Permalänk
Medlem

Varjo Aero

Finska Varjo släpper en (dyr) konsumentprodukt för första gången: https://uploadvr.com/varjo-aero-announced/

- 2.9K per öga mini-LED
- 90Hz
- 115 graders FOV
- Ögonspårning
- Inställbar IPD
- 717 gram
- SteamVR-tracking, kräver alltså basstationer
- $1990 för enbart headsetet så kanske i runda slängar 20k här

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ok det blev som dom sa "Varjo för alla" men frågan är hur många som kommer köpa detta.
Nåja kul att det finns alternativ för dom som vill och kan spendera

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kollar man på Tyriel woods "Through the Lenses" video så verkar de inte vara så imponerande ändå. Det är givetvis inte någon hög precision på den sortens jämförelse, men man ser mer kromatiskt aberration än jag trodde det skulle vara vilket bland annat får text att se dåligt ut. Som sagt är den sortens jämförelse inte perfekt, och det som MRTV hade filmat genom linserna så ändå ganska bra ut. Han säger att det ska vara bättre än hans video visar dock, så vem vet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Ja och sen är ju Varjo kända för ”retina”-VR med PPD runt 70, här är det istället hälften. Känns som det kanske inte dröjer så länge innan andra aktörer erbjuder samma paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Ja och sen är ju Varjo kända för ”retina”-VR med PPD runt 70, här är det istället hälften. Känns som det kanske inte dröjer så länge innan andra aktörer erbjuder samma paneler.

För min del känns det som att skärmar skulle kunna tillverkas med extremt hög upplösning utan att det behöver kosta så mycket när marknaden väl ber om det. Om man om några år kunde köpa en 20-60 megapixel skärm så tror jag VR-tillverkare skulle vilja använda det även när de matar headsetet med mycket färre pixlar. Det hade gett möjligheten till både ögonspårad och statisk foveated rendering. Orsaken till att jag inte tror det hade behövt kosta så mycket är för att jag tror den begränsade faktorn för de vanligaste panelerna har varit vilken upplösning folk faktiskt har kunnat använda, inte tillverkningstekniken. På samma sätt som mobilskärmar sprang iväg till 4k ett kort tag när tillverkarna krigade med den specifikationen eller hur det nu finns mobiler för tre tusen med 108 megapixelkameror så tror jag skärmar skulle kunna tillverkas ruskigt högupplöst när det väl är värt att ställa upp en produktionslina för det. Jag kan givetvis ha gjort fel antaganden om paneltillverkning, men det känns som om upplösningen skulle kunna springa iväg långt förbi vad vi kan rendera mycket fort, vilket givetvis inte hade varit ett problem och bara en möjlighet.

Vi får hoppas det blir fallet, samt att spel och annan mjukvara börjar skrivas med foveated rendering i åtanke.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kul att det rör på sig i VR-världen! Även om priset är långt över min smärttröskel så är detta antagligen en liten inblick i vad som komma skall när det gäller VR-hårdvara framöver.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara grym prestanda trots den superhöga upplösningen. Kan det bero på att dom lyckats få till FOV:eated rendering så är ju bara det ett mirakel som man bör ta med sig.

Helt klart en intressant produkt! Priset är egentligen inte så illa när man tänker på all teknik dom fått in i detta headset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det verkar vara grym prestanda trots den superhöga upplösningen. Kan det bero på att dom lyckats få till FOV:eated rendering så är ju bara det ett mirakel som man bör ta med sig.

Helt klart en intressant produkt! Priset är egentligen inte så illa när man tänker på all teknik dom fått in i detta headset!

Foveated rendering med ögonspårning stöds bara av ett fåtal applikationer som Varjo tillåter i sin programvara, inget generellt stöd än tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Foveated rendering med ögonspårning stöds bara av ett fåtal applikationer som Varjo tillåter i sin programvara, inget generellt stöd än tyvärr.

OK, tråkigt. Jag vet dock att dom samarbetar med nVidia med detta. Det är väl också anledningen till att deras produkt inte är kompatibel med Radeon.

Generellt finns det nog mycket att göra inom detta området. Det är ju oftast precis i centrum som man behöver extrem upplösning. Det har ju inte enbart med ögonspårning att göra utan. Linserna begränsar ju också upplösningen i kanterna.

Det kanske blir enklare att göra en optimering när eller om man går över till path-tracing framöver. Då kan man ju kanske ha lägre densitet på strålarna där man inte tittar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

OK, tråkigt. Jag vet dock att dom samarbetar med nVidia med detta. Det är väl också anledningen till att deras produkt inte är kompatibel med Radeon.

Generellt finns det nog mycket att göra inom detta området. Det är ju oftast precis i centrum som man behöver extrem upplösning. Det har ju inte enbart med ögonspårning att göra utan. Linserna begränsar ju också upplösningen i kanterna.

Det kanske blir enklare att göra en optimering när eller om man går över till path-tracing framöver. Då kan man ju kanske ha lägre densitet på strålarna där man inte tittar.

Jag har fått för mig att den inte är kompatibel med Radeon på grund av Display Stream Compression som behövs för att skicka så mycket data till skärmen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

För min del känns det som att skärmar skulle kunna tillverkas med extremt hög upplösning utan att det behöver kosta så mycket när marknaden väl ber om det. Om man om några år kunde köpa en 20-60 megapixel skärm så tror jag VR-tillverkare skulle vilja använda det även när de matar headsetet med mycket färre pixlar. Det hade gett möjligheten till både ögonspårad och statisk foveated rendering. Orsaken till att jag inte tror det hade behövt kosta så mycket är för att jag tror den begränsade faktorn för de vanligaste panelerna har varit vilken upplösning folk faktiskt har kunnat använda, inte tillverkningstekniken. På samma sätt som mobilskärmar sprang iväg till 4k ett kort tag när tillverkarna krigade med den specifikationen eller hur det nu finns mobiler för tre tusen med 108 megapixelkameror så tror jag skärmar skulle kunna tillverkas ruskigt högupplöst när det väl är värt att ställa upp en produktionslina för det. Jag kan givetvis ha gjort fel antaganden om paneltillverkning, men det känns som om upplösningen skulle kunna springa iväg långt förbi vad vi kan rendera mycket fort, vilket givetvis inte hade varit ett problem och bara en möjlighet.

Vi får hoppas det blir fallet, samt att spel och annan mjukvara börjar skrivas med foveated rendering i åtanke.

Lite stretch att jämföra tillverkning av kamerasensorer och skärmupplösning för att motivera varför högre upplösning borde vara möjlig. Har Du möjligen lite fakta att backa upp detta med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Lite stretch att jämföra tillverkning av kamerasensorer och skärmupplösning för att motivera varför högre upplösning borde vara möjlig. Har Du möjligen lite fakta att backa upp detta med?

Jag gjorde det mycket tydligt att det var ett antagande. En skärm på en viss storlek kommer använda ungefär samma material oavsett upplösning. Till skillnad från till exempel processorer eller minnen där produkterna ligger i framkant av vad som just nu går att producera så har vi sett skärmar med högre upplösning än de populära.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Var inne på Varjo Store och kollade lite om leveranser för skoj skull. Av någon anledning så levererar man till både Norge och Danmark men INTE Sverige. Vad kan det bero på?

Vidare så hoppas man ju att den här dyker upp i våra vanliga butiker så småningom. Men lite nyfiken på "handelsblockaden"

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Var inne på Varjo Store och kollade lite om leveranser för skoj skull. Av någon anledning så levererar man till både Norge och Danmark men INTE Sverige. Vad kan det bero på?

Vidare så hoppas man ju att den här dyker upp i våra vanliga butiker så småningom. Men lite nyfiken på "handelsblockaden"

Var ser man det? Jag testade att lägga till i varukorgen och ha Sverige som land, kunde inte se någon restriktion så långt (är uppenbarligen inte villig att testköpa).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Var ser man det? Jag testade att lägga till i varukorgen och ha Sverige som land, kunde inte se någon restriktion så långt (är uppenbarligen inte villig att testköpa).

https://aero.varjo.com/product/varjo-aero/

Fick en popup där man skall ange sitt land och i dropdownlistan finns ett antal länder (men inte SE)

Gissar att man som företag kan köpa produkten men inte privatperson (kanske du var inne på företagssidan?)

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

https://aero.varjo.com/product/varjo-aero/

Fick en popup där man skall ange sitt land och i dropdownlistan finns ett antal länder (men inte SE)

Gissar att man som företag kan köpa produkten men inte privatperson (kanske du var inne på företagssidan?)

Kan inte svara på varför den inte finns att köpa som privatperson i sverige, men jag skrev upp mig på deras intresselista för ett tag sedan, för att få köpa till sverige. För två dagar sedan fick jag detta mejl,

Citat:

Thank you for showing your support!

We appreciate your interest in Varjo's latest VR product release - Aero. Thank you for voicing your support and taking action to show it by joining the wait list.

Great news: availability in your country is just around the corner.
We’ll be in touch shortly with a confirmed date for when you can make your purchase through our online store.
Best regards,
The Varjo Team

Så det verkar vara påväg åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McMoo:

Kan inte svara på varför den inte finns att köpa som privatperson i sverige, men jag skrev upp mig på deras intresselista för ett tag sedan, för att få köpa till sverige. För två dagar sedan fick jag detta mejl,

Så det verkar vara påväg åtminstone.

Kul!

Vet iofs inte varför jag kollar upp. Jag kommer inte ha råd :-D. Utöver de förmodade 20 000 för headsetet så blir det väl ytterligare ca 5 000 för basstationer/kontroller? Eller finns det något snikset som skulle passa? Kör uteslutande sittande VR/Sim med separata yokes så är inte i behov av något fancy-schmancy.

Och sedan uppgraderingen av riggen då. Ytterligare 20K. Det är dyrt att ligga på topp med VR. Jävulskt dyrt

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

MRTV beskriver att distorsionen är mycket mindre än i tidigare Varjo-headset. Eftersom det går lösa mjukvarumässigt torde det gå att fixa.

Jag har redan basstationer + handkontroller så för mig är steget inte extremt stort, även om Aero kostar en del.
Tänker vänta tills de finns ute och se en bredare åsiktsflora, men jag är rätt sugen.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Kul!

Vet iofs inte varför jag kollar upp. Jag kommer inte ha råd :-D. Utöver de förmodade 20 000 för headsetet så blir det väl ytterligare ca 5 000 för basstationer/kontroller? Eller finns det något snikset som skulle passa? Kör uteslutande sittande VR/Sim med separata yokes så är inte i behov av något fancy-schmancy.

Och sedan uppgraderingen av riggen då. Ytterligare 20K. Det är dyrt att ligga på topp med VR. Jävulskt dyrt

Om du bara ska spela med joysticks så behöver du inte några kontroller. Så du kan räkna runt 22 000 istället för 25 000 kronor.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Varjo öppnade för beställning från Sverige för några veckor sedan.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AAKEE:

Varjo öppnade för beställning från Sverige för några veckor sedan.

Har du beställt en?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Har du beställt en?

Japp!

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen den är så bra som den verkar, och att du har dator nog för att driva den. Blir minst sagt avundsjuk

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Vad Varjo visar på är ju vad som kommer att sitta i konsument-headset inom inte alltför lång framtid kan jag nästan lova. Foveated rendering med eye-tracking är nyckeln som kommer lösa det prestandamässigt även för sjukt högupplösta paneler. Problemet med hög upplösning på vanlig datorskärm är ju att hela panelen behöver vara skarp. I vart fall idag. Men i ett headset är det bara du som tittar, och det är "enkelt" att spåra ögonrörelser. Tekniken finns ju uppenbarligen redan. Med den tekniken kan man klara sig långt med även mainstream-grafikkort.

OpenXR har ju faktiskt redan extensions för detta. Så om det standardiseras runt OpenXR så borde tekniken kunna bli mer mainstream rätt snart. Kan man hoppas i vart fall.

Ett problem som rapporterats av ett gäng testare är att bilden blir distorderad, warpad längst ut mot kanten. Nåt som Varjo svarat är mjukvaruberoende och kommer fixas. Men eftersom alla fått skicka tillbaka sina headsets innan lösning fanns så är den frågan obesvarad ännu.

Permalänk
Medlem

Det verkar ju va svårt få till eyetracking och foveated rendering bra så inte hundra det är någon vidare lösning. Eye tracking har mer potential men spar ingen prestanda.

Folk klagar på artifakter pga optiken gissa vad artifakter foveated tracking medför med killgissningsalgoritmer. Depth of field effekter är rätt störigt i allmänhet också. Därför vi inte ser det ännu trots all hype.

20k billigt eller dyrt beror på kvalitén. Kan det mäta sig med projektor i liknande prisklass är det billigt. Men det är nog också orealistiskt om man nu inte har kasst rum som inte går mörklägga

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det verkar ju va svårt få till eyetracking och foveated rendering bra så inte hundra det är någon vidare lösning. Eye tracking har mer potential men spar ingen prestanda.

Folk klagar på artifakter pga optiken gissa vad artifakter foveated tracking medför med killgissningsalgoritmer. Depth of field effekter är rätt störigt i allmänhet också. Därför vi inte ser det ännu trots all hype.

20k billigt eller dyrt beror på kvalitén. Kan det mäta sig med projektor i liknande prisklass är det billigt. Men det är nog också orealistiskt om man nu inte har kasst rum som inte går mörklägga

Svårt att få till kanske men inte omöjligt.
Utvecklingen kanske "inte är där" ännu om man säger så.
DLSS var också kasst från början, nu är det riktigt bra.
förutom farming simulator där det skapar ghosting för mig men det är spelet som är buggigt och inte tekniken.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Hoppas verkligen den är så bra som den verkar, och att du har dator nog för att driva den.

Det lilla som finns på nätet visar att Aero är mer lättdriven än tex Reverb G2, trots att G2 har lägre upplösning när de kör bägge på native upplösning. Det finns goda möjligheter att få Aero att leverera.

(Jo, jag har ungefär så bra hårdvara det går att ha, så det bör inte vara någon issue).

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Ett problem som rapporterats av ett gäng testare är att bilden blir distorderad, warpad längst ut mot kanten. Nåt som Varjo svarat är mjukvaruberoende och kommer fixas. Men eftersom alla fått skicka tillbaka sina headsets innan lösning fanns så är den frågan obesvarad ännu.

Detta beror på att man kör med asfäriska(?) linser, dvs vanliga linser som i glasögon och som inte är ”sliceade” freznell-linser. Man har inte klarat att göra linsen helt perfekt utan man får brytningsfel längst ut i FOV. De brytningsfelen är alltså inte mjukvara utan hårdvara men går korrigera med mjukvara.
Enligt tex MRTV har de utvecklat mjukvaran och gjort det mycket bättre nu. Förhoppningsvis är det riktigt bra när Aero kommer till vanliga konsumenter.
Pimax 8KX har rejäl distortion en bit ut i FOV, det verkar gå lära sig att hantera det(jag blev mindre och mindre brydd om det efterhand).
Är inte orolig för den biten.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.