Permalänk

Bärbar dator som klarar SIMS 4

Hej,

Min sambo har fått upp intresset för Sims 4 igen, så vi söker en laptop som ska klara spelet bra. Vår budget skulle jag säga är runt 5000 kr.

Kanske är det värt att vänta till black friday? Men behöver veta vilka laptops som klarar av spelet.

Tack,

//

Permalänk

MINIMUM:
Requires a 64-bit processor and operating system
OS: 64 Bit Required. Windows 7 (SP1), Windows 8, Windows 8.1, or Windows 10
Processor: 1.8 GHz Intel Core 2 Duo, AMD Athlon 64 Dual-Core 4000+ or equivalent (For computers using built-in graphics chipsets, the game requires 2.0 GHz Intel Core 2 Duo, 2.0 GHz AMD Turion 64 X2 TL-62 or equivalent)
Memory: 4 GB RAM
Graphics: 128 MB of Video RAM and support for Pixel Shader 3.0. Supported Video Cards: NVIDIA GeForce 6600 or better, ATI Radeon X1300 or better, Intel GMA X4500 or better
DirectX: Version 9.0
Network: Broadband Internet connection
Storage: 17 GB available space

RECOMMENDED:
Requires a 64-bit processor and operating system
OS: 64 Bit Windows 7 (SP1), 8, 8.1, or 10
Processor: Intel core i5 or faster, AMD Athlon X4
Memory: 8 GB RAM
Graphics: NVIDIA GTX 650 or better
DirectX: Version 9.0
Network: Broadband Internet connection
Storage: 18 GB available space

verkar ju som att det iaf ska starta på i princip vad som helst sålänge det har en Skaplig CPU (4+ kärnor?) och dedikerat grafikkort.

hur spelbart är en annan fråga mina erfarenheter från sims 3 och misstänker utan att ha testat det att det är mestadels CPU (fåtrådat) och Ram tungt medan gpu ligger och chillar på typ <30% last (1070ti).

troligen skulle en laptop med

cpu: 2+ kärnor minst 3Ghz helst 4+ kärnor
ram: 16Gb ram
gpu: gtx1050, gtx1060, gtx1650, gtx1660ti, motsvarande AMD grafik(dålig koll på amds alternativ i prisklassen).

dock ligger typ allt med någon av ovan nämnda dedikerade grafikkort på 7000:- eller mer just nu.

kan eventuellt komma undan med något långsammare typ cpu grafik intel/amd ur i3/i5 10xxx/11xxx eller Ryzen 3/5 3xxx/4xxx/5xxx serien men låter det vara osagt om det är spelbart på detta eller om vi snackar semesterbilder i fps.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

MINIMUM:
Requires a 64-bit processor and operating system
OS: 64 Bit Required. Windows 7 (SP1), Windows 8, Windows 8.1, or Windows 10
Processor: 1.8 GHz Intel Core 2 Duo, AMD Athlon 64 Dual-Core 4000+ or equivalent (For computers using built-in graphics chipsets, the game requires 2.0 GHz Intel Core 2 Duo, 2.0 GHz AMD Turion 64 X2 TL-62 or equivalent)
Memory: 4 GB RAM
Graphics: 128 MB of Video RAM and support for Pixel Shader 3.0. Supported Video Cards: NVIDIA GeForce 6600 or better, ATI Radeon X1300 or better, Intel GMA X4500 or better
DirectX: Version 9.0
Network: Broadband Internet connection
Storage: 17 GB available space

RECOMMENDED:
Requires a 64-bit processor and operating system
OS: 64 Bit Windows 7 (SP1), 8, 8.1, or 10
Processor: Intel core i5 or faster, AMD Athlon X4
Memory: 8 GB RAM
Graphics: NVIDIA GTX 650 or better
DirectX: Version 9.0
Network: Broadband Internet connection
Storage: 18 GB available space

verkar ju som att det iaf ska starta på i princip vad som helst sålänge det har en Skaplig CPU (4+ kärnor?) och dedikerat grafikkort.

hur spelbart är en annan fråga mina erfarenheter från sims 3 och misstänker utan att ha testat det att det är mestadels CPU (fåtrådat) och Ram tungt medan gpu ligger och chillar på typ <30% last (1070ti).

troligen skulle en laptop med

cpu: 2+ kärnor minst 3Ghz helst 4+ kärnor
ram: 16Gb ram
gpu: gtx1050, gtx1060, gtx1650, gtx1660ti, motsvarande AMD grafik(dålig koll på amds alternativ i prisklassen).

dock ligger typ allt med någon av ovan nämnda dedikerade grafikkort på 7000:- eller mer just nu.

kan eventuellt komma undan med något långsammare typ cpu grafik intel/amd ur i3/i5 10xxx/11xxx eller Ryzen 3/5 3xxx/4xxx/5xxx serien men låter det vara osagt om det är spelbart på detta eller om vi snackar semesterbilder i fps.

Tja, tack för all info. Jag har hittat en laptop som jag läst kan vara bra.

Kan denna vara något att ha? https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=406F2EA&opt=UUW... finns en rabatt kod som gör att den går ner till 5990 kr.

Permalänk
Skrivet av FlameZeneli:

Tja, tack för all info. Jag har hittat en laptop som jag läst kan vara bra.

Kan denna vara något att ha? https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=406F2EA&opt=UUW... finns en rabatt kod som gör att den går ner till 5990 kr.

kommer troligen fungera bra är väl den inbyggda grafiken i cpun som möjligen kan vara ett problem men som sagt har ingen erfarenhet av sims 4 utan baserar det på 3an på hur grafktungt spelet är men med systemkraven i tanke så tippar jag att även inbyggd grafik är kompatibel nog att hantera sims 4.

sen är det väl smaksak om man vill köra HP.

personligen så undviker jag deras laptops då jag pga dålig erfarenhet med deras enheter oavsett hårdvara och framförallt deras alltid mediokra kylarlösningar som generellt oavsett om du har en 10W eller 100W tdp cpu brukar knappt kunna hantera värmen utan brukar ligga i throttel regionen konstant med eller utan belastning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

kommer troligen fungera bra är väl den inbyggda grafiken i cpun som möjligen kan vara ett problem men som sagt har ingen erfarenhet av sims 4 utan baserar det på 3an på hur grafktungt spelet är men med systemkraven i tanke så tippar jag att även inbyggd grafik är kompatibel nog att hantera sims 4.

sen är det väl smaksak om man vill köra HP.

personligen så undviker jag deras laptops då jag pga dålig erfarenhet med deras enheter oavsett hårdvara och framförallt deras alltid mediokra kylarlösningar som generellt oavsett om du har en 10W eller 100W tdp cpu brukar knappt kunna hantera värmen utan brukar ligga i throttel regionen konstant med eller utan belastning.

okej, tack igen för din feedback, har du möjligtvis tips på någon dator som passar in i det du beskrivit ovan? även om de ligger runt 7k så tänker jag att det kan vara värt och kolla på.

Permalänk
Medlem

Jag tror att ryzen 5500u är en ok utgångspunkt,
Dock är det i grunden samma cpu som 4500u med lite sämre klockor och cache fast virtuella trådar aktiverat.
Det viktigaste kanske är att AMD skalar grafiken med antal kärnor, så där är de lika men en 4700u hade varit ett uns bättre.

Detta verkar vara ett ok budgetval, den har dessutom 16gb ram vilket man sällan kan uppgradera till i erterhand
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Det man främst förlorar i budgetsegmenten är ljussvaga och blekare skärmar, läs recensioner.
Kanske kan du hitta ett fynd på slim yoga 7 men det kan vara svårt att hitta med 16gb.

(Huawei hade också en del intressanta modeller påmrea tidigare i sommar, kanske slutar de bundla wifikit och sänker priserna igen men man vet aldrig i dagens bristtider)

Permalänk
Skrivet av pacc:

Jag tror att ryzen 5500u är en ok utgångspunkt,
Dock är det i grunden samma cpu som 4500u med lite sämre klockor och cache fast virtuelka trådar aktiverat.
Det viktigaste kanske är atg AMD skalar grafiken med antal kärnor, så där ör de lika men en 4700u hade varit ett uns bättre.

Detta verkar vara ett ok budgetval, den har dessutom 16gb ram vilket man sällan kan uppgradera till i erterhand
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Det man främst förlorar i budgetsegmenten är ljussvaga och blekare skärmar, läs recensioner.
Kanske kan du hitta ett fynd på slim yoga 7 men det kan vara svårt att hitta med 16gb.

tack så mycket, så egentligen bör man satsa på 16B direkt istället för att behöva uppgradera i efterhand (om det nu går)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlameZeneli:

tack så mycket, så egentligen bör man satsa på 16B direkt istället för att behöva uppgradera i efterhand (om det nu går)?

Det går sällan, då är det oftare på lite större modeller typ gaming eller företag nuförtiden. I gengäld är de rätt lättviktiga antar jag.

Permalänk
Skrivet av pacc:

Det går sällan, då är det oftare på lite större modeller typ gaming eller företag nuförtiden. I gengäld är de rätt lättviktiga antar jag.

Okej, tack!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Denna är prisvärd https://www.elfynd.se/msi-gf63-thin-10uc-413neu-15-6-barbar-d...

Permalänk

Tack för förslaget, beställde denna 👍👍👍

Permalänk
Medlem

The Sims 4 på laptop tycks dyka upp som fråga då och då... Fortsätter i den senaste tråden. Förslag på billig (5-6000 kr eller billigare om det går) som klarar The Sims 4? Räcker en Intel Core i3-1115G4 för uppgiften? Tittade på denna.

Letar åt en kompis som ska köpa något till dottern. Hon har nu spelat Sims på en flera år gammal mellaklasslaptop (inga siffror på den men kan ev få tag på det, iaf ingen värsting på sin tid) med vanlig snurrdisk. Dvs kraven är inte höga, att det startar och flyter bättre än nuvarande system räcker.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Skrivet av [SH]:

The Sims 4 på laptop tycks dyka upp som fråga då och då... Fortsätter i den senaste tråden. Förslag på billig (5-6000 kr eller billigare om det går) som klarar The Sims 4? Räcker en Intel Core i3-1115G4 för uppgiften? Tittade på denna.

Letar åt en kompis som ska köpa något till dottern. Hon har nu spelat Sims på en flera år gammal mellaklasslaptop (inga siffror på den men kan ev få tag på det, iaf ingen värsting på sin tid) med vanlig snurrdisk. Dvs kraven är inte höga, att det startar och flyter bättre än nuvarande system räcker.

https://www.elfynd.se/lenovo-ideapad-gaming-3-15arh05-15-6-ga...

https://www.elfynd.se/lenovo-ideapad-gaming-3-000vmx-15-6-bar...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag sitter med samma fråga som trådskaparen. Letar efter bärbar till dottern.
Men hur ser det ut nu när det är black week.
Finns det några erbjudande, prisklass 5-6000, som lämpar sig till sims 4 och minecraft?

Permalänk
Medlem

Vad tror den samlade kompetensen om dessa:
https://www.dustinhome.se/product/5011252215/vivobook-14
https://www.dustinhome.se/product/5011231329/v15-g2

Är någon av dem ett alternativ om man har lågt ställda krav på inställningar osv i The Sims 4? Det är uteslutande det spelet och skolarbete som gäller i mitt fall.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]