Microsofts hårdvarukrav för Windows 11 kan kringgås – med stora förbehåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Min andra dator, en 7700 på Asus ROG B250I...kommer det funka om jag köper en TPM 2.0-modul? Den har en header för TPM, men manualen säger ingenting om huruviden den är 1.0 eller 2.0.

beror på om modulen du köper är v1.2 eller 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag har hört någonstans att man utöver dessa HW-krav även måste registrera en användare hos MS för att kunna installera/uppgradera till W11?
Stämmer det?

(kan tillägga att jag är allergisk mot den typen av (ofrivilliga) registreringar)

folket här har svårt att läsa ?? Win11 HOME KRÄVER uppkoppling och MS-konto men INTE PRO-versionen

Permalänk
Medlem

"lanserar Microsoft operativsystemet Windows 11, där en ny grafisk och enhetlig profil är ett huvudnummer."

Hur enhetligt är användargränssnittet? Windows 10 gränssnitt är som en soppa av oenhetlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

TPM är väl bara för kryptografiska funktioner och nycklar, det i sig har ju inget med vad som körs eller spelas upp på datorn?

Nja, till viss del. Vill du spela DRM-innehåll med högsta säkerhetsnivå, exempelvis Widevine L1, så krävs det att du har en TPM-modul. Exempelvis 4K-material på Netflix etc.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Brukar inte större arbetsplatser avvakta rätt länge med att uppgradera ändå?

Vi har väll egentligen två olika lägen, på ena hållet ligger vi väldigt långt fram med senaste W10 sen fins det LTSB och äldre versioner men det brukar gå rätt fort för oss faktiskt det e jag som ser till att vi trycker ut de, oftast inga problem alls, blir de problem är det typ drivers eller liten disk som är problemet.

Många är ju rädda för att pajja saker men det är bara att rulla ut i en lagom takt i början så man hittar om något är fel.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Windows 11 verkar fungera "fint" på min 3e gen Intelburk, men jag inser att det är dags för en uppgradering ändå, så i samband med 11 ska jag bygga ny maskin, dock kanske vänta tills Alder Lake kommit fullt ut.

11 ser mycket bättre ut än 10, och påminner om MacOS vilket de senaste åren känts mer professionelt. Dock kör jag mestadels Windows program så håller mig till det som en daily driver. Att 11 även äntligen kommer med Android stöd är ett STORT plus.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Hur enhetligt är användargränssnittet? Windows 10 gränssnitt är som en soppa av oenhetlighet.

Tänk dig Windows 10 med ännu ett gränssnitt ovanpå allt

Windows 11 ser bättre ut på ytan, men samtidigt har vissa moment blivit mer omständiga.

Gillar visst tänk i 11:an, men i mina ögon har Microsoft långt kvar innan det är redo för allmänheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det kan användas för det, tyvärr. Jag tycker att det är oroväckande hur lite det talas om detta i samband med det absurda TPM-kravet från MS.

Tack för påpekandet! Läste på lite in det nu och jösses vad obehagligt.. Är glad att det enda jag använder Windows till är spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag har hört någonstans att man utöver dessa HW-krav även måste registrera en användare hos MS för att kunna installera/uppgradera till W11?
Stämmer det?

(kan tillägga att jag är allergisk mot den typen av (ofrivilliga) registreringar)

Är den inte frivillig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Synd att det inte finns stöd på Z97 för TPM 2.0. Finns ingen sådan modul såvitt jag kan se.

Du kan skaffa en TMP sticka de har moderkortet stöd för
17. TPM connector (20-1 pin TPM) ett klip från manualen
Kolla upp de hoppet lever än har själv köpt en TMP sticka till mitt moderkort från INET ASUS TPM-M R2.0 TPM-chip kosta 149 Kr inte dyrt
sen efter en bios uppdatering upptäckte jag att cpu har redan stödet i sig Opssi

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

sitter på ett asus z490-i .. enda z490 kortet som inte fått stöd för win 11 ännu..

Permalänk
Medlem

wow så dom har fattat deras krav för att ens kunna installera var absurt höga från början...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nja, till viss del. Vill du spela DRM-innehåll med högsta säkerhetsnivå, exempelvis Widevine L1, så krävs det att du har en TPM-modul. Exempelvis 4K-material på Netflix etc.

Jo men då ser jag inte hur det översätts till vilka filer som körs på Windows, mer än något annat DRM? Det hindrar ju inte att köra saker som inte är DRM skyddade att man har TPM?
Där är det ju snarare Netflix då och inte Windows som kräver den nivån av skydd och det gäller ju bara för att spela upp material som du har rätt till på just den enheten och därmed minimera kopiering, det har ju inget direkt med vad du kan och inte kan köra på Windows eller att de styr det?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HazZarD:

wow så dom har fattat deras krav för att ens kunna installera var absurt höga från början...

Nja, förbehållen antyder väl att de knappast har ändrat sig?

Permalänk
Medlem

Kör just nu Win 11 i VMware, kan inte säga att jag är så lockad av att köra det att jag tänker köpa ny hårdvara. Men bra att det går att testa enkelt. Win 10 var åtminstone ett bra steg framåt jämfört med otroliga dundermegafiaskot Windows 8. Med mitt användarmönster finns det få fördelar med Windows 11 verkar det som, i mina ögon 0 så länge Win 10 säkerhetsuppdateras. Jag skulle egentligen klara mig med Win 7 men tycker Win 10 skalar bättre på en 4K-skärm.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Tänk dig Windows 10 med ännu ett gränssnitt ovanpå allt

Windows 11 ser bättre ut på ytan, men samtidigt har vissa moment blivit mer omständiga.

Gillar visst tänk i 11:an, men i mina ögon har Microsoft långt kvar innan det är redo för allmänheten.

Vilka moment då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jimsofie:

Vilka moment då?

Att byta standardwebbläsare är ju ett populärt exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Min andra dator, en 7700 på Asus ROG B250I...kommer det funka om jag köper en TPM 2.0-modul? Den har en header för TPM, men manualen säger ingenting om huruviden den är 1.0 eller 2.0.

Jag skrev tpm.msc i kommandotolken eller i sök och det står att jag bara kan ha TPM 1.2 på mitt gamla AMD kort
Du kan kolla här också på Asus sida där B250 serien finns med i listan https://www.asus.com/support/FAQ/1046215

Står också Not all models of the series are supported windown 11.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Vilka moment då?

Nära nog allt i Inställningar/Settings samt allt som numera är dolt bakom en extra context-meny.

Samt att ställa in standardprogram som Elgot skrev om redan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Att byta standardwebbläsare är ju ett populärt exempel.

Gör du det ständigt då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Nära nog allt i Inställningar/Settings samt allt som numera är dolt bakom en extra context-meny.

Samt att ställa in standardprogram som Elgot skrev om redan.

Men det är ju inställningar? ställer man i dem mer än en gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Men det är ju inställningar? ställer man i dem mer än en gång?

Du hanterar aldrig externa enheter? Bildskärmar, möss, tangentbord, headsets etc?

Byte av standardwebbläsare får jag göra emellanåt på jobbdatorn, då Microsoft gärna nollställer mina inställningar.

Själv arbetar jag främst med laptops, så har jag ingen direkt fast arbetsplats. Jag rör mig mellan hemmet, konsultkontoret samt olika kunder då och då.

Är säkerligen inne i inställningarna ett par ggr i veckan här. Inte alltid på samma dator däremot.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jimsofie:

Gör du det ständigt då?

Själv kör jag Edge medvetet, så aldrig, men om man skulle vilja köra något annat är det numera en omständlig process även om man bara gör det en gång. Man måste ändra varje filtyp för sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Du hanterar aldrig externa enheter? Bildskärmar, möss, tangentbord, headsets etc?

Byte av standardwebbläsare får jag göra emellanåt på jobbdatorn, då Microsoft gärna nollställer mina inställningar.

Själv arbetar jag främst med laptops, så har jag ingen direkt fast arbetsplats. Jag rör mig mellan hemmet, konsultkontoret samt olika kunder då och då.

Är säkerligen inne i inställningarna ett par ggr i veckan här. Inte alltid på samma dator däremot.

Nä, jag har en skärm, en mus och ett tgbord till var och en av mina datorer, liksom de flesta andra skulle jag tro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Nä, jag har en skärm, en mus och ett tgbord till var och en av mina datorer, liksom de flesta andra skulle jag tro

Då tror jag att du tror fel Var nog 10 år sedan jag var på en arbetsplats som körde med annat än laptops.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Då tror jag att du tror fel Var nog 10 år sedan jag var på en arbetsplats som körde med annat än laptops.

Ja men då blir det ju bara smidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Själv kör jag Edge medvetet, så aldrig, men om man skulle vilja köra något annat är det numera en omständlig process även om man bara gör det en gång. Man måste ändra varje filtyp för sig.

Detta är en bra och intressant poäng. Hur yttrar det sig? Jag kör chrome som min standard webbläsare och valde det en gång (inte för varje filtyp etc). Så hur påverkar denna "begränsning" vanligt användande?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Ja men då blir det ju bara smidigare

Tänker du på att Windows 11 ska "komma ihåg" olika setups på olika arbetsplatser? Det får nog tiden utvisa.

Windows 10 har tillräckligt med problem att skilja på mina 55" OLED:s samt en 24"-skärm. Värst är det när program "öppnas upp" på skärmar som inte finns. Förhoppningsvis dog det problemet för mig i samband med att jag slutade köra Lenovo och deras dockor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Förutom möjligheten att installera Windows 11 via ISO-fil på system som saknar stöd står Microsoft fast vid att krav på TPM 2.0 och kompatibla processorfamiljer.

Är det inte de två sakerna som är problemet?

Så vad handlar det här om då alltså, installerar man via ISO kan man köra W11 på äldre system men man kan inte få det via Windows Update?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hulkenstrong:

Detta är en bra och intressant poäng. Hur yttrar det sig? Jag kör chrome som min standard webbläsare och valde det en gång (inte för varje filtyp etc). Så hur påverkar denna "begränsning" vanligt användande?

Tidigare kunde man säga "använd programmet för alla filtyper den klarar", men numera borde man till exempel kunna råka ut för att Edge öppnas om man öppnar en htm-fil om man bara har sagt att Chrome skall öppna html-filer. "Vanliga" användare gör väl inte sådant ändå, men det gäller väl även ordbehandlare och andra program också.