Microsofts hårdvarukrav för Windows 11 kan kringgås – med stora förbehåll

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av D.:

Så vad handlar det här om då alltså, installerar man via ISO kan man köra W11 på äldre system men man kan inte få det via Windows Update?

Så tolkar jag det, och dessutom verkar man ju kunna bli utan uppdateringar. Det känns väl snarast som att detta är tänkt för väldigt speciella situationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Tidigare kunde man säga "använd programmet för alla filtyper den klarar", men numera borde man till exempel kunna råka ut för att Edge öppnas om man öppnar en htm-fil om man bara har sagt att Chrome skall öppna html-filer. "Vanliga" användare gör väl inte sådant ändå, men det gäller väl även ordbehandlare och andra program också.

Hmm intressant. Inget jag råkat ut för men ser din poäng. I mina "yngre" dagar var det vanligt förekommande. Troligen tänkte dom phu ingen bryr sig längre så vi skippar det.
Well jag kan inte avgöra mer än att för mig kvittar det i nuläget.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hulkenstrong:

Hmm intressant. Inget jag råkat ut för men ser din poäng. I mina "yngre" dagar var det vanligt förekommande. Troligen tänkte dom phu ingen bryr sig längre så vi skippar det.
Well jag kan inte avgöra mer än att för mig kvittar det i nuläget.

Det kan ju vara en temporär brist (det är trots allt en betaversion och de ändrar ju en hel del relaterat till inställningar) snarare än en yttring av en ondskefull plan, men så fungerar det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Hmm intressant. Inget jag råkat ut för men ser din poäng. I mina "yngre" dagar var det vanligt förekommande. Troligen tänkte dom phu ingen bryr sig längre så vi skippar det.
Well jag kan inte avgöra mer än att för mig kvittar det i nuläget.

Min farhåga är att Microsoft en vacker dag nollställer mina bildinställningar till "Photos". Nu använder jag inga UWP-appar alls, utan öppnar upp Photoshop, Lightroom eller HoneyView beroende av filtyp.

Detsamma gäller ljud- och videofiler, där jag skiljer på arbetsformat (Ocenaudio, DaVinci) samt uppspelning (PotPlayer). Microsoft lägger däremot gärna alla ägg i samma korg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Min farhåga är att Microsoft en vacker dag nollställer mina bildinställningar till "Photos". Nu använder jag inga UWP-appar alls, utan öppnar upp Photoshop, Lightroom eller HoneyView beroende av filtyp.

Detsamma gäller ljud- och videofiler, där jag skiljer på arbetsformat (Ocenaudio, DaVinci) samt uppspelning (PotPlayer). Microsoft lägger däremot gärna alla ägg i samma korg.

Yep förstår din synpunkt. Tråkiga är nog att "normala" användare aldrig ser detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Försökte installera på en dator från 2011, en Acer 4830TG med ISOn - det gick inte, efter man knappat in serienumret fick jag ett nej, din dator är för gammal typ.

Då konverterade jag 11ans install.wim till install.esd och kopierade den till en Windows 10 usb-installerare och simsalabim så gick Windows 11 in på en gammal maskin och fungerar finfint. Datorn har inte ens UEFI…

Det är väl detta som gör mig irriterad, det är endast en artificiell spärr och bygger på sopberget i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GannTrader:

Jaha blir tydligen o behålla 10:an då 6700K är för gammal.

Jag har också i7 6700K.
I övrigt uppfyller datorn alla krav, inkl. TPM 2.0.

Jag förstår inte. Varför inget stöd för fler CPU:er?
6700K är knappast för långsam. Finns det någon annan anledning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Försökte installera på en dator från 2011, en Acer 4830TG med ISOn - det gick inte, efter man knappat in serienumret fick jag ett nej, din dator är för gammal typ.

Då konverterade jag 11ans install.wim till install.esd och kopierade den till en Windows 10 usb-installerare och simsalabim så gick Windows 11 in på en gammal maskin och fungerar finfint. Datorn har inte ens UEFI…

Det är väl detta som gör mig irriterad, det är endast en artificiell spärr och bygger på sopberget i onödan.

Det kan också handla om att man dels kommer att aktivera/bygga in funktioner när det officiellt släpps, som inte finns i betaversionen, och som på ett eller annat sätt kräver modernare hårdvara, dels att man vill kunna ha en miniminivå på hårdvara för utvecklare som arbetar mot W11. Ju färre varianter man behöver ta hänsyn till, desto enklare blir det, föreställer jag mig. Det är ju ingen slump att Apple är så stenhårda med sitt hårdvarumonopol.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Apple stödjer....

... dock betydligt äldre maskiner än 3-4 år som MS nu kommer att stanna vid.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag har hört någonstans att man utöver dessa HW-krav även måste registrera en användare hos MS för att kunna installera/uppgradera till W11?
Stämmer det?

(kan tillägga att jag är allergisk mot den typen av (ofrivilliga) registreringar)

Mycket riktigt kan du inte installera Windows 11 utan varken internet eller ett Microsoft konto att logga in med, så ser det ut i för Windows 11 Insider Preview som jag sitter på i skrivande stund åtminstone

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Byte av standardwebbläsare får jag göra emellanåt på jobbdatorn, då Microsoft gärna nollställer mina inställningar.

Ja, det verkar som de gör det varje stor uppdatering. De försöker med näbbar och klor få in Edge som webbläsare trots att man valt en annan.

För att inte tala om alla deras hårdkodade länkar som alltid öppnar Edge oavsett vad man ställt i standard webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xAyiDe:

... dock betydligt äldre maskiner än 3-4 år som MS nu kommer att stanna vid.

Ja, och? Jag tror inte du förstod vad jag menade med det jag skrev.

Att Apple har så försvinnande få hårdvaruvarianter, som de dessutom styrt över hela tiden, att hantera, gör att de har ett lättare jobb, och utvecklare utanför Apple har det förmodligen också lättare.

Min gissning är att MS med de strikta kraven för W11 vill röra sig i den riktningen och "dumpa" gammal och spretig hårdvara. Gränsen kan tyckas för snäv nu, men det tar säkert 2-3 år till innan W11 börjar dominera, och då är den äldsta, stödda hårdvaran närmare sex år, vilket är antikt i datorsammanhang. Så om de slår till ordentligt nu, så minskar huvudvärken framöver.

Jag vet inte om detta är orsaken till att MS gör som de gör, men jag tror det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

För att inte tala om alla deras hårdkodade länkar som alltid öppnar Edge oavsett vad man ställt i standard webbläsare.

Var finns det hårdkodade länkar, menar du?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Var finns det hårdkodade länkar, menar du?

Överallt där Microsoft kan trycka in dem i Windows. För att komma runt dem måste man använda ett hack. Microsoft gillade väl inte hacket så de ändrade koden i senare Win10 uppdatering för att göra det svårare för det att fungera.

Personligen ser jag sällan dessa hårdkodade länkar eftersom jag så långt som möjligt undivker att använda Microsoft appar.

Inte nog med att Microsoft återställer vilken webbläsare man valt efter stora uppdateringar, de brukar pilla på förvalda bildvisningsprogrammet också. Jag kör ett eget bildvisningsprogram, och ett flertal gånger har Microsoft varit där och pillat så att jag istället för att få upp mitt program får en fråga om vilket program jag ska använda när jag öppnar bilder och de föreslår Foto-appen förstås.

Microsoft är inte det enda bolag som håller på med sådana här äckligheter, Google är precis lika otrevliga att tvinga på en deras saker i Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nja, till viss del. Vill du spela DRM-innehåll med högsta säkerhetsnivå, exempelvis Widevine L1, så krävs det att du har en TPM-modul. Exempelvis 4K-material på Netflix etc.

Står ingenstans på Netflix hemsida att TPM krävs för att spela 4K material?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Enligt Britec09 så kan man inte göra några uppdateringar även om Windows 11 redan finns på datorn om din CPU inte fanns med på Microsofts lista

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite tråkigt att 2400g inte finns med på listan. Då jag har tpm 2. Det är t.o.m aktiverat.

I övrigt så kan jag uppgradera, men det hänger ju på att jag får tag i ett gfx kort. Så att jag kan smälla in 5600x istället för 2400g som jag har som placeholder just nu.

Nåväl att stanna på win10 gör inte mig så mycket heller. Då jag stannade på win xp långt efter win7. Sedan när jag väl gick till win7 som blev min favorit, så fick jag 2-3 år innan den blev osupportad. Körde win7 tills rätt nyligen och gick över till win10.

Ogillar win10 fortfarande, men börjar vänja mig. Så vem vet kanske är det dags att dra win11 om ett par år istället för att haka på något nytt direkt.
Samt att win11 gör det svårare med dualboot, vilket är ett minus med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Enligt Britec09 så kan man inte göra några uppdateringar även om Windows 11 redan finns på datorn om din CPU inte fanns med på Microsofts lista

https://www.youtube.com/watch?v=2rUHKjvROZ4

De har ju redan sagt att gamla system (som testar Windows 11 nu) måste gå tillbaka till Windows 10 när den skarpa versionen släpps, så då får man ju installera om från iso-fil om man vill fortsätta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Var finns det hårdkodade länkar, menar du?

Om en sida öppnas från en widget blir det väl Edge, till exempel?

Permalänk

Man får ju bara lyfta på hatten och tacka, hade aldrig gått över till linux om det inte vore för Microsoft. Och nu i efterhand är jag jättenöjd med att vara helt 100% i Linux miljö hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det kan också handla om att man dels kommer att aktivera/bygga in funktioner när det officiellt släpps, som inte finns i betaversionen, och som på ett eller annat sätt kräver modernare hårdvara, dels att man vill kunna ha en miniminivå på hårdvara för utvecklare som arbetar mot W11. Ju färre varianter man behöver ta hänsyn till, desto enklare blir det, föreställer jag mig. Det är ju ingen slump att Apple är så stenhårda med sitt hårdvarumonopol.

Att det är andra krav för program/spel än själva operativsystemet har det ju alltid varit. Sen kanske du har rätt, men jag ser själv inga poänger med kraven som ställts upp, det återstår att se vad som händer vi release…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Om en sida öppnas från en widget blir det väl Edge, till exempel?

Mycket möjligt. Jag vet inte vad Widgets är i W10. Har bara sett sånt i mobiler.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Överallt där Microsoft kan trycka in dem i Windows. För att komma runt dem måste man använda ett hack. Microsoft gillade väl inte hacket så de ändrade koden i senare Win10 uppdatering för att göra det svårare för det att fungera.

Personligen ser jag sällan dessa hårdkodade länkar eftersom jag så långt som möjligt undivker att använda Microsoft appar.

Inte nog med att Microsoft återställer vilken webbläsare man valt efter stora uppdateringar, de brukar pilla på förvalda bildvisningsprogrammet också. Jag kör ett eget bildvisningsprogram, och ett flertal gånger har Microsoft varit där och pillat så att jag istället för att få upp mitt program får en fråga om vilket program jag ska använda när jag öppnar bilder och de föreslår Foto-appen förstås.

Microsoft är inte det enda bolag som håller på med sådana här äckligheter, Google är precis lika otrevliga att tvinga på en deras saker i Android.

Funkar inte detta längre för att hindra Edge att installeras igen efter att ha avinstallerat det?

How to uninstall Microsoft Edge: Stop Edge reinstalling

Even after you’ve successfully uninstalled Microsoft Edge, there’s still a chance it could come back when you install future Windows updates. You can stop this happening using a simple registry tweak.

1. Type "regedit" in the Windows search box and click “Run as administrator” next to Registry Editor.

2. When the Registry Editor opens, navigate to the following key, or just copy and paste it into the Registry Editor address bar:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft

3. Right-click the Microsoft folder, and select New, then Key. Name the key “EdgeUpdate” and then right-click it. Select New, then “DWORD (32-bit) Value” and call it “DoNotUpdateToEdgeWithChromium.”

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Funderar på att beställa en TPM modul från ebay, men de ser dyra ut. Inga i lager i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfs:

Funderar på att beställa en TPM modul från ebay, men de ser dyra ut. Inga i lager i Sverige?

Testat Inet? Jag beställde av dem. Stod ej i lager, men efter ett par dagar låg den i brevlådan

Permalänk
Medlem

För snålvargar som mig är det ju positivt om fler äldre moderkort + cpu kommer ut på begagnatmarknaden.

Efter att ha testat Win11 lite mer virtuellt känns det i dagsläget helt onödigt för mig. Men jag kanske ändrar mig med tiden, kanske kommer en mobil för 4000kr som kör Win 11 om ett par år.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alfs:

Funderar på att beställa en TPM modul från ebay, men de ser dyra ut. Inga i lager i Sverige?

Är du säker på att du behöver en då? Det kan ju tänkas att det inte heller är nödvändigt om man installerar från iso.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Tekniskt sett så kan de lägga ett cert med en publik MS-nyckel på TPM:en för att sen i OS:et hindra program som inte är signerade med den motsvarande privata nyckeln från att exekveras (grovt förenklat).
Men om de verkligen vill skjuta sig i foten på privatkundssidan är en annan diskussion.

Operativsystemet är ju numera i stort sett gratis, kostar inget att uppgradera från Windows 10, och Microsoft har ju tillåtit en hel del som inte borde ha fått göra det att installera eller uppgradera till 10:an.

Men någonstans måste de ju få in pengar.

Så säg att deras plan är att man bara skall få installera program/spel/etc som laddas ner eller köps från deras egna app store (där då de tar 30%...), då gäller det ju att man kan hindra andra program att bli installerade...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elgot:

De har ju redan sagt att gamla system (som testar Windows 11 nu) måste gå tillbaka till Windows 10 när den skarpa versionen släpps, så då får man ju installera om från iso-fil om man vill fortsätta.

Nu verkar det vara dags:

https://www.thurrott.com/windows/windows-11/255196/thanks-for...

Permalänk
Medlem

Ser inget större problem, folk kan köra vidare med Windows 10... skillnaderna är ju minst sagt marginella för 99% av användarfallen mellan de två.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|