Hitta drivrutiner till dator

Permalänk
Medlem

Hitta drivrutiner till dator

Hej.

Har en egenbyggd (komplett.se) stationär dator.

Funderar på att göra en ren installation när Windows 11 kommer ut.

Men innan jag gör det önskar jag hitta de senaste drivrutinerna till datorn.
Hur sjutton gör man det på bästa sätt?
Ljudkort, nätverk, grafikkort och annat som behövs.

Tack på förhand.

Permalänk
Inaktiv

Ladda ner grafikdrivrutiner från tillverkarens hemsida efter att du har installerat windows.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av outbox:

Hej.

Har en egenbyggd (komplett.se) stationär dator.

Funderar på att göra en ren installation när Windows 11 kommer ut.

Men innan jag gör det önskar jag hitta de senaste drivrutinerna till datorn.
Hur sjutton gör man det på bästa sätt?
Ljudkort, nätverk, grafikkort och annat som behövs.

Tack på förhand.

Win update sköter det mesta men skulle det bli nått problem så finns det drivrutiner på moderkortets hemsida och hos grafikkortstillverkaren, det enda som ibland kan behövas är grafikdrivrutiner men moderkortet brukar skötas helt automatiskt via win update.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Win update sköter det mesta men skulle det bli nått problem så finns det drivrutiner på moderkortets hemsida och hos grafikkortstillverkaren, det enda som ibland kan behövas är grafikdrivrutiner men moderkortet brukar skötas helt automatiskt via win update.

Hej.

Tack för svar.

Var hittar man vilket moderkort man har?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av outbox:

Hej.

Tack för svar.

Var hittar man vilket moderkort man har?

Står på moderkortet eller kvittot.
Cpu-z är också ett verktyg du kan prova för att läsa ut info om det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Nuförtiden är det enda jag bryr mig om att ordna i förväg drivrutiner till nätverkskortet som kommer att användas. Bara för att slippa problem om det inte skulle hittas, allt annat är bara att ta ned när man väl har nätverk. Det går förstås att lösa med ett USB-minne och en annan dator, men det är ju ändå lite mekigare. Annars håller jag med övriga att det i allmänhet bara är grafikkortet som tjänar på "egennedladdade" drivrutiner, allt annat löser Windows åt en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Står på moderkortet eller kvittot.
Cpu-z är också ett verktyg du kan prova för att läsa ut info om det.

Tack för hjälpen. Funkade fint.