Hur får jag 120/144hz till min andra skärm????

Permalänk
Medlem

Hur får jag 120/144hz till min andra skärm????

setup:

1 st benq zowie XL2411 iknopplad med dvi från skärm till grafikkort
1 st benq XL2411Z
kontakter på dessa skärmar är dvi-vga-hdmi

kontakter på grafikkortet: dvi - 2st hdmi - displayport

(testade med en hdmi 2.1 - dvi duallink från max fps där de stog att 120hz skulle va möjligt, men förstod snabbt att de bara gällde om den satt med dvi i datorn och ett hdmi utag i skärmen som stöd 144hz.)

grafikkort asus rtx 2060 super där de bara finns en dvi utgång som redan är upptagen av första skärmen, då är frågan om det är möjligt att få 144/120hz med hjälp av en displayport - dvi kabel eller en hdmi - displayport eller något liknande.

inte så kunnig just inom detta ämne så nu efter 2v grejande och sökande med inget resultat så vänder jag mig hit.
mvh.

Permalänk
Hjälpsam

Det som behövs är en <aktiv> DP-DVI duallink adapter, och om du hittar den så kostar det förmodligen mer än det smakar tyvärr, förmodligen inte långt ifrån priset på en ny 144Hz skärm som har DP.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sammanfattningen av denna klassiker, den kanske oftast återkommande av alla specifika produktfrågor i åtminstone i den här delen av forumet. Har tagit upp det i artikeln om DVI och Benq XL2411Z-modellen är det notoriska exemplet på denna situation.

Grundproblem A: skärmen kör endast 144 Hz via DVI Dual Link, en teknisk standard som kom (och aldrig uppdaterades) i version 1.0 redan 1999. Hela branschen bestämde sig 2010 att DVI (samt VGA) måste bort. Senast 2015 var deadline. Gick så där. Gjorde en tillbakablick på DVI inför 20 års firandet.

Grundproblem B: Nya grafikkort har därför i hög grad fasat bort DVI-kontakten. På bärbara speldatorer är DVI för skrymmande och brukar inte finnas överhuvudtaget. Allt man har kvar är då HDMI och DP, båda anslutningarna är i moderna former kapabla att köra 1920x1080 i 240 Hz men denna teknik finns inte på Benq XL2411Z med flera skärmar.

Grundproblem C: Benq XL2411Z är en av de mest sålda 144 Hz-skärmarna och reades ut ordentligt under 2015-2016. Fanns några som tydligt varnade för detta problem, likt @Alling

X Byta kabel: hjälper inte eftersom det inte är kabeln det är fel på

X Byta anslutning: Benq XL2411Z (med flera) har en HDMI-anslutning som är mopedstrypt till 60 Hz trots att HDMI-specen redan 2006 ökade bandbredden (10,2 Gbps i spec, 9 Gbps i praktiken – 300 MHz) så att 1920x1080 i åtminstone 120 Hz är möjligt. Men nej. Vi gillar gammal teknik i den här delen av branschen så många skärmar som släppts flera år efter specen uppdaterades saknar kapaciteten.

X HDMI-till-DVI-adapter: hjälper inte eftersom HDMI är single link och skärmen behöver Dual Link. DVI Single link är i sin tur maximalt 165 MHz-bandbredd (≈5 Gbps) och då är 60 Hz det som blir maximal frekvens. Notera att det finns modernare skärmar med DVI som kan – och även kräver single link – för högre bandbredd än 165 MHz över DVI. DVI-kontakten är, oavsett vad handboken skriver, inte DVI-DL utan single-link-kopplad. Då kan det omvända problemet uppstå med gamla grafikkort som inte orkar bandbredden över single link. BenQ XL2411Z och andra äldre produkter är dock inte den typen av skärm.

X DP-till-DVI-adapter: i grund och botten samma problem som ovan, vi får single link och därmed max 1920x1080 i 60 Hz.

X Men jag har ju sett kablar med HDMI och DP till DVI Dual-Link? Finns på eBay för 5 USD! Det står Dual Link i texten! Svar: Nope. No such thing. Elektriskt blir det alltid single link eftersom DVI–DL använder fler elektriska ledare för signalen – vilket är den bokstavliga innebörden av ”Dual Link” – än vad som är tillgängligt på Displayport- och HDMI-kontakten. Därför blir det med denna koppling en högsta bandbredd på 165 MHz och därmed 1920x1080 i 60 Hz.

Aktiv DP-till-Dual-Link-DVI-omvandling: Signalomvandling som kodar om bilden och elektriskt gör om signalen till Dual Link. Komplicerad teknik som tillverkas i liten skala. Därför dyrt, 1000-2000 kronor och därmed obeprövat. Majoriteten av dessa omvandlare riktar sig till marknaden för gamla påkostade 30-tums 2560x1600/60 Hz-skärmar som var dåtidens premiumsegment, inte för spelskämar med 144 Hz. Dessutom: 1000-2000 kronor betalar grundplåten för en ny skärm där problemet är löst från första början.

En omvandlare som är bekräftad fungerar är Startech DP2DVID2 och prisnivån är ofta kring 1 500 kr.

Byta till annat grafikkort: flyttar problemet framåt i tiden till nästa gång du byter grafikkort. Men om man vill finns följande kort i RTX 2xxx-serien med DVI: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s381790722

Byt skärm: Acceptera situationen en gång för alla och lägg resurserna på en ny skärm, en med modern teknik. Finns gott om enkla 144 Hz-basgamingskärmar, inte minst Benq:s egen XL2411P som adderar Displayport. Men se det också som en chans att sikta mot en bättre skärm.

Citerar experten som svarar på samma fråga här.

Permalänk
Bildexpert 📺

Klistrade tråden på rad två i detta forum: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1536875-att-fa-144-hz-...

Det korta svaret är att du köper en ny skärm. Eller lägger tiden och kostnaden att få tag på en omvandlare som kanske fungerar. Vilket kan vara ungefär lika besvärande som att köpa en ny skärm.

Edit: inte först

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elijoh00:

Snarare en sån här https://www.inet.se/produkt/8906735/startech-adapter-displayport-ha-till-dvi-d-ho-144hz
därav att rådet är att köpa en ny skärm då det kostar ungefär lika mycket.