Permalänk
Medlem

Har rullat på fint sista 2 veckorna. Manjaro levererade bra tills det kom uppdateringar idag.
Jag lät den uppdatera och startade om. Nu kommer jag inte in i varken Settings, Display Settings eller att byta bakgrund.
Inga felmeddelanden dyker upp. Jag brukade högerklicka på skrivbordet när jag ska gå till settings
och det funkar inte längre. Finns ingen ikon för det heller i programmenyn.
Någon som har tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Har rullat på fint sista 2 veckorna. Manjaro levererade bra tills det kom uppdateringar idag.
Jag lät den uppdatera och startade om. Nu kommer jag inte in i varken Settings, Display Settings eller att byta bakgrund.
Inga felmeddelanden dyker upp. Jag brukade högerklicka på skrivbordet när jag ska gå till settings
och det funkar inte längre. Finns ingen ikon för det heller i programmenyn.
Någon som har tips?

Applikationer brukar ge feedback i terminalen(stdout). Tipset är att leta upp vad programmet heter som visas som dina "Settings"(tror den heter manjaro-settings-manager) sedan öppna en terminal och kör den från terminalen (skriv in manjaro-settings-manager och tryck enter). Output:en kan du posta här.

Permalänk
Medlem

Märkligt, kör sj inte manjaro, men får du något matnyttigt i terminalen när du försöker öppna settings från terminalen? Efter en snabb googling hittade jag att du kan köra

systemsettings5

i terminalen

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Applikationer brukar ge feedback i terminalen(stdout). Tipset är att leta upp vad programmet heter som visas som dina "Settings"(tror den heter manjaro-settings-manager) sedan öppna en terminal och kör den från terminalen (skriv in manjaro-settings-manager och tryck enter). Output:en kan du posta här.

Jag försökte hitta och köra i terminalen man ser inget som är rätt.
manjaro-settings-managr är något annat.
Jag vill komma åt dem vanliga inställningarna där man exempelvis byter upplösning på skärmen och konfigurerar ljut och sånt.
Alltså huvudinställningarna i systemet.

Skrivet av Ostbullen:

Märkligt, kör sj inte manjaro, men får du något matnyttigt i terminalen när du försöker öppna settings från terminalen? Efter en snabb googling hittade jag att du kan köra

systemsettings5

i terminalen

Finns inget program som heter systemsettings5.
system-settings finns men det är andra inställningar som endast är i terminalen. Vettesjutton vad som hänt men ja
någon nämnde denna typ av bekymmer med rolling release distro.
Saker går sönder helt enkelt så gäller ha tålamod att fixa det.
Man vill ju inte hålla på att installera om systemet varje gång något går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jag försökte hitta och köra i terminalen man ser inget som är rätt.
manjaro-settings-managr är något annat.
Jag vill komma åt dem vanliga inställningarna där man exempelvis byter upplösning på skärmen och konfigurerar ljut och sånt.
Alltså huvudinställningarna i systemet.

Finns inget program som heter systemsettings5.
system-settings finns men det är andra inställningar som endast är i terminalen. Vettesjutton vad som hänt men ja
någon nämnde denna typ av bekymmer med rolling release distro.
Saker går sönder helt enkelt så gäller ha tålamod att fixa det.
Man vill ju inte hålla på att installera om systemet varje gång något går sönder.

Vilken DE kör du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Vilken DE kör du?

Gnome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Då kanske det är gnome-control-center som den heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Då kanske det är gnome-control-center som den heter.

Japp det var den. Var inte installerad så jag installerade den nu och nu funkar den.
Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Nu har jag kanske hittat anledningen.
När jag installerar gnome-control-center så vill den även installera Cheese.
Efter installationen så tog jag bort Cheese för att jag inte har en webbkamera men då försvann
gnome-control-center igen.
Mysko beroende men det är väl så det funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Nu har jag kanske hittat anledningen.
När jag installerar gnome-control-center så vill den även installera Cheese.
Efter installationen så tog jag bort Cheese för att jag inte har en webbkamera men då försvann
gnome-control-center igen.
Mysko beroende men det är väl så det funkar

Det förvånar mig inte. Som sagt jag har sett liknande problem när jag testade det. Jag kör Arch istället eftersom det känns genomtänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Det förvånar mig inte. Som sagt jag har sett liknande problem när jag testade det. Jag kör Arch istället eftersom det känns genomtänkt.

Nu funkar allt som vanligt men man vågar ju inte röra mycket
Tänkte testa nya Ubuntu sen när den går ur beta . Sen kommer väl Fedora 35 snart också.
Försöker hitta en nice och clean distro eftersom jag inte våga pilla med gui :/

Permalänk
Medlem

Pavucontrol eller https://extensions.gnome.org/extension/906/sound-output-devic... hade jag nog lagt till om jag kört Gnome
Man kan väl köra en Timeshift ("backup") innan man hoppar på något experiment, uncharted territories?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Nu har jag kanske hittat anledningen.
När jag installerar gnome-control-center så vill den även installera Cheese.
Efter installationen så tog jag bort Cheese för att jag inte har en webbkamera men då försvann
gnome-control-center igen.
Mysko beroende men det är väl så det funkar

cheese är listat som ett beroende för gnome-control-center i Arch Linux i alla fall, så det är rätt underligt om Manjaro låter dig ta bort det paketet bara hur som helst. Om du däremot tog bort paketet trots att pakethanteraren sa åt dig att inte göra det så förstår jag varför saker går sönder för dig hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

cheese är listat som ett beroende för gnome-control-center i Arch Linux i alla fall, så det är rätt underligt om Manjaro låter dig ta bort det paketet bara hur som helst. Om du däremot tog bort paketet trots att pakethanteraren sa åt dig att inte göra det så förstår jag varför saker går sönder för dig hela tiden

Innan uppdateringen så funkade settings utan problem
så oavsett om Cheese fanns eller ej så sket det ju sig vid senaste uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Pavucontrol eller https://extensions.gnome.org/extension/906/sound-output-devic... hade jag nog lagt till om jag kört Gnome
Man kan väl köra en Timeshift ("backup") innan man hoppar på något experiment, uncharted territories?

Fan va nice. Den ska jag testa men ska köra igång timeshift.
Får köra på rsync då jag inte har någon btrf filsystem.

Jag har provat att installera med btrfs tidigare men något sket sig med växlingspartitionen
så när jag bootade så kunde den inte hittas. Testade två gånger.
Kör man Radera hela disken, väljer krypterat med viloläge och btrfs på det
så får man denna "bugg"

Permalänk
Skrivet av orp:

Det förvånar mig inte. Som sagt jag har sett liknande problem när jag testade det. Jag kör Arch istället eftersom det känns genomtänkt.

Arch har en massa CP-beroenden också. Tex kräver GNOME pipewire.

Skrivet av Superthug:

Nu funkar allt som vanligt men man vågar ju inte röra mycket
Tänkte testa nya Ubuntu sen när den går ur beta . Sen kommer väl Fedora 35 snart också.
Försöker hitta en nice och clean distro eftersom jag inte våga pilla med gui :/

Om du får en dålig uppdatering på Arch/Manjaro så brukar föregående version(er(?)) ligga kvar i /var/cache/pacman/ eller nåt ditåt.
Läs alltid igenom vad som tas bort hinnan du (av)installerar programpaket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Arch har en massa CP-beroenden också. Tex kräver GNOME pipewire.
Om du får en dålig uppdatering på Arch/Manjaro så brukar föregående version(er(?)) ligga kvar i /var/cache/pacman/ eller nåt ditåt.
Läs alltid igenom vad som tas bort hinnan du (av)installerar programpaket.

Kan inte se något sådant beroende för gnome-desktop. Vilket paket syftar du på?

Permalänk
Skrivet av orp:

Kan inte se något sådant beroende för gnome-desktop. Vilket paket syftar du på?

"mutter" som krävs av "gnome-shell"
Mutter kräver pipewire.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Arch har en massa CP-beroenden också. Tex kräver GNOME pipewire.

Mutter använder sig av Pipewire. Gnome 3 har Mutter som fönsterhanterare. Således kräver ju Gnome också pipewire, förstår inte hur du kan tycka illa om Arch för det? Klaga på gnome-utvecklarna istället.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Skrivet av Senseye:

Mutter använder sig av Pipewire. Gnome 3 har Mutter som fönsterhanterare. Således kräver ju Gnome också pipewire, förstår inte hur du kan tycka illa om Arch för det? Klaga på gnome-utvecklarna istället.

Va? Jag tycker inte illa om Arch, jag älskar det! ♥️♥️♥️
Det är förmodligen inte GNOME-utvecklarna som klantat sig, eftersom GNOME använder pulseaudio, det är Archs GNOME-team som klantar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Va? Jag tycker inte illa om Arch, jag älskar det! ♥️♥️♥️
Det är förmodligen inte GNOME-utvecklarna som klantat sig, eftersom GNOME använder pulseaudio, det är Archs GNOME-team som klantar sig.

Enligt https://www.mail-archive.com/release-team@gnome.org/msg08297.... så verkar mutter kräva pipewire 0.3.

Ser även att Linux from Scratch har pipewire som dependency för mutter.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Läs alltid igenom vad som tas bort hinnan du (av)installerar programpaket.

Jag kollar när jag tar bort men inte när det ska uppdateras. Då låter jag
den köra på bara. Kanske dumt...

Permalänk
Skrivet av Senseye:

Enligt https://www.mail-archive.com/release-team@gnome.org/msg08297.... så verkar mutter kräva pipewire 0.3.

Ser även att Linux from Scratch har pipewire som dependency för mutter.

Du har rätt!
Grejen var att pipewire var buggigt för mig så jag körde pulseaudio istället och GNOME fungerade ändå, därför jag trodde som jag trodde

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Du har rätt!
Grejen var att pipewire var buggigt för mig så jag körde pulseaudio istället och GNOME fungerade ändå, därför jag trodde som jag trodde

Jo det är lite konstigt att gå över till pipewire (samt wayland) när funktionaliteten inte är 100%.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Skrivet av Senseye:

Jo det är lite konstigt att gå över till pipewire (samt wayland) när funktionaliteten inte är 100%.

Så är det. Varför byta till nåt som uppenbarligen inte är färdigt?
Jag kör "multi seat", dvs 2 skärmar, 2 tangentbord, möss, olika ljudutgångar beroende på login skärm osv. förmodligen ingen som testat det tillräckligt på pipewire, men det är fungerar nu.

Permalänk
Medlem

Det går ju Undan i den väldigt (aktiva) utvecklingen iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

Jo det är lite konstigt att gå över till pipewire (samt wayland) när funktionaliteten inte är 100%.

Jag har inte haft några problem med pipewire och snarare en stabilare upplevelse. Mina bluetooth-lurar behöver inte längre köra lågprofil för att kunna använda mikrofonen exempelvis.

Samt att en del distros defaultar till både pipewire och wayland (exempelvis Fedora).

Permalänk

Vilket är det bästa sättet att installera Linux på en helt clean SSD disk idag?

Hur stor del root?

Hur stor del Swap?

Hur stor del Home?

Annat?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Vilket är det bästa sättet att installera Linux på en helt clean SSD disk idag?

Hur stor del root?

Hur stor del Swap?

Hur stor del Home?

Annat?

2-4GB Swap, resten /

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Vilket är det bästa sättet att installera Linux på en helt clean SSD disk idag?

Hur stor del root?

Hur stor del Swap?

Hur stor del Home?

Annat?

Jag läste någonstans att man bör ha lika stor swap som man har ramminne, vet inte hur mycket sanning det ligger i det dock. Men för min del kör jag 16GB swap, 50GB root och resten /home

Visa signatur