Veckans fråga: Hur betalar du på nätet?

Permalänk
Medlem

Det jag använder oftast är kontokort, men det jag använder helst är nog kanske Klarna faktura? Känns bra att kunna få hem varan och kolla så allt är i skick innan man betalar.

Sen beror det ju mycket på vad man handlar och varifrån. Mobilepay eller vanlig banköverföring är vanligt här i Finland om jag köper nåt från en privatperson, paypal använder jag vid köp från ebay t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du citerade just en förklaring, det började med att man själv inte behövde klicka på köp för att de skulle genomföra affärer, där dog allt förtroende för dem. Jag ar 0 i förtroende för dem och att de dessutom verkar ha gjort det till sin affärsmodell att lura in folk till krediter med höga räntor är inget som gör dem mindre usla.

De verkar iaf jobba på att bättra sig.

https://www.svd.se/klarna-skrotar-kassako-ar-en-evighetskredi...
https://www.svd.se/klarna-dubblar-betalningsfrist

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av cyklonen:

Och, som jag redan skrivit, så föredrar man olika betalningslösningar för olika köp!
Frågan är ungefär som "Hur föredrar du att förflytta dig?" och sen ha alternativ som:
- gå
- springa
- cykla
- köra moped
- köra bil
- åka taxi
- åka buss
- åka tåg
- flyga
Alla kan vara föredragna, men i olika situationer. Hemma i bostaden är det rätt opraktiskt med tåg, medan en resa till fots över Atlanten är rätt besvärlig.

Därför går det inte att svara på. Så det blev "avstå röst" för min del.

Om jag ska välja föredrar jag att gå dit jag ska. Att det i många situationer inte är praktiskt är en annan fråga. För betalningar föredrar jag om möjligt Swish.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Rekordmedlem

Jag kommer aldrig att förlåta dem för det de har gjort för de har visat att de är totalt oseriösa ockrare och verkligen lika usla som vilka andra bedragare som helst. Betalparasiter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag kommer aldrig att förlåta dem för det de har gjort för de har visat att de är totalt oseriösa ockrare och verkligen lika usla som vilka andra bedragare som helst. Betalparasiter.

Det verkar ha klarnat för dig

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Tycker Klarna, Qliro etc är Faktura.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

I nio fall av tio blir det faktura via Klarna, Qliro och liknande tjänster. De andra fallen fördelas lika mellan kreditkort och PayPal (som är kopplat till kreditkortet).

Aldrig med mitt vanlig kort. Någon gång har jag använt Swish men det berodde mest på att kortbetalning strulade men butiken var välkänd.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Alltid kreditkort eftersom man har bättre skydd som köpare enligt konsumentkreditlagen.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Faktura via Klarna oftast. Men då de har avbetalning också så valde jag faktura. Betalar direkt om det är mindre summor eller de ej har faktura.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Kör Klarna månadsfaktura, kostar några kronor i månaden men smidigt att få allt på en faktura. Har också Klarna-kort på samma faktura så numera är det nästan alltid bara en enda faktura utöver mobil/vatten/el/barnomsorg/huslån.

Edit: Alltså, har de inte Klarna så betalar jag med Klarnas kreditkort och får det på min vanliga faktura.

Förtydligande
Permalänk
Medlem

Amex för Eurobonuspoäng och jakten på 2 for 1-vouchern.

Permalänk
Medlem

Osäkert leveransdatum/osäker på firma. Alltid faktura/Paypal.

Kort/Paypal övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har använt Klarna massvis senaste åren. Inga som helst problem. Jag har gjort både små och stora köp. I vissa fall med avbetalning, i vissa fall direktbetalning från konto via dem, i vissa fall med korttidsfaktura. Allt har funkat perfekt. Därför har det stört mig att flera ställen plockat bort Klarna som alternativ, eller ersatt med Qliro, som är mycket bökigare och sämre.

Jag har haft lite strul med Proshop och Klarna, men det kan bero på Proshop snarare. Beställde ett 3080 för läääänge sedan, när jag väl fick det så kom det inte någon faktura på Klarna. Proshop bad mig kontakta Klarna och Klarna kontaktade Proshop, etc. Till slut fick jag en faktura av ... Proshop!

Jag väljer oftast Klarna eller i västa fall Qliro. För att man inte behöver skriva in något kortnummer och behöver leta upp plånbok, etc. Lathet!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Direktbetalning via bank, Swish, Klarna, kort. I den ordningen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Snusfri

Beror på.
Oftast direktbetalning med mitt Mastercard, men har även blivit en del krypto senaste året.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av cyklonen:

Jag har använt Klarna massvis senaste åren. Inga som helst problem. Jag har gjort både små och stora köp. I vissa fall med avbetalning, i vissa fall direktbetalning från konto via dem, i vissa fall med korttidsfaktura. Allt har funkat perfekt. Därför har det stört mig att flera ställen plockat bort Klarna som alternativ, eller ersatt med Qliro, som är mycket bökigare och sämre.

Låter nästan som att du skulle lagt din röst på Klarna.

Permalänk
Inaktiv

Alltid kontokort. Ibland swish om det är mindre summor och det är tillängligt. Faktura om det är via företaget.

Klarna (osv.) och kreditkort går fetbort för privatekonomin. Är också av åsikten att "avbetalningar" är till för husköp, och kanske ev. bilköp också. Handlar man "villhöver"-saker på avbetalning så har man egentligen inte råd med det.

Permalänk
Medlem

Helst Paypal. Jag har blivit skimmad två gånger på mitt bankkortsnummer så numera är det bara Klarna, Paypal eller faktura.
Tar de endast kort så vägrar jag handla därifrån.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Kort (vilket ibland automatiskt blir "internetbank" beroende på handelssidans system) eller paypal, beroende på vad som erbjuds.
inom Sverige händer även swish, klarna eller faktura.

Tycker denna omröstningen skulle varit med bockar instället för prickar, så man kunde bocka i alla som gäller en själv

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Relik 📜

Kreditkort, men betalar alltid utan undantag hela fakturan. Har sedan många år en rutin där jag går igenom posterna varje månad och kollar så allt är grönt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

I princip alltid faktura om det inte kostar mer, oftast genom Klarna. Jag ser det som mitt sätt att skydda mina pengar före något levereras.

Swish går bort efter en spännande upplevelse för en tid sedan. Valde att betala med swish och sedan hände inte mycket mer än att pengarna drogs. Nu var det en stor och seriös aktör jag handlade från, så efter att ha kontaktat supporten visade det sig att Swish hade haft fel så kopplingen gick inte hela vägen fram till deras system. Dock kunde dom hitta betalningen och sätta tillbaka pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

"Klarna, Paypal eller liknande"...

Hur kom ni ens på tanken att bubdla ihop dessa? Helt olika lösningar.

Förövrigt använder jag flera olika metoder lite beroende på var jag handlar, men mestadels kort, paypal, venmo eller faktura (dock inte Klarna).

Var ett utmärkt alternativ för mig så jag tyckte det var bra. Finns de som alternativ tar jag alltid paypal eller klarna och tänker då på det som en tredje part mellan mig och leverantören utifall något strular.

Väljer väl nära nog alltid Klarna numera men kör paypal på t.ex. steam och vpn tjänster.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Dinoman:

Samma här men det brukar gå i denna ordningen: Få först - glömma av fakturan - få påminnelse - betala sen

Beror dock på Klarna missar jag aldrig iom jag har appen men när det är någon annan variant som bara kommer till mailen så kan jag ha en tendens att glömma betala i tid. Ett gissel för mig.

Faktura är ju dock bra när man handlar från lite mindre kända butiker t.ex. eller när man vill hugga den där PS5:an snabbt som vinden.

Ahh, få först och påminnelse sen, tror aldrig jag känt mig så träffad av något i mitt liv. Im in this photo and I dont like it.

Jag brukar också ofta köra faktura (ofta Klarna) mest för att hinna få hem och inspektera, även sjukt smidigt om man inhandlar kläder där det är större risk att behöva skicka tillbaka något. Plus att jag är lat och slipper hämta plånboken i hallen. Blir med jämna mellanrum Paypal eller Swish av exakt samma anledning, lättja.

Permalänk
Medlem

Typ alltid Klarna med faktura eller så kör jag Curve med bakomliggande kreditkort för att få bonus. Ibland PayPal med bonuskort också. Curve är nice då man enbart har ett kort (eller telefonen via Apple Pay) med upp till 5 bakomliggande kort som man enkelt kan växla emellan beroende på köp.

Funkar fint 👍

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Klarna, paypal eller liknande, föredrag jag. Vill dock inte ha faktura via de tjänsterna, vill att pengarna dras direkt, via kort om det är paypal, annars direkt från konto om det är klarna.

Gillar att ha något "mellan" kortet och butiken jag handlar hoss och slippa lägga in kortet på en massa olika ställen. Med paypal osv kan jag på ett ställe gå in och se vilka "subscriptions" som är igång och kan "strypa" det den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Mina vanligaste betalmetoder är faktura och Swish.

Håller med. I synnerhet när det gäller "Köp först, betala sen". Klarna-kortet verkar väldigt smidigt, så länge man har koll på sin ekonomi och inte drar på sig en massa skulder. Dock har jag för dålig/låg ekonomi så att jag nekas att skaffa Klarna-kortet.

Om du har hört om/varit med om dessa problem förstår jag ditt val. Dock har jag aldrig haft sådana problem. Det enda märkliga jag har varit med om vid ett flertal tillfällen, är att om jag väljer att betala en faktura på förfallodatumet som är om en vecka så står det redan nu att pengarna dras från bankkontot inom 1-3 bankdagar.

Exakt. I mitt fall gäller det dock andra produkter, men jag håller med om ditt resonemang.

Trustly har jag ingen erfarenhet av, så där har jag ingen åsikt. Men Klarna tycker jag ändå är väldigt smidigt, så länge man har koll på sin ekonomi och inte tenderar i att dra på sig en massa skulder.
Varför är dagens lösningar dåliga för köparen?
E-kort använde jag bara vid några få tillfällen innan de togs bort.

De som förköper sig skulder - jag menar i stora mängder . är personer som av olika anledningar har dålig koll/kontroll. Är man som mig - har koll på sin ekonomi, och inte drar på sig en massa avbetalningar - är dessa tjänster nödvändigtvis inte dåliga.

Just det som du skriver. De som har koll på sin ekonomi, men finns många som inte har det.
Att handla på faktura som Klarna eller andra krediter är ett problem för många. Det handlar inte alltid om att man ska sätta sig i skulder så man får kronofogden efter sig utan att man handlar fast man inte har pengar på banken. Många lever för månadslönen och får då en räkning från t.ex. Klarna som äter upp bufferten när lönen kommer in. Vilket gör att om de får en oväntad utgift kan göra så de börjar med sms-lån.

Skrivet av davitto:

Förstår inte riktigt mig på folk som skyller på Klarna. Klarna är bara ett finansiellt verktyg som erbjuder dig flexibilitet. Don't want it? Don't take it.

Om man hamnar i en dålig sits så är det 99% ditt egna fel, folk behöver börja ta ansvar istället och komma ut ur sina bubblor där man skyller på allt och alla men inte sig själv.

Psykologiskt så är det så mycket lättare att handla saker på faktura än att betala direkt. Klarna har blivit så stort här i Sverige, både på nätet och även nu letat sig in i butikerna. Att de blivit så stora gör att det blir så mycket lättare att handla saker som både är dyrare och man inte behöver.
Klarna och andra kreditföretag lever på att folk inte betalar sin faktura i slutet av månaden, vilket borde betyda att folk handlar på kredit utan att ha pengar eftersom de går som tåget.

Som du skriver så kan man inte skylla på andra om man inte har koll på sina pengar, men tyvärr är det ofta mycket mer problem som dessa personer kan ha som gör att de kan köpa saker för att trösta sig, och om det är lätt så gräver de ner sig mer.

Mina tankar om klarna:
* Blivit så mycket enklare att köpa på kredit än före Klarna.
* I Checkout gömmer de alla andra betalsätt så mycket de vågar för att alla ska handla med Kredit (som faktura är)
* Enligt Daniel på Inet så tvingar de in alla E-handlarna att ha hela Klarnas checkout, inte bara ett betal-alternativ av många.
* Tycker att Klarna har blivit för stora och folk glömmer att man handlar på Kredit/Faktura.
* Klarna är smidigt precis som One-button på Amazon vilket kan vara en nackdel. Man ska inte hinna tänka innan man handlar.
* Klarna är en mellanhand som både kan hjälpa en och strula till saker.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Det absolut smidigaste måste ändå vara Swish och det använder jag gärna när det är tillgängligt. Det är vanligt att jag bara ger upp och lämnar kassan om enda alternativet är Klarna.

Exakt såhär. Swish är så sjukt smidigt.

Klarna är ett ruttet bolag som livnär sig på att sätta folk i skuld, sen debitera extra för betalningspåminnelser. Klarna har sparat mina uppgifter utan tillåtelse när jag fyllt i adress mm. för ett annat betalningssätt.

Möjligtvis Apple Pay, också smidigt och förhoppningsvis så är Apple inte lika informationsgiriga som Klarna. Som jag uppfattat det så döljer Apple all betalningsinfo för både affären och typ Mastercard eller det man har kopplat.

Vanligt betalkort fungerar också. Men inget av de övriga alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baverskalle:

Klarna är ett ruttet bolag som livnär sig på att sätta folk i skuld, sen debitera extra för betalningspåminnelser. Klarna har sparat mina uppgifter utan tillåtelse när jag fyllt i adress mm. för ett annat betalningssätt.

Att de sparar info är helt snett. Man måste gå in i inställningar vid betalningen för att ändra om det ska sparas. "Gömt" som andra betal-alternativ.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Klarna är idag största anledningen till att folk hamnar i skuldfällan (källa: person som jobbar med beslut om folk skall bli beviljade skuldavskrivning i Stockholm).

Finns en anledning till att de kör få varan först, betala efter vi slarvat bort fakturan, lönsamhet.

Permalänk
Medlem

Faktura för okänd firma som erbjuder det.
Direktbetalning (bank/kort/Swish) till (enligt mig) pålitliga firmor.
Paypal för Ebay och annat som inte täcks av ovanstående.