Bytt skärm, nu är allt för ljust och text suddig (Debian10)

Permalänk
Inaktiv

Bytt skärm, nu är allt för ljust och text suddig (Debian10)

Hejsan på er Linuxvänner

Jag bytte en av mina skärmar till den här datorn(BenQ GW2450HM) och på 1920x1080 blir texten suddig, men på 1680 blir den aningens bättre men inte bra.. jag måste ner på 1280 innan texten blir okej..
Lika så är skärmen extremt ljus jämfört med andra skärmen även om jag sänker brightness till 20 och contrast till 20. Jag har provat att ändra allt som går att ändra i skärmens meny, så det känns som att problemet ligger i Debian.
Men jag hittar inget under bildskärmsinställningar där det går att justera output för färger, ljusstyrka osv

Graphics: Device-1: Intel 8th Gen Core Processor Gaussian Mixture Model driver: i915 v: kernel bus ID: 00:02.0 Display: x11 server: X.Org 1.20.4 driver: modesetting unloaded: fbdev,vesa resolution: 1680x1050~60Hz, 1920x1080i~60Hz OpenGL: renderer: Mesa DRI Intel UHD Graphics 630 (Coffeelake 3x8 GT2) v: 4.5 Mesa 18.3.6 direct render: Yes

Några idéer o tankar?

EDIT1:
Jag testade i windows och jag fick till inställningarna ganska bra där, då det finns lite med GUI verktyg
Efter kalibrering både på grafik o monitorns inställningar blev bilden okej i windows.
När jag boota in i Linux är skärmen mjölkig. medans min andra skärm är knivskarp

Tankar??

EDIT2:
Nu har jag labbat lite och när jag tvingar skärmen att gå i 59.95Hz 1920x1080 istället för 60.00 som är default så blir skärmen skarpare och inte lika mjölkig.. svart blir mer svart medans i 60Hz blir det svarta mer svart-gråaktigt.... hmm.. varför?? någon som har en idé på det

lagt till några Edit
Permalänk

Har aldrig varit stor fan av debian personligen, dock så hade jag haft liknande problem så hade jag provat att bota Linux direkt ur ett USB för att se om det är några inställningar jag har gjort. tex Prova Fedora 34 med senaste wayland och se hur det beter sig rätt ut ur stickan (utan att installera)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aldhissla:

Har aldrig varit stor fan av debian personligen, dock så hade jag haft liknande problem så hade jag provat att bota Linux direkt ur ett USB för att se om det är några inställningar jag har gjort. tex Prova Fedora 34 med senaste wayland och se hur det beter sig rätt ut ur stickan (utan att installera)

Fedora gillade jag, men det är rullande release så därför gick jag över till Debian för att jag slipper mecka med datorn i 5år framöver
Att det var Hertzen som vart så avgörande är jag väldigt förvånad över.. Sedan är ju denna LED skärmen sämre än LCD då det inte är oLed
Nu måste jag bara lösa så att systemet föredrar min 59Hz inställning än min 60Hz.. Den hoppar tillbaka till 60 så fort jag ansluter extraskärm eller ändrar upplösning på andra skärmen
Jag gjorde mig ett litet script för det, men det är störande på att behöva köra det manuellt varje gång jag ändrar något med skärmarna

Permalänk
Medlem

Vilket DE använder du ?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrazster:

Vilket DE använder du ?

Jag har Xfce i grund o botten men med lite extras

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag har Xfce i grund o botten men med lite extras

OK..ja tyvärr så finns ju inte så särskilt mycket möjlighet att ställa in skärmen i Xfce utöver skärmens egna inställningar så vitt jag känner till. Möjligt att det kan finns något extern program till det.
Minns jag inte helt fel så saknas dom möjligheterna i både Xfce, Mate och Cinnamon (åtminstone sist jag provade dom). Minns jag inte galet fel så finns möjligheter i Gnome att Kalibrera skärmen och spara det som en profil. KDE däremot (som jag själv använder) har möjlighet till att justera gamma, kontrast och ljusstyrka i systeminställningarna och sedan spara det som en profil för vald skärm. Nu använder jag ett kalibreringsverktyg för skärmen så jag löser det på annat sätt. Men som sagt möjlighteten finns i systeminställningarna.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrazster:

OK..ja tyvärr så finns ju inte så särskilt mycket möjlighet att ställa in skärmen i Xfce utöver skärmens egna inställningar så vitt jag känner till. Möjligt att det kan finns något extern program till det.
Minns jag inte helt fel så saknas dom möjligheterna i både Xfce, Mate och Cinnamon (åtminstone sist jag provade dom). Minns jag inte galet fel så finns möjligheter i Gnome att Kalibrera skärmen och spara det som en profil. KDE däremot (som jag själv använder) har möjlighet till att justera gamma, kontrast och ljusstyrka i systeminställningarna och sedan spara det som en profil för vald skärm. Nu använder jag ett kalibreringsverktyg för skärmen så jag löser det på annat sätt. Men som sagt möjlighteten finns i systeminställningarna.

okej... jag får kolla om jag kan kidnappa KDE's eller Gnome's del för att justera skärmen..

Men har du koll på hur jag kan låsa skärmen till min nya 59Hz inställning jag skapat?
Som det är nu så fort jag ansluter extra skärm eller ändrar upplösning på sekundärskärmen så hoppar primärskärmen tillbaka till 60Hz läget.
Nu varje gång det händer måste jag skriva in: xrandr --output DP-1 --mode "1920x1080_59.95" för att tvinga tillbaka den till mitt val... skapligt irriterande... jag gjorde ett skript för det o la i panelen bredvid menyn så jag snabbt kan klicka.. Men fruktansvärt irriterande att behöva göra det varje gång.

Permalänk
Medlem

Skriv in kommadot i din .xsessionrc så exekveras det vid login.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av clnr:

Skriv in kommadot i din .xsessionrc så exekveras det vid login.

Nu händer ju detta när jag redan är inloggad, så det hjälper tyvärr inte