Alla vill vara miljövänliga, men en sak "glöms" oftast bort.

Permalänk
Medlem

Värt att notera:

"When I saw the study I ran some quick numbers," Williams-Derry said. "The average dog has to eat at least twice as much as the average person for this to be right.

Jag är alldeles för lat ointresserad för att själv kolla primärkällan, men men.

Skrivet av Svensktiger:

hon eller han.

Hen. Ett alldeles utmärkt ord om man inte vill säga han eller hon. Dels så är det ett etablerat ord och framförallt är det ett ord som faktiskt går att använda i både tal och text till skillnad från hxn som är snudd på omöjligt att uttala.

Om du hör till någon av de som tycker ”hen” är ett fånigt ord så gissar jag att de flesta andra tycker det är fånigare med hxn.

Angående topic så är jag själv en miljömupp och ägare till två katter. Hyckleri? Nä, det tycker jag inte. Jag, precis som de flesta miljömuppar, har aldrig påstått att vi gör allt vi kan för att minska vårat klimatavtryck.

Att ha husdjur är för många något som tillför otroligt mycket. Jämför det med att t.ex. ha med en egen kasse till butiken, att köpa en bensinsnål bil (eller el), eller äta mindre kött. Jag törs påstå att de flesta inte skulle känna något större lidande av att äta mer vegetariskt eller att köpa en snålare bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Exakt. Jorden kommer att återhämta sig efter att människan har utplånat sig själv, önskar att man hade kunnat lämna en gratulation den dagen

Kul att se att jag inte är ensam om att vara lite av en misantrop

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Studien släpptes såklart först och en massa artiklar skrevs baserade på den.
D.v.s. exakt som det brukar ske när en vetenskaplig studie släpps.
Och min poäng var inte att en hund=SUV.
Utan att det inte ens existerar en debatt om detta som bevisligen har en större miljömässig betydelse än mycket annat vi håller på med idag.

Det är inte nödvändigtvis alls så en artikel blir till men okej. En artikel utan ens en referens till studierna är dålig som källa. Det kan lika gärna bara vara rena åsikter eller förvrängd tolkning av studien.

Absolut kan det ha större miljömässig betydelse än annat vi håller på med, men du försöker likställa det med specifika saker och då blir det inte som du tänkt. Speciellt inte om du försöker jämföra det med kött och mjölkindustri som de facto är värre på rätt många plan

Miljöpåverkan från husdjur är ett faktum, och det har mestadels med foder att göra.

Kort och gott - vad kan man göra? Ja det är ju att tänka på vad man köper för mat till sitt djur. Vad mer önskar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Vad mer önskar du?

En debatt
Och läser man i tråden så verkar det vara många som reagerar exakt som jag trodde skulle hända.

Men visst vore det trevligt om "folk" hade lite förnuft när dom skaffade sig husdjur och inte till 99% gick på vilket utseende dom vill ha på sin älskning.
Har i mitt närområde skrämmande exempel på både vinthundar och jakthundar som "lever" lägenhetslivet med en vända runt en gräsmatta som rastning.

Permalänk
Medlem

Jag är fullt medveten om problematiken och har tagit ett aktivt val att ha en hund och att inte skaffa barn (är redan 40+ så det känns ganska spikat). För mig handlar det om prioriteringar och hunden är ett sätt att kompensera och fyller delvis barnbehovet som jag valt bort.

Min hund är noggrann med att inte slänga matrester eller göra onödiga resor. Han har dessutom gjort att jag rest mindre och hittat ett gemensamt naturintresse med honom. Naturintresset har gett oss (mig framför allt) en ökad förståelse för olika ekosystem. Hade jag haft ett barn istället hade jag konsumerat ganska många saker, bl.a. blöjor, legolandresor. Hade behövt köpa moped, playstation och sånt när barnet blivit tonåring.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Svensktiger:

Studien släpptes såklart först och en massa artiklar skrevs baserade på den.
D.v.s. exakt som det brukar ske när en vetenskaplig studie släpps.

Nej, absolut inte. Referentgranskning sker huvudsakligen innan en studie publiceras.

Det som hävdas i studien är därtill att en stor hund sammanlagt under sin livstid bidrar med mer koldioxidutsläpp än tillverkningen av en SUV. Det handlar inte om något välstuderat underlag för att fatta policybeslut, det är en beräkning gjord en tråkig måndagseftermiddag.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Exakt. Jorden kommer att återhämta sig efter att människan har utplånat sig själv, önskar att man hade kunnat lämna en gratulation den dagen

Skrivet av Aka_The_Barf:

Kul att se att jag inte är ensam om att vara lite av en misantrop

Påminner mig om denna lilla strip

https://humoncomics.com/mother-gaia

Kunde tyvärr inte lägga upp bilden direkt, jag vette tusan vad de gjort med sidan men om de försöker få folk att inte sno bilden så har de lyckats

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nej, absolut inte. Referentgranskning sker huvudsakligen innan en studie publiceras.

Det som hävdas i studien är därtill att en stor hund sammanlagt under sin livstid bidrar med mer koldioxidutsläpp än tillverkningen av en SUV. Det handlar inte om något välstuderat underlag för att fatta policybeslut, det är en beräkning gjord en tråkig måndagseftermiddag.

Fast min tråd handlar inte om den akademiska processen utan om varför det inte finns en debatt om ämnet.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Jag vet inte om jag håller med om att det är populism, någonstans måste man prioritera vad som är värt att lägga energi på just nu. Där det går att göra stora förändringar. Köttindustrin påverkar mer och behöver i större glad förändras snarare än husdjuren.

Problemet med miljötänk i Sverige skulle jag säga är att de flesta är extremt låg allmänbildning och ovilja att lära sig mer om klimat, miljö och hållbar utveckling och då är det enda de har kvar att ge "miljönisse" och "miljömupp".

Frågan kring miljöpåverkan är extrem komplicerad. Och när det gäller populism så handlar det om åtgärder som låter bra, men de ej behöver vara detta.
För många år sedan trodde folk att ekologisk och närodlat mat var bra för miljön globalt.
Viljan att dock dra ner på köttproduktion, antal husdjur och barnafödsel som nämns i tråden är självklart bra för miljön. Men det blir direkt en politisk diskussion där ens värderingar kommer in. Folk kan ha exakt samma kunskap om vad resultatet av något blir, men man kan ha olika uppfattning om vad man vill ha för liv.

T.ex: Det finns väl inte en kotte som tror här att flyga utomlands inte är negativt för miljön? Jag tror att de flesta har ungefär samma uppfattning av konsekvenserna. Men folks åsikter kring att minska detta och hur det får påverka deras liv går otroligt mycket isär.

Permalänk
Medlem

2st suv:ar med 4.6 liters V8 i soffan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Fast min tråd handlar inte om den akademiska processen utan om varför det inte finns en debatt om ämnet.

Det finns en debatt om ämnet, det om något har dina artiklar visat. Finns mycket debattartiklar om ämnet, även i Sverige. Det är inte ett undantryckt ämne. Däremot kan det kanske finnas okunskap om det hos djurägare men det skulle jag säga gäller miljömedvetenhet överlag och inte specifikt husdjurs påverkan.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan kring miljöpåverkan är extrem komplicerad. Och när det gäller populism så handlar det om åtgärder som låter bra, men de ej behöver vara detta.
För många år sedan trodde folk att ekologisk och närodlat mat var bra för miljön globalt.
Viljan att dock dra ner på köttproduktion, antal husdjur och barnafödsel som nämns i tråden är självklart bra för miljön. Men det blir direkt en politisk diskussion där ens värderingar kommer in. Folk kan ha exakt samma kunskap om vad resultatet av något blir, men man kan ha olika uppfattning om vad man vill ha för liv.

T.ex: Det finns väl inte en kotte som tror här att flyga utomlands inte är negativt för miljön? Jag tror att de flesta har ungefär samma uppfattning av konsekvenserna. Men folks åsikter kring att minska detta går otroligt mycket isär.

Så är det absolut, alla människors livsvärldar är helt olika och det är en av grunderna i att vara människa, erfarenheter, umgänge och vardagliga ting påverkar oss och våra värderingar. Två människor kan sitta på exakt samma fakta och dra helt olika slutsatser, men det behöver inte betyda att det blir politiskt. Än så länge har det inte varit det.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Svensktiger:

Fast min tråd handlar inte om den akademiska processen utan om varför det inte finns en debatt om ämnet.

Ändock försöker du belysa din synvinkel i ett vetenskapligt ljus som du uppenbarligen inte har belägg för.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan kring miljöpåverkan är extrem komplicerad. Och när det gäller populism så handlar det om åtgärder som låter bra, men de ej behöver vara detta.
För många år sedan trodde folk att ekologisk och närodlat mat var bra för miljön globalt.
Viljan att dock dra ner på köttproduktion, antal husdjur och barnafödsel som nämns i tråden är självklart bra för miljön. Men det blir direkt en politisk diskussion där ens värderingar kommer in. Folk kan ha exakt samma kunskap om vad resultatet av något blir, men man kan ha olika uppfattning om vad man vill ha för liv.

Håller med om att kärnan i allt hållbarhetssnack är värderingar. Tidsandan är ju sådan att individuell autonomi och urskiljning faller undan mer och mer som värden att respektera. Devisen är typ att "alla andra människor än jag är dumma och måste kuvas och kontrolleras". Detta leder i sin tur till fingerpekande och pajkastning. Det tror jag i sin tur, i ett andra steg, leder till att sakfrågan tappas bort och korrumperas via förutbestämda slutsatser som följer av starka övertygelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ändock försöker du belysa din synvinkel i ett vetenskapligt ljus som du uppenbarligen inte har belägg för.

Just i det här fallet så väger IET's studie rätt tungt jämfört med dina uppenbara trollförsök.
Trots att även dom, såklart, drivs av en agenda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Just i det här fallet så väger IET's studie rätt tungt jämfört med dina uppenbara trollförsök.
Trots att även dom, såklart, drivs av en agenda.

Jag anser att du inte är i position att utpeka andra som troll med tanke på hur du tolkat dina källor. Personen du citerar har i högsta grad rätt. Bara att du tror vetenskapliga studier har agendor - du har missat hela den vetenskapliga processen tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Håller med om att kärnan i allt hållbarhetssnack är värderingar. Tidsandan är ju sådan att individuell autonomi och urskiljning faller undan mer och mer som värden att respektera. Devisen är typ att "alla andra människor än jag är dumma och måste kuvas och kontrolleras". Detta leder i sin tur till fingerpekande och pajkastning. Det tror jag i sin tur, i ett andra steg, leder till att sakfrågan tappas bort och korrumperas via förutbestämda slutsatser som följer av starka övertygelser.

Håller med helt.
Det är ju mycket därför det är så intressant när vissa ämnen blir tabu.
T.ex. så kommer det med jämna mellanrum skandal artiklar när det visar sig att ett krematorium använder spillvärmen till nånting istället för att bokstavligen elda för kråkorna.
Faschinerande hur ett samhälle fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jag anser att du inte är i position att utpeka andra som troll med tanke på hur du tolkat dina källor. Personen du citerar har i högsta grad rätt. Bara att du tror vetenskapliga studier har agendor - du har missat hela den vetenskapliga processen tror jag.

Jag tolkar inga källor alls.
Jag frågar bara varför det (i stort sett) inte existerar en debatt om detta när i princip minsta lilla sten skall vändas i jakten på CO2 utsläpp.
Att skriva "källa på det" när en enkel sökning räcker och påpeka minsta lilla faktafel (det är inte alls 40% bara 39.9%!) är typiska trolltaktiker.

Men detta är OT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fast min tråd handlar inte om den akademiska processen utan om varför det inte finns en debatt om ämnet.

Fast vad är det du vill debattera? Du måste ha ett tydligt ämne om du vill debattera, att hänvisa till en rubrik som är baserad på en dåligt tolkad studie leder ingenstans och öppnar inte för någon debatt.

Husdjur förbättrar folkhälsan, bilar försämrar den.
Husdjur ger för många en förbättrad förståelse av natur och ekosystem. Bilar försämrar den för många.
Husdjur ger livskvalitet och välmående. Överdriven köttkonsumtion gör tvärtom.

Ett husdjur är för många lika viktigt som ens barn, det är en del av familjen.
Hur mycket ska man behöva försämra sitt välmående och välstånd för klimatets skull?
Hur rimligt är det att, som många (ofta äldre som är förbi sina familjedagar) förespråkar, hindra nya generationer från deras mänskliga rättigheter att skaffa barn och familj.

Dessa är väl mer intressanta debattämnen om man nu ska ta dig på allvar att du faktiskt vill starta en debatt.
I mina ögon så bör vi göra mycket, men det bör finnas gränser och sådana saker som familj och husdjur ligger långt bortom gränserna för vad som är rimligt att begränsa

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Jag tolkar inga källor alls.
Jag frågar bara varför det (i stort sett) inte existerar en debatt om detta när i princip minsta lilla sten skall vändas i jakten på CO2 utsläpp.
Att skriva "källa på det" när en enkel sökning räcker och påpeka minsta lilla faktafel (det är inte alls 40% bara 39.9%!) är typiska trolltaktiker.

Men detta är OT.

Fast du har ju länkar källor, kanske bäst att tolka dom först?

Det är inte direkt några små fel som påpekats i dina jämförelser. Det är inte trolleri, även om det såklart vore skönt för dig att vifta bort kritiken som det.

Debatt finns i ämnet som sagt. Eller är det specifikt debatt i folkhemmet du menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan kring miljöpåverkan är extrem komplicerad. Och när det gäller populism så handlar det om åtgärder som låter bra, men de ej behöver vara detta.
För många år sedan trodde folk att ekologisk och närodlat mat var bra för miljön globalt.
Viljan att dock dra ner på köttproduktion, antal husdjur och barnafödsel som nämns i tråden är självklart bra för miljön. Men det blir direkt en politisk diskussion där ens värderingar kommer in. Folk kan ha exakt samma kunskap om vad resultatet av något blir, men man kan ha olika uppfattning om vad man vill ha för liv.

T.ex: Det finns väl inte en kotte som tror här att flyga utomlands inte är negativt för miljön? Jag tror att de flesta har ungefär samma uppfattning av konsekvenserna. Men folks åsikter kring att minska detta och hur det får påverka deras liv går otroligt mycket isär.

Det jag tycker att man borde göra är att sluta bråka om petitesser som på det stora hela knappt gör någon skillnad.
Lyft istället fram vilka de verkliga "klimatbovarna" är och försök få folk att förstå att t.ex. "flygskam" eller husdjursutsläpp inte är något annat än att sila mygg och svälja kameler. Jag menar den globala produktionen av cement ger ifrån sig mer utsläpp årligen än vad flyget och sjöfarten gör tillsammans. Utsläpp från kol, olje och naturgas produktion är i princip lika mycket som all privatbilism. Men hur ofta hör man talas om att man borde förbjuda oljebolag från att bränna naturgas för att de inte tycker att det är kostnadseffektivt att ta hand om den?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Fast vad är det du vill debattera? Du måste ha ett tydligt ämne om du vill debattera, att hänvisa till en rubrik som är baserad på en dåligt tolkad studie leder ingenstans och öppnar inte för någon debatt.

Husdjur förbättrar folkhälsan, bilar försämrar den.
Husdjur ger för många en förbättrad förståelse av natur och ekosystem. Bilar försämrar den för många.
Husdjur ger livskvalitet och välmående. Överdriven köttkonsumtion gör tvärtom.

Ett husdjur är för många lika viktigt som ens barn, det är en del av familjen.
Hur mycket ska man behöva försämra sitt välmående och välstånd för klimatets skull?
Hur rimligt är det att, som många (ofta äldre som är förbi sina familjedagar) förespråkar, hindra nya generationer från deras mänskliga rättigheter att skaffa barn och familj.

Dessa är väl mer intressanta debattämnen om man nu ska ta dig på allvar att du faktiskt vill starta en debatt.
I mina ögon så bör vi göra mycket, men det bör finnas gränser och sådana saker som familj och husdjur ligger långt bortom gränserna för vad som är rimligt att begränsa

Precis vad jag var ute efter, tack!

Men igen, jag ifrågasätter inte husdjurens vara eller inte vara.
Eller om dom tillför någonting till samhället.
Utan varför just detta ämne är tabu i miljödebatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Fast du har ju länkar källor, kanske bäst att tolka dom först?

Det är inte direkt några små fel som påpekats i dina jämförelser. Det är inte trolleri, även om det såklart vore skönt för dig att vifta bort kritiken som det.

Debatt finns i ämnet som sagt. Eller är det specifikt debatt i folkhemmet du menar?

Så du påstår att våra husdjur inte har någon betydelse för hemmens CO2 utsläpp?
Och att det finns en debatt som på något sätt fullständigt undgått alla ?
Missade jag när MP lade ett förslag på CO2 skatt på våra husnära vänner?

Om så är fallet vill jag såklart ha källor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Precis vad jag var ute efter, tack!

Men igen, jag ifrågasätter inte husdjurens vara eller inte vara.
Eller om dom tillför någonting till samhället.
Utan varför just detta ämne är tabu i miljödebatten.

Fast är det verkligen tabu? Eller handlar det om att folk inser det orimliga i att vända på varje sten för att spara vartenda gram koldioxid?

Så istället för att lägga fokus på att minska antalet husdjur, som vi alla vet skulle vara lönlöst och medföra märkbart lidande för väldigt många, lägger vi fokus på att minska där minskningen är stor och/eller lidandet litet.

Som jag redan nämnt är det inte många som med handen på hjärtat kan säga att de skulle må dåligt av att köra en mer bränslesnål bil eller ära mindre kött. Snarare tvärtom.

Dessutom vet jag inte om jag håller med dig om att det aldrig är någon debatt i ämnet. Jag har i alla fall sett det diskuterats några gånger och en väldigt snabb googling visar flera tidningsartiklar/debattartiklar som skrivits om ämnet de senaste åren.

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle tro att internet både på en privat/konsument nivå och hela maskineriet runt det är ganska kostsamt för miljön samt att folk tror att det är en mänsklig rättighet att flyga på semester några gånger om året gör större skada än vi vill inse.

Det råder en övergripande dumhet på planeten som resulterar i att vi alla mot bättre vetande hela tiden gör idiotiska saker och nu börjar vi skörda frukterna av det.

Kort sagt det är nog jämt skägg mellan oss olika aktörer i nedsmuttsningsbranchen men vi kan nog alla få finnas till om vi skiter i att skita ner och tänker till lite.

I många länder är det tydligen fortfarande nån slags försäkring för att överleva om man skaffar många barn så vi åker nog på att ta en funderare på hur mycket kapitalisterna ska få styra och dominera våra liv och våra tankar och drömar om vad ett bra liv är.

Själva grunden till att det har gått så här är att pengarna styr och bestämmer över allt. Om man tittar på pandemin så hade den på nåt sätt en positiv effekt dvs att tex luften i Wuhan blev klar och vattnet i Venedig också och fisken återvände. Nu förutom att vi hade ihjäl nästan 15 000 människor bara här i Sverige på grund av klumpigt ledarskap så gasar vi på igen för att hinna ifatt.

Men dom kommer ju givetvis att satsa på hållbart tänker man kanske då och en positiv effekt av det blir ju flera jobb inom den branschen. Nja det går liksom inte att expandera nåt till att bli mindre så det kommer bara att innebära att riskkapitalisterna vädrar morgon luft och hittar nya kranar att öppna från skatttekistan.

Jag tror inte att det är någon större ide att diskutera det här för många stoppar huvudet i sanden och resten skiter i det och några tjänar ditt leverbröd på grund av det på olika sätt.

Ska man egentligen behöva miljöpartier år 2021 med tanke på allt vi redan vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Miljöpåverkan från husdjur är ett faktum, och det har mestadels med foder att göra.

Kort och gott - vad kan man göra?

Enkel lösning:

Dold text

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Precis vad jag var ute efter, tack!

Men igen, jag ifrågasätter inte husdjurens vara eller inte vara.
Eller om dom tillför någonting till samhället.
Utan varför just detta ämne är tabu i miljödebatten.

I mina ögon är det tabu därför att det helt enkelt är över gränsen för vad någon har rätt att begränsa ur mitt liv. Jag är uppvuxen med hundar och ser det som en självklarhet för mitt välmående, har levt utan hund en handfull år i första lägenheten och ser dessa år (stadslivet samt avsaknad av hund kombinerat) som de sämsta i mitt liv.

Vad gäller barn så är det samma där - det vore fullständigt galet om staten fick för sig att begränsa den rättigheten, däremot så kan man diskutera om folk bör 'subventioneras' att skaffa barn (bidrag, ledighet osv). Nackdelen med den debatten är ju dock det här med barns rätt till ett drägligt liv oavsett föräldrarnas ekonomiska ställning eller möjlighet att vara flexibel med jobbet. Det är ju bevisat att man också så långt som möjligt bör försöka hålla ihop barn med sina föräldrar så att splittra familjen ska alltid vara absolut sista utväg, inte bara för att föräldrarna har det lite tufft ekonomiskt.

Nu har vi ju inte bidrag för att skaffa hund eller husdjur men det vore fantastiskt intressant att se en studie som tog med välmående och hälsa i beaktning både ekonomisk men också ur klimatpåverkan.

En deprimerad, överviktig människa som inte kan jobba lär ju vara en extremt "onödig" belastning för klimatet så om en hund hade kunnat få den människan på fot igen genom motion, mindre överkonsumtion och mer värdefull produktivitet - väger det över hundens egna påverkan till den grad att vi kanske t.om borde subventionera husdjursägande, både ur ekonomisk- och klimatpolitisk synvinkel?

Personligen vill jag tro att netto skulle bli positivt ur båda läger men jag kan ju lätt påstå att jag är extremt vinklad till husdjurens fördel.

Jag har inget emot diskussionen i sig men speciellt när det gäller såna här ämnen så är det viktigt att man har något tydligt att diskutera för annars kommer båda sidor bara kasta skit på varandra utan att något givande sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Jag skulle tro att internet både på en privat/konsument nivå och hela maskineriet runt det är ganska kostsamt för miljön samt att folk tror att det är en mänsklig rättighet att flyga på semester några gånger om året gör större skada än vi vill inse.

Det råder en övergripande dumhet på planeten som resulterar i att vi alla mot bättre vetande hela tiden gör idiotiska saker och nu börjar vi skörda frukterna av det.

Kort sagt det är nog jämt skägg mellan oss olika aktörer i nedsmuttsningsbranchen men vi kan nog alla få finnas till om vi skiter i att skita ner och tänker till lite.

I många länder är det tydligen fortfarande nån slags försäkring för att överleva om man skaffar många barn så vi åker nog på att ta en funderare på hur mycket kapitalisterna ska få styra och dominera våra liv och våra tankar och drömar om vad ett bra liv är.

Själva grunden till att det har gått så här är att pengarna styr och bestämmer över allt. Om man tittar på pandemin så hade den på nåt sätt en positiv effekt dvs att tex luften i Wuhan blev klar och vattnet i Venedig också och fisken återvände. Nu förutom att vi hade ihjäl nästan 15 000 människor bara här i Sverige på grund av klumpigt ledarskap så gasar vi på igen för att hinna ifatt.

Jag tror inte att det är någon större ide att diskutera det här för många stoppar huvudet i sanden och resten skiter i det och några tjänar ditt leverbröd på grund av det på olika sätt.

Ska man egentligen behöva miljöpartier år 2021 med tanke på allt vi redan vet.

Snarare står flyget för mindre utsläpp än vad folk vill inse. Internationellt passagerarflyg står för en knapp tiondels procent av alla utsläpp, i kontext står soptippar för knappt två procent.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

The world is going to hell! Who's to blame??!! I blaaaaaaame..... my dog! Bad dog!!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PeCe:

Enkel lösning:

Spot on

Skrivet av Svensktiger:

Så du påstår att våra husdjur inte har någon betydelse för hemmens CO2 utsläpp?
Och att det finns en debatt som på något sätt fullständigt undgått alla ?
Missade jag när MP lade ett förslag på CO2 skatt på våra husnära vänner?

Om så är fallet vill jag såklart ha källor!

Va? Vad i hela friden pratar du om? När har jag påstått det? Jag har sagt hela tiden att utfodringen avgör utsläppen. Husdjurs fodertillverkning står uppenbarligen för utsläpp som tillsammans blir rätt stora. Bara kanske inte i den grad du försökt få det att se ut som.

Det finns artiklar om det i svenska tidningar, det är debatt nog för en lågprioriterad fråga. Måste miljöpartiet lägga ett förslag på skatt för att det ska vara debatt? Det vore oseriöst, till och med för dom.

Det kanske inte finns debatt om det i folkhemmet om ämnet, det kan jag hålla med om. Men det finns tusentals saker som det inte finns debatt om hemma heller som har betydligt större påverkan på klimatet än det här.

Det handlar inte om tabu, eller hyckleri. Det handlar om att att det helt enkelt inte är värt att lägga tid på just nu för de flesta är ointresserade om ämnet.

Permalänk
Medlem

Idag kan vi, apropå diskussionen om hundar, läsa att Greta har flyttat hemifrån med sina två hundar.

"Själv är Greta Thunberg tillbaka i skolan och går nu gymnasiet igen. Hon går sitt andra år och har flyttat hemifrån. Tillsammans med hundarna Roxy, en labrador, och Moses, en golden retriever, bor hon i en hyresrätt i Stockholm."

Tur att hon har små hundar med liten och snål motor i alla fall, eller vänta nu? Fast det är väl bara två BMW X5 och inte Hummer H1...