Samsung presenterar DDR5-minne på 512 GB i 7 200 MHz

Permalänk
Melding Plague

Samsung presenterar DDR5-minne på 512 GB i 7 200 MHz

Under Hot Chips 33 avslöjar Samsung fler detaljer om sitt kommande primärminne med rekordhög kapacitet och hastighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot nästa core upgrade med DDR5 på... I guess 32GB i två stickor.
Men kul med 512GB för tex servrar osv!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad tusan innebär 85% performance i sammanhanget? Och det är 1.4x högre än DDR4, så har DDR4 prestanda på 61%?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad tusan innebär 85% performance i sammanhanget? Och det är 1.4x högre än DDR4, så har DDR4 prestanda på 61%?

Marknadsföring i sitt esse

Kul! Finns förhoppningsvis till rimliga priser om några år när jag ska byta platform

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

De har anställt Daidalos på marketingavdelningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad tusan innebär 85% performance i sammanhanget? Och det är 1.4x högre än DDR4, så har DDR4 prestanda på 61%?

Spontana gissningen är någon form av overhead av trafiken som minskats, men det trodde jag inte var fallet

Permalänk
Medlem

"en klockfrekvens om 3 600 MHz (7 200 MHz effektivt)"
En klockfrekvens på 3 600 MHz är (och detta är helt sant) en klockfrekvens på 3 600 MHz effektivt.

Ddr står för dual data rate och skickar 2 bit per cycle.
Detta betyder att om du har en klockfrekvens på 3 600 MHz så har du en hastighet på 7200 Mbps.
Detta är inte samma sak som 7200 Mhz. Det är därför alla ram-chip tillverkare använder Mbps, Gbps, Gb/s eller liknande.
Precis som i bilden från Samsung används i artikeln.

Permalänk
Medlem

kan nån förklara för mig hur vi har 512GB ram minne helt plötsligt? är det minne för servrar och workstations eller är det konsument-minnen?????
Samt vet man nånting om timings på detta ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av I000:

"en klockfrekvens om 3 600 MHz (7 200 MHz effektivt)"
En klockfrekvens på 3 600 MHz är (och detta är helt sant) en klockfrekvens på 3 600 MHz effektivt.

Ddr står för dual data rate och skickar 2 bit per cycle.
Detta betyder att om du har en klockfrekvens på 3 600 MHz så har du en hastighet på 7200 Mbps.
Detta är inte samma sak som 7200 Mhz. Det är därför alla ram-chip tillverkare använder Mbps, Gbps, Gb/s eller liknande.
Precis som i bilden från Samsung används i artikeln.

Nja. Du har en hastighet om 7200 Mb/s per pinne i det här fallet - eller Mb/(s*pinne) om du vill. Man kan skriva GT/s i meningen gigatransfers per sekund, vilket jag ser ibland, men det är bara ännu mer förvirrande. Tycker att formuleringen i artikeln är den bästa, och jag använder den själv ibland. Vi är vana vid att läsa den effektiva hastigheten (ex mina nuvarande minneskretsar är 3600 MHz DDR4) och att bara lägga på termen ”effektivt” gör att man är korrekt utan att vara förvirrande.

Om du vill ha bandbredden så är den 460,8 Gb/s för en modul, men det hjälper inte så mycket att skriva det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Behövs verkligen, hoppas de blir billiga. Jag stör mig något otroligt på vilken kostnad vissa molnleverantörer kan ta för att gå från 6GB ram till 10GB på en server. Jag har sett priser som runt 1000kr/månad. Vissa säger ja, 1000kr är inte mycket, men många bäckar små och många servrar.

Tänk om vi kommer till den dagen då alla servrar kan ha den minnesmängd som egentligen är rekommenderat. Med större minnesmoduler kanske vi får se detta utan det är svindyrt.
Men Molmleverantörer utnyttjar såklart deras position. Att ta 12 000kr/år för 4GB extra ram handlar inte om att ramminnet var så fruktansvärt dyrt, utan de ser ett ställe där de kan plocka pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

kan nån förklara för mig hur vi har 512GB ram minne helt plötsligt? är det minne för servrar och workstations eller är det konsument-minnen?????
Samt vet man nånting om timings på detta ram?

Det är servrar - och vi har det inte, det är en demo där Samsung visar vad de tror sig kunna leverera. Poängen är hela staplingen och TSVer, och vad detta kan uppnå.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Marknadsföring i sitt esse

Kul! Finns förhoppningsvis till rimliga priser om några år när jag ska byta platform

60% of the time, it works every time - Brian Fantana

Visa signatur

They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. That's nothing. If you play it forwards, it installs Windows.

Permalänk
Medlem

Latens?

Den viktigaste faktorn är latensen och de säger inget om det så det blir nog inte bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av I000:

"en klockfrekvens om 3 600 MHz (7 200 MHz effektivt)"
En klockfrekvens på 3 600 MHz är (och detta är helt sant) en klockfrekvens på 3 600 MHz effektivt.

Ddr står för dual data rate och skickar 2 bit per cycle.
Detta betyder att om du har en klockfrekvens på 3 600 MHz så har du en hastighet på 7200 Mbps.
Detta är inte samma sak som 7200 Mhz. Det är därför alla ram-chip tillverkare använder Mbps, Gbps, Gb/s eller liknande.
Precis som i bilden från Samsung används i artikeln.

Spontant är ju gigabit per sekund ännu mer fel eftersom inga konfigurationer förekommer med en ensam bit i bredd, detta handlar om antal överföringar per sekund på en parallell databuss. MT/s är det mest korrekta, men få förstår den beteckningen och tillverkarna själva använder den inte heller.

Oavsett vad så tror jag ingen missförstår om det skrivs MHz, Gbit/s, GT/s, etc... ’alla’ förstår att det är den effektiva klockan som menas. Men transfers måste vara den ’mest’ korrekta om något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Spontant är ju gigabit per sekund ännu mer fel eftersom inga konfigurationer förekommer med en ensam bit i bredd, detta handlar om antal överföringar per sekund på en parallell databuss. MT/s är det mest korrekta, men få förstår den beteckningen och tillverkarna själva använder den inte heller.

Oavsett vad så tror jag ingen missförstår om det skrivs MHz, Gbit/s, GT/s, etc... ’alla’ förstår att det är den effektiva klockan som menas. Men transfers måste vara den ’mest’ korrekta om något.

Jag själv kan för lite om skillnaderna i termerna. Men jag tycker att den här videon förklara det bra och varför man bör använda *bit/s istället för *T/s. Det bästa är att hålla sig till en standard istället för börja hitta på olika termer för samma sak som bara ökar chansen för missförstånd så som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Jag själv kan för lite om skillnaderna i termerna. Men jag tycker att den här videon förklara det bra och varför man bör använda *bit/s istället för *T/s. Det bästa är att hålla sig till en standard istället för börja hitta på olika termer för samma sak som bara ökar chansen för missförstånd så som du säger.
https://www.youtube.com/watch?v=diZT3ly0vy4

Problemet med bits per sekund är ju att det inte pratar om bussbredden alls, och ger lite av en falsk känsla av förståelse tycker jag. HBM eller DDR4 single channel 64-bit eller DDR5 8x32-bit är ju totalt olika på alla sätt...

Sanningen är väl egentligen att minnen inte har en så enkel siffra som denna för att beskriva prestandan. Den effektiva bandbredden används ju inte så ofta, latens och bussbredd och annat är ju också viktiga för att förstå förväntad prestanda. Ofta är ju segare minnen med tightare timings snabbare än högt klockade...

Jag tycker personligen Samsung gör fel som kallar allt i bits per sekund, men skit samma, sanningen är ju att inget är direkt rätt. Dock är den effektiva överföringshastigheten exakt dubbla klockhastigheten, även om det inte finns en sån klocka är det ju så fort informationen överförs, så det är inte fel. Dock blir det sjukt otydligt om man pratar om datahastighet eller klockan på bussen...

Edit: såg videon nu:
Inte för att vara sån, men han säger själv att megabit (han säger sällan per sekund) är förvirrande och hans enda kritik mot ’trasfers’ är att det är lite jobbigt att säga... han vinner inte över mig med den videon i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Problemet med bits per sekund är ju att det inte pratar om bussbredden alls, och ger lite av en falsk känsla av förståelse tycker jag. HBM eller DDR4 single channel 64-bit eller DDR5 8x32-bit är ju totalt olika på alla sätt...

Sanningen är väl egentligen att minnen inte har en så enkel siffra som denna för att beskriva prestandan. Den effektiva bandbredden används ju inte så ofta, latens och bussbredd och annat är ju också viktiga för att förstå förväntad prestanda. Ofta är ju segare minnen med tightare timings snabbare än högt klockade...

Jag tycker personligen Samsung gör fel som kallar allt i bits per sekund, men skit samma, sanningen är ju att inget är direkt rätt. Dock är den effektiva överföringshastigheten exakt dubbla klockhastigheten, även om det inte finns en sån klocka är det ju så fort informationen överförs, så det är inte fel. Dock blir det sjukt otydligt om man pratar om datahastighet eller klockan på bussen...

Edit: såg videon nu:
Inte för att vara sån, men han säger själv att megabit (han säger sällan per sekund) är förvirrande och hans enda kritik mot ’trasfers’ är att det är lite jobbigt att säga... han vinner inte över mig med den videon i alla fall

Så som jag tolkar det så menar han att alla tillverkare använder termen *bits/s. Med det enda undantaget micron i deras datablad där dom använder *T/s och då enbart för deras ddr minneskrestar, medans gddr kretsarna använder bit/s.
Så är det inte bättre att hålla sig till en term istället för att hitta på termer, för Transfers/S säger ju inget heller, så då är det inte bättre alternativ.

Sen det sista om att "MegaTransfers" är svårt att säga, det är mer ett skämt, än en faktiskt anledning.

Men men, sak samma tbh, har inte direkt något stark åsikt om termerna, så länge alla hänger med så är det väl okej att köra på som idag.

Permalänk

Ahhh, fyra sådana i quad channel, och 8 st i en ramdrive för OS och spel, så kan man spela crysis sen!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Avstängd

Gött då har jag något att se framemot för en större uppdatering av mina serverdator, är sugen på att skaffa en nyare.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lubricus:

Den viktigaste faktorn är latensen och de säger inget om det så det blir nog inte bra...

Beror ju på scenario om latens är det viktigaste, behöver man 512 GB per sticka är man nog nöjd med vilken latens som helst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av The Kristoffer:

Ahhh, fyra sådana i quad channel, och 8 st i en ramdrive för OS och spel, så kan man spela crysis sen!

2x quad channel och lägg os direkt i ram'en

Permalänk
Medlem

Är det här bara rekordhög frekvens?

Vad kommer det vara för minnesfrekvens standard för DDR5?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Är det här bara rekordhög frekvens?

Vad kommer det vara för minnesfrekvens standard för DDR5?

Standardfrekvenserna för DDR5 är just nu DDR5-4800 till DDR5-6400, DDR4 är som jämförelse DDR4-1600 till DDR4-3200. Så man kan väl säga att DDR5-7200 kommer vara det nya DDR4-3600, men hur vanliga såna minnen kommer vara från början vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Ahhh, fyra sådana i quad channel, och 8 st i en ramdrive för OS och spel, så kan man spela crysis sen!

Fast kan du köra Flight Sim 2020?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Standardfrekvenserna för DDR5 är just nu DDR5-4800 till DDR5-6400, DDR4 är som jämförelse DDR4-1600 till DDR4-3200. Så man kan väl säga att DDR5-7200 kommer vara det nya DDR4-3600, men hur vanliga såna minnen kommer vara från början vet jag inte.

Värt att påpeka är att DDR4-3600 nästan alltid går på en förhöjd spänning (1.35V mot standardens 1.2V), medan det här minnet går i DDR5-standardens 1.1V. Det finns alltså utrymme för mer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Fast kan du köra Flight Sim 2020?

Det är inte lika brutalt sedan sim update 5.
Går sällan under 60 fps numer, 1440p med maxade inställningar. Med lägre inställningar funkar det helt okej på mid range-datorer också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Under Hot Chips 33 avslöjar Samsung fler detaljer om sitt kommande primärminne med rekordhög kapacitet och hastighet.

Läs hela artikeln här

Jaha, jag trodde vi fick ut minnen på 512 gig och inte normal 8, 16, 32, 64 gig.

Enligt artikeln verkar det bara vara 32 gigs minnen det gäller..

?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jafka:

Jaha, jag trodde vi fick ut minnen på 512 gig och inte normal 8, 16, 32, 64 gig.

Enligt artikeln verkar det bara vara 32 gigs minnen det gäller..

?

Va? Vilken artikel säger det? Både SweC och den länkade källan (ComputerBase) pratar ju om 512 GB-modulerna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200