Problem med hack/lagg i spel trots bra komponenter!?

Permalänk

Problem med hack/lagg i spel trots bra komponenter!?

Hej,

Jag har egentligen sedan dag 1 brottats med riktigt irriterande lagg när jag spelar på min stationära dator och jag har gång på gång uppgraderat komponenter i tron om att det ska lösa problemen men icke.. Många timmar har lagts ner på felsökning och diverse guider på nätet utan framgång, så nu vänder jag mig till alla proffs på Sweclockers i hopp om att någon kanske kan hjälpa mig!

För det mesta spelar jag CS:GO, med andra ord inte världens mest krävande spel, FPS:en är stabil och jag får utan problem ut 400-500 konstant, problemen ligger alltså inte i FPS drops/låg FPS när det händer mycket på skärmen. Jag vet inte hur jag ska beskriva det men allt för ofta kan det kännas som att jag "går och skjuter i smör" eller vad man ska säga, som att skotten inte reggar i takt med att jag skjuter och det absolut värsta problemet är att det ibland hackar till, säg att jag går runt ett hörn i spelet så kan det helt plötsligt hacka till något fruktansvärt och i nästa hundradels sekund är jag runt hörnet och ja... inte det mest optimala när man spelar FPS spel online.

Min dator har på pappret betydligt bättre specs än exempelvis system man hittar på de flesta gamingcenter och även i många av mina vänners burkar, men jämför man t.ex. med att spela på en dator på Inferno Online i Sthlm så flyter verkligen spelet på en helt annan nivå, det känns liksom som att spelet går lite långsammare(på ett bra sätt) och man har aldrig någon tillstymmelse av hack/lagg.

Det enda i min dator som kanske inte är det bästa är väl RAM-minnen/PSU men CS:GO kräver ju bara 8 GB RAM och jag orkar inte lägga 3000:- på nya RAM om det ändå inte skulle göra någon skillnad.. Jag måste tillägga att jag är riktigt dålig på datorer generellt och kan ingenting om inställningar i BIOS, klockning, installation av komponenter etc.. En vän som hjälpt mig bygga/installera allt.

Windows 10 Pro 64 (ej aktiverad vers)
Gigabyte Z390 Aorus Master
Samsung SSD 750 EVO
i9-9900KS CPU @ 4.00GHz // Corsair H100x
Asus RTX 2070 OC 8 GB
Corsair CX650M
Corsair Vengeance LPX 2x 8GB DDR4 2666Mhz (CMK16GX4M2A2666C16)
benq xl2546k

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Vad har du för internetanslutning och du kör väl med kabel?

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Vad har du för internetanslutning och du kör väl med kabel?

Jag har Bahnhof 1000/1000, även haft Ownit tidigare. Provat flertalet routrar och kör alltid på kabel, inget har gjort någon skillnad.

Permalänk
Hedersmedlem

En sak som skapat hackande för mig är Windows byte av bakgrundsbild. När jag stängde av det och la in en fast bakgrund så har det återkommande hacket slutat för mig.

Vad har du för mus? Har du provat att byta den?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

En sak som skapat hackande för mig är Windows byte av bakgrundsbild. När jag stängde av det och la in en fast bakgrund så har det återkommande hacket slutat för mig.

Vad har du för mus? Har du provat att byta den?

Skönt att du lyckades lösa dina problem, dessvärre har jag ingen dynamisk bakgrundsbild så det borde inte vara det som ställer till det för mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

testa ping och tracert (traceroiute) mot div. servrar, speciellt de du spelar på.
När du inte spelar: Ser du hög/märkligt användning av anslutningen? Bla i resursövervakarne och aktivitetshanteraren

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johan1987:

Skönt att du lyckades lösa dina problem, dessvärre har jag ingen dynamisk bakgrundsbild så det borde inte vara det som ställer till det för mig

Har du något annat som uppdaterar sig? Mail igång? Väderapp? osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Har du något annat som uppdaterar sig? Mail igång? Väderapp? osv.

Har stängt av alla tänkbara processer, automatiska uppdateringar av Nvidia/windows, appar etc.

Permalänk
Medlem

Mus med för hög pollingrate? Testa plugga ur alla usb grejer du kan.

Avinstallera iCue eller annat RGB tjafs.

Permalänk
Medlem

Run PingPlotter in the background or some similar tool towards the IPs of the servers you are using. Then after the game you can see if there were any spikes. In the same time you can run ping to Google. That way you can identify if your issue (if it is network related) is related to the server you are playing on or to internet connection as a whole. And then go from there.

Other than that, do you have any hard drives in your system (I saw you mentioned SSD only). What can happen is that hard drive can go to sleep and wake up and that can cause that micro stutter. Apart from that, as Ernesto suggested, there is a possibility that I am aware of that some RGB tools cause various performance/lag issues.

Visa signatur

If it's not broken, don't fix it.

Permalänk
Skrivet av stolle99:

Run PingPlotter in the background or some similar tool towards the IPs of the servers you are using. Then after the game you can see if there were any spikes. In the same time you can run ping to Google. That way you can identify if your issue (if it is network related) is related to the server you are playing on or to internet connection as a whole. And then go from there.

Other than that, do you have any hard drives in your system (I saw you mentioned SSD only). What can happen is that hard drive can go to sleep and wake up and that can cause that micro stutter. Apart from that, as Ernesto suggested, there is a possibility that I am aware of that some RGB tools cause various performance/lag issues.

Yeah I have a standard SSD with Windows installed on but also a M2 as secondary, windows is not installed on this since it was installed later.. Interesting, gonna try the RGB thing and USB:s I have the stutters also on offline servers so im thinking it cant be network related :/

Permalänk

Jag slår vad om att det har med detta att göra. Kolla min tråd:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1639655-6900-xt-stutte...