Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ny telefon - saknade SMS

Har skaffat en Sony Xperia 5 III och migrerade alla inställningar från min gamla Huawei P20 Pro. Har ingen större koll på vad som egentligen händer vid en migrering. Följde bara guiden i nya telefonen och det mesta fungerade bra. Appinstallationen hängde sig, men kom igång efter en omstart. Rätt många appar fick jag dock installera manuellt av någon anledning.

SMS:en kom också med, men inte sista veckans SMS. Till att börja med så vet jag inte varför SMS:en överhuvudtaget följde med. Har för mig att jag fick hantera det manuellt med någon app (SMS Backup & Restore) vid förra telefonbytet. Är det någon som har en aning om vilket verktyg som migrerat SMS:en? Sony, Google? Och någon som fattar varför det saknas en vecka?

/F

Permalänk
Medlem

Gissar att det är Huaweis egna verktyg som skött flytten. Varför det saknas meddelanden är ju dock svårt att veta, men du kan ju alltid chatta med/ringa Huawei och fråga. Har du kvar den gamla telefonen kan du ju annars köra någon app för att ta backup och sen återställa på din nya telefon så borde de saknade meddelandena komma tillbaka.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Så kanske det var. Fast kanske troligare att det var Sonys verktyg? Det var ju Xperian som initierade migreringen.

Permalänk
Medlem

Oftast så används ju googles senaste backup som återställningspunkt. Kan ju vara så att det inte syncats på en vecka.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Det var enklare förr, då visste man att inget gick av sig själv och att man fick göra allt manuellt! Nu är man överöst av en massa smarta system som ska göra allt åt en, men som sällan gör det särskilt bra. Och någonstans i processen slutar man dessutom att tänka själv och tappar fullständigt kontrollen!

Har i alla fall lyckats fatta att det är Google One som säkerhetskopierar telefonen och eftersom jag har ett Basicabonnemang så säkerhetskopieras både SMS och MMS. Så det kanske är som du säger att det inte synkats på en vecka av någon anledning. Om systemet hade varit "smart" hade det rimligtvis gjort en säkerhetskopia innan migreringen till nya telefonen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredH:

Det var enklare förr, då visste man att inget gick av sig själv och att man fick göra allt manuellt! Nu är man överöst av en massa smarta system som ska göra allt åt en, men som sällan gör det särskilt bra. Och någonstans i processen slutar man dessutom att tänka själv och tappar fullständigt kontrollen!

Har i alla fall lyckats fatta att det är Google One som säkerhetskopierar telefonen och eftersom jag har ett Basicabonnemang så säkerhetskopieras både SMS och MMS. Så det kanske är som du säger att det inte synkats på en vecka av någon anledning. Om systemet hade varit "smart" hade det rimligtvis gjort en säkerhetskopia innan migreringen till nya telefonen...

Du kan när som helst manuellt säga åt den att säkerhetskopiera

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du kan när som helst manuellt säga åt den att säkerhetskopiera

Och det gör man såklart precis innan man byter telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredH:

Så kanske det var. Fast kanske troligare att det var Sonys verktyg? Det var ju Xperian som initierade migreringen.

Ja, så är det ju När jag läste ditt inlägg så fick jag för mig att du köpt en telefon från Huawei, men det var ju tvärtom. Så om du vill ha hjälp så är väl Sonys support en bra start. Verktyget borde ju ha kopierat över datat från den gamla telefonen lokalt utan att blanda in några säkerhetskopior, kan jag tycka.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Och det gör man såklart precis innan man byter telefon

Och om de smarta verktygen verkligen hade varit smarta så hade de upplyst oss förtappade själar som slutat tänka själva att det kanske vore lämpligt att göra en säkerhetskopia innan man byter telefon!