Permalänk

Värme från xbox skadar tvǹ?

Hej!

Jag har satt min xbox series s under tvǹ och märke idag att det strömmar ut en hel del värme från xboxens utblås (den svarta ringen på ovansidan)

Min fråga är om ni tror att detta i längden kan skada tvǹ på något sätt? Det är ju ingen extrem värme men xboxen kan stå på i flera timmar under en dag. Jag har bifogat en bild på "setupen"

Mvh

Hobbitar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hobbitar1:

Hej!

Jag har satt min xbox series s under tvǹ och märke idag att det strömmar ut en hel del värme från xboxens utblås (den svarta ringen på ovansidan)

Min fråga är om ni tror att detta i längden kan skada tvǹ på något sätt? Det är ju ingen extrem värme men xboxen kan stå på i flera timmar under en dag. Jag har bifogat en bild på "setupen"

Mvh

https://i.postimg.cc/0jyz98ks/hotwarmtv.jpg
Hobbitar

Många tvar har ju såna egna problem med värme att de internt behöver kylfläktar så att värma upp den i onödan är troligen inte nått som ger den längre livslängd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan inte svara säkert, men jag skulle säga väldigt liten risk.
Om du är rädd så flytta blomman på höger sida, till vänstra sidan och sätt xboxet där

har själv ett liknande skåp där mitt ps4 är i facket där din handkontroll är. Men borrade 2 stora hål på baksidan av tvbänken och
satte 2st 12v fläktar där inkopplade till 5v nätagg, så de varvar sakta och inte låter något men ger ändå luftflöde.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Tack för svaren!

Det jag är rädd för är framförallt missfärgningar på tvǹ just där xboxen står. Jag vet att det är ett lyxproblem, blev jäkligt nöjd med blomman där och om jag ska flytta xboxen måste det tyvärr inköpas en längre hdmi-kabel. Men det är nog egentligen det bästa alternativet. Sen som sagt så kan man ju ställa den i facket nedanför med sämre luftflöde.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid flytta ner Xboxet dit du har kontrollen nu. Blir dessutom ännu mer stilrent då man inte skulle se Xboxet överhuvudtaget (om det går att stänga).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du kan ju alltid flytta ner Xboxet dit du har kontrollen nu. Blir dessutom ännu mer stilrent då man inte skulle se Xboxet överhuvudtaget (om det går att stänga).

Xboxen får inte vara där med luckan stängd, det blir garanterat överhettning. Med öppen lucka är det nog OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Xboxen får inte vara där med luckan stängd, det blir garanterat överhettning. Med öppen lucka är det nog OK.

Tveksamt att det blir överhettat, men visst, det kan lika gärna vara öppet - den står ju helt synlig i dagsläget.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Tack för alla svar igen. Jag flyttade ner Xboxen till facket. Det blir nog bra. Hellre att Xboxen går sönder än att tvǹ blir missfärgad. Blir väl antagligen ändå att man köper en Series X om några år.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hobbitar1:

Tack för alla svar igen. Jag flyttade ner Xboxen till facket. Det blir nog bra. Hellre att Xboxen går sönder än att tvǹ blir missfärgad. Blir väl antagligen ändå att man köper en Series X om några år.

https://i.postimg.cc/cHwGHJMn/hotfinal.jpg

Det går väl ganska lätt att sätta in en fläkt i bänkens baksida som du låter blåsa framåt så lär luften runt konsolen bli betydligt kallare och blåser du ut den framåt så blandas den ut i rummet i stället för att stiga upp i direkt i tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

xboxen har lite bättre placering av fläktens utblås än ps4an när man har den i det där facket, så det bör nog inte vara någon fara.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbitar1:

https://i.postimg.cc/cHwGHJMn/hotfinal.jpg

Blir bra det där. Kör min PS5 i liknande fack, går utan problem.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G502X Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)