Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sony Playstation 5 får mjukvarustöd för extra lagring

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Fearnox:

Road till PS5, kommer krävas mindre tid att optimera spel än för långsam lagringsenhet, alltså mindre tid på brottning med MB/S och optimeringar.
Bandesigner kommer inte heller behöva lägga ner tid på att skapa intressanta buffringszoner.

En annan sak som bör säkna kostnaderna är ju att det ska vara mycket enklare att konvertera till att skapa PS5 spel än vad det var att gå emellan system tidigare, det ska nu ta flera månader mindre tid tydligen.

Om du har ett spel på 30GB och flyttar datan som behövs(tror inte att en bana bör ta mer än 10GB) till RAM när man startar, så kan såklart RAM användas istället för M.2 lagringen.
Vad gör det för skillnad förutom att det bör vara till och med ännu snabbare överföring att det forslas emellan RAM och VRAM istället för NVMe och VRAM?
Att skicka data från lagringen till RAM i början bör ju inte heller ta så lång tid ens med en 550MB/S SSD(S-ATA), alltså upp till 20 sekunder, ifall ens 10GB behövs för att starta banan.

Jo. Jag pratade om produktionskostnaderna av hårdvaran alltså

Och i teorin har du ju rätt med ditt exempel. Men som du säkert sett är det väldigt liten skillnad mellan tex en nvme-enhet och en sata ssd när det kommer till laddtider för just spel.
Och även i konsolvärlden: ps4 pro laddar inte spel så nämnvärt mycket snabbare för att man byter ut hddn till en ssd. Snabbare ja: men långt ifrån så mycket snabbare som man skulle tro av att kolla specarna.

En av anledningarna är just att gränssnittet inte är optimerat för den typen av IO som spel behöver.
En annan är att man måste gå omvägen via CPU och traditionellt minne.
En tredje är att CPUn traditionellt hanterat avkromprimering av assets som grafikkortet behöver.

Dessa tre punkter är ju det de nya lagringsteknikerna ämnar att ändra på.
”Mer ram” löser inte allt det på en gång

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Felix:

Jag håller med, och jag tror att det kommer komma ut moduler som kommer vara uttryckligen gjorda för PS5. Själv har jag avvaktat med att köpa PS5 av främst två skäl, Gran Turismo 7 har inte kommit ut än och att det inte går att utöka lagringen än, vilket jag ser som ett måste för jag är trött på att behöva frigöra så otroligt mycket lagringsutrymme för att kunna installera mjukvaruuppdateringar, vilket ju får som konsekvens att upp emot 50-75 GB av lagringen måste reserveras för detta ändamål.

Jag räknar väl dock med att det blir lätt att hitta en kompatibel modul till mars nästa år...

Precis, lite dåligt att något sådant inte verkar vara klart eller ens påtänkt. Är ju inte som att de haft nästan ett år på sig. Men det kanske kommer. Räcker med att läsa i PS5-tråden för mig för att inse att lösningarna som finns idag inte räcker.

Jag använder min PS5 så pass lite att jag inte är helt säker på om jag kommer stoppa in mer lagring, eller ens behålla min. Men en 1TB SSD för att slippa slita på den inbyggda SSDn kan det mycket väl bli om jag ändå behåller den.

Skrivet av superapan:

Jag vet inte hur du gör, men jag brukar inte montera hårddisken på utsidan på min dator. Det menar jag med, "inte så snyggt".

Att skruva upp en lucka och stänga igen känns som ett tvåminutersjobb och resultatet är bättre. Kom igen nu, även om du har Xbox (vilket jag också har) måste du väl ändå tycka att ett minneskort är rätt yxigt?

Edit: Såg att detta minneskort dessutom är ungefär 50 % dyrare än att köpa en t.ex Samsung 980 Pro.

https://www.windowscentral.com/sites/wpcentral.com/files/styles/larger_wm_brw/public/field/image/2020/12/seagate-expansion-card-2.jpg

Som något äldre så uppskattas formgivningen något, påminner om minneskorten tidigare generationer hade. Men föredrar även jag lagringen internt.

Vet inte om du följer PS5-tråden men appliceringen av kylare är inte direkt smidig med de lösningar som finns och passar idag. Behövs nog något i stil med vad moderkort har, en kylare som skruvas mot moderkortet och klämmer fast värmekuddarna mot NVMe. Lösningen på mitt Asus-moderkort fungerar riktigt fint med min SN850 2TB.

Eller bara färdiga lösningar. Exempelvis 1TB Playstation Storage med färdigmonterad PS5-kompatibel fläns.

Skrivet av Gandir:

Finns heller inga first party spel till PS5 som använder PS5ans lagringsarkitetktur heller, även de spel de sa att de var omöjliga att göra utan den.

Då det inte finns något som kräver den typen av hastighet på SSD i verkligeheten och kommer troligen heller aldrig att komma.

Returnal och Ratched bör vara spel som enligt PR-snacket bara fungerar på så pass snabb lagring, men något riktigt bevis har jag inte sett och då man bör vara kritisk och syna påståendet hade det varit intressant att se det oberoende testats. Troligen får vi invänta första DirectStorage-spelen till Windows och de lär nog vara en bra bit bort fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jo. Jag pratade ju förstås om produktionskostnaderna av hårdvaran alltså

Och i teorin har du ju rätt med ditt exempel. Men som du säkert sett är det väldigt liten skillnad i laddtider mellan tex en nvme-enhet och en sata ssd när det kommer till laddtider för just spel.
En ps4 pro laddar inte spel så nämnvärt mycket snabbare för att man byter ut hddn till en ssd. Snabbare ja: men långt ifrån så mycket snabbare som man skulle tro av att kolla specarna.

En av anledningarna är just att gränssnittet inte är optimerat för den typen av IO som spel behöver.
En annan är att man måste gå omvägen via CPU och traditionellt minne.
En tredje är att CPUn traditionellt hanterat avkromprimering av assets som grafikkortet behöver.

Dessa tre punkter är ju det de nya lagringsteknikerna ämnar att ändra på.
”Mer ram” löser inte allt det på en gång

Näe, det är väl upp till typ halva laddningstiden med SSD(RDR2 PS4 Pro start tid med SSD som exempel), så det finns såklart flaskhals:/

Ligger datan i RAM och ändå behöver avkomprimeras i CPU så uppstår kanske samma problem, som du säger...

Nu vet jag inte exakt vilken väg data tar i system, men annars så skulle det kanske gå att skicka data direkt emellan RAM och VRAM med direct storage framöver, för att kompsensera för långsam m.2 lagring.
Det här blir dock någon halvful mellanväg, men i värsta fall så blir inte 5000MB/S enheter standard på PC framöver och då kanske det behövs någon sådan lösning istället, ifall PS5 spel ska kunna konverteras ganska lätt till PC.
Fast då kanske det blir krav på 32GB minne framöver, då kanske man lika gärna kan köpa snabbare lagring istället...

Edit* Emellan NVMe och RAM kanske man inte måste komprimera/avkomprimera, det är väl emellan RAM och VRAM som det behövs i så fall.

Permalänk
Medlem

WD black 2 tb utan heatsink, billigast på prisjakt 3 290kr, med heatsink 5 409kr.
Japp, tror jag avvaktar lite med att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Har du provat med hörlurar och har något bra exempel? Jag visste inte att det fanns för hörlurar redan, vet inte heller om jag har nån titel som är bra på det.

Ghosts of Tsushima Director's Cut är nog det bästa exemplet jag har på ett spel som har mästerlig 3D Audio. Sjukt vad bra det låter med ett par Arctis 7 (och säkert lika bra på Pulse 3D).

Det var intressant att testa 3D Audio på TVn men kan dessvärre inte säga att det blev bättre än TVns egna surroundinställning eller Game mode som ändå fungerar hyfsat. Dock var detta enbart ett test, jag föredrar att lira med lurar pga ovan nämnd perfekt 3D Audio.

Ratchet & Clank Rift Apart har också bra 3D Audio för hörlurar, samma med AstroBot

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Returnal och Ratched bör vara spel som enligt PR-snacket bara fungerar på så pass snabb lagring, men något riktigt bevis har jag inte sett och då man bör vara kritisk och syna påståendet hade det varit intressant att se det oberoende testats. Troligen får vi invänta första DirectStorage-spelen till Windows och de lär nog vara en bra bit bort fortfarande.

Finns redan oberoende tekniska test av de båda spelen genomförda av Digital Foundry. Hur den nya lagringstekniken används nämns främst i Ratchet - https://www.youtube.com/watch?v=7xtJYpwvHjY .

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Är ni goa eller? Det är ju klart krångligare med PS5 lösningen.
Tänk på att det finns folk som aldrig byggt datorer och aldrig sett en NVME innan.
Det tar knappast 2min för dom och jag tror att flera hade föredragit ett simpelt minneskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xilli:

Är ni goa eller? Det är ju klart krångligare med PS5 lösningen.
Tänk på att det finns folk som aldrig byggt datorer och aldrig sett en NVME innan.
Det tar knappast 2min för dom och jag tror att flera hade föredragit ett simpelt minneskort.

Kan inte minnas att någon klagade över hur svårt det var att byta hårddisk i PS3/PS4, vilket överlag egentligen var mer avancerat (fler skruvar att ta bort, mer jobb efteråt etc) än för PS5. Tror även att de flesta, som har erfarenheten från tidigare konsoler, uppskattar att de slipper köpa proprietära minneskort för 2500 kr som enbart går att använda på en enda enhet.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2