Dåligt intryck av Budbee "leverans"

Permalänk
Medlem

Har beställt med budbee ca 20 gånger. En gång så var bilen sen och jag kunde se i trackingen att bilen var parkerad utanför huset 22:01 (Hade leverans 17-22), men efterssom det var utanför leveransintervallet så fick jag vänta till dagen efter vilket kändes lite onödigt.. fick paketet dagen efter (Tror jag var fört i kön då), alla andra gånger har det fungerat helt perfekt 👍

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk

Uppdatering: komplett fick tillbaks paketet nu, tog bara två veckor 🙄

Permalänk

Någon som vet ifall Budbee likt Instabox levererar till sina boxar under lördagen?

Beställer alltid med Instabox men tog Budbee eftersom det kostade 9:- extra för Instabox.

Beställde i onsdags och det verkar som de tog emot paketet idag. Verkar som de inte är lika snabba som Instabox tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag har beställt massvis av saker den senaste tiden.

Postnord har fel sorterat och blivit försenat en gång i en dag. I övrigt fungerar det perfekt.

Samma sak med Budbee. Inga problem alls.

Det enda som strular är Airmee. Var och varannan leverans blir "försenad". De skickar SMS att den kommer typ 23, men föraren har då försvunnit från GPS och sedan avbokas den.

Istället skall den levereras dagen efter. Ibland sker så. Men som nu så står det att den kommer om en timme men ingen GPS igång så den lär knappast dyka upp.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Senaste utkörningen från budbee gjordes av citymail konstigt nog vet ej om de hyr plats hos andra företag eller hur det går till

Kör för budbee under citymail, vi har pisslön men vi brukar få de sköna rundorna, inget direkt slitigt jobb, 5h sen hem igen och njuta av sina 14k efter skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoblit:

Kör för budbee under citymail, vi har pisslön men vi brukar få de sköna rundorna, inget direkt slitigt jobb, 5h sen hem igen och njuta av sina 14k efter skatt.

Om jag köpte en stor eller dyr vara med fri frakt som det är på flera IT-affärer, brukar jag ge dricks till budet. Ger fraktkostnaden dit istället så att säga. Fast det är väl inget man ska säga i en tråd om Budbee, det kanske bidrar att lönerna fortsatt hålls låga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Om jag köpte en stor eller dyr vara med fri frakt som det är på flera IT-affärer, brukar jag ge dricks till budet. Ger fraktkostnaden dit istället så att säga. Fast det är väl inget man ska säga i en tråd om Budbee, det kanske bidrar att lönerna fortsatt hålls låga.

Oftast så brukar det inte vara så värst jobbigt med paket från inet och komplett, till exempel. Det värsta är matsmart, brukar vara relativt roligt att få köra hem någons nya dator, då kör man jävligt lungt tills den är utdelad

Permalänk

Budbee har levererat till helt fel adress för mig, bad mig promenera 10 minuter och hämta mitt paket på adressen de levererat till. De andra få gånger jag använt mig av dem inte hittat min adress. Brukar alltid köra airmee om det finns, annars blir det att köra uthämtningsställe.

Permalänk
Medlem

Budbee.. Har ändrat från kl 18 i måndags, till 20:00 idag.. Nu blev det 18:00 imorgon!

Fantastiskt. Att hämta i en låda är smidigt, men vad gör det när man inte har något att hämta.. 😅

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

De verkar ha mycket att göra. Och appen ger fel info för leveranstid till box.
Hade de vart mer transparenta om belastning, eller kommit med bättre uppdateringar, tror jag kunder hade vart nöjdare med dem.
Sitter just nu (lördag) och väntar på en leverans som skulle anlänt i närmsta skåp i torsdags.

Permalänk
Medlem

Fick denna sköning:

1. "Vi har mottagit din vara från Webballen och lämnar imorrn"
2. En dag senare: "Då vi inte mottagit din vara bokar vi av leveransen"
3. Två timmar senare: "Vi kommer och levererar din vara om 7 minuter".
4. 7 minuter senare: Leverans

Ok

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av dudukun:

De verkar ha mycket att göra. Och appen ger fel info för leveranstid till box.
Hade de vart mer transparenta om belastning, eller kommit med bättre uppdateringar, tror jag kunder hade vart nöjdare med dem.
Sitter just nu (lördag) och väntar på en leverans som skulle anlänt i närmsta skåp i torsdags.

Samma här. Skjuts framåt en dag hela tiden. Riktigt dåligt.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Beställde en ny Ryzen 5600x från Webhallen i helgen och tänkte prova Budbee för första gången, för "box låter ju smidigt, slippa stå några minuter i kö"...

I appen står det att paketet hämtats hos Webhallen och ska levereras till Trollhättan innan jag ens får leveransdatum till Lidköping, där jag bor. Frågade deras onlinechat igår och då var paketet tydligen på väg till Göteborg, för att sen fraktas till Trollhättan.

Bättre med spårningen i Postnords app där man ofta ser var paketet är iaf, om det ligger på någon sortering i Torsvik eller Nässjö eller vad det brukar stå, här har man inte ens något spårningsnummer.

Någon extra dag kan man ju räkna med efter Black Week, men de andra paketen jag köpt kom i normal tid ändå med PostNord t.ex.
Nu är det torsdag redan och här sitter jag med långhelg och är ledig, med väntande moderkort, minne och AM4-adapter samt kylpasta till min Phanteks PH-TC14PE, med kliande fingrar och vet inte ens ungefär vilken dag CPUn kommer =(

Lite tråkigt bara.

EDIT: Nu på fredagen kom det ett meddelande om att det ska köras ut till box ikväll kl 18, så det blir lite bygge i helgen ändå
EDIT2: Kikade nyss igen bara för att och då hade det ändrats till 18:30 imorgon, utan någon avisering eller meddelande. Får se hur detta slutar.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Budbees val av kart tjänst kan man undra över. Chauffören lyckades inte hitta till nybyggt(inflytt mitten av 2021) lägenhetshus, i appen visades det istället som ett garage 1km bort.

Nu är det ju inte Budbees fel men hade föredragit om föraren ringde upp mig istället för att jag var tvungen att ge mig ut och leta efter honom.

Sen så verkar det som förarna faktiskt använder Google Maps istället för karttjänsten du kan spåra föraren via Appen, undrar om Google tar betalt för det och om Budbee betalar.

Permalänk
Medlem

Gjorde en liten beställning förra onsdagen och tänkte jag skulle prova Budbee. Stod 2 - 6 arbetsdagar och enligt säljaren fick Budbee mitt paket på lördag morgon. Visserligen var det på helgen, men enligt Budbee väntar de fortfarande på mitt paket. Det känns lite sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Gjorde en liten beställning förra onsdagen och tänkte jag skulle prova Budbee. Stod 2 - 6 arbetsdagar och enligt säljaren fick Budbee mitt paket på lördag morgon. Visserligen var det på helgen, men enligt Budbee väntar de fortfarande på mitt paket. Det känns lite sådär.

Ja, så är det ganska ofta. Jag har två paket nu där dom hävdar att Webhallen inte levererat paketet. Jag vet ju vilka jag litar mest på av Budbee och Webhallen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle ge budbee en chans igen efter att ha undvikit företaget ett tag. Lovar stort och håller inget som vanligt. Skulle leverera idag men avbokar och skyller på webhallen.

Verkar finnas ett mönster där de låter en välja leverans samma dag vilket de sedan sällan kan hålla.

Permalänk
Medlem

Har alltid gillat Budbee men vid senaste beställning var de mycket långsammare än Instabox (beställde båda samma dag). Märkligt eftersom de nu har samma ägare?

Permalänk
Medlem

Beställde av komplett i fredags 2 december, tog budbee (stod leverans tisdag) på måndag stod det i appen att budbee nu fått paketet. Sedan dess ingen uppdatering.

Pratade med kundtjänst igår torsdag och dom sa paketet var under transport från Örebro till Sundsvall och leverans var förväntad till kvällen.

Här sitter jag 1500 på fredag och fortfarande finns inget exakt datum. Komplett skickade ut ett nytt paket kostnadsfritt (kostade 100kr endast) via Postnord nu istället, då inte ens dom kunde se paketet längre.

Så från och med idag kommer jag informera alla man känner att undvika bluff företaget budbee för alltid. Fruktansvärd kundtjänst som tar 24h++ att svara på chatten etc. Usch och tvi

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Avstängd

Har hämtat några paket från BudBee från skåp och det har inte varit några problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem

Komplett har Budbee som standardval. Man behöver alltså aktivt välja bort Budbee, för att få något annat än "det rekommenderade valet". Jag önskar att jag hade gjort det.

Edit: Komplett verkar ha ändrat till Postnord nu som standard. Budbee finns med leverans till box (med reservation för att det kanske inte hinner före jul). 😬

Edit 2: Nä, Budbee standard återigen. Beror på storleken på paketet?

Måndagen 12:e december beställde jag ett 4090 från Komplett. Efter ett dygns tystnad kontaktade jag Komplett för att fråga om jag kunde byta transportör till Postnord. De meddelade att paketet låg hos Budbee men inte var inskannat ännu. Paketet skannas in under onsdagen. Leverans bokas till torsdagen 15: e december. 16-22.30, "någon måste vara hemma" etc.

Torsdagen kommer. Följer släden från klockan 16. Den åker runt i hela Uppsala. Klockan blir 22.10 och det är kanske 6-7 stopp kvar före mig när de plötsligt meddelar att de har blivit försenade och inte kommer att leverera. Leveransen avbokas.

Fredagen 16:e kommer, noll aktivitet, dagen passerar.

Under lördagen kommer ursäkter och ombokning till måndag 19: e december. Erbjuds en valfri tid gratis. Väljer mellan kl 18-19.

Måndag 19:e kommer och ca. kl 17 meddelar man "På grund av oförutsedda problem har din leverans från Komplett tyvärr blivit uppskjuten till en annan dag". Tror inte det är sant. Kontaktar dom igen via chatten. Får som svar vid 22-tiden att det uppstått en akut sjukskrivning. Ny dag bokas. 20:e december (idag). Återigen gratis bokning av specifik tid. Väljer mellan 17-18 (första tillgängliga specifika tiden).

20: e december, idag, tisdag kommer. Kl 17 meddelar man återigen "På grund av oförutsedda problem har din leverans från Komplett tyvärr blivit uppskjuten till en annan dag". Har kontaktat dom via chatten och man anger en svarstid mellan 2-4 timmar. Nu ca. 2 5 timmar senare, fortfarande inget svar. Men om det är en sjukskrivning som är orsaken igen, är det väl knappast en "oförutsedd händelse". Då har man man sannolikt helt enkelt inte löst sjukluckan men bokat in kunder ändå...

Edit: 22:30-ish meddelade man att det skett en olycka. Ny leverans har bokats idag, fast tid 18:40-19:40, av Budbee. Fortsättning följer.

Det här är inte kul någonstans. Jag vill dela med mig av mina upplevelser som ett varnande exempel. Mitt 4090 befinner sig just nu i limbo serverat av Budbee.
@Komplett har erbjudit ett presentkort återbetalning på 200kr för detta strul. Lite magert, men det kanske bara är mitt frustrerade sinne som tycker.

Summering:
Efter 1 ½ vecka kom mitt paket idag. Fjärde gången gillt. Intakt, faktiskt i gott skick. Jag ger kvällens förare Karl 5/5, för att han kom på precis utsatt tid trots att belastningen var den dubbla. "Normalt har vi 40-50 paket på en kväll. Ikväll har jag 96st." Och likadant hade det sett ut senaste veckan.
Budbee får 1/5 för en klen insats allt som allt. Man saknar helt enkelt kapacitet, och rutiner för att hantera dylika strul. Varför ska dom som inte får sina paket i tid bli knuffade tillbaka i samma turordning (samma vanliga rutt/ordning)? Under fredagen borde jag och de övriga som blev utan leverans efter torsdagen få sina paket först. Sena paket borde prioriteras upp.
Komplett får 2/5. Visst man kompenserade mig (~0,8% av ordervärdet) men det var efter att jag nämnde det. De hade då haft två tillfällen att initiera det. Man fortsatte även att anlita Budbee trots enorm belastning och orimliga leveranstider. Men värst av allt: ärendet ansågs vara löst av Komplett innan leveransen var bekräftad. Ja, man erbjöd sig att begära tillbaka kollit från Budbee och skicka det med Postnord men det skulle dröja åtminstone 3-4 veckor.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en vara 3 december. Leverans lovades 10 eller 11 december. 15 december hörde jag av mig till dem och undrade hur det såg ut. Fick beskedet att de är högt tryck men att de kommer meddela mig när paketet kommit till Malmö. 17 december hörde jag av mig igen och fick då beskedet att det inte kommit än. 18 december hörde jag av mig igen och fick veta att de inte hittar paketet utan kommer skickas tillbaka när de hittar det.

Jag har inga höga tankar om Budbee. Fick gratis bokning av nästa tid men kommer inte använda Budbee om jag kan välja.

Visa signatur

"Just think of me as one you never figured..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av indepthis:

Budbees val av kart tjänst kan man undra över. Chauffören lyckades inte hitta till nybyggt(inflytt mitten av 2021) lägenhetshus, i appen visades det istället som ett garage 1km bort.

Nu är det ju inte Budbees fel men hade föredragit om föraren ringde upp mig istället för att jag var tvungen att ge mig ut och leta efter honom.

Sen så verkar det som förarna faktiskt använder Google Maps istället för karttjänsten du kan spåra föraren via Appen, undrar om Google tar betalt för det och om Budbee betalar.

Jag kör lastbil. Levererar både till privatpersoner o företag.

Google maps är sämst när det gäller nybyggen eller hus på landet.
Eniro har typ alla adresser. Men deras tjänst att visa vägen är helt sämst. Så man måste kolla på eniro vart en adress ligger. Sen letar reda på samma ställe på google maps o sen följa google maps. Jävla drygt.

Ja Fraktbolag är för snåla för att fixa en ordentlig egen karttjänst som funkar med alla adresser dom själva ska leverera till.. Så man som chaufför får slösa jävla massa viktig tid på att hitta rätt med massa kartappar.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Budbee har omänskliga krav och villkor, så undvik detta bolag för de sköter sig fan inte.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jag kör lastbil. Levererar både till privatpersoner o företag.

Google maps är sämst när det gäller nybyggen eller hus på landet.
Eniro har typ alla adresser. Men deras tjänst att visa vägen är helt sämst. Så man måste kolla på eniro vart en adress ligger. Sen letar reda på samma ställe på google maps o sen följa google maps. Jävla drygt.

Ja Fraktbolag är för snåla för att fixa en ordentlig egen karttjänst som funkar med alla adresser dom själva ska leverera till.. Så man som chaufför får slösa jävla massa viktig tid på att hitta rätt med massa kartappar.

Waze är en bra app.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Waze är en bra app.

Första som händer när jag testar appen att den inte ens hittar mitt eget hus.... Så nej tyvärr. Den va sämst.
Mitt hus finns på alla andra kartor..

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Första som händer när jag testar appen att den inte ens hittar mitt eget hus.... Så nej tyvärr. Den va sämst.
Mitt hus finns på alla andra kartor..

Det som är det fina med Waze är att man själv kan fixa det. Du kan gå in o redigera kartan så att ditt hus finns med, till skillnad från många andra kartor

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Damen beställde 2 paket. Ett passade i brevlådan det andra hade hem leverans. Hon fick mess om att båda levererats. Det var en lögn.
Tog kolli nr och åkte till närmsta utlämningsställe och där låg dom.
Posten har blivit värre, förut brukade dom ljuga finare genom att skriva att ingen var hemman när man satt och väntade på dom. Nu ljuger dom grovt.

De andra mindre aktörerna brukar sköta det bättre.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Det som är det fina med Waze är att man själv kan fixa det. Du kan gå in o redigera kartan så att ditt hus finns med, till skillnad från många andra kartor

Det hjälper väl bara att andra hitta hem till dig. Problemet är att nästan ingen gör en uppdatering, så det hjälper inte chaufförerna att hitta (merparten av adresserna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av LittleBobbyTables:

Det hjälper väl bara att andra hitta hem till dig. Problemet är att nästan ingen gör en uppdatering, så det hjälper inte chaufförerna att hitta (merparten av adresserna).

Hur menar du? Waze karta uppdateras varannan dag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig