Samsung lanserar kamerasensor för telefoner på hela 200 megapixlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Så fungerar det inte. Bruset styrs i grunden av storleken på sensorn i kombination med bländaren, givet en viss ljusnivå, då detta är avgörande för hur mycket ljus man kan samla in per bild. Sedan kan sensorer ha olika egenbrus och andra egenskaper, vilket i hög grad är en fråga om ålder/tekniknivå, där mobilsensorer brukar ligga i framkant per ytenhet, men ytan är fortfarande inte stor. Att slå ihop pixlar har dock fördelen att man kan öka informationskvaliteten per pixel i så måtto att en sensor (med vissa undantag) inte ser alla färger i varje pixel och interpolerar fram detta. Och mobiltelefoner har mycket annat för sig också, vilket underlättas av att små sensorer är lättare att göra snabba att utläsa. Att t ex ta en hög bilder på raken och slå ihop dem är ett sätt att få ned bruset. Så kan man göra med en vanlig kamera också, men man måste får dem att matchas ihop.

Alltså, har du en mindre pixel får du mer brus i den. Därför ser bilder tagna med kameror med många pixlar brusigare ut vid 100 %, allt annat lika, där man i praktiken använder ett kraftigare förstoringsglas. Det betyder däremot inte att bilden är brusigare vid samma presentationsstorlek. Eftersom bilderna direkt från sensorn i dåligt ljus kommer att se katastrofala ut i 100 % om de lagras i 200 MP, så är det i praktiken helt bortkastat och därför bättre att skala ned dem och få en bild med betydligt bättre informationskvalitet per pixel.

Skrivet av DasIch:

Fast jo, det är ju precis som jag skrev. Samsungs nya sensor är ljuskänsligare (bättre SNR) och genom pixel binning ökar man SNR ytterligare, där pixlarna kan grupperas för upp till 4x så hög SNR. Det innebär i princip fördelarna med större pixlar i dåligt ljus (mot en reduktion i upplösning) och hög upplösning i bra ljus.

Jag tror det ztenlund försöker förklara är att självaste pixel-binningen i sig inte ger mindre brus jämfört med om samma pixelteknik hade används för att tillverka fyra gånger större pixlar med samma totala sensor area.

Om man delar upp varje pixel till fyra mindre som samsung har gjort så behövs avgränsande ytor i mellan pixlarna vilket i en stor pixel hade använts som ljusabsorberande "pixelytan". Vilket ger mindre totalt absorberat ljus och därmed även brusigare bilder.

Extremhöga MP-tal och pixelbindning är alltså inte något att sträva efter om man vill skapa bästa möjliga sensor. Men om marknadsförare vill ha stora siffror så är pixel-binning ett sätt att göra en dålig situation bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Lyckas dom kanske det kan bli OK. Mobiler med 99999 mp tar skit bilder i mörka förhållanden. Kolla en riktig kamera där kan en 10mp sensor vara stor som ett frimärke och tar då utmärkta bilder i låga ljusförhållanden.

Mp och lågljus saknar koppling. Någon myt som människor håller fast vid sedan tidigt 00-tal när Nikon var bättre i lågljus med sina lägre Mp än konkurrenten Canon.

Detta tror jag alla foto entusiaster har lyckats överkomma. Bäst exemplet måste vara Sony A7s III mot Sony A7IV.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Typ som alla dagens paraboler som söker av rymden. Länge sen man byggde jätteteleskop.

För radiofrekvenser har spridda teleskop blivit vanligare, men för synliga frekvenser bygger man allt mer enorma teleskop belägna högt upp på berg.

https://en.wikipedia.org/wiki/Extremely_large_telescope

Men det var ett sidospår.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HazZarD:

ja folk lär behöva 200mpix för att ta dom dära seflies man lägger ut på instagram eller snapchat

beautifilter tar väl bort 198 av de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Mp och lågljus saknar koppling. Någon myt som människor håller fast vid sedan tidigt 00-tal när Nikon var bättre i lågljus med sina lägre Mp än konkurrenten Canon.

Detta tror jag alla foto entusiaster har lyckats överkomma. Bäst exemplet måste vara Sony A7s III mot Sony A7IV.

Htc lyckades bra med sin mobil med för tiden lågt pixel antal men lika ljusinsläpp samt sensor storlek för konkurrenter. Varje pixel får mer yta =flet fotoner och mindre foton brus.

Saknar inte koppling då mer pixlar måste dela på samma mängd fotoner på en given yta.

Låter helt logiskt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DGS:

Jag tror det ztenlund försöker förklara är att självaste pixel-binningen i sig inte ger mindre brus jämfört med om samma pixelteknik hade används för att tillverka fyra gånger större pixlar med samma totala sensor area.

Om man delar upp varje pixel till fyra mindre som samsung har gjort så behövs avgränsande ytor i mellan pixlarna vilket i en stor pixel hade använts som ljusabsorberande "pixelytan". Vilket ger mindre totalt absorberat ljus och därmed även brusigare bilder.

Extremhöga MP-tal och pixelbindning är alltså inte något att sträva efter om man vill skapa bästa möjliga sensor. Men om marknadsförare vill ha stora siffror så är pixel-binning ett sätt att göra en dålig situation bättre.

Samsung lär använda gapless microoptik. I lågt ljus/hög ISO är pixel binning likvärdigt med större pixlar på samma yta och vid bra ljus/låg ISO kan fler pixlar ge bättre SNR.

Jag tror ju för egen del Samsung har hyfsad koll på hur man skapar bästa möjliga sensor och inte ger sig in i nåt megapixel-krig.

Permalänk
Medlem

Igår när jag kom hem var det en extremt fin stjärnhimmel, man såg allt. Ungefär såhär

Den dagen en telefon kan ta stjärnhimmel blir jag glad.

Permalänk
Medlem

Pixel binning bör väl ändå ha en liten fördel mot native stora pixlar. Att samla fotoner är i grunden statistik, och även vid ett lågt antal samplingar så har man sannolikheten på sin sida att skapa en "mer rätt" bild om man har mer noggrann information om fotonernas position.

Att få en enda foton i position 46 (skala 0-100 t.ex), så är det statistiskt sett ganska meningslöst, men varför inte sätta ljuspricken där istället för att vara säker och färga hela bilden ljus. Bilden kan sedan presenteras i den storleken som man anser visa meningsfull information.

Permalänk
Medlem

Låter som vi har ett megapixel race på gång igen. Hur många megapixlar man har kommer aldrig att fixa de riktiga problemen med mobiler, pyttesmå sensorer och pyttesmå linser.

Permalänk
Medlem

Fast som jag förstått det så ska det här med pixelbinning inte ge några fördelar med dagens sensorer, utan det var på CCD-tiden som det kunde göra faktiskt skillnad då själva binningen gjordes på den analoga sidan före utläsning av sensorn vilket kunde öka SNR ganska asevärt för hela bilden, medans på CMOS-sensorer så går inte det. Så görs det på en CMOS-sensor så är det precis som att skala ner bilden med 50% i Photoshop o på så vis ge högre SNR per pixel men inte för bilden som helhet.
Så själv tycker jag det är luktar marknadsföringsbullshit, precis som vanligt. Det enda som faktiskt kan göra riktig skillnad är som andra redan skrivit att öka sensorstorleken och bländaröppningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Låter som vi har ett megapixel race på gång igen. Hur många megapixlar man har kommer aldrig att fixa de riktiga problemen med mobiler, pyttesmå sensorer och pyttesmå linser.

Famous last words...

Den teknik vi har idag, hade vi inte gissat på idag, jag kommer ihåg "keyboard warrior" krigen på internet då jag köpte världens första 8 megapixel kamera från sony, med pytteliten sensor vs Canon's kamera den gång. Idag är 8 megapixel intet, och sensorns storlek räknas för "stor" i förhållande till antal pixels.

Jag "killgissar" på att vi kommer till att få stärka A.I. chips med nån typ av Nvidia / AMD / Intel grafik processor bildbehandling DLSS och liknande som kommer att reducera brus och ge bättre ljus/färg med dessa chips och ny chipteknik kommer att kompensera för optiska konstigheter etc.

Det är helt galet att vi kan ta så pass bra bilder med dagens mobilteknik, det var helt otänkbart bara 20 år sen.