Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Beställde på Oculus i morse, men är det värt det (garantiärenden?) att avboka och ta på Inet/komplett istället för 150 kr MER?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Fråga till er som köpt, är det värt att köpa accessories direkt från oculus eller bör man typ kolla runt på andra ställen efter det? Tänker på facial interface, kabel, straps, carry case etc.?

Samt kan det vara värt att köpa tillbehör från tredjepart dvs. kopior?

Generellt skulle jag säga att det är bättre att köpa från andra ställen. Elite Strap har kass kvalitet och går sönder om den inte hanteras varsamt, officiella väskan har en kass dragkedja, den officiella kabeln är bra men mycket dyrare än alternativen, osv.

Finns en hel del tillbehör på Amazon, just interface finns det inte så mycket mening med att byta ut (numera skickas ett silikonöverdrag med). Några vanliga straps:

https://www.amazon.se/-/en/dp/B08LYKJ1PS/ref=sr_1_3?dchild=1&...
https://www.amazon.se/-/en/dp/B09B155ZFZ/ref=sr_1_4?dchild=1&...

Jag hade antagligen bara börjat med Quest 2 som den är och låta behovet växa fram, du märker antagligen vad du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Beställde på Oculus i morse, men är det värt det (garantiärenden?) att avboka och ta på Inet/komplett istället för 150 kr MER?

/hulle.

Finns ingen större mening då EU:s konsumenträtt gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Generellt skulle jag säga att det är bättre att köpa från andra ställen. Elite Strap har kass kvalitet och går sönder om den inte hanteras varsamt, officiella väskan har en kass dragkedja, den officiella kabeln är bra men mycket dyrare än alternativen, osv.

Finns en hel del tillbehör på Amazon, just interface finns det inte så mycket mening med att byta ut (numera skickas ett silikonöverdrag med). Några vanliga straps:

https://www.amazon.se/-/en/dp/B08LYKJ1PS/ref=sr_1_3?dchild=1&...
https://www.amazon.se/-/en/dp/B09B155ZFZ/ref=sr_1_4?dchild=1&...

Jag hade antagligen bara börjat med Quest 2 som den är och låta behovet växa fram, du märker antagligen vad du vill ha.

Tackar, aaah vad jag kunnat läsa mig till så kan man tjäna pengar på att köpa från tredjepart + de är ofta bättre.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Nu måste man ju förbereda sig innan den kommer på torsdag. Om jag vill köra Air link och har en router här som jag fick av Telenor (wiifi 6), kan jag sätta den på AP-läge, koppla in den till datorn via Ethernet och sedan köra den med eget SSID enbart till Questen? Är det så man gör för bästa möjliga förutsättningar?

Min "riktiga" router sitter nere på bottenvåningen vid fibern, så det är inte optimalt, även om datorn på ovanvåningen är ansluten med gbit-ethernet.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Nu måste man ju förbereda sig innan den kommer på torsdag. Om jag vill köra Air link och har en router här som jag fick av Telenor (wiifi 6), kan jag sätta den på AP-läge, koppla in den till datorn via Ethernet och sedan köra den med eget SSID enbart till Questen? Är det så man gör för bästa möjliga förutsättningar?

Min "riktiga" router sitter nere på bottenvåningen vid fibern, så det är inte optimalt, även om datorn på ovanvåningen är ansluten med gbit-ethernet.

/hulle.

Stämmer bra det En dedikerad router för din Quest är det bästa!

Visa signatur

CPU: i7 9700K + be quiet! Pure Rock
GPU: Gigabyte RTX 3060 Ti OC
MoBo: ASUS PRIME Z370-P
RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
PSU: Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Nu måste man ju förbereda sig innan den kommer på torsdag. Om jag vill köra Air link och har en router här som jag fick av Telenor (wiifi 6), kan jag sätta den på AP-läge, koppla in den till datorn via Ethernet och sedan köra den med eget SSID enbart till Questen? Är det så man gör för bästa möjliga förutsättningar?

Min "riktiga" router sitter nere på bottenvåningen vid fibern, så det är inte optimalt, även om datorn på ovanvåningen är ansluten med gbit-ethernet.

/hulle.

Ja det är så man gör.
Sen gäller det ju att Telenor routern duger också men det märker du.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Nu måste man ju förbereda sig innan den kommer på torsdag. Om jag vill köra Air link och har en router här som jag fick av Telenor (wiifi 6), kan jag sätta den på AP-läge, koppla in den till datorn via Ethernet och sedan köra den med eget SSID enbart till Questen? Är det så man gör för bästa möjliga förutsättningar?

Min "riktiga" router sitter nere på bottenvåningen vid fibern, så det är inte optimalt, även om datorn på ovanvåningen är ansluten med gbit-ethernet.

/hulle.

Jag har en router från ComHem, Wifi Hub C2, som jag spelat AirLink på utan några som helst problem. Tror dagens utrustning man får är lite vassare än vad man kunde få hem förr. Jämför din router mot dessa specs. https://www.tele2.se/kundservice/drift-och-felsok/tele2-wifi-...

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Jag har en router från ComHem, Wifi Hub C2, som jag spelat AirLink på utan några som helst problem. Tror dagens utrustning man får är lite vassare än vad man kunde få hem förr. Jämför din router mot dessa specs. https://www.tele2.se/kundservice/drift-och-felsok/tele2-wifi-...

Tack!

Jag har denna liggande

Telenor wifi-router i4882, tekniska detaljer:

Mått: 207,8 x 179,5 x 76,94 mm
2 st LAN-portar 1 000 Mbps, 1 st LAN-port 2 500 Mbps
Bandsteering & Beamforming
Downlink MU-MIMO och OFDMA
Strömstyrka nätadapter: 12V 3,5A
Wifi 5GHz: 802.11ax, 8x8 antenner
Wifi 2,4GHz: 802.11 ax, 4x4 antenner

Såg att en annan här på forumet använt den till Quest, så jag försöker få i ordning detta när jag får headsettet.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Ni som har en Quest 2, vad ska man tänka på vad gäller konton? Jag har skapat ett nytt FB-konto som jag tänkte använda enbart till denna. Jag har också ett gammalt Oculus-konto från DK2-tiden, finns det någon finess med att koppla samman dessa? Tänkte om man fick någon bonus eller nåt...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ni som har en Quest 2, vad ska man tänka på vad gäller konton? Jag har skapat ett nytt FB-konto som jag tänkte använda enbart till denna. Jag har också ett gammalt Oculus-konto från DK2-tiden, finns det någon finess med att koppla samman dessa? Tänkte om man fick någon bonus eller nåt...

/hulle.

Jag hade Oculus konto som jag använda på Quest 1.
Men sen skaffade en kompis Quest och för att lägga varandra på friendlist behövde Oculus kontona kopplas mot Facebook konto.
Nå annat i övrigt vet jag inte men har du några spel på ditt Oculus konto måste du merga det med ditt nya Facebook konto.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Man får en meningslös kosmetisk DK2:a till sin Riftmiljö (som kanske ändå försvinner snart), i övrigt ska det sakna betydelse.

Permalänk
Medlem

Skrämselpropagandan på nätet att man absolut inte kan köra med ett separat FB-konto på Questen, det är väl bara skitsnack?

Jag har ett gammalt FB-konto som jag knappt använder, men jag har ingen lust att koppla detta till Questen, så jag skapade ett nytt. Kan det verkligen vara ett problem?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Skrämselpropagandan på nätet att man absolut inte kan köra med ett separat FB-konto på Questen, det är väl bara skitsnack?

Jag har ett gammalt FB-konto som jag knappt använder, men jag har ingen lust att koppla detta till Questen, så jag skapade ett nytt. Kan det verkligen vara ett problem?

/hulle.

Mitt fungerade utan några problem med inget/offline Facebook konto. Du kan dock inte köpa saker och vissa funktioner fungerar inte. Men annars så fungerade de spel som jag hade installerat redan, samt VD till datorn.

Jag vet inte riktigt om det bara är propaganda eller varför folk säger att det blir en "pappers vikt" när Facebook kontot inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Skrämselpropagandan på nätet att man absolut inte kan köra med ett separat FB-konto på Questen, det är väl bara skitsnack?

Jag har ett gammalt FB-konto som jag knappt använder, men jag har ingen lust att koppla detta till Questen, så jag skapade ett nytt. Kan det verkligen vara ett problem?

/hulle.

Förstår inte problemet. Folk köper Oculus Quest som är utvecklat utav Facebook men vill inte använda Facebook. Snacka om paranoja. Vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Skrämselpropagandan på nätet att man absolut inte kan köra med ett separat FB-konto på Questen, det är väl bara skitsnack?

Jag har ett gammalt FB-konto som jag knappt använder, men jag har ingen lust att koppla detta till Questen, så jag skapade ett nytt. Kan det verkligen vara ett problem?

/hulle.

Japp. Ditt nya konto kommer förmodligen bli flaggat och sedan behöver du bevisa att det är du genom antingen att ange telefonnummer eller skicka in ditt ID.

Lika bra att använda ditt gamla så slipper du förhoppningsvis problem.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Japp. Ditt nya konto kommer förmodligen bli flaggat och sedan behöver du bevisa att det är du genom antingen att ange telefonnummer eller skicka in ditt ID.

Lika bra att använda ditt gamla så slipper du förhoppningsvis problem.

Men varför skulle det flaggas? Alltså, rent tekniskt kanske hela familjen använder datorn och alla har FB-konton, så de kan ju inte bara sniffa efter cookies för andra konton som varit inloggade.

FB kan ju omöjligt veta att inte Sven Svensson bor här och spelar VR.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Men varför skulle det flaggas? Alltså, rent tekniskt kanske hela familjen använder datorn och alla har FB-konton, så de kan ju inte bara sniffa efter cookies för andra konton som varit inloggade.

FB kan ju omöjligt veta att inte Sven Svensson bor här och spelar VR.

/hulle.

Om du förlorar accessen till FB så måste du visa att det är du. Om det finns två stycken du på FB så har du brutit mot deras avtal och kan bli avstängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Skrämselpropagandan på nätet att man absolut inte kan köra med ett separat FB-konto på Questen, det är väl bara skitsnack?

Jag har ett gammalt FB-konto som jag knappt använder, men jag har ingen lust att koppla detta till Questen, så jag skapade ett nytt. Kan det verkligen vara ett problem?

/hulle.

Har du redan ett Facebook konto varför inte använda det? Du har fortfarande en enkom Oculus-profil där vänner mm hanteras separat.
Finns som ingen anledning att ha separata konton för det är inte som så att ni kan dela på inköp i familjen endå om det är det du tänker. Köpen binds till ett facebook konto.
Alternativt är väll om du raderar ditt gamla konto och använder det nya men jag ser som ingen poäng med det.

Edit: tillägger i praktiken går det att göra som du tänkt men jag ser det poänglöst.
Att man automatiskt skulle bli flaggad tror jag inte på. Vissa har stött problem när man gjort sitt nya konto i själva installations-processen av Quest 2. Men det tror jag är fixat, bäst är endå att ha ett konto redo som man bara loggar in med under installationen och inte skapar kontot då.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Om du förlorar accessen till FB så måste du visa att det är du. Om det finns två stycken du på FB så har du brutit mot deras avtal och kan bli avstängd.

Det gamla kontot (från 2007) har jag bytt namn på flera gånger, aldrig mitt riktiga namn, har inte samma e-postadress på kontona heller och inga telefonnummer.

Skrivet av Molotov:

Har du redan ett Facebook konto varför inte använda det? Du har fortfarande en enkom Oculus-profil där vänner mm hanteras separat.
Finns som ingen anledning att ha separata konton för det är inte som så att ni kan dela på inköp i familjen endå om det är det du tänker. Köpen binds till ett facebook konto.
Alternativt är väll om du raderar ditt gamla konto och använder det nya men jag ser som ingen poäng med det.

Edit: tillägger i praktiken går det att göra som du tänkt men jag ser det poänglöst.
Att man automatiskt skulle bli flaggad tror jag inte på. Vissa har stött problem när man gjort sitt nya konto i själva installations-processen av Quest 2. Men det tror jag är fixat, bäst är endå att ha ett konto redo som man bara loggar in med under installationen och inte skapar kontot då.

Jag vill väl bara hålla saker lite separerade. Ser ingen anledning att FB ska knyta mina VR-spelvanor till vad jag köper och säljer i lokala grupper. Använder inte FB till något socialt över huvud taget, aldrig gjort.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men varför skulle det flaggas? Alltså, rent tekniskt kanske hela familjen använder datorn och alla har FB-konton, så de kan ju inte bara sniffa efter cookies för andra konton som varit inloggade.

FB kan ju omöjligt veta att inte Sven Svensson bor här och spelar VR.

/hulle.

Det görs mycket fejkade konton på Facebook så det finns en risk att ett nytt konto flaggas och du behöver bevisa att du är du. Detta har ju precis som @Frejoh466 skrev att göra med Facebooks policy att du endast får ha ett konto.

Hur vanligt det är kan jag inte svara på, det hände mig - och det har hänt andra. En chansning helt enkelt.
Förstår dock inte vitsen med ett nytt konto när du redan har ett (som dessutom inte verkar innehålla några viktiga uppgifter).

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det gamla kontot (från 2007) har jag bytt namn på flera gånger, aldrig mitt riktiga namn, har inte samma e-postadress på kontona heller och inga telefonnummer.

Jag vill väl bara hålla saker lite separerade. Ser ingen anledning att FB ska knyta mina VR-spelvanor till vad jag köper och säljer i lokala grupper. Använder inte FB till något socialt över huvud taget, aldrig gjort.

/hulle.

Det är separerat reda, man har som sagt en egen Oculus-profil som inte har nått med "Facbook sidan" eller Facebook vänner/grupper att göra.
Så ställer jag mig än frågandes varför du "riskerar" allt med att skapa ett konto till om du redan har ett, även fast jag tror risken är liten att man skulle bli avstängd för nått sånt.
Jag har själv haft "oriktiga" uppgifter på mitt konto men besluta för att skriva in riktiga men endå dolda för allmänheten just pga inte riskera nått.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Air Link fungerar förvånansvärt bra!

Har en router vid datorn uppe och en nere i vardagsrummet om man vill ha lite mer plats (något man alltid har ont om) och det funkar felfritt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Länkar denna här med: 1 månads gratis Viveport. Funkar med både Quest 1 och 2: #19224316

Erbjudandet går ut 30 augusti, men koden kan man vänta med att aktivera till årsskiftet.

Permalänk
Medlem

Fick 10 dollar och en 30% discount. Vilket spel ska man införskaffa?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Fick 10 dollar och en 30% discount. Vilket spel ska man införskaffa?

Beror på vad du har och vad du tycker om. Har du inget alls kan du ju testa Beat Saber med 30%-koden. Thrill of the Fight, Blaston och Eleven Table Tennis är bra träningsspel som kostar i storleksordningen 10-15 USD.

Permalänk
Medlem

Hur fasiken gör man för att dela/strömma till PC/chrome/edge med ljud?! Försökt allt jag kunnat tänka mig och letat i alla inställningar etc.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Hur fasiken gör man för att dela/strömma till PC/chrome/edge med ljud?! Försökt allt jag kunnat tänka mig och letat i alla inställningar etc.

Börja med att öppna oculus.com/casting på din dator, följd instruktionerna. Du måste öppna detta innan du trycker dela i headsetet

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Börja med att öppna oculus.com/casting på din dator, följd instruktionerna. Du måste öppna detta innan du trycker dela i headsetet

Ber om ursäkt om det inte gick fram men video fungerar som det ska bara ljudet som ej "kommer fram".

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Hur gör man för att köra egna appar? Tänkte testa lite i Unreal Engine.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."