Stulen Gigabyte-data publiceras på webben

Permalänk
Melding Plague

Stulen Gigabyte-data publiceras på webben

Tumskruvarna efter ransomware-attacken dras åt när angriparna nu publicerar en del av den stulna informationen, som bland annat innehåller nyheter om Ryzen Threadripper.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan publicerandet av infon just nu tänkas ha något att göra med Gigabytes ifrågasättbara beteende kring nätaggen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Kan publicerandet av infon just nu tänkas ha något att göra med Gigabytes ifrågasättbara beteende kring nätaggen?

Nja, ingen vill nog stjäla ritningarna på dem

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheFlyingFin:

Kan publicerandet av infon just nu tänkas ha något att göra med Gigabytes ifrågasättbara beteende kring nätaggen?

Hur skulle det sambandet se ut?

"Företag A har gjort en dålig produkt och sköter garantiärendena taskigt så för att fixa detta så krypterar vi deras data och släpper information om företag B för då blir allt bättre."

I så fall borde Asus vara krypterade sönder och samman med tanke på deras tidigare oförmågor att skriva fungerande bios.

Permalänk
Medlem

En information jag vill se ifrån detta är vad gigabyte begär för pris på sina grafikkort till åf samt vad Gigabyte får ge för ingående gpu ofrån AMD eller Nvidia

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Kan publicerandet av infon just nu tänkas ha något att göra med Gigabytes ifrågasättbara beteende kring nätaggen?

Sannolikt inte mer än att det är en bra timing för de som utövar utpressning mot Gigabyte att det redan stormar kring dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Hur skulle det sambandet se ut?

"Företag A har gjort en dålig produkt och sköter garantiärendena taskigt så för att fixa detta så krypterar vi deras data och släpper information om företag B för då blir allt bättre."

I så fall borde Asus vara krypterade sönder och samman med tanke på deras tidigare oförmågor att skriva fungerande bios.

Tänker mer som ett av citaten i tråden, att det är en bra tidpunkt att utöva lite extra utpressning om man råkar sitta på något känsligt, att dom personligen skulle ha någon agenda mot just Gigabyte är väl däremot lite långsökt.

Permalänk
Medlem

Etiska resonemang

Jag ser att ni nu publicerar information som stulits från Gigabyte. Jag förstår att det är ganska normalt inom journalistiken, och Sweclockers inte är någon stor aktör här. Men vad jag är intresserad över är hur ert (@Sweclockers, @UndaC) etiska/publicistiska resonemang är kring att publicera stulen information, även om den är publicerad på ändra ställen. Blir inte detta någon form av digitalt häleri? I vilket/vilka läge/lägen är det ok att publicera denna typ av information, när är det inte ok?

Detta är inte för att döma, utan för att förstå etiska resonemang. Jag är också med på att det kan finnas mycket information i just det här materialet som kan vara av intresse för Sweclockers läsekrets.

Detta kanske är värt en egen tråd?

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Jag ser att ni nu publicerar information som stulits från Gigabyte. Jag förstår att det är ganska normalt inom journalistiken, och Sweclockers inte är någon stor aktör här. Men vad jag är intresserad över är hur ert (@Sweclockers, @UndaC) etiska/publicistiska resonemang är kring att publicera stulen information, även om den är publicerad på ändra ställen. Blir inte detta någon form av digitalt häleri? I vilket/vilka läge/lägen är det ok att publicera denna typ av information, när är det inte ok?

Detta är inte för att döma, utan för att förstå etiska resonemang. Jag är också med på att det kan finnas mycket information i just det här materialet som kan vara av intresse för Sweclockers läsekrets.

Detta kanske är värt en egen tråd?

En helt klart intressant frågeställning, det här följer jag med intresse. (Jag är inte heller intresserad av att döma, bara av de olika synsätt som jag kan tänka mig finns kring frågan)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Cred till Gigabyte att de inte har betalat än.
Gäller att svälta ut de som vill tjäna pengar på stulen data.

Är bara pöl om det är känslig data som inte får komma ut.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Jag ser att ni nu publicerar information som stulits från Gigabyte. Jag förstår att det är ganska normalt inom journalistiken, och Sweclockers inte är någon stor aktör här. Men vad jag är intresserad över är hur ert (@Sweclockers, @UndaC) etiska/publicistiska resonemang är kring att publicera stulen information, även om den är publicerad på ändra ställen. Blir inte detta någon form av digitalt häleri? I vilket/vilka läge/lägen är det ok att publicera denna typ av information, när är det inte ok?

Detta är inte för att döma, utan för att förstå etiska resonemang. Jag är också med på att det kan finnas mycket information i just det här materialet som kan vara av intresse för Sweclockers läsekrets.

Detta kanske är värt en egen tråd?

Jag blev faktiskt också lite paff att Swecklockers publicerar den FAKTISKA informationen som stulits. Att nyheten ska skrivas är självklar men att sedan publicera det som stulits...Njae...skeptisk.? Skulle man publicera en kort snutt från en film som stulits av en hackergrupp innan release?

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Jag ser att ni nu publicerar information som stulits från Gigabyte. Jag förstår att det är ganska normalt inom journalistiken, och Sweclockers inte är någon stor aktör här. Men vad jag är intresserad över är hur ert (@Sweclockers, @UndaC) etiska/publicistiska resonemang är kring att publicera stulen information, även om den är publicerad på ändra ställen. Blir inte detta någon form av digitalt häleri? I vilket/vilka läge/lägen är det ok att publicera denna typ av information, när är det inte ok?

Detta är inte för att döma, utan för att förstå etiska resonemang. Jag är också med på att det kan finnas mycket information i just det här materialet som kan vara av intresse för Sweclockers läsekrets.

Detta kanske är värt en egen tråd?

Det är en bra frågeställning, men hur skiljer stulna uppgifter från läckor? Det skrivs väldigt ofta om läckor som avslöjar känsliga uppgifter om kommande produkter. De borde väl hanteras likadant isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Cred till Gigabyte att de inte har betalat än.
Gäller att svälta ut de som vill tjäna pengar på stulen data.

Japp. Och i förlängningen är det ju även media, kan man hävda, när det gäller utpressning med information till allmänheten: mer klick, mer pengar.

Permalänk
Medlem

Märkligt att det är så stor skillnad om en person snor data ifrån ett företag mot att ett företag snor data ifrån en privatperson.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Det är en bra frågeställning, men hur skiljer stulna uppgifter från läckor? Det skrivs väldigt ofta om läckor som avslöjar känsliga uppgifter om kommande produkter. De borde väl hanteras likadant isåfall?

Lägger ingen personlig värdering mitt argument nu, men skillnaden bör ju rimligtvis vara att en läcka är inte till personlig vinning för källan medan detta är ett fall av utpressning där det kan argumenteras att SweC i förlängningen tar utpressarnas sida genom att publicera dokumenten.

Hur som haver otroligt intressant frågeställning och jag följer den här för att se vad svaret blir också!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av mille74:

Jag ser att ni nu publicerar information som stulits från Gigabyte. Jag förstår att det är ganska normalt inom journalistiken, och Sweclockers inte är någon stor aktör här. Men vad jag är intresserad över är hur ert (@Sweclockers, @UndaC) etiska/publicistiska resonemang är kring att publicera stulen information, även om den är publicerad på ändra ställen. Blir inte detta någon form av digitalt häleri? I vilket/vilka läge/lägen är det ok att publicera denna typ av information, när är det inte ok?

Detta är inte för att döma, utan för att förstå etiska resonemang. Jag är också med på att det kan finnas mycket information i just det här materialet som kan vara av intresse för Sweclockers läsekrets.

Detta kanske är värt en egen tråd?

Det ingår ju till stor del i det journalistiska arbetet att skriva om den information man kommer över. (Oftast) oavsett hur man kommit över den.

Inte för att jag jämför verkshöjd nu på något sätt men alla de stora journalistiska bedrifterna genom tiderna består ju i alla fall delvis av information som man kommit över när man inte skulle ha gjort det. Det här är kanske en något annorlunda situation då informationen stulits på grund av monetära anledningar snarare än journalistiska. Men det i sig behöver inte vara ett hinder från att skriva om ämnet - hur informationen kommit ut påverkar ju inte informationen i sig.

Men det är absolut en gråzon att navigera. Därav är det svårt att ge ett svar som stämmer in på alla situationer. Det blir helt enkelt en individuell bedömning.

Exempelvis finns det ju praktikaliteter att ta hänsyn till där spridningen av materialet är en faktor. Om informationen får sån spridning att den blir allmän kunskap finns det ingen poäng för enskilda medier att låtsas som om det inte existerar.

Och materialets innehåll förstås, är det något som kan allvarligt skada enskilda individer (ibland även företag) så måste ju allmänhetens intresse för innehållet vägas mot det.

Inte ett 100% uttömmande svar på något sätt. Ska vi föra en längre diskussion om det är det som du säger bäst att skapa en egen tråd om ämnet.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är fel att publicera material som används för utpressning. Enda gången jag tycker det är okej är när företag eller privatpersoner gör saker som inte är okej bakom stängda dörrar. Dvs visselblåsare som läcker för allas bästa och inte för att tjäna pengar.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret UndaC, alltid intressant med tankar kring detta.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Det är en bra frågeställning, men hur skiljer stulna uppgifter från läckor? Det skrivs väldigt ofta om läckor som avslöjar känsliga uppgifter om kommande produkter. De borde väl hanteras likadant isåfall?

Det är ganska stor skillnad på rykten (läkt information) som någon tycks veta, till stulna dokumenten som publicerats.
Personligen tycker jag det är mycket oansvarigt att publicera information och data/papper som man redan VET är stulna.

Vart drar vi då skillnaden mellan stulen mjukvara, böcker, filmar och liknande? I min värld är stöld - stöld, och även mycket värre publicering av företagshemligheter. Hälaren är inte mycket bättre än stjälaren (gammalt Norrbagge ordspråk, vet inte om jag översatt det till Svenska på ett sätt som verkar till att förstå), är det så - får ni höra av er :).

Permalänk
Testpilot
Skrivet av JoOngle:

Det är ganska stor skillnad på rykten (läkt information) som någon tycks veta, till stulna dokumenten som publicerats.
Personligen tycker jag det är mycket oansvarigt att publicera information och data/papper som man redan VET är stulna.

Vart drar vi då skillnaden mellan stulen mjukvara, böcker, filmar och liknande? I min värld är stöld - stöld, och även mycket värre publicering av företagshemligheter. Hälaren är inte mycket bättre än stjälaren (gammalt Norrbagge ordspråk, vet inte om jag översatt det till Svenska på ett sätt som verkar till att förstå), är det så - får ni höra av er :).

Men med det resonemanget är visselblåsare också tjuvar, och därmed bör inte nyhetssidor publicera dokument från visselblåsare. För visselblåsare har just stulit information för att den ska släppas till allmänheten, eller hur?

I min mening är det inte en nyhetskanals jobb att avgöra om det är "etiskt" eller "moraliskt korrekt" att publicera, speciellt inte när det kommer till företag och "affärshemligheter" eller regeringsstyren. Utan en publicerande entitets syfte är att tillhandahålla opartiska publikationer av allmänt intresse, vare sig den informationen är given till dem, eller överkommen på annan väg.

Så länge informationen är tillhandahållen för läsaren i sin helhet och utan inflikande eller "tyckande" från publikationen eller anekdotiska inslag från skribenten i fråga, då ser jag absolut inga problem med att släppa även stulen information fritt — Det är en stor del av tryckfriheten och allmänbildning!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Men med det resonemanget är visselblåsare också tjuvar, och därmed bör inte nyhetssidor publicera dokument från visselblåsare. För visselblåsare har just stulit information för att den ska släppas till allmänheten, eller hur?

I min mening är det inte en nyhetskanals jobb att avgöra om det är "etiskt" eller "moraliskt korrekta" attt publicera. Utan en publicerande entitets syfte är att tillhandahålla opartiska publikationer av allmänt intresse, vare sig den informationen är given till dem, eller överkommen på annan väg. Så länge informationen är given i sin helhet och utan inflikande eller "tyckande" från publikationen eller anekdotiska inslag från skribenten i fråga, då ser jag absolut inga problem med att släppa även stulen information fritt — Det är en stor del av tryckfriheten i min mening!

Så om du hade ritningar på din nästa stora uppfinning på din hårddisk, och någon tog sig in olagligt, stal dokumenterna och publicerade dem i sin helhet, då skulle du inte ha någon bekymmer eller problemen med att allt ditt arbete publicerats fritt bara för att någon har stulit detta och publicerat detta nånstans?

Jag är allt för tryckfriheten, det är så vi får fram korruption i dagsljuset, men detta är icke offentligt publicerat material - och hör absolut inte under tryckfrihet, men det är bara min åsikt.

Ah, skippade en hel mening. Bra Joongle!
Permalänk
Testpilot
Skrivet av JoOngle:

Så om du hade ritningar på din nästa stora uppfinning på din hårddisk, och du publicerade den i sin helhet, då skulle du inte ha någon bekymmer eller problemen med att allt ditt arbete publicerats fritt bara för att någon har stulit detta och publicerat detta nånstans?

Jag är allt för tryckfriheten, det är så vi får fram korruption i dagsljuset, men detta är icke offentligt publicerat material - och hör absolut inte under tryckfrihet, men det är bara min åsikt.

Alltså det är en otroligt fin linje att gå det där kan jag tycka, för vart drar man egentligen gränsen?

Jag tänker spontant på Snowden-läckorna (som jag anser hade ovärdeligt stort allmänintresse):
Det var otroliga mängder med information om avlyssning, statshemligheter och diverse verktyg som läckte ut tack vare Snowden. Information som permanent kan ha (och troligen har) skadat USA och deras underrättelsetjänst NSA. Denna läcka skulle jag anse ur ditt perspektiv vara mer destruktiv än om någon stal en ritning på nästa fräna flygande skateboard, men likväl anser jag att läckan var bra ur ett allmänbildningsperspektiv — Inte bara för den civila populationen, utan även för politik och relationer mellan länder å dess ledaree (Tysklands premiärminister var ju inte speciellt glad att bli aktivt spionerad på av sina allierade).

Börjar man stoppa dessa typer av publikationer, då blir det istället allmänfarligt. För vem avgör vad som är bra eller dåligt att publicera — Du? Jag? Skribenten eller redaktionen? Politiker eller regeringsväsen?

Att börja blanda in moral och etik i publikation av dokumentation blir en väldigt "slippery slope" för censur, för då är inte informationen saklig/opartisk längre. Och det tar inte lång tid innan man når höjderna av det man kan se i exempelvis Thailand, Kina eller Cuba där att skriva "fel sak" kan leda till lång fängelsestraff eller "försvinnanden". Med ovan exempel i åtanke löper jag hellre risken att bli av med min uppfinning och chansen att 'bli rik', än att löpa eventuell risk för ett liv i dystopi.

Sedan (för att dra ett klischigt kort) kanske man inte behöver publicera extremt känsliga ämnen i sin helhet. Ett klart exempel här är snuff- och pedofili-bilder, utan här räcker det kanske med att skriftligt skriva nyheten och på sin höjd tillhandahålla delvis censurerade bilder. Men även här ställer jag mig personligen tveksam mer än att blurra ut ansikten på potentiella offer, då det åter igen blir en form av censur att inte publicera i sin helhet.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd

Men man får inte diskutera crackar och var man laddar ner senaste filmerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Kan publicerandet av infon just nu tänkas ha något att göra med Gigabytes ifrågasättbara beteende kring nätaggen?

Skrivet av mrqaffe:

Nja, ingen vill nog stjäla ritningarna på dem

Ritningarna måste ju ha ett värde som avskräckande exempel!
Håller man själv på att ta fram en produkt och den visar sig ha alltför stora likheter med Gigabytes dåliga PSU kanske man behöver tänka till lite extra innan de går i massproduktion...

Skrivet av Yatagarasu:

Men med det resonemanget är visselblåsare också tjuvar, och därmed bör inte nyhetssidor publicera dokument från visselblåsare. För visselblåsare har just stulit information för att den ska släppas till allmänheten, eller hur?

Det som visselblåsare brukar "läcka" är information om oegentligheter och/eller rena lagbrott. Inte normalt förekommande intern information om kommande produkter.
Alltså, i mina ögon, en stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer svida rejält nu för Gigabyte. Deras hantering av PSU-skandalen har fått mig att tappa i princip allt förtroende för dem.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

En annan grej är att den här typen av utpressning inte fungerar utan spridning av media.

Permalänk
Medlem

Det lämnar en bitter smak i munnen efter att ha tuggat i sig den här artikeln samt chafredaktörens beklämmande försvar. Länkar hade varit ok, men inte publicerandet av uppenbart stulna uppgifter (erkänns i artkeln att dessa är "från angriparnas webplats"). Det borde vara en hederskodex bland etablerade branschaktörer att inte publicera dylikt material, detta eftersom det är att gå brottslingarnas ärende. Att vissa aktörer publicerar är inget försvar, det rättfärdigar inte det egna handlandet. Men i dagens verklighet med utbredd rättsröta så är det inget som förvånar. Frågan är nu vad som kan komma att ske i det fall att det endast är ett fåtal aktörer som valt att publicera de stulna uppgifterna, kan dessa då möjligen bli svartlistade av de företag vars uppgifter blivit avslöjade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

En annan grej är att den här typen av utpressning inte fungerar utan spridning av media.

Det beror på vad det är för typ av data. För en hel del affärskritiska data räcker det att en eller två konkurrenter får del av dem för att det ska bli en smärre katastrof. Behöver inte alls bli spritt till den breda allmänheten.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av NutCracker:

Frågan är nu vad som kan komma att ske i det fall att det endast är ett fåtal aktörer som valt att publicera de stulna uppgifterna, kan dessa då möjligen bli svartlistade av de företag vars uppgifter blivit avslöjade?

Ingen redaktion eller nyhetskanal värt sitt namn bör rädsla över att bli svartlistade från företag. Företagen ska vika sig för nyhetspublikationer, inte tvärtom.

Exempel på detta är Jaystwocents som inte tar mot AMD-samples efter VEGA-fiaskot, eller kanske mer ökända Hardware Unboxed som blivit svartlistad av flera företag genom åren för att vägra följa direktiv eller "sälja ut". Deras kanaler lever och frodas fortfarande, de fortsätter att täcka nyheter från företagen som svartlistat dem och gör det med bibehållen integritet och ärlighet.

Om Gigabyte skulle hota med att svartlista Sweclockers om de inte plockar ner informationen, eller stoppar dem från framtida publicering - Då hoppas jag att redaktionen väljer att avbryta samarbeten och bara slutar recensera deras produkter rakt upp å ner, alternativt erhåller produkter genom andra partners eller köper in produkterna själv bara.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Jag hoppas asen åker dit så det visslar om det...förbannade parasiter är vad dem är

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB