Permalänk
Medlem

170hz 1440p, vilken Displayport?

Räcker 1.2 här eller måste man upp till 1.4?

Kruxet är att jag vill ha en 3m lång vit kabel och vit är inte det enklaste, samt jag läst på flera ställen att man gärna skall ha så kort som möjligt...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av eobet:

Räcker 1.2 här eller måste man upp till 1.4?

Kruxet är att jag vill ha en 3m lång vit kabel och vit är inte det enklaste, samt jag läst på flera ställen att man gärna skall ha så kort som möjligt...

Din fråga är oklar och informationen är knapp. Men jag gissar på två saker

(1) Du undrar vilket grafikkort du behöver. För att köra 1440p/170 Hz ska det vara HBR2-hastighet över Displayport. Då ska du klara dig på AMD:s och Nvidias grafikkort från 2014–15 och nyare. Äldre kort kan ha HBR2 på specen "DP 1.2" etc. men de kan ha svårt att nå över 18 Gbps i praktiken och då landar du kanske på 1440p/120 eller 1440p/144.

Sedan är det förstås en annan historia om du vill nå 144 FPS i 1440p med så gamla grafikkort.

(2) Du funderar över vilken kabel som du ska köpa och den ska vara vit? Kan inte hjälpa till med shoppingen men 1440p/170 Hz är som skrivet HBR2-hastighet, ≈21 Gbps. Så du behöver en kabel som lovar den hastigheten eller en Displayport-kabel som är certifierad. Säkrast är DP8K-certifieringen för de ska klara även HBR3-hastigheten som är den högsta DP-bandbredden (≈32 Gbps) i bruk sedan ett par år.

Kablar har inte versionsnummer. Men de kallas för versionsnummer ändå eftersom alla fråga efter versionsnummer. Det du ska kolla är utlovad bandbredd. 4K/60 är 18 Gbps och du behöver 21 Gbps för HBR2. Är inte informationen tydlig från försäljaren kan du chansa och köpa. Oftast är det bara informationen som är otillräcklig.

Permalänk
Medlem

Tack, ja det var kabeln jag var ute efter.

Då får det bli en lite dyrare kabel trots allt. Utbudet på vit, 3m med den bandbredden verkar väldrig tunnt (Supra är t ex isblå och inte vit)...