Om det är kallt blir man förkyld

Permalänk
Viking
Skrivet av tystast:

då har vi kommit fram till att det är större chans att bli förkyld i kallt väder än i varmt.
vem hade trott det här

Ja? Fortfarande långt ifrån kylans fel att du blir sjuk. Man blir inte förkyld om man är isolerad, oavsett om det är -20 grader ute. Men däremot blir man så småningom förkyld om man bor i Thailand.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

det är kylans fel att man blir sjuk, eller hur? säg ja.
i varmare väder hade kroppen reagerat annorlunda

Jag har varit förkyld i sommar, det har inte med kyla att göra.
Förkylning är ett virus. Är det kallt så kan du bli snuvig utan att du är förkyld.

Permalänk
Viking
Skrivet av m4gnify:

Jag har varit förkyld i sommar, det har inte med kyla att göra.
Förkylning är ett virus. Är det kallt så kan du bli snuvig utan att du är förkyld.

This👆

Förkyld ≠ snuvig

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

jag förstår inte viken planet vissa här inne verkar bo på

jag: man får blåtira av slagsmål
vissa: nej, man får blåtira av bristande blodkärl i huden

!! 🤣

jag har rätt! det kallas sunt förnuft! varför krångla till det?
det stämmer ju det jag skriver

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

det är kylans fel att man blir sjuk, eller hur? säg ja.
i varmare väder hade kroppen reagerat annorlunda

Verkligen inte på det sätt du vill få det att framstå som. Att kylan gör att kroppens förmåga att bekämpa en infektion blir nedsatt är inte samma sak som att kyla orsakar en infektion.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tystast:

jag förstår inte viken planet vissa här inne verkar bo på

jag: man får blåtira av slagsmål
vissa: nej, man får blåtira av bristande blodkärl i huden

!! 🤣

jag har rätt! det kallas sunt förnuft! varför krångla till det?
det stämmer ju det jag skriver

Men du verkar ju säga emot att man även blir sjuk när det är varmt, vilket är fel. Sommarförkylningar finns. Förkylningar i länder där det sällan är under 20 grader finns.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Självklart leder kyla till fler förkylningar, det är långt ifrån den enda orsaken men en av dem.

Lite som att värme leder till dödsfall av uttorkning. Det är inte värmen som dödar en, det är uttorkningen. Men värmen gör det mycket enklare att bli uttorkad.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk

Om man inte har mössa blir man kall
Blir man kall blir man förkyld
Blir man förkyld blir man hes
Blir man hes viskar man
Viskar man så ljuger man
Ljuger man kan man hamna i fängelse
Hamnar man i fängelse kan man dö så använd för i helvete mössa!!

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Verkligen inte på det sätt du vill få det att framstå som. Att kylan gör att kroppens förmåga att bekämpa en infektion blir nedsat är inte samma sak som att kyla orsakar en infektion.

exakt! allt det där händer ju för att det är KALLT!
i värme hade inte kroppen reagerat likadant

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

exakt! allt det där händer ju för att det är KALLT!
i värme hade inte kroppen reagerat likadant

Du jämför äpplen med päron. Kylan orsakar inte en infektion. Jag vet inte, det här börjar kännas som trollande och jag beger mig till andra trådar. Peace out

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Självklart leder kyla till fler förkylningar, det är långt ifrån den enda orsaken men en av dem.

Lite som att värme leder till dödsfall av uttorkning. Det är inte värmen som dödar en, det är uttorkningen. Men värmen gör det mycket enklare att bli uttorkad.

uttorkningen kommer ju från värmen. yo.. 😎😐
hade värmen inte funnits hade det inte varit uttorkning

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

uttorkningen kommer ju från värmen. yo.. 😎😐
hade värmen inte funnits hade det inte varit uttorkning

Precis, så värmen leder till fler situationer där folk dör av uttorkning.

Och kyla leder till fler situationer där folk blir förkylda.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Precis, så värmen leder till fler situationer där folk dör av uttorkning.

Och kyla leder till fler situationer där folk blir förkylda.

en smart människa!

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Anders Tegnell : "Det är helt klart att det blir fler luftvägsinfektioner vintertid. En faktor är nämligen att de virus som orsakar förkylningarna klarar sig bättre i vinterns temperatur och luftfuktighet – de kan leva längre utanför kroppen och får då lättare att ta sig från en människa till en annan. En annan orsak är att vi är mycket mer nära varandra inomhus. Barnen är inte ute och leker lika mycket utan är mer inomhus och samma sak gäller oss vuxna."

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/experten-meningslost-med...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ja? Fortfarande långt ifrån kylans fel att du blir sjuk. Man blir inte förkyld om man är isolerad, oavsett om det är -20 grader ute. Men däremot blir man så småningom förkyld om man bor i Thailand.

om man är isolerad säger du?
menar du att någonting händer med kroppen i kyla om man inte är isolerad?

blir man sjuk? 😎

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Läsning på ämnet: https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/experten-meningslost-med...

Tegnell före han blev superkändis uttalar sig.

TL;DR Någon har undersökt saken och visat att nedkylningen av människan i sig ej påverkar smittorisken. Däremot klarar sig virus utanför en värd bättre i svalare och torrare klimat. Hade man varit ambitiös hade man kunnat leta upp studien och läsa. Finns säkert fler studier på ämnet som man också kan läsa för att bilda sig en ännu tydligare (egen) uppfattning om det hela.

Utöver det tror jag vi gått igenom det mesta som är värt att nämnas i det här ämnet, och även en hel del som inte är värt att nämnas...

EDIT: Tvåa på bollen med samma artikel...

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Viking
Skrivet av tystast:

om man är isolerad säger du?
menar du att någonting händer med kroppen i kyla om man inte är isolerad?

blir man sjuk? 😎

Va snackar du om??

Det är klart att risken att bli sjuk finns om man träffar någon som är förkyld. Oavsett om du är i Thailand eller i Antarktis. Du säger att orsaken till att man blir förkyld är kylan, det stämmer inte, och det försöker jag förklara genom exemplet att man är isolerad. Är det så svårt för dig att förstå?
För om du är isolerad så kan ingen sprida viruset till dig...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

När jag delade ut tidningar så gjorde jag det i t-shirt när det var -5 grader. Jobbade bättre när det var kallt och blir sällan sjuk av kyla. Värme kan däremot jag bli helt däckad av och orkar inte ett skit

japp. det beror på vad man gör i kylan som sagt.
tar man det lugnt och inte anstränger kroppen för mycket så är chansen att bli sjuk lägre.
springer man runt som en idiot och blir svettig i kylan så är chansen stor att man blir förkyld.
det kommer kännas underligt i kroppen efter passet. som att en förkylning är på väg

vi som har gjort lumpen vet att man kyls ner tjugo gånger snabbare i kallt väder.
därför ska man inte stå still efter en löprunda i kyla för då kyls man snabbt ner och blir sjuk

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tystast:

japp. det beror på vad man gör i kylan som sagt.
tar man det lugnt och inte anstränger kroppen för mycket så är chansen att bli sjuk lägre.
springer man runt som en idiot och blir svettig i kylan så är chansen stor att man blir förkyld.
det kommer kännas underligt i kroppen efter passet. som att en förkylning är på väg

vi som har gjort lumpen vet att man kyls ner tjugo gånger snabbare i kallt väder.
därför ska man inte stå still efter en löprunda i kyla för då kyls man snabbt ner och blir sjuk

.... om du får förkylningsviruset i dig, är avslutningen på det inlägget. Du får det att låta som att kyla gör ohjälpligen en förkyld, vilket inte stämmer och har du gjort lumpen vet du det.

Permalänk
Viking
Skrivet av tystast:

japp. det beror på vad man gör i kylan som sagt.
tar man det lugnt och inte anstränger kroppen för mycket så är chansen att bli sjuk lägre.
springer man runt som en idiot och blir svettig i kylan så är chansen stor att man blir förkyld.
det kommer kännas underligt i kroppen efter passet. som att en förkylning är på väg

vi som har gjort lumpen vet att man kyls ner tjugo gånger snabbare i kallt väder.
därför ska man inte stå still efter en löprunda i kyla för då kyls man snabbt ner och blir sjuk

Glöm inte viruset

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Va snackar du om??

Det är klart att risken att bli sjuk finns om man träffar någon som är förkyld. Oavsett om du är i Thailand eller i Antarktis. Du säger att orsaken till att man blir förkyld är kylan, det stämmer inte, och det försöker jag förklara genom exemplet att man är isolerad. Är det så svårt för dig att förstå?
För om du är isolerad så kan ingen sprida viruset till dig...

jag menar isolering som i kläder. jag vet inte vad du menar

ja, man kan bli förkyld när som helst
av vem som helst
när man kör bil
när man spelar golf på sommaren

men det är vanligare att man blir förkyld i kyla

för man blir inte förkyld av ingenting.
man måste gå dit förkylningar skapas, dvs till kyla
om man inte blir smittad av någon vill säga

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

.... om du får förkylningsviruset i dig, är avslutningen på det inlägget. Du får det att låta som att kyla gör ohjälpligen en förkyld, vilket inte stämmer och har du gjort lumpen vet du det.

för mycket kyla gör en sjuk
om man utsätter sig för den på ett oansvarigt sätt

nöjd viktigpetter?

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Viking
Skrivet av tystast:

jag menar isolering som i kläder. jag vet inte vad du menar

Menar isolerad från mänskligheten.

Skrivet av tystast:

det är vanligare att man blir förkyld i kyla

Bra, där säger du det själv. Bara för att det är vanligare (vilket jag sagt hela tiden), betyder det inte att orsaken är kyla.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Innan vi fick covid19 i Sverige, så blev man förkyld av att kollegorna kom förkylda till jobbet med lite lätt feber och nös rakt ut i mötesrummet.
Och de lämnade sina snoriga barn på dagis (med febernedsättande och förhoppnings att dagis inte ska ringa under dagen, för man vill ju inte vabba när det inte är OS på tv.), så att andra barn på dagis kan bli förkylda och smitta sina föräldrar när barnen trycker sina snoriga näsor mot ens ansikte.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tystast:

för mycket kyla gör en sjuk
om man utsätter sig för den på ett oansvarigt sätt

nöjd viktigpetter?

Visst (fast ändå inte då du fortfarande få det att låta som all kyla ger upphov till förkylning). Det du har sagt hittills är som att säga att eftersom bilar är med i bilolyckor så betyder det att om du åker bil kommer du vara med i en bilolycka.

Permalänk
Medlem

Om jag är iväg på en konsert inomhus och dansar järnet, blir svettig, går ut för att ta luft/en cigg kommer jag garanterat att bli förkyld nästkommande dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte X570 AORUS ELITE |
EVGA GeForce RTX 2080 Ti | G.Skill 16GB DDR4 3400MHz CL14

Permalänk
Medlem

gud. 🤗

i kyla blir man nerkyld
blir man nerkyld blir man sjuk

man får inte gula febern, man blir FÖRKYLD

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av stegdoza:

Om jag är iväg på en konsert inomhus och dansar järnet, blir svettig, går ut för att ta luft/en cigg kommer jag garanterat att bli förkyld nästkommande dag.

om det är kallt ute och du blir nerkyld

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Visst (fast ändå inte då du fortfarande få det att låta som all kyla ger upphov till förkylning). Det du har sagt hittills är som att säga att eftersom bilar är med i bilolyckor så betyder det att om du åker bil kommer du vara med i en bilolycka.

bilolyckor kommer ju dock från bilar.
det är liksom bilarna som är ansvariga för bilolyckor.

eller hur?

eller kommer bilolyckor från ett virus?..

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Visst (fast ändå inte då du fortfarande få det att låta som all kyla ger upphov till förkylning). Det du har sagt hittills är som att säga att eftersom bilar är med i bilolyckor så betyder det att om du åker bil kommer du vara med i en bilolycka.

det jag säger är att bakterier gör en sjuk. vilket är sant.
och du säger att VISSA bakterier gör en sjuk.

dessa vissa bakterier är också bakterier.
alltså, bakterier gör en sjuk

Visa signatur

rx 7800 xt