Permalänk
Medlem

Dela fiber med grannen

Jag har försökt att beställa fiber via IP-only vilket är enda valet i området och som ni säkert vet är de rekordlångsamma, svarar olika på mail/telefon. Processen har tagit 5 månader och jag har inte fått lägga en beställning än...

De behöver bara dra fibern 5 m men det är tydligen extremt svårt. Grannen har fiber och tänkte kolla med honom om jag kunde dra en nätverkskabel från hans hem och koppla in i min router så delar vi kostnader. Min fråga är får jag ut tillräckligt med hastighet t ex 250/250 om jag drar nätverkskabeln från hans router ca 15m. Tänker att vi ska uppgradera hans till 500/500 eller 1000/1000 om han går med på det.

Permalänk
Medlem

Det är ju olagligt att göra sååå....... Men blir du inte påkommen så kör på.

Permalänk
Medlem

Rent praktiskt är det ju inga problem men om du kopplad din router via grannens så får du ingen publik IP-adress. Dessutom är det inte så populärt bland ISP:Erna att dela abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fortyboy:

Jag har försökt att beställa fiber via IP-only vilket är enda valet i området och som ni säkert vet är de rekordlångsamma, svarar olika på mail/telefon. Processen har tagit 5 månader och jag har inte fått lägga en beställning än...

De behöver bara dra fibern 5 m men det är tydligen extremt svårt. Grannen har fiber och tänkte kolla med honom om jag kunde dra en nätverkskabel från hans hem och koppla in i min router så delar vi kostnader. Min fråga är får jag ut tillräckligt med hastighet t ex 250/250 om jag drar nätverkskabeln från hans router ca 15m. Tänker att vi ska uppgradera hans till 500/500 eller 1000/1000 om han går med på det.

I vårat nät, som är en lokal fiberförening (men som administreras av IP-only), så är det ju draget 2 fiber till varje bostad när det gjordes. Och nu när personer har kopplat in sig i efterhand så har det varit flera som bara grävt till grannens låda på utsidan av väggen ifall ena fibern var ledig.
Vet inte hur de har gjort i erat fall, men är det liknande så skall det ju egentligen inte vara något problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Undesired_hero:

Inte olagligt, i värsta fall är det i strid mot avtalet.

Permalänk
Medlem

Ja, det strider såklart mot avtalet, men hur sannolikt det kommer uppdagas vet jag inte.

Hastigheterna är inga problem men normalt sätt vill du inte dra Cat6 i mark p.g.a jordfel/åska/korrosion. Jag skulle personligen lagt en färdigkontakterad fiber i en slang. Finns i färdiga längder upp till 30-40 meter. Också en mediakonverterare eller switch på varsin ända.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loefet:

I vårat nät, som är en lokal fiberförening (men som administreras av IP-only), så är det ju draget 2 fiber till varje bostad när det gjordes. Och nu när personer har kopplat in sig i efterhand så har det varit flera som bara grävt till grannens låda på utsidan av väggen ifall ena fibern var ledig.
Vet inte hur de har gjort i erat fall, men är det liknande så skall det ju egentligen inte vara något problem.

Även om det bara är en fiber per hus, så går det att använda våglängsteknik för att dela upp ett fiberpar på många olika kunder i 10 Gbit/s samtidigt. Det finns extremt mycket kapacitet i fiber.

Men det bygger ju så klart på att IP-Only är intresserade av att implementera CWDM-teknik eller liknande för att göra så. Det är inget som är tekniskt omöjligt, och de har absolut koll på vad det är för teknik på företagssidan. Frågan är ju om de har lust att göra så för sina privatkunder.

Permalänk
Medlem

Om du blir upptäckt får du AAAALDRIG någon fiber. Inte grannen heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Haha. Varför skulle det inte vilja ha en betalande kund till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Om dom blir upptäckt kanske det inte blir något mer avtal med den operatören, men att nätleverantören (ip-only) skulle bry sig låter högst otroligt.

Troligast är att operatören bara skulle be dom upphöra med delandet. Dom tjänar ju inget på att förlora två kunder.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

Visste inte om detta.

Permalänk
Medlem

Jag hade satsad på en trådlöst brygga t.ex. Nanostation

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Rent praktiskt är det ju inga problem men om du kopplad din router via grannens så får du ingen publik IP-adress. Dessutom är det inte så populärt bland ISP:Erna att dela abonnemang.

Vad är ISP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djayy:

Jag hade satsad på en trådlöst brygga t.ex. Nanostation

Vad innebär en trådlös brygga? Att man använder signalförstärkare i mitt hem och surfar på samma nät?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av fortyboy:

Vad är ISP?

Internet Service Provider, leverantören mao.

Skrivet av fortyboy:

Vad innebär en trådlös brygga? Att man använder signalförstärkare i mitt hem och surfar på samma nät?

Oavsett vad ni väljer (Kabel, fiber eller trådlöst) så kommer ni ju att använda en anslutning.

Att du har en trådlös anslutning mellan era två bostäder basically.
Varsin station som ansluts mot varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fortyboy:

Man har två mottagare och de agerar som en virtuell nätverkskabel. Då behöver man ju ej gräva upp allt bara för en "nnödlösning". Funkar oftast like stabil om man köper vettiga prylar som t.ex. ubiquiti eller mikrotik.

Permalänk
Skrivet av fortyboy:

Skapa ett vlan i grannens router sedan en switch och en ap hos dig.