han om han blandar I grädde eller om det finns nåt annat knep, eller om man helt enkelt måste köpa rätt maskin för jobbet...

Man behöver rätt maskin för jobbet.

Permalänk
Medlem

Är i Visby och hittade detta kaffe i Kaffe och Te handeln.

Specialkaffe från Kina. Någon som provat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

Är i Visby och hittade detta kaffe i Kaffe och Te handeln.

https://i.ibb.co/nkpwZP3/20210816-113959-2.jpg

Specialkaffe från Kina. Någon som provat?

Det var ingen höjdare. Fick inga aromer utöver kaffe direkt. Kanske man kunde ana lite bittermandel. Provade först en V60 och sedan en Aeropress för att utesluta handhavande fel.

Permalänk
Medlem

Det har blivit en rejäl pourover-period nu på sistone, så där lagom till att man behöver komma in till kontoret igen. Där har jag ju ett aeropress-kit i alla fall, så det går ju få en habil kopp ändå, men men, kanske får försöka hitta en billig och bra våg och ta in en plast-V60. Skulle nog gärna ha en hyfsad kanna då också, förstås. Har man vant sig med Harios Buono är man ju ovillig att kompromissa. Tyvärr tycker jag inte att min porlex, som duger bra till aeropress, alls gör bönorna rättvisa när man ska mala för pourover heller (för mycket fines som slammar igen filtret).

Men hursomhelst, skaffade en Hario Switch rätt nyligen, och måste säga att jag är väldigt nöjd. Det går att köra en sorts hybrid mellan immersion och pourover med den, med i mitt tycke väldigt bra resultat. Inte alltför olikt vakuumbryggare (med pappersfilter), men enklare att diska.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."