Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

Permalänk
Medlem

Finns det någon tuff utrustning för folk som vill förbereda kaffe som man gjorde innan elektriska tillbehör/maskiner blev en grej?
Kan inte historian så bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Finns det någon tuff utrustning för folk som vill förbereda kaffe som man gjorde innan elektriska tillbehör/maskiner blev en grej?
Kan inte historian så bra!

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Finns det någon tuff utrustning för folk som vill förbereda kaffe som man gjorde innan elektriska tillbehör/maskiner blev en grej?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

The bripe ser rätt så cool ut faktiskt 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är ny på presskanna så letade upp en Hoffman-guide på yt för att se hur han rekar användning.

Följde hans råd och kaffet jag drack imorse var way bättre än det jag drack igår. Nu var det ju gjort på ett närbutiksköpt kaffe så ska bli spännande att se vad resultatet blir när kvarnen kommer i posten

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Fan va tufft!! Tack!
Jag hittade en artikel om hur man brukade göra, standard brukade vara att man fick rosta sina egna bönor i en panna eller liknande.

Trots allt så är väl kaffe i principen rätt så simpel?
Rosta bönor, mal dom, släng i varmvatten.

Sedan kommer tilläggen med att filtrera (förr så lät man ju bara sumpen sjunka ner till botten)
Tänka på rätt temperatur, jämn rostning, och mala fint nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

Jag är supernöjd med min Niche Zero rekommenderas varmt. Särskilt om du kommer vilja bytta mellan olika bönor och bryggmetoder. Den är dock lite knepigt att köpa samt efter brexit får man betala moms och tull. https://www.nichecoffee.co.uk/

Detta att de säljer för "momsat" pris när de sedan stoppar den i egen ficka, så att man får betala moms på det hela vid import är förkastligt. Kommer aldrig köpa en så länge de håller på så (inte för att de tycks sakna kunder trots detta, förstås). Så för egen del letar jag bland de andra alternativ som finns för motordrivna espressokvarnar i ungefär samma prisklass.

Det om att hålla på att ställa om mellan espresso och pourover tror jag ganska lite på. Det må kallas "zero retention" men det är ju inte 0, och man kommer vilja köra ut exchange vid omställning oavsett (vilket väl inte är en stor sak iofs). Lägg på fipplandet med att ratta in espresso efter att man gjort en V60-bryggning så tror i alla fall jag att jag inte skulle byta mellan särskilt gärna eller ofta. Nu gör jag ju det idag med 1ZPresso JX-Pro, men ovanstående är ju en av anledningarna till att jag letar vettig elkvarn...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Det om att hålla på att ställa om mellan espresso och pourover tror jag ganska lite på. Det må kallas "zero retention" men det är ju inte 0, och man kommer vilja köra ut exchange vid omställning oavsett (vilket väl inte är en stor sak iofs). Lägg på fipplandet med att ratta in espresso efter att man gjort en V60-bryggning så tror i alla fall jag att jag inte skulle byta mellan särskilt gärna eller ofta. Nu gör jag ju det idag med 1ZPresso JX-Pro, men ovanstående är ju en av anledningarna till att jag letar vettig elkvarn...

Jag har en Niche Zero som jag ställer om nästan varje dag. Ställer alltid om till espresso direkt efter jag kört annan grovlek, och då körs ju den ytterst lilla mängden grova bort i den processen. När jag kört grovt och det har varit för mycket skal (ibland fastnar det med statisk elektricitet) så petar jag i tre-fyra bönor som städar bort. Samma om jag verkligen vill bli av med eventuell espressomalt. Räcker med några få bönor.

Det viktigaste är ju att man skruvar upp kvarnen och städar ibland, då kommer det knappt fastna något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Jag har en Niche Zero som jag ställer om nästan varje dag. Ställer alltid om till espresso direkt efter jag kört annan grovlek, och då körs ju den ytterst lilla mängden grova bort i den processen. När jag kört grovt och det har varit för mycket skal (ibland fastnar det med statisk elektricitet) så petar jag i tre-fyra bönor som städar bort. Samma om jag verkligen vill bli av med eventuell espressomalt. Räcker med några få bönor.

Det viktigaste är ju att man skruvar upp kvarnen och städar ibland, då kommer det knappt fastna något.

Ja, den process du beskriver är något jag själv vet med mig att jag inte skulle orka hålla på med i längden, så även om jag köper en kvarn som klarar både och skulle jag bara köra den för det ena och en annan kvarn för det andra. Har inga problem med att veva lite medan vattnet kokar upp när jag gör V60 t.ex., men det blir ganska mycket mer veva när det är espressostorlek, så där kan jag betala för lite avlastning. Men inte moms på "moms-pris" som sagt.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Ja, den process du beskriver är något jag själv vet med mig att jag inte skulle orka hålla på med i längden, så även om jag köper en kvarn som klarar både och skulle jag bara köra den för det ena och en annan kvarn för det andra. Har inga problem med att veva lite medan vattnet kokar upp när jag gör V60 t.ex., men det blir ganska mycket mer veva när det är espressostorlek, så där kan jag betala för lite avlastning. Men inte moms på "moms-pris" som sagt.

För min del så är det inga som helst problem. Har haft den i flera år nu. Supergrym kaffekvarn.

Det andra har jag ingen åsikt eller inblick i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Detta att de säljer för "momsat" pris när de sedan stoppar den i egen ficka, så att man får betala moms på det hela vid import är förkastligt. Kommer aldrig köpa en så länge de håller på så (inte för att de tycks sakna kunder trots detta, förstås). Så för egen del letar jag bland de andra alternativ som finns för motordrivna espressokvarnar i ungefär samma prisklass.

Det om att hålla på att ställa om mellan espresso och pourover tror jag ganska lite på. Det må kallas "zero retention" men det är ju inte 0, och man kommer vilja köra ut exchange vid omställning oavsett (vilket väl inte är en stor sak iofs). Lägg på fipplandet med att ratta in espresso efter att man gjort en V60-bryggning så tror i alla fall jag att jag inte skulle byta mellan särskilt gärna eller ofta. Nu gör jag ju det idag med 1ZPresso JX-Pro, men ovanstående är ju en av anledningarna till att jag letar vettig elkvarn...

Jag tycker funkar bra. Har jag dialat in en espresso så minns jag att det var på säg 11. Så inga problem att bara byta och snurra tillbaka till 11. Gör det de flesta dagar. Retention är så pass låg att jag aldig märkt det i alla fall. Men det är klart hade jag haft plats det varit najs med två kvarnar nån annan lösning på ovanstående "problem" kan jag inte komma på.

Men gör ett expremint och brygg säg 17gram och en batch till där du byter ut 0,1 gram till ett annat kaffe i en annan malningsgrad. Känner du skillnad har du grymma smaklökar 👍

Permalänk
Medlem

Nästa gång jag städar kvarnen ska jag spara att rester och ser om det ens registrerar på min smyckesvåg

Permalänk
Medlem

Jag har varit i USA nyligen för andra gången, till Vegas, Angeles och Fransisco.
Finns det andra ställen i världen där kaffet är så, klent?

Jag hittade Gevalia hos Walmart men köpte tyvärr inget.

Jag bryggde ett par kannor med en bryggare i hotellägenheten jag bodde med det kaffet som ingick i boendet, och där rekommenderades att använda så mycket vatten att det hade blivit 12 koppar vatten till 3-4 skopor kaffe.
Fatta att det blir svagt!

På gevaliapaketet rekommenderas 1,5 tablespoon per 6 oz vatten. (6 oz ≈ 177 ml). Jag tror i svenska mått så stämmer det ganska bra.

Nu har säkert SwecRedaktionen en del att säga om detta som rutinerade CES besökare, men säkert några andra här på forumet.

Jag har googlat lite men kan inte hitta utlåtanden från andra med smak för "svenskt kaffe" om hur kaffet smakar i säg, Storbritannien, sydamerika, afrika, eller asien.

Är det slött och klent överallt, utom i Sverige?

Och hur är egentligen starbucks i USA om man besöker deras ställen?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag har varit i USA nyligen för andra gången, till Vegas, Angeles och Fransisco.
Finns det andra ställen i världen där kaffet är så, klent?

Jag hittade Gevalia hos Walmart men köpte tyvärr inget.

Jag bryggde ett par kannor med en bryggare i hotellägenheten jag bodde med det kaffet som ingick i boendet, och där rekommenderades att använda så mycket vatten att det hade blivit 12 koppar vatten till 3-4 skopor kaffe.
Fatta att det blir svagt!

På gevaliapaketet rekommenderas 1,5 tablespoon per 6 oz vatten. (6 oz ≈ 177 ml). Jag tror i svenska mått så stämmer det ganska bra.

Nu har säkert SwecRedaktionen en del att säga om detta som rutinerade CES besökare, men säkert några andra här på forumet.

Jag har googlat lite men kan inte hitta utlåtanden från andra med smak för "svenskt kaffe" om hur kaffet smakar i säg, Storbritannien, sydamerika, afrika, eller asien.

Är det slött och klent överallt, utom i Sverige?

Och hur är egentligen starbucks i USA om man besöker deras ställen?

Har själv bott i SF under en längre tid och kan säga rent utav att det börjar gå åt rätt håll med att det blir bättre kaffe generellt på bensinmackar etc. Men fortfarande är det illa. Starbucks har en bra lägstanivå. Sen får man köpa mer ”special” kaffe om man vill komma åt den styrkan vi dricket i Sverige. Vi köpte hem mycket kaffe från Peet’s Coffee, påminner mycket om Zoegas.

Permalänk
Hjälpsam

Länge kört med kaffekvarn men har nu skippat den, köper kaffepulver som jag lägger i en burk som har inbyggd doserare, ger den en liten klapp efter doseringen, för att skaka ut kaffe, som annars lossnar när den ställs in i skåpet igen.
Kokar sedan vatten i en kokare och brygger i tratt.

Krångla inte till det så förbannat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Testar dessa italienska bönor nu, första koppen smakar gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Bönor från Japan låter intressant. Hur var de?

Jag beställde ett samlingspaket som de hade till salu under början året, 100g x 7 olika bönor. Bra med variation varav två var riktiga höjdaren och resten var riktigt bra, beroende på vad för smak man nu gillar. En av de "naturliga" var definitivt för funkig för mig.

Moms måste läggas till priset men annars gick det smidigt. Instruktionerna på paketet är tydliga, paketen är snygga och funkar bra (kan slutas ifall man inte håller på med single dose storage).

SL34 från Kirinyaga var min favorit (fruktbomb!), men Janson's Green Tip Geisha från Panama var även exceptionell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Vill man inte lägga multum på en kaffebryggare än min starka rekommendation Philips Café Gourmet. Till skillnad från de flesta andra bryggare där vattnet oftast flödar (långsamt) genom ett termoblock för uppvärmning på vägen mot filtret, så är detta en vertikal bryggare där allt vatten kokas upp i toppen innan något släpps på ner mot kaffet. Processen blir alltså mer lik manuell bryggning i ett gammaldags porslinsfilter, om än att man tyvärr inte har någon möjlighet att kontrollera flödeshastigheten eller vattenstrålens placering.

https://cdn.webhallen.com/images/product/328457?trim&w=100

https://www.webhallen.com/se/product/328457-Philips-Kaffebryg...

https://www.amazon.se/-/en/Philips-Gourmet-Filter-Brewing-Pri...

Finns även på amazon för 1172:-

Permalänk
Medlem

Perkulator C3 10 - 12 koppar.

Får lite för mycket sump. Har provat olika typer av kaffe utan skillnad. Åker ut till stugan och tar fram gamla perkulatorn, ingen sump alls! Hålen är kanske 50% färre än den jag har hemma och tror det är anlednincen till att det blir mindre eller ingen sump alls i den gamla perkulatorn.

Funderar därför på om någon av er vet om det finns en bra filter/sil som passar till C3an. Ingen engångsfilter!

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

😬

Riktigt bra medium kaffe, passar utmärkt med mjölk.

Permalänk
Medlem

Kaffefiltret.se lägger ner, vill du ta över?

För snart ett år sedan drog jag igång Kaffefiltret.se; En fristående sida som försöker samla länkar till -- och ge dig möjlighet att filtrera i -- Sveriges specialkaffeutbud!

Det var ett kul projekt, där jag framförallt ville lära mig mer om webprogrammering och att drifta en lite mer komplex webapplikation. Jag la ganska mycket energi på sidan, de första tre månaderna, men sen blev jag nöjd och sidan har stått och tuggat av sig själv sedan Juli.

Nu har jag konstaterat att jag inte är sugen på att fortsätta driva sidan, men innan jag skickar den i graven tänkte jag höra efter här på SweC om det finns någon som skulle tycka det vore kul att vidareutveckla projektet.

Om så är fallet, dra ett PM till mig här, eller ett mail till hello@kaffefiltret.se. Vill du kika på källkoden finns den på GitHub.

Om inte så försvinner sidan från Internet när domänen förfaller (2022-05-16). Det var kul så länge det varade!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Har funderat på espressomaskin ett tag och såg att Elgiganten kör Siemens EQ.500 automatic espressomaskin TP501R09 för 4999 nu på Singles day. Är den ett ra val för det priset eller finns det bättre, eller kan det komma bättre på BF? Vill ogärna gå över 5000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Har funderat på espressomaskin ett tag och såg att Elgiganten kör Siemens EQ.500 automatic espressomaskin TP501R09 för 4999 nu på Singles day. Är den ett ra val för det priset eller finns det bättre, eller kan det komma bättre på BF? Vill ogärna gå över 5000.

Vad har du för förväntningar på maskinen du ska köpa?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Vad har du för förväntningar på maskinen du ska köpa?

Inte jättestora. Jag vill kunna ta en espresso då och då istället för min vanliga kopp kaffe. Är just nu i ett "mellanläge" med en billig Philips bryggare så jag hoppas den ger bättre kvalitet och är hyfsat enkel att underhålla/rengöra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Inte jättestora. Jag vill kunna ta en espresso då och då istället för min vanliga kopp kaffe. Är just nu i ett "mellanläge" med en billig Philips bryggare så jag hoppas den ger bättre kvalitet och är hyfsat enkel att underhålla/rengöra.

Jag har ännu inte stött på en automatisk espressomaskin som är värd att lägga pengar på, så jag hade rekommenderat att du kikar på en Rancilio Silvia (eller eventuellt en Gaggia Classic) men de ligger en bit över din tilltänkta budget.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag har ännu inte stött på en automatisk espressomaskin som är värd att lägga pengar på, så jag hade rekommenderat att du kikar på en Rancilio Silvia (eller eventuellt en Gaggia Classic) men de ligger en bit över din tilltänkta budget.

En fördel med en automatisk är dock tex på morgonen innan jobbet, exceptionellt bekvämt måste jag säga (åtminstone för mig som är morgontrött och gärna sover så länge jag kan). Ett av mina bättre inköp senaste åren, en DeLonghi Magnifica S för dryg 2 lapp (köpte ett ex som någon lämnat tillbaka).

Jag är iofs ingen extrem finsmakare men tycker den brygger tillräckligt bra.
https://www.coffeeness.de/en/delonghi-ecam-22-110-review/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Har funderat på espressomaskin ett tag och såg att Elgiganten kör Siemens EQ.500 automatic espressomaskin TP501R09 för 4999 nu på Singles day. Är den ett ra val för det priset eller finns det bättre, eller kan det komma bättre på BF? Vill ogärna gå över 5000.

För de pengarna är den klart ok. Siemens har också bra garanti och service om något händer.

Sedan handlar det om vad du behöver och vill ha ut av din kaffemaskin. Men en snabb espresso av "ok" kvalitet konsekvent levererat via ett knapptryck så är det bara att köra om 5000 kr är din budget.

Skrivet av GLaDER:

Jag har ännu inte stött på en automatisk espressomaskin som är värd att lägga pengar på, så jag hade rekommenderat att du kikar på en Rancilio Silvia (eller eventuellt en Gaggia Classic) men de ligger en bit över din tilltänkta budget.

Det är två olika typer av produkter - de som vill ha en helautomat förväntar sig (förhoppningsvis) inte en perfekt espresso utan "good enough". De har å andra sidan inte heller tänkt ha espressokonsumtion som en livsstil och vika en väsentlig del av sin framtida inkomst och fritid i jakten på den perfekta shoten...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

En fördel med en automatisk är dock tex på morgonen innan jobbet, exceptionellt bekvämt måste jag säga (åtminstone för mig som är morgontrött och gärna sover så länge jag kan). Ett av mina bättre inköp senaste åren, en DeLonghi Magnifica S för dryg 2 lapp (köpte ett ex som någon lämnat tillbaka).

Jag är iofs ingen extrem finsmakare men tycker den brygger tillräckligt bra.
https://www.coffeeness.de/en/delonghi-ecam-22-110-review/

Valde att avvakta lite närmare BF för att se vad som dyker upp då det är inte är jätteakut. Har sneglat lite på Delonghis EC685 ett tag, men lider lite av samma 'problem' med morgontrötthet så en helautomatisk hade varit trevligt. Har mest erfarenhet från olika kontorsmaskiner så den behöver inte vara en helt perfekt även om det är bättre ju bättre resultatet blir.
Såg nu att Power verkar ha efterföljaren(?) DeLonghi Magnifica S ECAM 21.117 för 2990kr som verkar få bättre betyg på Prisjakt än Siemens maskin om man tar sig tid att ställa in den. Så kanske det är ett bättre val? Fungerar det inte så har man i alla fall betalat 2000kr mindre.

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte en Melitta Barista TS för några år sedan, men nu åkte skiten ut. Helt vansinnig konstruktion där själva bryggenheten fastnar gång på gång, axeln som driver bryggenheten är i meh-plast och låter som den håller på att gå av när man haft enheten ute för rengöring. Hur som helst dog hela bryggaren när jag tappade tålamodet och drog för kund och fosterland.
Nu kör jag med en Moccamaster och Aeropress, men är lite trött på Moccamastern då den saknar en del funktioner. Är det Sage/Breville kaffebryggare som är vettigast ifall man vill kunna justera blooming, bryggtid osv.? Finns det någon snyggare variant med samma funktioner? Sages bryggare ser ganska billiga och plastiga ut.

Ser att många tipsar om James Hoffmanns videos, har ni helt missat Hames Joffmanns unhelpful-kanal?

Misstänker att det är James själv eller någon i teamet som redigerar och publicerar dessa parodiklipp.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Misstänker att det är James själv eller någon i teamet som redigerar och publicerar dessa parodiklipp.

Vad jag har hört är det någon helt random snubb[ea] som gör klippen. James har inget med dem att göra.

Som svar på din andra fråga har ju Hoffmann själv en video där han går igenom premiumbryggare.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕