Permalänk
Skrivet av Seriously:

Hur fungerar bolån till anställd i eget AB? Tittar man något på bolagets ekonomi eller är det bara den anställdes årsinkomst man går på ändå?

Man brukar titta på båda delarna.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Man brukar titta på båda delarna.

Ok. Går det att väga upp en relativt låg årsinkomst mot att det finns en slant i bolaget?
Låt säga att jag tar ut 20.000/mån och det finns en miljon i bolaget.
Eller skulle det vara bättre att jag tog ut så mycket som möjligt (lön/utdelning) och det således inte finns så mycket i bolaget.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Skrivet av Seriously:

Ok. Går det att väga upp en relativt låg årsinkomst mot att det finns en slant i bolaget?
Låt säga att jag tar ut 20.000/mån och det finns en miljon i bolaget.
Eller skulle det vara bättre att jag tog ut så mycket som möjligt (lön/utdelning) och det således inte finns så mycket i bolaget.

Tillgångar i bolaget betyder ungefär lika mycket som privata tillgångar och kapital, dvs ganska lite i bankens ögon. Det de framför allt tittar på är återbetalningsförmåga, dvs omsättning/vinst i bolaget (dvs möjlig lön och utdelning, inte nödvändigtvis vad man faktiskt har tagit ut) och privat inkomst.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Tillgångar i bolaget betyder ungefär lika mycket som privata tillgångar och kapital, dvs ganska lite i bankens ögon. Det de framför allt tittar på är återbetalningsförmåga, dvs omsättning/vinst i bolaget (dvs möjlig lön och utdelning, inte nödvändigtvis vad man faktiskt har tagit ut) och privat inkomst.

Okej, intressant, tack för svar! Då är det kanske inte per automatik dåligt om jag inte tar ut mer än vad jag faktiskt behöver.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninotramp:

Ska skriva kontrakt till hus idag. Kostnad :1,85 miljon. Allt är i toppskick på huset och inget behöver renoveras. Driftkostnad på 30k

Varit i kontakt med flera banker och fått lånelöfte. Om man tar en gammelbank kräver dom nästan att man flyttar över sitt privatsparande dit när man pratar med dom. Fråga, vad är eran erfarenhet?

Har idag ca 1,9 miljoner på Avanza. Jag gillar Avanza. Jag vill behålla mina pengar här. Dock kan man lura gammelbanken och gå med på att flytta över allt men sedan flytta tillbaka allt till Avanza? Eller?
En bostadsrätt för minst 200k som är betald.
Inga skulder och låga månadskostander.
Relativt Ny bil som är betald cash (2017, 3500 mil)
Ålder: runt 30 och köper huset själv.
Månadsinkomst runt 36 fs(olika varje månad)

Jag kommer använda 15% kontantinsats och 85% belåning

Ni som lånat pengar innan eller jobbar på bank vad tror ni jag skulle kunna pressa ner räntan till? Rörligt eller bundet? SEB var dom ända som erbjöd ränta på telefon 1,62

Ge mig lite tips tack! 😃

Du är en sån kund som banken tycker är lite jobbig. Du har pengar och manöverutrymme. Men SBAB då? No bullshit, bara lån baserat på värde och belåningsgrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Du är en sån kund som banken tycker är lite jobbig. Du har pengar och manöverutrymme. Men SBAB då? No bullshit, bara lån baserat på värde och belåningsgrad.

O fan ok... Ja trodde det var tvärtom. Jepp ska kolla med dom.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninotramp:

O fan ok... Ja trodde det var tvärtom. Jepp ska kolla med dom.

Tänk att det alltid finns en säljkomponent hos ”rådgivare”. Är du på läst, samlat ihop nästan 2 miljoner. Då kommer du garanterat inte ta den dyraste placebo aktivt förvaltade passiv indexfonden.

De blev ju inte glada när jag sa att jag kan casha av radhuset, men tyckte att pengarna jobbade bättre på börsen än inne i huset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av laddaren:

Vi förhandlade med SEB förra veckan via telefon.

Totalt lån blir 4 250 000. Vi pytsar in 750 000. Belåningsgrad 85%.

Banken ville såklart att vi skulle dela upp lånen för att "minska risken", jag köper det men vi ville ha allting bundet på tre år.

Hon erbjöd 1,24% bundet på tre år.
Vi nämnde Danske Banks erbjudande på 1,17% och frågade om de kunde matcha. Hon ställde frågor såsom "Finns det några krav från Danske Bank?".
Så jag googlade noggrannt och sa bara att enda kravet är medlemskap i Unionen.

Så SEB matchade med enda kravet att starta en ISK och avsätta 500kr/månad för privat pensionsspar så hon kan motivera det internt hos sin avdelning/chef. Vilket vi givetvis avslutar efter någon månad.

Jag hade läst den här tråden och var redo att vara lite "på" men det löste sig som tur är.
Bakgrund: vi är två personer i 3X-åldern. Hade en sexsiffrig buffert (efter insatsen) på SEB som hon såg och jag antar att det kanske hjälpte till lite?

Tack för alla som bidrar! Hoppas detta kan hjälpa någon annan

SEB har en gratis Europafond, även deras Sverige indexfond är rätt ok. 500kr/månad för att hålla bankkvinnan nöjd. Du kan ändå flytta på ISKn när du lämnar banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

De blev ju inte glada när jag sa att jag kan casha av radhuset, men tyckte att pengarna jobbade bättre på börsen än inne i huset.

Det var nog mer den svenska avundsjukan än bankens officiella ståndpunkt.
Skulle bankerna få välja skulle ingen behöva amortera någonsin. Helst skulle ingen få amortera, det är ju förlorad inkomst för dem.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Kan man förlänga sin bindningstid på räntan trots att man har ett år kvar innan den går ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Kan man förlänga sin bindningstid på räntan trots att man har ett år kvar innan den går ut?

Normalt är det först strax innan bindningstiden går ut som det är läge för så kallad villkorsändring. Du kan ju alltid fråga banken/långivaren dock, men svaret är troligen nej.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av first:

Det borde inte vara några problem, om du är villig att betala ränteskillnadsersättningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av first:

Varför vill du binda så långt innan?

Permalänk
Medlem

Är det lättare att få bättre ränta av en rutinerad bankman än dessa nyutbildade unga rådgivarna som sitter och svarar i telefonen? Vad är eran erfarenhet?

Går inget vidare för mig ska tilläggas, fick 1,64% av SBAB 15% handpenning...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninotramp:

Är det lättare att få bättre ränta av en rutinerad bankman än dessa nyutbildade unga rådgivarna som sitter och svarar i telefonen? Vad är eran erfarenhet?

Fördelen med SBAB är väl detta "Din ränta sätts alltid utifrån hur mycket du vill låna i förhållande till värdet på din bostad." Redan innan man ansöker så vet man vilken ränta man får...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Danskebank har 1.2% om man binder 1 år

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninotramp:

Oj. Det var riktigt dålig ränta. Jag kör danskebank 3 år bundet 1,18% via deras Saco erbjudande med belåningsgrad på 83% eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det vanligt att lånet blir nekat? Jag har aldrig hört någon som har fått lönelöfte fått sitt lån nekat.

Inte vanligt, men det händer vid speciella omständigheter.
En bekant fick lånelöfte men inte bolån då hans sambo var under provanställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ormey:

En bekant fick lånelöfte men inte bolån då hans sambo var under provanställning.

Fast hade din bekant verkligen uppgätt det korrekt i lånelöftet då? Kan inte tänka mig att banken var okej med en visstidsanställning när lånelöftet gavs ut men sedan inte är det när man ansöker om bolånet. Det är nog den största anledningen att bolånet inte godkänns trots lånelöfte, att man angett saker felaktigt när man fick lånelöftet.

Banken kan dock neka ett lån för specifika objekt ifall föreningens ekonomi är så pass dålig att det hotar deras säkerhet. Vet också att de kan tycka att köpeskillingen är för hög i jämförelse med deras statistik och det specifika objektet får krav på högre kontantinsats även om lånebeloppet är mycket lägre än vad som banken är okej med för den individen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ormey:

Skrivet av Aktsu:

Fast hade din bekant verkligen uppgätt det korrekt i lånelöftet då? Kan inte tänka mig att banken var okej med en visstidsanställning när lånelöftet gavs ut men sedan inte är det när man ansöker om bolånet. Det är nog den största anledningen att bolånet inte godkänns trots lånelöfte, att man angett saker felaktigt när man fick lånelöftet.

Banken kan dock neka ett lån för specifika objekt ifall föreningens ekonomi är så pass dålig att det hotar deras säkerhet. Vet också att de kan tycka att köpeskillingen är för hög i jämförelse med deras statistik och det specifika objektet får krav på högre kontantinsats även om lånebeloppet är mycket lägre än vad som banken är okej med för den individen.

Vi sökte lånelöfte med provanställning för min sambo (bankmannen ringde upp och hörde hur det låg till) och fick även lånet beviljat under provanställningen. Ring och prata med bankkontakten och pejla läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Avanza har rätt schyssta bolån om du lånar 40-60%. Pendlar mellan 1.04% till 1.14%
https://www.avanza.se/lana/bolan/bolan.html

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Fick mitt lån flyttat idag. Från Swedbank (1,45%) till SBAB (1,09%). Ca 2,7M i lån, 69% belåningsgrad. Sparar ca 800kr per månad om jag räknat rätt.

PS. SBAB höjde värdet på min bostad. Trots att jag hade en ny värdering på 3,85m så höjde dom till 3,975M. Kan det bero på att 2 hus har sålts i området till höga priser nyligen. Ser dom det?

Mer info
Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Fick mitt lån flyttat idag. Från Swedbank (1,45%) till SBAB (1,09%). Ca 2,7M i lån, 69% belåningsgrad. Sparar ca 800kr per månad om jag räknat rätt.

PS. SBAB höjde värdet på min bostad. Trots att jag hade en ny värdering på 3,85m så höjde dom till 3,975M. Kan det bero på att 2 hus har sålts i området till höga priser nyligen. Ser dom det?

Stort grattis! Sjuka pengar du sparar.

Blev igår erbjuden 1,37 på ett år bundet hos Swedbank. Men då vill dom jag flyttar allt. Försöker få tag på Länsförsäkringar nu. Ganska svårt att få tag på bankmännen. Undra vad dom gör på en dag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Stort grattis! Sjuka pengar du sparar.

Blev igår erbjuden 1,37 på ett år bundet hos Swedbank. Men då vill dom jag flyttar allt. Försöker få tag på Länsförsäkringar nu. Ganska svårt att få tag på bankmännen. Undra vad dom gör på en dag.

Ja det blir mycket pengar på ett år. Måste säga att jag är så sjukt nöjd med upplevelsen av SBAB. Så fruktansvärt smidig hela processen var. Allt sköttes digitalt fram tills att lånevillkoren skulle signeras och skickas in. Meddelanden kom i appen så man kunde svara direkt, och ofta kom en uppdatering ett par timmar senare. Körkortet kunde fotas och skickas in i appen mm.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."

Permalänk
Medlem

Blev nu erbjuden 1,14 rörligt på Länsförsäkringar. 1 år 1,29.

Tror ni dom höjer som fan efter 3 månader eller hur brukar det fungera? Blev faktiskt lite chockad när hon sa 1,14. 85% belåning är kund hos dom sen innan. Tacksam för svar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Tror ni dom höjer som fan efter 3 månader eller hur brukar det fungera? Blev faktiskt lite chockad när hon sa 1,14. 85% belåning är kund hos dom sen innan. Tacksam för svar!

Hos flera andra är just nu bundet billigare än rörligt. Kolla vad du får på 2 respektive 3 år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Ja det blir mycket pengar på ett år. Måste säga att jag är så sjukt nöjd med upplevelsen av SBAB. Så fruktansvärt smidig hela processen var. Allt sköttes digitalt fram tills att lånevillkoren skulle signeras och skickas in. Meddelanden kom i appen så man kunde svara direkt, och ofta kom en uppdatering ett par timmar senare. Körkortet kunde fotas och skickas in i appen mm.

Gillar också deras transparens.

PS. Du sparar cirka 570 per månad efter ränteavdrag. Väl värt insatsen!

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

det extra fina är att deras vinst går direkt till statskassan istället för who knows where.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninotramp:

Grymt jobbat. Gäller att spela ut bankerna mot varandra. Har lite mer än 2 år kvar på mitt bundna med Danske Bank.

Fördelen med rörligt är att om de höjer som f*n efter tre månader så byter du bank. Du har ju rörligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Det man förhandlar om är egentligen en ränterabatt, dvs. antalet procentenheter under deras listränta. Rabatten brukar gälla ett år, och sedan behöva förhandlas om. Så länge inget oförutsett hänt under den tiden brukar man kunna få minst samma rabatt nästa gång. Det som är rörligt är att listräntan kan röra sig upp och ner lite, men det handlar normalt om små rörelser.

För att "höja som fan" för dig efter 3 månader måste de höja lika många procentenheter för alla sina kunder med rörligt lån. Det vore ett effektivt sätt att direkt förlora alla dessa kunder.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q