Permalänk
Medlem

Vill ej boota efter byte av chassi

Hej alla kloka,

Jag har precis gjort lite uppgraderingar på min PC och står nu med svansen mellan benen utan en aning om varför den numer inte vill starta.

Jag har bytt ut följande komponenter:

Chassi
RAM-minnen
Nätagg
Processorkylare

Alltså en flytt av moderkort, CPU och grafikkort till nytt chassi.

Processor: Intel Core i7 3770K
Processorkylare: Corsair H100
Moderkort: ASUS RPG Strix Z270G
Minne: 4x 8 GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200MHz
Grafikkort: ASUS ROG Strix 1060 OC
Hårddisk: Samsung SSD 500gb
Nätaggregat:Corsair HX 750 W modulärt

Problemet är att jag bara kommer till första ASUS-bilden där man uppmanas trycka F2 eller Del för att komma in i BIOS, händer dock ingenting när jag försöker trycka mig in där. Tangentbordet får ju dock ström, RGB-funktionen funkar.

Har prövat:

Starta datorn med bara 1 RAM-minne, även prövat med mitt gamla RAM, ingen skillnad
Bytt ut PCI-kabel
Tagit bort samt satt tillbaka CPU
Tagit bort samt satt tillbaka GPU
Tagit bort och väntat, satt tillbaka CMOS-batteri
Bytt SATA-kabel till hårddisken och prövat annan port på moderkortet

Har slut på idéer.
Någon som har lite input?

Permalänk
Medlem

Kontrollera att du verkligen kopplat power och reset kontakterna till chassit korrekt. Om dessa är monterade korrekt prova att koppla ur Power kontakten och flytta dit reset kontakten istället. Ifall det funkar nu att starta datorn med reset knappen så vet du att chassits power knapp är trasig då är det RMA som gäller.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Kontrollera att du verkligen kopplat power och reset kontakterna till chassit korrekt. Om dessa är monterade korrekt prova att koppla ur Power kontakten och flytta dit reset kontakten istället. Ifall det funkar nu att starta datorn med reset knappen så vet du att chassits power knapp är trasig då är det RMA som gäller.

Båda knapparna funkar, startar med on/off-knappen och restartar med reset-knappen

Permalänk
Medlem

@OliwerSE: Har du provat tgtbordet i olika usb-portar?

Visa signatur

EndeavourOS: Your Search for Best Arch Distro Ends Here
Ryzen 7 7800X3D » RX6950XT » 32GB DDR5 6000MHz CL30

Permalänk
Medlem

Har du provat att starta datorn utanför chassit? Dvs. montera komponenterna ur chassit och sätt ihop det utanför. Starta genom att bygla kontakterna för start med hjälp av en skruvmejsel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fungerar den nya kylaren? Låter som att CPU:n inte vill boota ordentligt, kolla så att alla kablar är rätt anslutna till fläktar och styrning etc. Det kan också vara så att batteriet som sitter i moderkortet har lagt av och förhindrar BIOS att starta/sparas, det kan orsaka alla möjliga konstiga beteenden för boot-processen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OliwerSE:

Hej alla kloka,

Jag har precis gjort lite uppgraderingar på min PC och står nu med svansen mellan benen utan en aning om varför den numer inte vill starta.

Jag har bytt ut följande komponenter:

Chassi
RAM-minnen
Nätagg
Processorkylare

Alltså en flytt av moderkort, CPU och grafikkort till nytt chassi.

Processor: Intel Core i7 3770K
Processorkylare: Corsair H100
Moderkort: ASUS RPG Strix Z270G
Minne: 4x 8 GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200MHz
Grafikkort: ASUS ROG Strix 1060 OC
Hårddisk: Samsung SSD 500gb
Nätaggregat:Corsair HX 750 W modulärt

Problemet är att jag bara kommer till första ASUS-bilden där man uppmanas trycka F2 eller Del för att komma in i BIOS, händer dock ingenting när jag försöker trycka mig in där. Tangentbordet får ju dock ström, RGB-funktionen funkar.

Har prövat:

Starta datorn med bara 1 RAM-minne, även prövat med mitt gamla RAM, ingen skillnad
Bytt ut PCI-kabel
Tagit bort samt satt tillbaka CPU
Tagit bort samt satt tillbaka GPU
Tagit bort och väntat, satt tillbaka CMOS-batteri
Bytt SATA-kabel till hårddisken och prövat annan port på moderkortet

Har slut på idéer.
Någon som har lite input?

Osäker på hur fästanordningen på just Corsair H100 ser ut men prova släppa efter lite på blocket. vet att jag hade exakt samma problem några gånger och då visade det sig att jag skruvat på kylaren för hårt. är tveksam till att det är felet för dig men kan vara värt ett försök

annars skulle jag börja med att plocka ut moderkortet och sätta den på en låda och se om det går igång då. gör det de så kolla att det inte sitter någon distans där det inte är hål i moderkortet och sen peta i del för del tills det inte funkar/allt är i chassit och fungerar).

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av OliwerSE:

Hej alla kloka,

Jag har precis gjort lite uppgraderingar på min PC och står nu med svansen mellan benen utan en aning om varför den numer inte vill starta.

Jag har bytt ut följande komponenter:

Chassi
RAM-minnen
Nätagg
Processorkylare

Alltså en flytt av moderkort, CPU och grafikkort till nytt chassi.

Processor: Intel Core i7 3770K
Processorkylare: Corsair H100
Moderkort: ASUS RPG Strix Z270G
Minne: 4x 8 GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200MHz
Grafikkort: ASUS ROG Strix 1060 OC
Hårddisk: Samsung SSD 500gb
Nätaggregat:Corsair HX 750 W modulärt

Problemet är att jag bara kommer till första ASUS-bilden där man uppmanas trycka F2 eller Del för att komma in i BIOS, händer dock ingenting när jag försöker trycka mig in där. Tangentbordet får ju dock ström, RGB-funktionen funkar.

Har prövat:

Starta datorn med bara 1 RAM-minne, även prövat med mitt gamla RAM, ingen skillnad
Bytt ut PCI-kabel
Tagit bort samt satt tillbaka CPU
Tagit bort samt satt tillbaka GPU
Tagit bort och väntat, satt tillbaka CMOS-batteri
Bytt SATA-kabel till hårddisken och prövat annan port på moderkortet

Har slut på idéer.
Någon som har lite input?

Skrev du fel processormodell?

Det moderkortet du skrivit är ju socket 1151, men 3770k är 1155 (äldre)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupaBeast:

Skrev du fel processormodell?

Det moderkortet du skrivit är ju socket 1151, men 3770k är 1155 (äldre)

Bra noterat! Det är en 7700k

Tack för alla svar till er övriga - ska kolla lite närmre och följa era tips när jag kommer hem.

Permalänk

Ta bort CPU-kylaren H100i från Corsair och sätt dit originalkylaren, eller också låt datorn ligga med moderkortet mot marken och placera kylaren på processorn med fläkten inkopplad på CPU-fan. Inget onödigt tryck eller fästanordningar för detta testet. Om du nu har nån lämplig kylare tillgänglig dvs!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Lät datorn stå på och då kom jag till denna skärm efter en natt - kunde då komma in i BIOS (med fungerande tangentbord) och allt såg normalt ut vad jag kunde se. Någon som kan guida mig vidare..?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Den känner inte igen bootdisk av nån anledning. Meddelandet visar att den har ändrat satakonfig till nåt helt annat.
Alternativt kan batteriet ha dött?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OliwerSE:

Lät datorn stå på och då kom jag till denna skärm efter en natt - kunde då komma in i BIOS (med fungerande tangentbord) och allt såg normalt ut vad jag kunde se. Någon som kan guida mig vidare..?

https://i.imgur.com/RHTybPf.jpg

Ser ut att vara batteriet i moderkortet som jag misstänkte, testa byta ut det

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Den känner inte igen bootdisk av nån anledning. Meddelandet visar att den har ändrat satakonfig till nåt helt annat.
Alternativt kan batteriet ha dött?

Skrivet av mmaattee:

Ser ut att vara batteriet i moderkortet som jag misstänkte, testa byta ut det

Bytte nyss batteriet (var och köpte litium CR2032), samma sak nu ändå

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av OliwerSE:

Bytte nyss batteriet (var och köpte litium CR2032), samma sak nu ändå

Min första undran då? SATAkonfig (AHCI, IDE, RAID)
Byt från UEFI till legacy eller tvärtom?
Fungerar disken i annan dator?
Kortis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Min första undran då? SATAkonfig (AHCI, IDE, RAID)
Byt från UEFI till legacy eller tvärtom?
Fungerar disken i annan dator?
Kortis?

Har dessvärre ingen annan dator att stoppa in disken i och pröva med för tillfället.
Går det att tvinga fram ”American Megatrends”-menyn på något vis? Där kunde jag ju i alla fall komma in i BIOS

Permalänk
Medlem

Koppla ur alla diskar, boota Linux (eller nåt) från USB, se om det funkar utan att hänga vid starten.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Testa att koppla i sata-kabeln i samma port på moderkortet som det satt när det fungerade. Sådant har strulat för mig tidigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Koppla ur alla diskar, boota Linux (eller nåt) från USB, se om det funkar utan att hänga vid starten.

Har dessvärre inget att boota från

Skrivet av Matherat:

Testa att koppla i sata-kabeln i samma port på moderkortet som det satt när det fungerade. Sådant har strulat för mig tidigare.

Prövat alla 6st SATA-portar nu, samma resultat

Permalänk
Medlem

Du får ju igång den lite så borde kanske inte vara kortis, men som andra säger så borde du ändå prova att köra den utanför chassit för att testa. Det du kan göra först är att fundera så att du verkligen använde distanserna mellan moderkort och chassi, alternativt känna efter med ett finger så moderkortet verkar ligga en bit ifrån.

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk

Har du möjlighet att testa med en annan hårddisk för att utesluta en felaktig disk enhet?.

Permalänk
Medlem

Problemet löst! Ni som gissade på CPU var inne på rätt spår. Tack till er alla för att ni har tagit er tid att svara

Nu ska jag förklara som ett mongo:
Har seriekopplat en sjuhelvetes massa fläktar genom Corsair HUB, någon annan Corsair-styrning och Commander Pro och tydligen satt just CPU-kylningen på en enhet som inte fick tillräckligt med ström som skulle försörjas av ett USB 2.0-uttag på Commander Pro.. kopplade den Corsair-hubben direkt på moderkortet och då kickade allt igång. Får väl beställa en intern USB-Hub imorgon, har ju bara 2 kontakter på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OliwerSE:

Problemet löst! Ni som gissade på CPU var inne på rätt spår. Tack till er alla för att ni har tagit er tid att svara

Nu ska jag förklara som ett mongo:
Har seriekopplat en sjuhelvetes massa fläktar genom Corsair HUB, någon annan Corsair-styrning och Commander Pro och tydligen satt just CPU-kylningen på en enhet som inte fick tillräckligt med ström som skulle försörjas av ett USB 2.0-uttag på Commander Pro.. kopplade den Corsair-hubben direkt på moderkortet och då kickade allt igång. Får väl beställa en intern USB-Hub imorgon, har ju bara 2 kontakter på moderkortet.

Ah! Skönt att du fick ordning på det tillslut 😊