Det är Star Trek-dagen idag! 8/9

Permalänk
Medlem

Voyager & DS9 får delad förstaplats av mig. Har inte sett Lower Decks eller Animated series men ska nog ge den förstnämnda en chans framöver.

Permalänk
Medlem

Skyller på the Ferengi för att jag trots flera försök, inte klarat av DS9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Aj röstade fel, blev TNG men skulle ha varit Lower Decks med TNG/DS9 på delad tvåa.

Lower Decks har varit helt över förväntan, otroligt bra för att vara animerad! Många referenser till de övriga serierna så rekommenderar def. att ha sett de också!

VOY och ENT (speciellt Season 3 + 4) är också väldigt bra, TOS helt OK men ganska seg (såg klart denna för första gången i år). Picard är smått bättre än Discovery i mitt tycke, Discovery är helt OK men storyn är ganska tunn (kan t.ex. fortfarande inte nämna bridge crew vid namn).

Jag gillar också Lower decks otroligt mycket. Särskilt att den är så sjukt självironisk.
Annars så har jag gillat alla andra också, förutom Enterprise. Den är ett riktigt lågvattenmärke i mina ögon.

EDIT:
Jag glömde bort TAS. Den brydde jag mig inte om att se färdigt, så den hamnar under Enterprise

Permalänk
Medlem

Voyager har helt klart lämnat flest kära minnen hos mig.
Vem minns inte den gode doktorn samt vår älskade Janeway.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | Asus B550-F | Sapphire 6700 XT | Lian-Li PC-O11 Dynamic | Lian-Li Galahad AIO | Intel 520 240GB, Intel 530 240GB SSD, Kingston A2000 M.2 1TB | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3200MHz| Corsair RM 750X |Windows 10|

Permalänk
Medlem

Oj jag hade helt missat att det var idag! Har sett de flesta av Star Trek serierna och alla filmer! Gillar dock inte nya Discovery!
Har alla serierna och filmerna på DVD och Blu Ray (utom Discovery)!

I rangordning!

1. TNG - Så skönt 80-tal och bäst story och handling.

2. Enterprise - Det var den första serien jag började titta på! Synd det bara blev 4 säsonger, och de två sista med Xindi sabbade lite.

3. Voyager - Är inte klar med hela serien än, men påminner om TNG på nått vis. Dock lite enformigt att de är på samma skepp nästan hela tiden.

3. DS9 - Gillar stämningen även om det blev enformigt på stationen hela tiden.

4. The Original - Är iof riktigt bra stundtals och kul att se 60:tals SciFi

5. Animated - Funkar men det tar sin tid att vänja sig med tecknat

6. Discovery - Gillar den inte alls pga så mörkt och tvärt om vs vanligt Star Trek, Klingons ser bara skumma ut

Picard har jag bara sett ett avsnitt av än!! Men det verkar helt ok (bättre än Discovery)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Voyager lägger jag nog på första plats. Det var den första Star Trek serien jag såg när jag var liten, och fortfarande den bästa.

TNG är också riktigt bra från säsong 3 och framåt. Tyvärr är säsong 1-2 (med ett fåtal undantag) fruktansvärt usel, jag fick riktigt tvinga mig igenom de avsnitten.

DS9 är helt ok också förutom att jag avskyr sättet som skådespelaren som spelar Captain Sisko pratar.
Det. Är. Typ. Pauser. Så. Här. Mellan. Varje. Ord. Han. Säger. Och. Det. Gör. Mig. Galen.
Bara det drar ner slutbetyget på serien en hel del för mig lol.

Originalet har jag inte kollat. Det är för gammalt och för löjligt med kostymer och liknande för mig, sorry.

Enterprise gillade jag också, en av de få Star Trek serier som var helt sevärd enda från början.

Picard gick också an, får se ifall det blir fler säsonger innan jag uttalar mig om det.

Discovery är.... Tja vad ska man säga. Om man undviker att tänka på att det är Star Trek, utan kör på att det är nån helt random sci-fi rymd serie så går det för det mesta att kolla på. Som en Star Trek serie faller den dock platt.

Min rankning är typ:

Voyager>TNG>Enterprise>DS9>Picard>Discovery

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

De är ju lite för ytliga, otåliga och ungdomliga men man får hålla till godo med vad som erbjuds. Lite Star Trek är bättre än inget alls...

Tror tyvärr inte de skulle fungera om man gjorde dem i samma stil och tempo som t.ex. TNG eller DS9. Medievärlden ser så annorlunda ut idag, publiken blir väldigt snabbt uttråkad om det inte händer saker hela tiden. Du får en liten grupp trogna fans som tittar men den nya publiken uteblir.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

DS9, Voyager & Enterprise är dem enda värda att se.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag kan egentligen inte svara på frågan, för av DS9 och Enterprise har jag bara sett första säsongerna och den animerade fortsättningen på TOS har jag inte sett.

Av de jag sett i sin helhet rankar jag TNG > TOS > Voyager.

Discovery, Lower Decks och Picard räknar jag inte till canon.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag gillar TNG, DS9 och Voyager nära lika men tvingas jag välja så blir det TNG.
Jag har sett all officiell Star Trek materia förutom orginal serien som jag ska se nån gång...

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Skrivet av Sunix:

Jag som gillar DS9 hehe
Blir väl den ende som röstar så antar jag

Jag älskar DS9 men jag växte upp med TNG och originalet. Tror det var kanal 5 som sände originalet back in the day? TNG är fortfarande bäst. DS9 är skitbra men TNG är mycket bättre iallafall från säsong 3 och framåt.

Voyager är också bra och självklart originalet med. T om Enterprise har riktigt bra avsnitt!

Permalänk
Medlem

TNG,DS9, Voyager i den ordningen.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Voyager, mycket för att det var current gen när jag såg den - star trek är också ett intresse jag delar med min mamma så vi brukade hyra dom nya säsongerna när dom dök upp i lokala videobutiken. Älskade Borgs och Voyager bjöd på många sådana avsnitt. Så för mig är det den bästa serien, mycket pga av nostalgiska skäl.

Tvåa får bli TNG, som kanske egentligen är den bättre serien rent objektivt och har mitt absoluta favorit avsnitt, the inner light, där picard lär sig spela flöjt.

Ds9 kom jag aldrig riktigt in i och har inte Lyckats ta mig igenom första säsongen än.

Enterprise var inget vidare i början men vände mot slutet och jag gillar säsong 3 väldigt mycket.

Annars, filmerna - hyrde ofta dom gamla långfilmerna med tos besättnignen när jag var liten. Trilogin med Wrath of Khan, search for spock och The Voyage home sticker ut. Star trek generations och first Contact ligger också varmt om hjärtat.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

DS9 som serie
TNG som besättning.

Jag gillade även Enterprise på senare dagar, synd att den lades ned.

Discovery helt horibel. Överlägset den sämsta.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Är trött på tidsresor, Khan, och en del annat typ Mirror Universe som har övergjorts. Annars tycker jag om det mesta.

Har sett de flesta Star Trek minst 2 gånger, huvaligen, tycker Voyager är trevligast, men tycker även om charmen i TOS.

TNG är överlag välgjord, tycker att Data nog är en av de mer intressanta karaktärerna i alla Trek.

DS9 har många styrkor, men jag tycker den är lite väl religiös i tonen på något sätt. Kan rekommendera boken "A Stitch in Time" av Robinson som spelar Garak. Jag är inte mycket för att läsa Star Trek-böcker men den här var ganska bra om än inte helt "canon".

Enterpriser är underskattad. Jag tyckte den var bra, trots vissa tidsresor som ändå hade någon slags mening...typ. Synd att det bara blev 4 säsonger, och så var det ju lite väl mycket romantik tycker jag...romantik i Star Trek funkar inte så bra. Ok, Sisko och Kasidy Yates funkade väl ok i DS9...men...annars är det väl Riker och Troi man kan stå ut med eftersom det alltid varit så uppenbart att de passar ihop.

Picard och Discovery har jag reservationer mot...kanske speciellt Picard, som jag tycker behandlar etablerade karaktärer på ett lite dåligt sätt, obegåvat skrivet skulle jag vilja säga. Sedan kan man ju diskutera realismen i serien, men det är ju science fantasy. Kommer ändå att se säsong 2 såklart.

Discovery haltar och känns ojämn. Jag tyckte på sitt sätt den senaste säsongen var bäst. Eller så har jag vant mig. Tycker Burnham är bra, men de gråter överlag för mycket...håll nere känslorna tack.

Animated series tjänar starkt på att ha bra voice acting, den hade inte funkat annars. Lower decks, säkert bra, men...jag har svårt för tecknad ST och även tecknad Star Wars.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

Voyager, mycket för att det var current gen när jag såg den - star trek var också ett intresse jag delade med min mamma så vi brukade hyra dom nya säsongerna när dom dök upp i lokala videobutiken. Älskade Borgs och Voyager bjöd på många sådana avsnitt. Så för mig är det den bästa serien, mycket pga av nostalgiska skäl.

Tvåa får bli TNG, som kanske egentligen är den bättre serien rent objektivt och har mitt absoluta favorit avsnitt, the inner light, där picard lär sig spela flöjt.

Ds9 kom jag aldrig riktigt in i och har inte Lyckats ta mig igenom första säsongen än.

Enterprise var inget vidare i början men vände mot slutet och jag gillar säsong 3 väldigt mycket.

Annars, filmerna - hyrde ofta dom gamla långfilmerna med tos besättnignen när jag var liten. Trilogin med Wrath of Khan, search for spock och The Voyage home sticker ut. Star trek generations och first Contact ligger också varmt om hjärtat.

Försök sätta dig in i DS9. Säger inget mer.

Permalänk
Lego Master

Voyager är enda serien jag sett från början till slut, mest för att den gick på TV när jag gick i högstadiet (tror jag). Så det har ju varit min "detta är Star Trek" ända fram till internet blev en grej och man kunde få tag i annat och vidga sina vyer.
Det är också den enda serien jag äger på DVD, så det fick bli en röst på Voyager.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

DS9 är min personliga favorit, men jag måste säga att Lower Decks imponerade på mig. Jag hade räknat ut det som något av en parodi, men serien var förvånansvärt bra.

Jag är inget stort fan av Kelvin-tidslinjen, men som jag brukar säga: "-En Star Trek-film är bättre än alla andra filmer, tack vara att det är just en Star Trek-film."

Fun fact:
Jag är rent allmänt ett stort fan av Romulans. Mitt nickname Llhweiir är en variant på ett romulan-skt familjenamn - omnämnt första gången i boken Romulan Way av Diane Duane. Jag tog det som alias 1995 när jag var med i ett play-by-email-rollspel. Namnet har stannat hos mig sedan dess.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

The Orville är min favorit star trek .

Voyager fan hela vägen här, gillar att serien har ett mål. DS9 på andraplats.

Permalänk
Medlem

Jag klickade nog fel. Valde Next Gen men jag menar dom nya filmerna.
Rent historiskt, har det väl i själen alltid varit Star Wars, men det är en ganska ledsam franschice numera så jag har väl kommit fram till att bra film/serie är inte bundet till ett koncept utan man får ta det som det är. Som Nvidia vs AMD, som Techno vs Trance. Eller som House vs Italo.
Är det bra så är det bra. Vet dock inte vad röstningsalternativet är för dom nya Star Trek filmerna.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Jag klickade nog fel. Valde Next Gen men jag menar dom nya filmerna.
Rent historiskt, har det väl i själen alltid varit Star Wars, men det är en ganska ledsam franschice numera så jag har väl kommit fram till att bra film/serie är inte bundet till ett koncept utan man får ta det som det är. Som Nvidia vs AMD, som Techno vs Trance. Eller som House vs Italo.
Är det bra så är det bra. Vet dock inte vad röstningsalternativet är för dom nya Star Trek filmerna.

Man brukar ju räkna de sex första långfilmerna till TOS och de fyra följande till TNG. De tre nya filmerna är en reboot så de står helt för sig själva kan man säga.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv

The Orville är verkligen inte Stark Trek.

Hursomhelst, tror jag ser TNG som bästa serien.
Dock tycker jag DS9 har några av dom bästa karaktärerna i allt vad Star Trek är.
Försöker harva mig igenom TOS för tillfället men det går trögt.

Permalänk
Medlem

Star Trek har i sina bästa stunder ett filosofiskt djup som ingen annan franchise egentligen försökt att nå (Who watches the watchers, The Inner light, Darmok, The city on the edge of forever etc)

Som sämst så dör en massa Röd skjortor.

bästa serie är svårt att välja då alla har så starka stunder av de som vara innan 2010-Taler,
Och så låga dalar TNG säsong 1, Discovery, andahalvan av picard etc.

Men faktum är att Star Trek gjort mer mänsklig nytta än någon annan franchise LoTR ej medräknat då många unga vetenskapsmän och diplomater fick suget att börja den baanan just på grund av Roddenberry's framtids Vision.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielkm:

Star Trek är helt fantastisk, i all fall fram t.o.m Nemesis men det är ärligt talat inte lönt att diskutera. Såg att GoG har lagt upp en hög Star Trek-spel dagen till ära!

https://www.gog.com/partner/startrek

Startrek elite force here i come!

Har försökt lira ifrån skiva men ville inte. Så gött dom har släppt det på nytt, så det äntligen går att lira. Nu om någon kunde göra en 1440 mod också

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Har sett allt utom Lower Decks. För att komma in i DS9 är det bra att serie-kronologiskt varva avsnitt med TNG. Det finns någon sajt med se-ordning.

Discovery är rätt präglad av tidsandan och Netflix, men kan stundvis ha bra avsnitt. Det är hit or miss på avsnittsbasis.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Har sett allt utom Lower Decks. För att komma in i DS9 är det bra att serie-kronologiskt varva avsnitt med TNG. Det finns någon sajt med se-ordning.

Discovery är rätt präglad av tidsandan och Netflix, men kan stundvis ha bra avsnitt. Det är hit or miss på avsnittsbasis.

Lower Decks ska väl vara canon, men med språkbruket och att det är family guy i Startrek makeup gör att man tar det lite mer lättsamt. Däremot är den bra underhållning som bjuder på en hel del skratt, och vissa TNG & VOY karaktärer dyker upp med voice acting av dom ursprungliga skådisarna

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har TNG på gammel-DVD i silvriga plastlådor. Förutom Discovery som fanns på Netflix, finns det något strömmande tjänst som ger oss exempelvis Voyager?

Voyager finns ju på Netflix tillsammans med Star Trek - original, Next gen, Enterprise, Discovery och DS9 (tänker alltid på Aston martins DB9 när jag ser den förkortningen..)
Minns inte om Lower decks går där också, eller om det var Amazon prime.

EDIT: ah, såg att du redan fått svar, men tåls att upprepas!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av UndaC:

TNG är ju inspelat på 35mm film. Så kvallen på de re-remastrade är ju kanon

Kikade på halva första avsnittet av TNG, kärt återseende av Q, kvalitén är verkligen kanon, visserligen 4:3 men ändå.
Såg en repris på Skål, de första säsongerna var filmade med riktig film, bildkvalitén var kanonfin, sedan gick de över till video, inte vackert.
Jag har Netflix, blir kanske lite Star-Treck i höstmörkret.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Gillar de flesta Star Trek, men har aldrig orkat igenom Discovery (mushroom mushroom mushroom a snaaaaaake! it's a no wait it's also a mushroom) och hatade Siskos gen-manipulerad-Jesus plotline i DS9.

Permalänk
Medlem

Alla är bra men DS9 är min favorit för det känns som det finns en röd tråd genom storyn men TNG kan ha något extremt hända ett avsnitt men så i nästa är det helt bortglömt. TNG har några riktigt bra avsnitt men som helhet är det inte så bra då det inte känns sammanhängande. Voyager var mitt första Star Trek och har för alltid en speciell plats tack vare det. Enterprise var besvikelse men i efterhand tycker jag det är synd att de lade ner det för även om säsong 1 och 2 inte var mycket att ha var säsong 3 och 4 rätt bra. Originalet är kult men är som TNG fast sämre.

De nya serierna är bra men känns inte som Star Trek på samma sätt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.