EU kan förbjuda anonymt ägda domännamn

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Jo, jo - men det är det jag menade. Självfallet är inte själva ägandet av domänen anonymt, utan man publicerar ej längre information offentligt om vem ägaren är.

Vad ""styra upp" betyder beträffande den nya lagen förstår jag inte. Men det jag uppfattar av artikeln är att de vill återigen publicera info om ägare till domäner så att dessa uppgifter ej längre blir "skyddade" (dvs. ej syns).

Vad nyheten säger är att EU vill införa krav på att informationen som kunden anger om sig själv verifieras att den är korrekt.

Nyhetstexten säger ingenting om att publicera något, men många verkar dra den slutsatsen. Får kanske ta mig tid att läsa själva lagförslaget för att försöka få klarhet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Come at me bro, mina domäner står på förra jobbet alternativt mina föräldrars dåvarande adress när jag fortfarande bodde hemma för mer än halva livet sedan
Och det är inte heller så att någon validerar uppgifterna domänen registreras med (undantaget vissa såsom .no och .ru t.ex.), några skräpdomäner har även registrerats av min vän Anne Onymous på Gatan 1 i 123 45 Staden och det har inte varit något problem under ett decennium.

Har själv reggat en domän med skräp uppgifter... men problemet är att man betalar med kontokort, och den vägen går det ju att få tillgång till korrekta uppgifter. Inget som går att googla sig fram till, men det finns där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad nyheten säger är att EU vill införa krav på att informationen som kunden anger om sig själv verifieras att den är korrekt.

Nyhetstexten säger ingenting om att publicera något, men många verkar dra den slutsatsen. Får kanske ta mig tid att läsa själva lagförslaget för att försöka få klarhet.

Jag förstår. Måste betyda något att många verkar uppfatta det som jag gjorde.

Hur som helst, visst - att verifiera ägaren är förmodligen en bra sak i de allra flesta fallen.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Men efter att GDPR-lagen trädde i kraft så blev ju domänägarens uppgifter anonyma jö! Detta ändrades alltså i och med GDPR, nu vill de alltså ändra tillbaka. Eller göra ett undantag gällande just domäner?

Som sagt behöver inte ändra GDPR efter som det redan ger rätten att spara uppgifter som lagen kräver att man skall göra. Sedan är det inte olagligt enligt GDPR att ha med människor i ett domän register heller. Däremot måste man samla in tilllåtelse för att visa informationen, vilket troligen är orsaken de har gömt det i viss mån.

För att de vill inte hämta tillåtelse av sina kunder för att publicera det hela. GDPR gör det inte svårare i sig att spara data, det reglear mest hur du får spara den.

Du får spara på precis vad som helst om du har en anledning till att göra det, och att du säger att du göra det och har ett giltigt syfte att spara den data du gör.

Katalog tjänser är fortfarande tillåtna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Låter dumt, vad händer med alla anonyma ekonomibloggar? Många lär nog stänga ned.
EU är och pillrar på för mycket numer känns det som.

Varför skulle dom stänga ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Ja de kriminiella gillar ju detta, vilket är orsaken att man har anonyma registreringar till att börja med. Bluff fakturor är ett väldigt stort problem när det kommer till domäner till ex. Där kriminella element skickat ut att du skall betala dem pengar för din domän när den är på väg att gå ut.

Händer väldigt ofta, det är också ett utmärkt sätt för vissa kriminella organistationer att kartlägga meningsmotståndare och lägga upp listor på vilka de vill röja undan.

Sedan har inte domäner något med egentlig kriminalitet att göra om jag ger ett uppslag till en person jag inte känner och de använder mitt domännamn till något olagligt så har inte jag begått något lagbrott. Det går inte att spåra kriminell verksamhet via domännamn så förlagt som sådant är enbart en bit i kontrollsamhället som vi inte behöver.

Jag förstår inte.
Hur kartlägger kriminella sina meningsmotståndare genom whois information?
Jag gissar att du syftar på något annat än att Bandidos.se och Hellsangels.se skulle behöva anonymiseras.

Sen är blufffakturor ett problem. Men att robotar indexerar whois info och skickar bluffmail kan ju samtidigt motverkas genom att ägaren bakom domänerna som används framgår.

När jag tar på mig jobb-hatten och ska anmäla abuse (phising, intrångsförsök etc) så behöver jag ha någon att vända mig till. Vettiga register med uppdaterad whois underlättar absolut detta.

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Har själv reggat en domän med skräp uppgifter... men problemet är att man betalar med kontokort, och den vägen går det ju att få tillgång till korrekta uppgifter. Inget som går att googla sig fram till, men det finns där.

Paygoo Prepaid MasterCard® Gift är väl helt anonymt om man köper det för kontanter? Det står att det som mest kan innehålla 1500 kr, men det borde räcka för att betala för ett webbhotell i ett år (om man inte ska ha något jättedyrt) och sedan kan man köpa ett nytt kort när det är dags att förnya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Paygoo Prepaid MasterCard® Gift är väl helt anonymt om man köper det för kontanter? Det står att det som mest kan innehålla 1500 kr, men det borde räcka för att betala för ett webbhotell i ett år (om man inte ska ha något jättedyrt) och sedan kan man köpa ett nytt kort när det är dags att förnya.

Mjo, det finns ju säkert alternativa betalmedel också, typ bitcoin, men dom hålen lär ju täckas med EU lagen, om den blir av.

Permalänk
Medlem

Problemet är att aktivist grupper som inte ligger väl hos staten kan få det svårt/kanske inte vågar registrera ett domän, då man kan råka illa ute. I vågskålen kriminalitet Vs demokrati, väger demokrati mest för dom flesta. Det finns ett stort värde att folk kan säga saker anonymt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Har själv reggat en domän med skräp uppgifter... men problemet är att man betalar med kontokort, och den vägen går det ju att få tillgång till korrekta uppgifter. Inget som går att googla sig fram till, men det finns där.

Dessa domäner är så gamla att jag inte ens har samma bank som jag hade då, och engångskort har jag använt i många år

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730