Fryser helt random
Hej, har åkt på en riktig trassel dator som jag snart får utbrott på och kastar ut genom fönstret.
Började med i fredags så införskaffade jag en M.2 Samsung nvme 1TB ssd, ett 3060 ti oc, en i7-11700k och ett Z590 tuf gaming.
Har sedan tidigare en komplett dator där jag bara bytt ut delar med det jag köpte. Jag har 2 hårddiskar sedan tidigare, en SSD och en HDD.
Så efter att jag har monterat allt så startar jag upp datorn, installerar windows på M.2, installerar alla drivrutiner och startar om datorn för att senare inte kunna komma in på den, hittar inte iheller den i bios där jag sitter och försöker hitta lösningar i säkert 2 timmar. Hursom så beslutar jag mig för att ominstallera windows igen men denna gången kommer jag på att oj fan, jag måste ju formatera den innan. Det var därför den inte dök upp och totalt låste ut mig från datorn... hursom då var det fixat, formaterat och ominstallerat igen. Installerar alla drivrutiner osv.
Har 2 hårddiskar sedan innan som jag inte har formaterat om, det ena med gamla windows och det andra med Steam, Blizzard app osv.
När den går ner i idle, alltså strömsparläge så fryser sig skärmen och allting när jag försöker starta upp den igen. Bilden är kvar och det blir inte den blådump eller vad det kallades förr, utan allting fryser sig och jag kan inte klicka ctrl alt delete eller någonting. Det enda som funkar är att hålla in start knappen, efter att det har hänt 2-3 gånger så kollar jag närmare på det. Stänger av alla möjliga strömsparlägen på hårddiskar osv. Då upphör problemen för stunden. Sen återkommer det igen med samma problem, den fryser.
Har idag omformaterat både min gamla SSD med mitt förra operativsystem (ifall det skulle krocka med nya) och det funkade inte, den fryser igen. Omformaterade min HDD och då börjar helvetet. Den fryser på riktigt cirka 1-2 minuter efter start up av datorn och det går inte att göra någonting annat än att hålla i start knappen. Tillslut så omformaterade jag alla diskar och gjorde en clean installation av windows. Nu ska datorn vara som ny från fabrik men nej, nu hittar jag inte mina andra diskar förutom M.2 inne på datorn, inte heller i disk manager. Provat koppla ut och in SATA kablarna men det hjälper inte, dom finns i bios men inte inne i windows.
Vad fan kan skapa alla dessa fel? Först tänkte jag om det är hårddiskarna, men nu kan det inte vara det. Kan det vara ram minnena eller är någon komponent defekt?
Tacksam för svar, blev lite lång tråd men en trevlig kvällsläsning.