Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Transformator inuti frys

Fick semipanik häromveckan när jag gick in i tvättstugan och såg att en av våra två frysar hade slocknat. Gjorde en triage och flyttade över "det dyra" till den gående frysen, men blev efter en stund häpen när jag hörde kompressorn gå igång. Kom fram till att det "bara" var panelen med knappsats och temperaturdisplay som hade stämplat ut, kompressorn gick dock fortfarande i något degraderat läge så att grejerna höll sig fortsatt frysta.

Kändes suboptimalt och fick tag på en annan frys som ersatte denna, allt gott. Nu har jag dock kommit fram till att det vore trist att åka iväg med den här till tippen om det är något simpelt, så jag plockade isär den och kom fram till att det troligen är en transformator på kretskortet som stämplat ut. Vad jag får fram så använder den 230V för att i andra änden få ut en spänning på 9V à 110 mAh. Tillverkare är Lauma och den heter VN30.12/10928.

Jag hade svårt att hitta den på något vettigt ställe, jag kom dels till vad jag tror var Laumas hemsida där jag kunde göra en förfrågan på delen vilket jag gjort, men misstänker att de bara skickar till grossist. Sen fanns det en Bulgarisk sida där jag fick kontakta kundtjänst för att få hjälp med international orders.

Detta var då när jag googlade på just detta modellnummer och tillverkare, men jag misstänker att det kan finnas andra modeller som ändå passar? Tänker att plats på lödpunkter osv är standardiserat till del. Jag är inte mer än en glad amatör.

Bild på skapelsen: https://drive.google.com/file/d/1lBcFDM_M_mrkFY01sG-W19ePZF_V...

Sitter det något levande eltillbehörsuppslagsverk där ute någonstans?

Permalänk
Medlem

Har du inte någon annan eladapter som lämnar ca 9 V och minst 100 mA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Har du inte någon annan eladapter som lämnar ca 9 V och minst 100 mA.

Tja, tanken var ju att göra det "snyggt" men det får kanske lov att bli egenlösning om inte Bulgarien eller tysken är tillmötesgående.

Permalänk
Medlem

Något sånt här typ kanske
https://www.elfa.se/en/pcb-transformer-va-vac-hahn-ei302-2021...

Obs jag har inte kollat att specen stämmer. Var noga med att primär och sekundärbenen sitter på samma ställe som på den ursprungliga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_cobra:

Något sånt här typ kanske
https://www.elfa.se/en/pcb-transformer-va-vac-hahn-ei302-2021...

Obs jag har inte kollat att specen stämmer. Var noga med att primär och sekundärbenen sitter på samma ställe som på den ursprungliga!

Ja det var något sådant jag tänkte, och i värsta fall tänker jag att jag får löda på kabel om benen sitter fel.
Pissiga med med Elfa var ju att när jag la den i kundvagnen var transformatorn på 50 spänn, frakt 133 och sen skatt på allt så det landade på dryga 220 spänn, var ju lite surt. Bra tips dock, kanske slutar med det!

Edit: Efter att ha googlat på den kretskortstransformator hittade jag på Conrad följande: https://www.conrad.se/p/gerth-pt420901-kretskortstransformato... som hade lite mer rimlig kostnad för leverans. Ser dock ut att behöva modda med kabel då benen inte matchar det jag har på kretskortet till frysen.

Edit 2: Äh, efter att ha kollat närmare är det precis rätt yttermått på trafon från Elfa, dessvärre är måtten för stora på den från Conrad. Ska kolla närmare när jag inte soffsurfar på TV'n, är det så att till och med pinsen sitter rätt på den från Elfa är det väl kanske värt en hundring till för leverans och annat jidder om det är bolt-on.

Permalänk
Medlem

Kolla så att den inte tagit med sig "skärmen/knappsatsen" i fallet, kan hända? hoppas du har en labb station det bör alla glada och oglada amatörer ha :).
Kul att se att det finns andra som vågar pröva själv. min samsung kyl med frys stämplade ut för ett par år sedan. efter lite runt ringande så hade garantin givetvis gått ut.
Frys delen fungerade så jag plockade helt enkelt ned den och upptäckte att hela kyldelen drevs av frysen. en liten lycka öppnades till kylen som med en fläkt blåste in kall luft i kylskåps delen av skåpet. Luckans fäste i motorn hade spruckit så motorn snurrade till öppet läge gång på gång utan att lyckas, vilken liten stackare. jag limmade, lödde och drog en stripe runt om som jag även den dränkte i lim. nu flera år senare fungerar den fortfarande.
Många kastar det som är sönder direkt men ibland är det löjligt enkla fel, gäller att vara miljövänlig när man kan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kolla så att den inte tagit med sig "skärmen/knappsatsen" i fallet, kan hända? hoppas du har en labb station det bör alla glada och oglada amatörer ha :).
Kul att se att det finns andra som vågar pröva själv. min samsung kyl med frys stämplade ut för ett par år sedan. efter lite runt ringande så hade garantin givetvis gått ut.
Frys delen fungerade så jag plockade helt enkelt ned den och upptäckte att hela kyldelen drevs av frysen. en liten lycka öppnades till kylen som med en fläkt blåste in kall luft i kylskåps delen av skåpet. Luckans fäste i motorn hade spruckit så motorn snurrade till öppet läge gång på gång utan att lyckas, vilken liten stackare. jag limmade, lödde och drog en stripe runt om som jag även den dränkte i lim. nu flera år senare fungerar den fortfarande.
Många kastar det som är sönder direkt men ibland är det löjligt enkla fel, gäller att vara miljövänlig när man kan.

Ja, det är riktigt kul när man når en Mulle Meck-nivå där saker man med mindre kunskap/intresse bara hade hivat istället lyckas få förlängd livstid
Någon labbstation har jag inte eller har för avsikt att lägga tid/pengar/energi/inlärning på, jag tänker att jag ger det hela ett försök med ny transformator och hoppas på det bästa. I sämsta fall har jag lagt 150 spänn på en ny transformator i sjön, i bästa fall fungerar knappsats/skärm igen och frysen kan stå i någon ekonomibyggnad här i väntan på att någon av de övriga två ger upp, alternativt har vi tre frysar i drift De andra två är självavfrostande och den här är dock inte det, så den står längst ner på prio-listan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broder Truck:

Tja, tanken var ju att göra det "snyggt" men det får kanske lov att bli egenlösning om inte Bulgarien eller tysken är tillmötesgående.

Det kanske till och med går att lösa med ett 9V-batteri, beroende på hur mycket ström den där panelen behöver?

Kanske inte en bra idé om det är lysdioder eller bakgrundsbelysning på en skärm om är på konstant.

Om inte annat är det ju värt att testa att hänga på ett 9V-batteri eller en annan batterieliminator lite snabbt bara för att kolla att allt funkar innan du löser det snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Ja, det är riktigt kul när man når en Mulle Meck-nivå där saker man med mindre kunskap/intresse bara hade hivat istället lyckas få förlängd livstid
Någon labbstation har jag inte eller har för avsikt att lägga tid/pengar/energi/inlärning på, jag tänker att jag ger det hela ett försök med ny transformator och hoppas på det bästa. I sämsta fall har jag lagt 150 spänn på en ny transformator i sjön, i bästa fall fungerar knappsats/skärm igen och frysen kan stå i någon ekonomibyggnad här i väntan på att någon av de övriga två ger upp, alternativt har vi tre frysar i drift De andra två är självavfrostande och den här är dock inte det, så den står längst ner på prio-listan.

Ja jag gillar att mecka med det mesta, har aldrig varit på en verkstad med bilen heller. rätt kul att byta kamremmar och spännare och få det att fungera som det ska. bilar blir svårare eftersom de ofta idag kräver ett program från tillverkaren som godkänner nya delar
Gillar även att bygga högtalare, ficklampor och annat roligt. jag var nog en av de första i sverige med en led lampa, köpte lösa leds från utlandet(minns ej var) och byggde en egen då det inte fanns något att köpa och om det fanns så var priserna sjuka på den tiden.

my bad. labbaggregat ska det vara, det är betydligt lättare. gjorde mitt liv väldigt mycket enklare än att koppla ihop batterier och ha mig för att få rätt volt i tester av saker.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/stromforsorjnin...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

https://www.electrokit.com/produkt/transformator-pcb-2-8va-9v...

typ samma mått som den från elfa lite högre bara.

annars om det finns lite utrymme nere vid kompressorpumpen eller nån stans att montera en trafo kan du ju alltid bara dra långa kablar till platsen och montera en sån här för drygt halva priset av ovan nämda.
https://www.electrokit.com/produkt/transformator-9va-2x9v-500...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows