El Salvador antar Bitcoin som officiell valuta

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror att El Salvadors problem är större än så.

Det jag inte riktigt förstår är hur det är tänkt att fungera i praktiken med två parallella valutor.

När jag var på Kuba för ett par år sedan hade de två officiella valutor (plus USD som en tredje inofficiell) så det är faktiskt inte alldeles unikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Då missförstod jag artikeln:

"I dagsläget har El Salvador den amerikanska dollarn (USD) som officiellt betalningsmedel, "

Officiellt "betalningsmedel" är inte samma som officiell valuta, just saying.😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Nej, det kommer det inte. Vi ser ju redan nu att Bitcoin har förlorat användningsområden som valuta. Det går mer och mer mot ett spekulativt instrument, utan deposit insurance, investor protection eller transparens. För ett par år sen såg man ju ännu Bitcoin-automater och företag som accepterade Bitcoin-betalningar. De har helt försvunnit nu. Ingen vill köpa en kaffe och betala 50-100kronor för betalningen.

https://www.bitcoinbeach.com/

"The project is slowly growing a Bitcoin ecosystem in a way that truly improves lives. Since 2019, Bitcoin has been used as a medium of exchange in the coastal villages through a number of initiatives that all involve using BTC in real transactional ways."

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CubaCola:

Det är lättare att tvätta kontanter med bitcoin.

Nu är jag kanske fördomsfull här men El salvador är väl känd knarkleverantör och har hög kriminalitet.
Så det påvisar väl mer att bitcoin faktiskt är bra för kriminella.

Syftet med att vara tidig med att acceptera Bitcoin/Krypto är att locka dit duktiga utvecklare/företag som gynnas av de fördelaktiga lagarna kring krypto. Detta för att försöka bli ex. vad Malta är för spelindustrin, Silicon Valley för tech startups osv. Även om de inte når hela vägen är det en väldigt god chans att landet tjänar ordentligt på det.

I slutändan handlar det inte om Bitcoin i sig. Det är själva blockchain-tekniken som är intressant och kommer integreras överallt i samhället framöver. På samma sätt som internet är en självklarhet i vår vardag nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Finns en anledning till att en valuta måste vara under någon typ av kontroll. Att ens diskutera varför är bara tramsigt. Bitcoin om något är väl bevis nog, eller? Eller hade ni som försvarar Bitcoin gillat läget när er månadslön halverats över natt med bibehållna marknadspriser etc? Skulle inte tro det.

Betalar du i bitcoin kommer du ha exakt lika mycket köpkraft som dagen innan så länge du inte växlar till annan valuta. Det är EXAKT samma sak som de rörliga valutor vi har i världen idag i övrigt. Skillnaden är så klart hur volatil valutan är idag. Men för de som inte minns så devalverades värdet på svenska kronan över en natt med 16 % på 80-talet och under en väldigt kort tid med 20 % när kronan släpptes lös 1992. För att inte nämna hyperinflationerna i Zimbabwe på 2000-talet och Tyskland på 1920-talet.

Det är rimligt att anta att kryptovalutor kommer bli mindre volatila med tiden. Inte minst sedan stora finansinstitut faktiskt nu handlar med dem.

Hur vida kryptovalutor är bra eller inte släpper jag även om jag kan se en stor fördel med kryptovalutor i främst tredje världen. De länder som har stora kapitalvärden in i landet från ex-medborgare som bor på andra ställen i världen, ställt mot hur det är idag med fall av extremt höga bankavgifter för att skicka pengar.

Permalänk
Avstängd

https://strike.me/

Skicka bitcoin direkt som swish, world wide utan restriktioner. Detta är vad man använder för dagliga köp på bitcoinnätverket (lightning).

Kostar ish NOLL och är INSTANT. Kommer rullas ut i fler länder framöver, men finns redan nu i El Salvador.

Köpa en kaffe för 100 kr är nyheter från 2015, fungerar inte riktigt så längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Nej, det kommer det inte. Vi ser ju redan nu att Bitcoin har förlorat användningsområden som valuta. Det går mer och mer mot ett spekulativt instrument, utan deposit insurance, investor protection eller transparens. För ett par år sen såg man ju ännu Bitcoin-automater och företag som accepterade Bitcoin-betalningar. De har helt försvunnit nu. Ingen vill köpa en kaffe och betala 50-100kronor för betalningen.

Det är klart ingen vill köpa kaffe med Bitcoin/andra kryptovalutor i Sverige även om det är fullt tekniskt möjligt och lika lätt idag som då. Anledningen är att folk insett att man måste fylla i en rad på K4-blanketten till Skatteverket för varje kaffe och att Skatteverket idag är på tårna och aktivt jagar de som använder kryptovalutor som betalmedel.

Anledningen till att kryptovalutor tappar mark som betalmedel är att nationalstaterna trycker emot. Varför gör det det? För att den massiva ökningen av penningmängden är bra för staten - kan fabricera massor av valfläsk.

El Salvador kommer att visa att det går utmärkt att köpa kaffe med Bitcoin och att många vill göra det.

Skrivet av Sando:

Glöm inte bort att det är negativt att en valuta ökar i värde.

Det tror jag inte på för fem öre. Kanske skulle konsumtionen av värdelösa plastmojänger går ner kraftigt, men det vore bra för miljön och det skulle frigöra kapital till viktigare saker.

Automation, effektivisering och massproduktion gör att saker över tid bör bli billigare. Sett från andra sidan betyder det att man kan köpa mer för sin valuta och att den därför stiger i värde. Det vore det helt normala. Endast massiv ökning av penningmängden låter oss delvis tro att nationella valutor har ett "stabilt värde" om man mäter värdet i Billy-hyllor och fiskpinnar.
Så är naturligtvis inte fallet. Räcker med att titta på fastigheter, aktier eller för den delen M2-måttet för att inse att penningmängden stiger absurt snabbt och bara kan korrigeras med ett brak, en krasch utan dess like.

Pengar som stiger i värde gör att man får sundare inställning till pengar, är min övertygelse. Sund inställning till pengar skapar klokare investeringar, klokare investeringar skapar en effektivare ekonomi med högre levnadsstandard. En gång i tiden fanns det valutor som var bundna till guld. Dessa ökade ständigt i värde mot valutor som inte var bundna mot något. De länder som behöll guld-standarden längst tillhör de rikaste per capita idag.

Att det är negativt att en valuta ökar i värde är i min mening endast en tes som drivs av riksbanker påhejade av politiska företrädare. Väldigt få andra.

Jag är säker på att den smällen kommer. Det går inte att undvika boom-bust-cykler i FIAT-valutor även om centralbankerna försöker med allt galnare medel. Låta centralbanken trycka nya pengar och köpa företagsobligationer? Vilket spektakel. På vilket sätt kan det vara sunt. Hela marknadsekonomin blir tiltad - alla prissignaler satta helt ur spel. Den del av ekonomin som växer blir inte den effektivaste och mest eftertraktade utan den del som är bäst på att få sina obligationer uppköpta av riksbanken. Vansinne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror att El Salvadors problem är större än så.

Det jag inte riktigt förstår är hur det är tänkt att fungera i praktiken med två parallella valutor.

När du åker till Paris är menyn i Euro. Du har kronor på ditt kort och på ditt bankkonto. Hur gör du? Du slår upp växelkursen och räknar ut priset på lunchen i paret SEK/EUR. Det är inte svårare än så i El Salvadors fall USD/BTC.

Huruvida en restaurang i El Salvador vill trycka menyn i BTC, USD eller både och är upp till restaurangägaren. Troligtvis är USD mer stabil och om man vill trycka ny meny en gång i månaden så trycker man menyn i USD. Vill man trycka ny meny varje dag trycker man den i BTC. Eller så använder man en skärm och ändrar när man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdriddaren:

Bara väntar på att en större terrorattack finansierats med hjälp av någon krypto så kommer de "valutorna" dö ut över en natt.

Precis som dollarn brändes och lades i malpåse när IS sålde olja i dollar för att finansiera sin terror? Det fanns såklart ingen som helst terrorism innan kryptovalutorna uppfanns - ingen kunde finansiera terror utan kryptovalutor. Lätt ironi på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

https://www.bitcoinbeach.com/

"The project is slowly growing a Bitcoin ecosystem in a way that truly improves lives. Since 2019, Bitcoin has been used as a medium of exchange in the coastal villages through a number of initiatives that all involve using BTC in real transactional ways."

Projektet har ju i stort varit ett misslyckande. Det är ett reklamprojekt där invånarna gavs gratis Bitcoin, och ändå används de inte på grund av problem med tekniken och kostnaderna. Vi pratar alltså om ett område där bara ca 1/10 har tillgång till internet.

Sen så vet jag inte heller om ett toppstyrt projekt finansierat av branschintressen, som är ämnat för turister och som ändå inte lyckas få till nån användningsgrad är ett lyckat exempel på hur en decentraliserad valuta kan fungera.

Skrivet av Svantesson666:

Betalar du i bitcoin kommer du ha exakt lika mycket köpkraft som dagen innan så länge du inte växlar till annan valuta. Det är EXAKT samma sak som de rörliga valutor vi har i världen idag i övrigt. Skillnaden är så klart hur volatil valutan är idag. Men för de som inte minns så devalverades värdet på svenska kronan över en natt med 16 % på 80-talet och under en väldigt kort tid med 20 % när kronan släpptes lös 1992. För att inte nämna hyperinflationerna i Zimbabwe på 2000-talet och Tyskland på 1920-talet.

Det är rimligt att anta att kryptovalutor kommer bli mindre volatila med tiden. Inte minst sedan stora finansinstitut faktiskt nu handlar med dem.

Hur vida kryptovalutor är bra eller inte släpper jag även om jag kan se en stor fördel med kryptovalutor i främst tredje världen. De länder som har stora kapitalvärden in i landet från ex-medborgare som bor på andra ställen i världen, ställt mot hur det är idag med fall av extremt höga bankavgifter för att skicka pengar.

Du har bara lika mycket köpkraft om hela ekonomin är i Bitcoin, utan importer och exporter, vilket ju aldrig ens kan hända. I dagens läge gäller ju inte ens det, eftersom du i praktiken inte kan köpa något i Bitcoin. Alla priser sätts i en separat valuta, och sen växlar du vid köpet.

Skrivet av jamalya:

https://strike.me/

Skicka bitcoin direkt som swish, world wide utan restriktioner. Detta är vad man använder för dagliga köp på bitcoinnätverket (lightning).

Kostar ish NOLL och är INSTANT. Kommer rullas ut i fler länder framöver, men finns redan nu i El Salvador.

Köpa en kaffe för 100 kr är nyheter från 2015, fungerar inte riktigt så längre.

Nej, det kostar inte noll. Med Strike betalar du ändå transaktionsavgifter (över 60 dollar i april) för on-chain. Om du är off-chain så är det ju inte egentligen krypto, utan en oregulerad finansmarknad utan säkerheter. Du ska ändå också betala för att öppna och stänga kanalen, så att köpa en kaffe kan till och med vara dyrare än att vara on-chain, och dessutom osäkrare också.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Någon högt rankad politiker i el salvador som har investerat tungt i bitcoin?

Permalänk
Medlem

Jag inbillar mig att när väl BTC-överföringen skett från de miljoner Salvadoraner som emigrerat till USA till sina släktingar i hemlandet kommer de växlas in till USD på hemmamarknaden. Cash kommer alltid vara king...

Så. När BTC ska växlas till USD tar de "nya" bankerna över stafettpinnen.
Igår hette banken Swedbank (eller vad den nu kan ha hetat i sydamerika)
Imorgon heter den Coinbase.

Inget nytt under solen. Det finns alltid någon som tjänar pengar på pengar. Men visst. Vill man hävda att krypto är gratis och oreglerat så kan man ju ta sig en funderare på varför det går att bli så här rik

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Projektet har ju i stort varit ett misslyckande. Det är ett reklamprojekt där invånarna gavs gratis Bitcoin, och ändå används de inte på grund av problem med tekniken och kostnaderna. Vi pratar alltså om ett område där bara ca 1/10 har tillgång till internet.

Intressant att höra motsatsen till bilden jag fått, men vi är ju partiska på båda sidor. Var kan jag läsa om misslyckandet? 10% täckning av Internet låter väldigt lite eftersom El Salvador ligger på över 1/3 räknat över hela landet.

Skrivet av Sando:

Nej, det kostar inte noll. Med Strike betalar du ändå transaktionsavgifter (över 60 dollar i april) för on-chain. Om du är off-chain så är det ju inte egentligen krypto, utan en oregulerad finansmarknad utan säkerheter. Du ska ändå också betala för att öppna och stänga kanalen, så att köpa en kaffe kan till och med vara dyrare än att vara on-chain, och dessutom osäkrare också.

Det du skriver stämmer helt enkelt inte, Strike är en centraliserad tjänst i samarbete med Bitfinex, inte en egen nod där du är ansvarig för att sätta upp betalkanaler på Lightning Network. Du har en Forex i båda ändar dock, tror dom gör sina pengar på valutaväxlingen där.
Att lager ovanpå bitcoin inte skulle vara bitcoin är lika sant som att Mastercard och Visas nätverk inte är riktiga pengar, de opererar också i lager där du inte får "final settlement" på veckor ofta. Jag kan ge dig att säkerheten inte är densamma som Bitcoins baslager, nu har jag inte sett några undersökningar på det men jämför man hur mycket bedrägeri som utförs med Visa pga bristande säkerhet och på Lightning network så skulle jag tippa på att LN vinner.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Det är klart ingen vill köpa kaffe med Bitcoin/andra kryptovalutor i Sverige även om det är fullt tekniskt möjligt och lika lätt idag som då. Anledningen är att folk insett att man måste fylla i en rad på K4-blanketten till Skatteverket för varje kaffe och att Skatteverket idag är på tårna och aktivt jagar de som använder kryptovalutor som betalmedel.

Anledningen till att kryptovalutor tappar mark som betalmedel är att nationalstaterna trycker emot. Varför gör det det? För att den massiva ökningen av penningmängden är bra för staten - kan fabricera massor av valfläsk.

El Salvador kommer att visa att det går utmärkt att köpa kaffe med Bitcoin och att många vill göra det.

99% av svenska folket har ingen aning om hur användningen av kryptovalutor påverkar deras skatterättsliga skyldigheter. Det är inte orsaken till att de inte används för betalningar. Det finns helt enkelt ingen orsak till att använda krypto. Det tillför inget annat än krångel.

Skrivet av TechGuru:

Det tror jag inte på för fem öre. Kanske skulle konsumtionen av värdelösa plastmojänger går ner kraftigt, men det vore bra för miljön och det skulle frigöra kapital till viktigare saker.

Automation, effektivisering och massproduktion gör att saker över tid bör bli billigare. Sett från andra sidan betyder det att man kan köpa mer för sin valuta och att den därför stiger i värde. Det vore det helt normala. Endast massiv ökning av penningmängden låter oss delvis tro att nationella valutor har ett "stabilt värde" om man mäter värdet i Billy-hyllor och fiskpinnar.
Så är naturligtvis inte fallet. Räcker med att titta på fastigheter, aktier eller för den delen M2-måttet för att inse att penningmängden stiger absurt snabbt och bara kan korrigeras med ett brak, en krasch utan dess like.

Det stämmer att den reella prisnivån över tid, e ceteris paribus, borde bli lägre. Så är det förstås - vi bygger på tidigare framsteg. Men det är inte det enda som det handlar om när priserna stiger. Trots att en Ryzen 5800X kostar mer än 2700X så får du ändå mer för dina pengar.

Samma sak med fastigheter, aktier och M2-måttet. Fastigheter ökar i värde primärt på vissa orter, vilket är en följd av flyttströmmar. På många håll är det praktiskt taget omöjligt att sälja sitt hus. Aktiers värde är primärt en funktion av en högre savings rate i västvärlden samt ökande likviditet hos investerarklasserna och ny tillgång till investeringsinstrument. Under pandemin har det här förstås blivit än mer gällande. Undersöker man M2-måtten lite mer så ser man också att en stor del av ökningen inte beror på att pengar printas upp, utan på överföringar från sektorer som tidigare varit utanför definitionen till M2-inkluderade objekt, specifikt via olika typer av värdepapper. Ett exempel på det här är att människor inte har kunnat resa, och istället har betalat av sina skulder eller tagit på sig nya skulder för att renovera huset. Båda två ökar på M2 (indirekt/direkt).

Skrivet av TechGuru:

Pengar som stiger i värde gör att man får sundare inställning till pengar, är min övertygelse. Sund inställning till pengar skapar klokare investeringar, klokare investeringar skapar en effektivare ekonomi med högre levnadsstandard. En gång i tiden fanns det valutor som var bundna till guld. Dessa ökade ständigt i värde mot valutor som inte var bundna mot något. De länder som behöll guld-standarden längst tillhör de rikaste per capita idag.

Att det är negativt att en valuta ökar i värde är i min mening endast en tes som drivs av riksbanker påhejade av politiska företrädare. Väldigt få andra.

Här finns flera felaktiga eller problematiska påståenden. För det första så innebär en valuta som ökar i värde ett problem med handelsbalansen. Se bara på Tyskland på 30-talet. Storbritannien övergav guldstandarden, men Tyskland var bunden till sina monetära politik, vilket innebar deflation, dyra exporter, arbetslöshet och ett par år senare... ja, du vet.

De länder som senare har peggat sina valutor har varit länder i ekonomisk kris, som t.ex. El Salvador, Argentina, Zimbabve. Det är inte direkt länder med hög levnadsstandard.

Skrivet av TechGuru:

Jag är säker på att den smällen kommer. Det går inte att undvika boom-bust-cykler i FIAT-valutor även om centralbankerna försöker med allt galnare medel. Låta centralbanken trycka nya pengar och köpa företagsobligationer? Vilket spektakel. På vilket sätt kan det vara sunt. Hela marknadsekonomin blir tiltad - alla prissignaler satta helt ur spel. Den del av ekonomin som växer blir inte den effektivaste och mest eftertraktade utan den del som är bäst på att få sina obligationer uppköpta av riksbanken. Vansinne.

Nej, man kan inte undvika konjunkturcykler, men de kan begränsas, både uppåt och neråt. Sen så tycker jag inte heller att köp av företagsobligationer (vilket ju är väldigt småskaligt) är en bra idé, främst för att det driver på inkomstklyftor. Ett bättre alternativ är direkta betalningar, och förhoppningsvis är det något som blir verklighet med CBDC:n.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Precis som dollarn brändes och lades i malpåse när IS sålde olja i dollar för att finansiera sin terror? Det fanns såklart ingen som helst terrorism innan kryptovalutorna uppfanns - ingen kunde finansiera terror utan kryptovalutor. Lätt ironi på den.

Du borde förstår att krypto innebär en ny attackvektor i en rad olika scenarion. Dollar är en känd vektor som man har rätt bra kontroll på, därför lägger man inte ner dollarn bara för att någon använde den i attack. Men krypto är en onödig attackvektor och kommer dödas av så fort den används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Intressant att höra motsatsen till bilden jag fått, men vi är ju partiska på båda sidor. Var kan jag läsa om misslyckandet? 10% täckning av Internet låter väldigt lite eftersom El Salvador ligger på över 1/3 räknat över hela landet.

Det du skriver stämmer helt enkelt inte, Strike är en centraliserad tjänst i samarbete med Bitfinex, inte en egen nod där du är ansvarig för att sätta upp betalkanaler på Lightning Network. Du har en Forex i båda ändar dock, tror dom gör sina pengar på valutaväxlingen där.
Att lager ovanpå bitcoin inte skulle vara bitcoin är lika sant som att Mastercard och Visas nätverk inte är riktiga pengar, de opererar också i lager där du inte får "final settlement" på veckor ofta. Jag kan ge dig att säkerheten inte är densamma som Bitcoins baslager, nu har jag inte sett några undersökningar på det men jämför man hur mycket bedrägeri som utförs med Visa pga bristande säkerhet och på Lightning network så skulle jag tippa på att LN vinner.

10% är andelen som har tillgång till internet på Salvadorianska landsbygden. Det har visserligen byggts ut i området, men är fortfarande lågt.

Det har skrivits en del om projektet, och granskande journalistik har varit skeptisk. Se till exempel: https://eu.usatoday.com/story/tech/2021/06/11/bitcoin-beach-e...

Men du har möjligtvis rätt i hur Strike fungerar, men det gör ju tjänsten än sämre. Enligt deras egen hemsida så finns möjligheter att göra transaktioner både on- och off-chain. Om kanalen hålls öppen så blir det ju otroligt, otroligt riskabelt ur datasäkerhetssynvinkel. Om den stängs så blir det istället dyrt.

Oberoende så ser jag inte fördelen med Strike jämfört med en lösning likt Swish, speciellt inte när Strike verkar ta en växlingsavgift på ca 6% (enligt artikeln ovan).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tycker detta är en högst vansinnig idé och med dålig timing.

Hade något land bytt till bitcoin för länge sen så hade man kunnat göra sina invånare väldigt rika.

Bitcoin är förlegad. Drar jättemycket energi per transaktion och tar lång tid.
Men det är iaf en kryptovaluta som faktiskt gått att använda i butiker m.m.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

När du åker till Paris är menyn i Euro. Du har kronor på ditt kort och på ditt bankkonto. Hur gör du? Du slår upp växelkursen och räknar ut priset på lunchen i paret SEK/EUR. Det är inte svårare än så i El Salvadors fall USD/BTC.

Det är mycket svårare än så. BTC volatilitet är på en helt annan nivå än USD och Euro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

10% är andelen som har tillgång till internet på Salvadorianska landsbygden. Det har visserligen byggts ut i området, men är fortfarande lågt.

Det har skrivits en del om projektet, och granskande journalistik har varit skeptisk. Se till exempel: https://eu.usatoday.com/story/tech/2021/06/11/bitcoin-beach-e...

Men du har möjligtvis rätt i hur Strike fungerar, men det gör ju tjänsten än sämre. Enligt deras egen hemsida så finns möjligheter att göra transaktioner både on- och off-chain. Om kanalen hålls öppen så blir det ju otroligt, otroligt riskabelt ur datasäkerhetssynvinkel. Om den stängs så blir det istället dyrt.

Oberoende så ser jag inte fördelen med Strike jämfört med en lösning likt Swish, speciellt inte när Strike verkar ta en växlingsavgift på ca 6% (enligt artikeln ovan).

Tycker inte artikeln är speciellt negativ?

Nu har ju inte Strike lanserat sin tjänst inom EU ännu så har inte hunnit testa den ännu, men så som jag förstått så erbjuder dom flera tjänster inom appen.

Strike/Bitfinex opererar kanalerna, inte du som slutanvändare. Lightning Network är ju väldigt ny teknik så att hålla kanaler öppna under flera år(jag har själv haft kanaler öppna i år) kan absolut ses som riskabelt, mängden förlorade pengar är fortfarande rätt liten, men det är såklart inga garantier för framtiden.

6% avgift som dom skriver om i artikeln verkar handla om Bitcoin ATM maskinen som dom har där, tror inte den opereras av Strike. Dom är ökända för att vara dyra, får hoppas de nya maskinerna dom placerar ut har mindre avgifter.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är ett stort expriment!

Valutors relavtiva värde mot varandra ändras ju redan som det är nu. Så varierande valutakurser är inte nytt.
Att inte ha fri valuta utan att den är kopplad mot en annan valuta är inte heller nytt. Danmarks valuta är bunden till eurons värdering exempelvis.
Det innebär att danmarks krona kan gå upp om euron går upp i värde - och samtidigt kan det gå sämre för landet. Det här är jobbigt. Grekland var i den sitsen för 10 år sedan. Eller de är fortfarande kvar. De hade säkert önskat ha en egen valuta som inte var kopplad mot euron när skiten träffade fläkten. Aja - en diskussion för en annan tråd kanske.
Det är iaf inte nytt att landets ekonomi både kan främjas och fällas av andra faktorer än hur det går för landet. Det är lite märkligt - men knappast nytt.

Det som däremot är nytt är väl nivån på volatilitet. På ett årtionde har bitcoin ökat tusenfalt i värde. Den typen av värdeökning för valutor relativt andra valutor är något extra ordinärt!
Det låter onekligen attraktivt - inte minst för de länder där valutorna går käpprätt åt fel håll.
Varför inte bara hänga med en raket istället?

Ja det är en väldigt bra fråga! Det är på sätt och vis väldigt klokt.
Problemet är väl när fler vill ta del av den kakan. Alla länder kan inte gå plus baserat på hype. Vanligen behöver nationers ekonomier och värderingar baseras i faktisk framgång och produktion. Det går att på liten skala hoppa över det där, men jag ser inte möjligheten till att alla får plats på den skutan. Alla världens länder kan inte få dessa gratisluncher där alla bara får mer utan ju större andel som hoppar på - desto viktigare blir det att knyta uppgång med fundamenta för framgången.
Alltså att kryptovalutornas värdering hårdare binds mot nationers framgångar. Om det är de länder med risigast produktioner som inte klarade av sina egna ekonomier som hoppar på kryprokurserna först så är det dessa länder som kommer behöva leverera fundamentan för krypton. Det låter... skakigt minst sagt.

Men det beror såklart på hur många som hoppar på tåget. Är det bara enstaka små länder som gör det så kan de kanske surfa och bara ryckas med av kryptohypen. Blir det mer poppis så kommer det rimligen bli en belastning för allt till alla utan insats/leverans är svårt att uppfylla.

Hur det här faller ut vet jag inte. Kanske blir det super, kanske pannkaka. Det är ett experiment iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Normgivaren:

Poängen är inte att Bitcoin är bra eller dåligt för kriminella, för det är det, och det är pengar, banker och Posten också (vem tror du fraktar till slutkund). Poängen är att det är ett helt irrelevant argument. Massor med saker som vi använder oss av är fantastiska för kriminella. De kan ändå ha ett värde utöver det. I Bitcoins fall att det är en deflatorisk valuta utom stater och riksbankers kontroll. Många underskattar det värdet, men det gör det inte mindre reellt.

Jovars, en stor nackdel med just BTC om jag förstått det rätt är att varje transaktion kräver mer energi än föregående eftersom det bygger på "loggningen" av alla genomförda transaktioner som den måste tugga sig igenom först för att komma fram till den senaste genomförda transaktionen? För om inga transaktioner genomförs med kryptovalutor, vad är då poängen med dem som valutor?

Jämför exempelvis om varje Fiat-transaktion på nätet skulle ta en sekund längre än föregående Fiat-transaktion att få genomförd bara för att. Riktigt idiotiskt, eller hur? Och för kryptovalutor är det riktigt katastrofalt idiotiskt ur långsiktig miljösynpunkt. Men visst, har man inga barn så vad gör det om sisådär 30-50 år? ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jovars, en stor nackdel med just BTC om jag förstått det rätt är att varje transaktion kräver mer energi än föregående eftersom det bygger på "loggningen" av alla genomförda transaktioner som den måste tugga sig igenom först för att komma fram till den senaste genomförda transaktionen?

Stämmer inte, https://www.youtube.com/watch?v=L4Xtau0YMJw , kika på den för en bra förklaring.

Energin som krävs för att minea är mer länkad till priset av bitcoin. Rent tekniskt så kan jag minea bitcoin på min laptop hemma om alla andra deltagare på nätverket stängde av sina maskiner. Det har ingenting med hur stor blockkedjan är.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdriddaren:

Det är felaktigt att påstå detta, då guld får sitt värde av att vara en fysisk produkt, som har fysiska egenskaper. Krypto är inte en "store of value" för det uppfyller inte egenskaperna för detta.

Varför måste något vara fysiskt för att förvara värde? Guldets fysiska egenskaper, bortom att det är fint att titta på, har ju rätt liten bäring på dess värde, som snarare är knutet till att det är relativt sällsynt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jovars, en stor nackdel med just BTC om jag förstått det rätt är att varje transaktion kräver mer energi än föregående eftersom det bygger på "loggningen" av alla genomförda transaktioner som den måste tugga sig igenom först för att komma fram till den senaste genomförda transaktionen? För om inga transaktioner genomförs med kryptovalutor, vad är då poängen med dem som valutor?

Allt i denna text är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Varför måste något vara fysiskt för att förvara värde? Guldets fysiska egenskaper, bortom att det är fint att titta på, har ju rätt liten bäring på dess värde, som snarare är knutet till att det är relativt sällsynt.

Ta och fundera på om inte guld ändå har andra egenskaper som t.ex elektriska egenskaper som gör att det är värdefullt. För varför skulle man använda guld i elektronik? För att det är fint att titta på? Ta och läs på lite kanske? https://sv.wikipedia.org/wiki/Guld

Permalänk
Medlem

Skall bli intressant att se hur detta utvecklar sig.
Undrar dock om bitcoin är rätt val, visst den har störst likviditet, men tekniskt är den väl i princip sämst av alla krypton när det gäller throughput/kostnad/energi per transaktion ?

Ser fram emot hur/om Ethereum 2.0 kommer funka i ett sådant här scenario, kombination av POS med låg energiförbrukning och hög skalning, man pratar redan om en potential på 100000 transaktioner/s när sharding är implementerat, då är det ett reellt alternativ till bl.a kortbetalningar.

Permalänk
Medlem

Verkar som rätt många överser att det är Nayib Bukele som är president i El Salvador som för landet mer och mer åt en diktatur, känns spontant som det är av större relevans att Bitcoin införs än att det faktiskt skulle gynna befolkningen.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkynetBuilder:

Det är inte gångbart att valutan tar 1700kwh per transaktion.. upp från 700kwh per transaktion i mars. Ju fler som använder bitcoin desto mer kwh per transaktion.

Vad händer när det inte längre är lönsamt att minea bitcoin för att difficulty är för hög? Eller rewarden för att verifiera block ger för lite, dvs det borde finnas en break-even gräns där om det är för många användare så är verifiering av transaktioner inte längre värt elen?

1700kwh: https://digiconomist.net/bitcoin-energy-consumption/
700kwh: https://www.forbes.com/sites/jonathanponciano/2021/03/09/bill...

difficultin ändras ständigt beroende på hur många som minar, mera miners högre difficulty, mindre miners lägre difficulty men även att miners tjänar pengar på fees som dom får när man skickar en transaktion
https://www.blockchain.com/charts/difficulty
https://www.blockchain.com/charts/miners-revenue

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Garanterat där skon klämmer- vilket är varför jag tror att det kommer bli mainstream helt enkelt för att det är lättare att spåra och skatta än att stänga ner det hela.

Finns redan åratal av artiklar om hur talibanerna och andra aktörer i det område påstås använda Bitcoin, och om hur Nordkorea ligger bakom många attacker som stulit Bitcoin.

"Konfliktinvestering" är något många ägnar sig åt, tvivlar att något kommer göras åt Bitcoin, om något lär väl CIA och dylika vara nöjda med att kunna använda beslagtagna bitcoin s istället för beslagtagna väskor av knark, och nu slipper ju USA Potentiellt flyga väskor fyllda med sedlar över halva världen.

https://www.theguardian.com/world/2007/feb/08/usa.iraq1

Jag skulle snarare tro att de kommer köpa sig lagstiftning som ser till att de får kontroll över krypto, mycket smidigare.

Dne är instabil för att majoriteten av prisutveckling idag är spekulering - om valutan togs i dagligt globalt bruk skulle den sannolikt stabiliseras. Men jag råkar hålla med om att det vore bättre att undvika de äldre krypto som officiella digitala valutor då huvudsaken av vad det åstadkommer är att göra de som hodlat i 10 år ännu rikare.

Nope, guld får sig värde från att vara sällsynt och begränsat. Att det är en fysisk produkt är inte så konstigt då det använts långt innan den digitala åldern, men correlation =/= causation.
Bitcoins sällsynthet kommer genom dess fasta utdelningstakt till miners, och det hela körs på specialiserad hårdvara som är en investering.

Fast då kan någon starta upp någon ny coin de inte har koll på, och så är de tillbaka på ruta ett.

Hela världsordningen idag är ju uppbyggd på garantin att värdet på pengar i genomsnitt minskar över tid. Börjar man röra för mycket i den grytan så kan det bli en dominoeffekt som gör att sättet vi lever och jobbar på helt sätts ur spel. Så att bankerna skulle svälja det känns inte så troligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Finns en anledning till att en valuta måste vara under någon typ av kontroll. Att ens diskutera varför är bara tramsigt. Bitcoin om något är väl bevis nog, eller? Eller hade ni som försvarar Bitcoin gillat läget när er månadslön halverats över natt med bibehållna marknadspriser etc? Skulle inte tro det.

Nu var det valfritt.
Skulle bitcoin rasa så kommer den förmodligen ändå studsa tillbaka så småningom, behåller man sitt sparade medel så lär man tjäna på det på sikt.
En överhängande risk består ändå och det är att bitcoin kan på en natt bli helt värdelös, men det kan i princip alla andra valutor också.
Sen om bibehållna marknadarpriser så lär butiker som säljer i bitcoin rimligen korrigera sina priser om bitcoin dalar, förmodligen hade butiker som använder dollar också gjort det för att de tjänar inte så mycket på fulla hyllor på varor som passerar sina förbrukningsdatum.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]