Roborocks självtömning av dammsugare

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Dina ögon sviker dig inte. Det håller på i 2 minuter.

Men ja själv kör jag ju min på auto varje dag kl 12 och jag jobbar oftast från kontoret. Så där funkar det. Men det som störde mig mest är väl att den alltid autotömmer.

Är jag hemma på helgen vill ju kunna köra dammsugaren på tyst läge och sen slippa det där infernaliska oväsendet.
Men med denna skulle jag då behöva stänga av autotömning i appen och sen kommer ihåg att sätta på det igen efter helgen.

Känns lite half baked på något sätt

2 minuter! Jag menar, irobot s9 suger ju även den ur när den åker tillbaka - men det är ju kanske 5-10 sekunder och sedan är den tömd. Dock har ju den en speciell tömningslucka så den kanske är bättre på att sluta tätt mot basen och därmed kan mer effektivt suga ur behållaren?

Permalänk
Medlem

Synd att man inte kunde kopplat på vatten på tömnings stationen, så den auto fyllde på vatten också för moppnings funktionen.
Antar att Roborock kommer att släppa ett kit längre fram. Med S7+Tömnings station.

Nu har jag en S5 Max. Jätte nöjd med den, och har svårt att motivera ett inköp på 5-6K för bara en ny robot samt ytterligare typ 3k för tömnings enheten.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Synd att man inte kunde kopplat på vatten på tömnings stationen, så den auto fyllde på vatten också för moppnings funktionen.
Antar att Roborock kommer att släppa ett kit längre fram. Med S7+Tömnings station.

Nu har jag en S5 Max. Jätte nöjd med den, och har svårt att motivera ett inköp på 5-6K för bara en ny robot samt ytterligare typ 3k för tömnings enheten.

Du menar typ detta?

Kit S7

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av UndaC:

Dina ögon sviker dig inte. Det håller på i 2 minuter.

Men ja själv kör jag ju min på auto varje dag kl 12 och jag jobbar oftast från kontoret. Så där funkar det. Men det som störde mig mest är väl att den alltid autotömmer.

Är jag hemma på helgen vill ju kunna köra dammsugaren på tyst läge och sen slippa det där infernaliska oväsendet.
Men med denna skulle jag då behöva stänga av autotömning i appen och sen kommer ihåg att sätta på det igen efter helgen.

Känns lite half baked på något sätt

Skrivet av YamahaDGX630:

Tycker det är lite för mycket fokus på ljudnivån på tömningsstationen. Det är inte unikt i Roborocks fall, alla självtömningsstationer låter väldigt högt. Motorn i stationen är ju förhållandevis liten, och om den ska lyckas suga ut tätt packat damm från behållaren så kräver det sin ljudnivå. Faktum är att Roborocks variant även gör detta bättre än sina konkurrenter, då behållaren blir så gott som ny efter varje tömning. Med det sagt, man väljer inte en självtömningsstation utefter hur mycket den låter - det finns betydligt andra mer viktiga aspekter att ta hänsyn till

EDIT: såg att du skrev att tömningen hade pågått i två minuter? Hur går det ihop när längsta alternativet är 30 sekunder. Eller tolkade jag ditt inlägg fel?

Får citera både mig själv och dig här för du har rätt. Det är nog inte två minuter. Snarare bara upplevde jag det som det.

Återkommer med exakt hur långt tid det tar senare idag.

Angående fokus på ljudnivån så är det självklart inte ett problem för alla. Men det är så pass högt att det bör belysas i alla fall.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Det verkar som ni är förvånade över att behållaren töms varje dag, varför? Det är typ det man ska göra på alla sånna där robotar och handdamsugare. Eller varannnan gång iallafall. Annars fungerar inte filtrena korrekt, dammsugar inte korrekt och motorn blir varm.

Dessutom...dammsugarpåsar? haah, jag trodde knappt det fanns fortfarande. Jag har inte använt dammsugarpåsar på typ 100 år. Riktigt skönt att slippa. Dyra är de och inte så bra för miljön heller.

Tack för videon, intressant produkt för övrigt!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Fatmajk:

Det verkar som ni är förvånade över att behållaren töms varje dag, varför? Det är typ det man ska göra på alla sånna där robotar och handdamsugare. Eller varannnan gång iallafall. Annars fungerar inte filtrena korrekt, dammsugar inte korrekt och motorn blir varm.

Dessutom...dammsugarpåsar? haah, jag trodde knappt det fanns fortfarande. Jag har inte använt dammsugarpåsar på typ 100 år. Riktigt skönt att slippa. Dyra är de och inte så bra för miljön heller.

Tack för videon, intressant produkt för övrigt!

Mer förvånade över hur lite kontroll man har över det. Det är ju helt ok med en default, man personligen skulle jag vilja ha kontroll.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Med hund och barn och ett ganska stort hem får man tömma efter varje körning på s6:an. Tänkte att det kunde vara värt att uppgradera till S7+tömningstation, men S7 verkar vara en betydligt sämre dammsugare än S6 om man har husdjur, om man får tro rtings:
https://www.rtings.com/vacuum/tools/compare/roborock-s6-vs-ro...

Får väl vänta på s7 Max eller s8 antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pahi78:

Haft den vita varianten sedan i början av augusti och är supernöjd. Rekommenderar att köra med påse. Har haft lite problem med att hitta återförsäljare av påse dock, men det dyker väl upo med tiden.

Ingår det några påsar alls? Har beställt en men försöker hitta vart man kan köpa påsar och vad de "heter"... :S

Visa signatur

Fractal Design R4 - Arctic White / 750W / Z77 Extreme4 / 3570K + 620 khüler / 16GB / Gigabyte 670 2GB OC Version

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Crafoord:

Ingår det några påsar alls? Har beställt en men försöker hitta vart man kan köpa påsar och vad de "heter"... :S

En påse ingår och ska räcka för upp till åtta veckors smuts. Ser lite liten ut för det IMHO men vi har inte testkört det så pass att jag egentligen kan avgöra.

Vad man kan köpa dem och vad man ska söka på är desto större mysterie än så länge.

Men med tanke på hur pass bra Roborock och tredjepartstillverkare varit på att ösa ut reservdelar till Roborock så tror jag det lär vara ganska lugnt inom kort.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Vi får tömma våran efter varje körning. Har till och med fått ställa in den att fortsätta köra med mycket skräp i behållaren annars kör den inte klart ens. Men så blir det i radhus med katt och småbarn. Så var 2-3 vecka? Bor du själv i en liten etta så kanske, men det låter som en utopi för mig.

Vet för övrigt att iRobot har robotmoppar också. Borde finnas fler

Hmm kanske katten då? Kör just nu endast nedervåning i radhus. Vi har barn så blir en del smulor här och där. Brukar köra var 2-3 dag så det blir kanske 5-8 körningar innan vi tömmer.

Som sagt själv aldrig haft problem med tömning då vi inte tömmer så ofta. Större problem tycker jag är allt hår och sånt som fastnar i borsten, blir lite underhåll då och då.

Men de är fortfarande helt fantastiskt bra produkt som vi inte kan leva utan!

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muunkie:

Vad menar du med punkt 3? tar du bort moppen när du kört den?

Jag tömmer min en gång i veckan ungefär, dammsuger 30m2 á 2ggr om dagen.

Har en S6 MAXV

Jaa men vadå, den ska väl inte sitta på och släpa när man dammsugar? Du måste väl också tömma den på vatten, annars droppar den ju bara ner på duken hela tiden?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av UndaC:

Får citera både mig själv och dig här för du har rätt. Det är nog inte två minuter. Snarare bara upplevde jag det som det.

Återkommer med exakt hur långt tid det tar senare idag.

Angående fokus på ljudnivån så är det självklart inte ett problem för alla. Men det är så pass högt att det bör belysas i alla fall.

Jag yrade: det tar dryga halvminuten. Inte två!
Sorry om jag vilseledde med min initiala kommentar. Har uppdaterat den nu.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Same.

Orka att s7 inte hade samma kamerasystem.. blev genuint förvånad och besviken

Samma här!

Vi sålde vår S6 nyss och köpte en S6 MaxV för att få kamerasystemet. Så skönt att slippa plocka undan barnens leksaker överallt. Den undviker i princip allt jämfört med S6. Till med små böcker som ligger kvar på golvet.
Hade hellre skaffat en S7 med kamera, men det fanns inte =/

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av YamahaDGX630:

@Kenneth

Nu kanske ni redan har hunnit läsa på om detta, men oavsett så kan det vara bra info till alla spekulanter där ute!
Då jag själv har väntat på denna sedan januari när den presenterades så har jag tagit reda på varför Bag/ Bagless är en sån stor förvirring

Det är helt enkelt så att tömningsstationen har fått olika förutsättningar beroende på region:

Asien: Bagless
USA: Bag
Europa: Bagless/Bag (Vilket förklaras eftersom ni listat ut i videon att den kan användas både med påse och utan)

Det förklarar även varför ni har kommit över recensioner på Amazon där folk är nöjda med produkten men saknar möjligheten att köra bagless.

Jag har en svart variant påväg som landar hos päronen imorgon!

Hade också hört att det var annat i USA så reagerade när de började prata om recensioner på Amazon.com.

Vet du på rak arm hur den asiatiska varianten ser ut? Tänker att den kanske är trevligare än "hybriden" om man ändå avser påslös användning.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Sjukt jävla negativ recension.. denna station har man väntat på 1.5 år! blir köp

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Låter lite blodigt, gav 2999kr för min Lenovo T1 Pro med tömningsstation på black friday erbjudande när det begav sig. Ersatte en gen 1 roborock (ca 2700kr) och är sjukt nöjd med ljudnivån och städresultatet. Även en trevlig bonus att inte behöva kontrollera behållaren varje gång den ska gå igång.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crafoord:

Ingår det några påsar alls? Har beställt en men försöker hitta vart man kan köpa påsar och vad de "heter"... :S

Det ingår en (1) påse i paketet.

Permalänk
Medlem

hrm.. någon som sett en tömningsstation -> centraldammsugaruttag mod än?
känns ju som något som varit smutt

Visa signatur

// Oscar aka raXXo

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

En påse ingår och ska räcka för upp till åtta veckors smuts. Ser lite liten ut för det IMHO men vi har inte testkört det så pass att jag egentligen kan avgöra.

Vad man kan köpa dem och vad man ska söka på är desto större mysterie än så länge.

Men med tanke på hur pass bra Roborock och tredjepartstillverkare varit på att ösa ut reservdelar till Roborock så tror jag det lär vara ganska lugnt inom kort.

Det är lite generellt problemet med Roborock i min mening. Att köpa förbrukningsvarorna. Fick bekymmer när jag ville köpa den nyare moppduken till min S6 MaxV. Varken Inet, Netonnet eller Webhallen återkom med vilken mopp de säljer, nya eller gamla. Fick till slut bli direktimport från Kina. Annars är de toppenbra dammsugare!

Min tråd om det här på forumet med lite bilder som förklarar: #19199063

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Med hund och barn och ett ganska stort hem får man tömma efter varje körning på s6:an. Tänkte att det kunde vara värt att uppgradera till S7+tömningstation, men S7 verkar vara en betydligt sämre dammsugare än S6 om man har husdjur, om man får tro rtings:
https://www.rtings.com/vacuum/tools/compare/roborock-s6-vs-ro...

Får väl vänta på s7 Max eller s8 antar jag.

Det kanske beror på vilka test som utförs och hur utförandet går till. Denna visar raka motsatsen istället och du kan även se hur alla test utförs och skapa din egen uppfattning.
https://www.youtube.com/watch?v=-O7K4oerR4E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Det kanske beror på vilka test som utförs och hur utförandet går till. Denna visar raka motsatsen istället och du kan även se hur alla test utförs och skapa din egen uppfattning.
https://www.youtube.com/watch?v=-O7K4oerR4E

Tack! Ska kolla på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxo:

hrm.. någon som sett en tömningsstation -> centraldammsugaruttag mod än?
känns ju som något som varit smutt

Intressant tanke.

Nån som äger självtömningsstationen som kan kolla om det händer nåt specifikt med dammbehållaren i dammsugaren som gör att den kan sugas tom?

I annat fall borde man ju bara kunna bygga lämplig docka själv som sluter tätt mot hålet och suga med centraldammsugaren.
Om det nu inte är nån elektronik som öppnar dammbehållaren vid dockningen. Det kanske är svårt att hacka sig in på.

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3