Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det har varit lite lugnt här i tråden ett tag nu, så jag tänkte att jag väcker den till liv med en till bild på samma bil som sist. Efter 4 månader och 700 mil är vi otroligt nöjda!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det har varit lite lugnt här i tråden ett tag nu, så jag tänkte att jag väcker den till liv med en till bild på samma bil som sist. Efter 4 månader och 700 mil är vi otroligt nöjda!

https://www.bildtagg.se/file/xqfcai413z0e9lh8v3n5w6bw

Den blåfärgen är verkligen mumma!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ostbullen:

Den blåfärgen är verkligen mumma!

Jag håller verkligen med, enligt mig den i särklass bästa färgen på Model 3. Vid leverans var den dock skitig som satan (heja Teslas leveransteam...) så det här är taget efter en riktigt rejäl tvätt några veckor senare

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Slänger väl upp en på min kärra också Cupra Leon 310, uttagen runt midsommar

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk

Ska flytta hem till Sverige och ska välja förmånsbil ur VAG. Står och väljer mellan Audi A6 Avant 40 TDI med Proline paket eller en fullmatad VW Arteon SB R-line laddhybrid.
Kommer bli en del stadskörning så lutar åt Arteon, men Audi är alltid Audi. Någon som har några tankar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Senilsson:

Ska flytta hem till Sverige och ska välja förmånsbil ur VAG. Står och väljer mellan Audi A6 Avant 40 TDI med Proline paket eller en fullmatad VW Arteon SB R-line laddhybrid.
Kommer bli en del stadskörning så lutar åt Arteon, men Audi är alltid Audi. Någon som har några tankar?

Enligt mig är arteon solklart snyggare. Men personligen gillar jag Audis interiör mer.

Audi har snygg enteriör men om man inte gillar touchskärmar till absolut allt så ska man nog kolla vidare. Arteon kör en bra balans på touch och fysiska knappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senilsson:

Ska flytta hem till Sverige och ska välja förmånsbil ur VAG. Står och väljer mellan Audi A6 Avant 40 TDI med Proline paket eller en fullmatad VW Arteon SB R-line laddhybrid.
Kommer bli en del stadskörning så lutar åt Arteon, men Audi är alltid Audi. Någon som har några tankar?

Min enda tanke är att jag tycker otroligt synd om dig som behöver välja just en VAG-bil. Edit; förutsatt att du inte kan ta en 911 såklart.

Jag röstar för Arteon i alla fall. Ska man köra en Audi som inte är från medeltiden så är ju R/RS de enda intressanta bokstäverna

Permalänk
Medlem

Testkör båda är min rekommendation!

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Senilsson:

Ska flytta hem till Sverige och ska välja förmånsbil ur VAG. Står och väljer mellan Audi A6 Avant 40 TDI med Proline paket eller en fullmatad VW Arteon SB R-line laddhybrid.
Kommer bli en del stadskörning så lutar åt Arteon, men Audi är alltid Audi. Någon som har några tankar?

Jag håller med ovanstående, testkör båda innan beslut. Det är svårt att säga vad som passar just dig bäst. Med det sagt så har jag kört Arteon, dock med med en diesel. Jag är annars mest van vid "premium tyskarna" men den var över förväntan. Mycket tyst i motorvägsfarter, enormt med utrymme i både bak- och framsäte (rejält mer än A6), bra stereo, helt OK infotainment. Jag tycker absolut att du ska ge den en chans åtminstone innan du bestämmer dig.

Skrivet av Dr0st:

Slänger väl upp en på min kärra också Cupra Leon 310, uttagen runt midsommar

https://www.bildtagg.se/file/y0qjk209yv10wjah37abp0v

Jag gillar verkligen koppar-accenterna de har börjat med! Innan jag tillslut landade i Teslan så provkörde jag en Cupra Formentor med samma 300-hästars motor som din har. En för jäkla trevlig bil! Driftkostnaderna fick tillslut kalkylen att tippa över till Teslan, men jag hade knappats vantrivits i Cupran heller. Deras interiörer har VERKLIGEN fått sig ett rejält lyft jämfört med äldre SEATs.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Jag bor i USA och måste välja bil denna vecka så provkörning är tyvärr inte möjligt.
Jag gillar verkligen hur Arteon ser ut och jag är ett stort fan av laddhybrid också, vi kommer mest puttra runt i stan med några landsvägsturer någon gång i veckan bara så det känns betydligt mer ekonomiskt totalt sett än att köra på medeltids-diesel Audi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Min enda tanke är att jag tycker otroligt synd om dig som behöver välja just en VAG-bil. Edit; förutsatt att du inte kan ta en 911 såklart.

Jag röstar för Arteon i alla fall. Ska man köra en Audi som inte är från medeltiden så är ju R/RS de enda intressanta bokstäverna

911? Är det inte dags att uppgradera till en Lamborghini? Finns ju till och med en "familjebil" i Urus. Kanske lite många basbelopp och varenda miljöpolicy lär självantända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

911? Är det inte dags att uppgradera till en Lamborghini? Finns ju till och med en "familjebil" i Urus. Kanske lite många basbelopp och varenda miljöpolicy lär självantända.

Hahaha jo juste, Lamborghini skulle han ju kunna välja också. Men vi kanske inte ska ta för givet att man inte kan få en Bugatti heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Jag röstar för Arteon i alla fall. Ska man köra en Audi som inte är från medeltiden så är ju R/RS de enda intressanta bokstäverna

Min R8'a skulle kosta 25k i förmånsvärde, ofta man vill ha den posten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Min R8'a skulle kosta 25k i förmånsvärde, ofta man vill ha den posten

Man ska inte ha fördomar om folk! En karl som flyttar tillbaka till Sverige efter att ha varit i Amerika (står som hans plats här på SweClockers ) kanske sitter med en enorm lön som klarar av det

Permalänk
Skrivet av Full:

Man ska inte ha fördomar om folk! En karl som flyttar tillbaka till Sverige efter att ha varit i Amerika (står som hans plats här på SweClockers ) kanske sitter med en enorm lön som klarar av det

Haha, jag önskar att jag tjänade så bra men riktigt så kul är det inte. Det räcker till en VW kombi iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Tack! Den är rätt frän med en bizarr kombination av utrustning. Ett exempel är att fälgarna är från Sportpaket, vilket förstör acceleration och bränsleekonomin mycket. Komiskt nog har bilen även Bluemotion, avsett att gynna ekonomin extra mycket.

I Örebro kan ingen köra bil. På 90-sträckan ligger 80% av trafiken packade tätt intill varann i högerfilen. Hastigheten varierar från 10-80kmh tack vare täta intervall av-/påfarter med bilister som inte orkar komma upp i rätt fart. Givetvis ger ingen bil i högerfilen utrymme till påfarterna genom att tex hålla avstånd eller att byta fil tillfälligt till vänsterfilen. Utan panikbromsar hellre för att orsaka kaos i den 10km långa kön baktill. Detta kaotiska idiotin gör att långtradare samt jag ligger i vänsterfilen, som många dagar är tom (ja, det är på riktigt) bortsett från fortkörarna, som givetvis slickar extra nära när någon bara ligger i 90-100. Dom vill att man lägger sig fint i långsamkörar-ledet till höger. Bilisterna i högerfilen fortsätter panikbromsa i all oändlighet tills det blir tvärstopp.

Detta fenomen fortsätter hända dag ut och dag in.
Lösningen är simpel, men appliceras aldrig i Örebro.

Off topic förklaring till hatet av fortkörarna

En likasinnad!!!! Ursäkta OT men detta fenomen, vart och hur lyckas dessa människor få körkort och framförallt, 16:00 och framåt, rena wild west... Jag blir så trött på det.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Avstängd

Hur får man in ett foto här då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

En likasinnad!!!! Ursäkta OT men detta fenomen, vart och hur lyckas dessa människor få körkort och framförallt, 16:00 och framåt, rena wild west... Jag blir så trött på det.

Ibland tror man att man är ensam... Vi får hjälpas åt att hålla ordning och öka flytet åt dem som har fått körkortet i flingpaketet.
Den dagen trafikanterna håller avstånd, byter fil tillfälligt och inte hetsar i vänsterfilen för att komma hem 3 minuter tidigare är en trafikdröm.

Skrivet av Senilsson:

Ska flytta hem till Sverige och ska välja förmånsbil ur VAG. Står och väljer mellan Audi A6 Avant 40 TDI med Proline paket eller en fullmatad VW Arteon SB R-line laddhybrid.
Kommer bli en del stadskörning så lutar åt Arteon, men Audi är alltid Audi. Någon som har några tankar?

Skrivet av Senilsson:

Jag bor i USA och måste välja bil denna vecka så provkörning är tyvärr inte möjligt.
Jag gillar verkligen hur Arteon ser ut och jag är ett stort fan av laddhybrid också, vi kommer mest puttra runt i stan med några landsvägsturer någon gång i veckan bara så det känns betydligt mer ekonomiskt totalt sett än att köra på medeltids-diesel Audi

Diesel är inte optimalt i stan jämfört mot plugin-hybrid. Skit i märket och fokusera på helhetsupplevelsen.
Det har varit dramatik kring fossila bränslen överlag sista tiden med bla ökad inblandning av etanol i bensinen.

Elhybrider är rappa och gör mest nytta i ryckig körning i stan.

Hade du däremot endast kört landsväg eller motorväg hade det varit en helt annorlunda diskussion.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

Det blev en Arteon SB eHybrid R-line till slut. Kändes bara vettigast då vi som sagt mest kommer puttra runt i bygden, förmånsvärdet var nästan hälften av A6 också vilket gjorde beslutet ännu enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag gillar verkligen koppar-accenterna de har börjat med! Innan jag tillslut landade i Teslan så provkörde jag en Cupra Formentor med samma 300-hästars motor som din har. En för jäkla trevlig bil! Driftkostnaderna fick tillslut kalkylen att tippa över till Teslan, men jag hade knappats vantrivits i Cupran heller. Deras interiörer har VERKLIGEN fått sig ett rejält lyft jämfört med äldre SEATs.

Kan bara hålla med, väldigt trevlig bil
Hade en 2017 cupra kombi innan och skatten gick från 1400/år på den till 12200/år på denna...samma utsläpp, samma effekt (10hk mer, men vem räknar)...helt galet att folk inte demonstrerar på gatorna över de hutlösa ökningarna av skatten på nya bensin/dieselbilar

Hade gärna tagit en Model S Plaid istället dock om det inte vore för att plånboken var så tunn

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Senilsson:

Det blev en Arteon SB eHybrid R-line till slut. Kändes bara vettigast då vi som sagt mest kommer puttra runt i bygden, förmånsvärdet var nästan hälften av A6 också vilket gjorde beslutet ännu enklare.

https://i.ibb.co/MZJB8vx/image003.png

Det blir nog jättebra. En sak som störde mig lite med VAG-bilarna var att deras sportstolar var lite smala, eller kanske mer att lårstödet var både ganska skarpt och ganska högt (liksom "vingarna" på sittdynan). Jag provkörde några olika modeller innan jag landade i min nuvarande bil som inte är en VAG-bil, Passat, A3, A5, Superb bland annat och alla led av detta problem mer eller mindre. Däremot har mina svärföräldrar en Passat som är extremt snålutrustad och de stolarna är helt ok. Men det var också ett par år sedan så det kan ju ha bättrats nu. Och andra verkar inte ha detta problem i sån utsträckning som jag så det kanske bara är jag som sitter på ett dumt sätt eller så.

Permalänk
Medlem

Har haft denna Kia Niro laddhybrid som familjebil nu i tre månader nu och är nöjd!

Kör sällan längre sträckor så majoriteten går på ren el och att ladda hemma på uppfarten är hurra! Nästa bil blir ren elbil 👌

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Jimsofie:

Hur får man in ett foto här då?

Du kan t.ex ladda upp bilden på https://www.bildtagg.se/ och sen länka in den i en post här

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Senilsson:

Det blev en Arteon SB eHybrid R-line till slut. Kändes bara vettigast då vi som sagt mest kommer puttra runt i bygden, förmånsvärdet var nästan hälften av A6 också vilket gjorde beslutet ännu enklare.

https://i.ibb.co/MZJB8vx/image003.png

Du blir nog nöjd ska du se! Man åker riktigt skönt i dem där, och precis som du själv varit inne på, så är hybrid mycket bättre än diesel med era kör-mönster. Glöm inte att slänga upp en bild på den här i tråden när du fått leverans

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

A6 avant S-Line 2017, 2-liters diesel på 190hk, quattro. Teknikpaketet med bland annat stora ljudpaketet och 4-zons klimat. Utseendemässigt har den fått ett gäng 20" RS-fälgar, foliering samt kromdelete. Bra eller bu?

Ska dock säljas nu till förmån för något roligare. 135i coupe på ingång...

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

https://i.ibb.co/m6chVwX/1632736847012.jpg

A6 avant S-Line, 2-liters diesel på 190hk, quattro. Teknikpaketet med bland annat stora ljudpaketet och 4-zons klimat. Utseendemässigt har den fått ett gäng 20" RS-fälgar, foliering samt kromdelete. Bra eller bu?

Ska dock säljas nu till förmån för något roligare. 135i coupe på ingång...

Helt klart bra i mitt tycke! Sedan är jag också rätt svag för orangea bilar..

Och det är en riktigt trevlig motor, moder min hade en -11 A4 TDI på 170hp, ett jäkla vrid och fantastisk på motorvägen

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Helt klart bra i mitt tycke! Sedan är jag också rätt svag för orangea bilar..

Och det är en riktigt trevlig motor, moder min hade en -11 A4 TDI på 170hp, ett jäkla vrid och fantastisk på motorvägen

Jo, känns som att ju äldre jag blivit, ju mer har jag lärt mig uppskatta snåldieslar på 150+hk 😅

Bilen har varit kanon. Införskaffades för snart två år sedan då vi far mycket till fjällen bland annat. Billig i skatt och bränsle, gått felfritt. Tjejen har dock uppgraderat till kombi, ser inget behov att ha två stora bilar. Så det blir en leksak istället 😎

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

Tesla Model 3 Long Range. Helt magisk bil

Permalänk
Medlem

^ Kunde väldigt gärna tänka mig en likadan som nästa bil om nu inte Mazda kommer ut med någon vettig elbil tills dess (blivit lite av en Mazda fan efter att jag skaffade min Mazda 3)

Tvättade min igår så passar på att posta här när den blänker så fint.

Mazda 3 2020 SkyActiv-X 2.0l MT Hatchback

EDIT: Måste säga snygg färg Garvey, är inte normalt så attraherad till orange färg men tycker detdär funkar perfekt med de fälgarna och tonade rutorna.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Inaktiv

Min funkar kanonbra, den är lite tråkigt grå bara men vad gör man inte för miljön.