RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

En tanke jag har haft gällande senaste kortgenerationen, både från nVidia och AMD, är ifall korttillverkarna gör fler modeller än vanligt, för att kunna komma undan att sälja de där billigare modellerna som såldes slut vid lansering.
Så de gör en ny version av kortet och säljer det för några tusen mer istället. Och hoppas på att de som beställde den billigare modellen ska tröttna på att vänta och avboka för att köpa ett dyrare istället.

TL:DR, är det onormalt många versioner av samma kort från partnertillverkarna? Jämför kanske med GTX1080 och RX-480 som båda var väldigt populära och såldes i mängder.

Tycker verkligen det är så som du beskriver. Beställde ett 6700xt på launch men den modellen tog slut och ersattes av exakt likadana kort fast med "Black" som suffix på slutet, alltså en "ny" modell. Priset var ju också 1000kr högre på den.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk

https://www.komplett.se/product/1191481/datorutrustning/dator...
XFX Radeon RX 6600 XT QICK308 Black. slut.
4 699:-

https://www.komplett.se/product/1191483/datorutrustning/dator...
XFX Radeon RX 6600 XT MERC308 Black. 64 kvar.
4 849:- 4 999:-

Permalänk
Avstängd

Tack för denna. Vågar man köra kortet samtidigt som man hoppas på prisfall inom närmaste 30 dagarna? Kan ju då lämna tillbaks det på öppet köp.

Det var precis över gränsen för vad jag tycker är ett rimligt överpris 😁

Permalänk

6900 XT för 13 190:- (ord.pris. 15 490:-)
Fyndvara på netonnet.

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

6900 XT för 13 190:- (ord.pris. 15 490:-)
Fyndvara på netonnet.

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Intressanta är att den var uppe på torsdags sen försvann den sen kom tillbaka igår kväll. Funderat massvis på den men till slut så gjorde jag en check out helt enkelt. Billigare än så tror inte att det kommer bli i närmaste tiderna.

Permalänk
Skrivet av nDre:

Intressanta är att den var uppe på torsdags sen försvann den sen kom tillbaka igår kväll. Funderat massvis på den men till slut så gjorde jag en check out helt enkelt. Billigare än så tror inte att det kommer bli i närmaste tiderna.

Ovanligt stor prissänkning på en fyndvara.
Hoppas det inte dras med typ extrem coilwhine eller nått sånt och att det är därför det är tillbakalämnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Intressanta är att den var uppe på torsdags sen försvann den sen kom tillbaka igår kväll. Funderat massvis på den men till slut så gjorde jag en check out helt enkelt. Billigare än så tror inte att det kommer bli i närmaste tiderna.

Nej, det kommer det nog inte, du har gjort ett väldigt bra köp Det är dessutom XTXH så kortet klockar lite bättre, har högre vcore gräns osv.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Nej, det kommer det nog inte, du har gjort ett väldigt bra köp Det är dessutom XTXH så kortet klockar lite bättre, har högre vcore gräns osv.

Mvh

Skönt att jag läste detta innan jag hade möjlighet att köpa..XTXH är inte kompatibelt med macOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Ovanligt stor prissänkning på en fyndvara.
Hoppas det inte dras med typ extrem coilwhine eller nått sånt och att det är därför det är tillbakalämnat.

Det är rätt vanligt med coilwhine på högpreseterande kort. Så länge den inte "skriker" tycker jag den bör behållas.

Visa signatur

XFX 6900XT Merc Black edt | Ryzen 5600x | MSI B550 Gaming Edge Wifi | Samsung 980 Pro 1tb | Phanteks P600 | Noctua NF-A14 140mm PWM x6 | Corsair Vengeance lpx 3600mhz 16gb | Corsair rm850x 850w | Samsung G7 27" 1440p |

Permalänk
Skrivet av Vinewood:

Det är rätt vanligt med coilwhine på högpreseterande kort. Så länge den inte "skriker" tycker jag den bör behållas.

Håller med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinewood:

Det är rätt vanligt med coilwhine på högpreseterande kort. Så länge den inte "skriker" tycker jag den bör behållas.

Verkligen, jag har aldrig upplevt ett kort utan coilwhine. Det jag också har noterat genom åren är att PSUn gör största skillnaden.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Ovanligt stor prissänkning på en fyndvara.
Hoppas det inte dras med typ extrem coilwhine eller nått sånt och att det är därför det är tillbakalämnat.

Lite coil whine stör mig inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Verkligen, jag har aldrig upplevt ett kort utan coilwhine. Det jag också har noterat genom åren är att PSUn gör största skillnaden.

Tror också att bra PSU gör mycket då mitt Seasonic Focus plus tog bort nästan all coilwhine jag hade på ett GTX 980 och har inte haft problem på 3 grafikkort efter den.

Permalänk
Medlem

Har precis lämnat tillbaka en xfx 6800Xt black på NoN. Har koll på hemsida/fynd om någon är sugen. Kortet var helt fantastiskt men jag la 1000kr extra och behåller 6900xt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Tycker verkligen det är så som du beskriver. Beställde ett 6700xt på launch men den modellen tog slut och ersattes av exakt likadana kort fast med "Black" som suffix på slutet, alltså en "ny" modell. Priset var ju också 1000kr högre på den.

Det är allmänt känt att gamers är de mest dopamin-styrda och lättmanipulerade varelserna i hela kosmos.
Like stealing candy from children!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Powercolor Radeon RX 6700XT Red Devil 9000 kr. 15 i lager..

https://www.inet.se/produkt/5412222/powercolor-radeon-rx-6700...

Permalänk
Medlem

Har AMD slutat med sina drops via sin egen hemsida?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D
GPU: Radeon RX 7900XTX Merc310 Speedster
Moderkort: ASUS TUF B550-Plus WIFI II
Minne: Corsair 32Gb (4x8gb) Vengeance 3200Mhz CL16
Skärmar: LG 27'' UltraGear 27GP850P x2st

Permalänk
Skrivet av Nordinho:

Har AMD slutat med sina drops via sin egen hemsida?

Nix, varje vecka vid kl 15-16 ish på torsdagar.
Väldigt svårt att få tag på något bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Nix, varje vecka vid kl 15-16 ish på torsdagar.
Väldigt svårt att få tag på något bara!

Jo, jag vet att det var så i somras. Men inte fått något via Partalerts discord på oerhört länge. Säkert deras bot som inte fungerar längre då..

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D
GPU: Radeon RX 7900XTX Merc310 Speedster
Moderkort: ASUS TUF B550-Plus WIFI II
Minne: Corsair 32Gb (4x8gb) Vengeance 3200Mhz CL16
Skärmar: LG 27'' UltraGear 27GP850P x2st

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5411997/asrock-radeon-rx-6900-xt-...

2 st asrock 6900 xt i referensutförande för 12999:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

https://www.inet.se/produkt/5411997/asrock-radeon-rx-6900-xt-...

2 st asrock 6900 xt i referensutförande för 12999:-

Köpte ett av dom. Är det ok pris eller?

Visa signatur

i7-7700K + be quiet! Pure Rock // --- // Corsair Vengeance LPX 32Gb DDR4 // ASUS ROG STRIX Z270E // be quiet! Straight Power 10 600W // Samsung 850 Evo 500GB // Samsung 840 Evo 250GB // Fractal Define C // Win 10 // Samsung G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av T5R:

Köpte ett av dom. Är det ok pris eller?

Det är nog det billigaste nya 6900 xt kortet du kan hitta hos en svensk återförsäljare i dagens läge.
Msrp är på ca 11000:- ink moms

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Det är nog det billigaste nya 6900 xt kortet du kan hitta hos en svensk återförsäljare i dagens läge.
Msrp är på ca 11000:- ink moms

Ok, tack.
Får väl se hur det funkar.

Visa signatur

i7-7700K + be quiet! Pure Rock // --- // Corsair Vengeance LPX 32Gb DDR4 // ASUS ROG STRIX Z270E // be quiet! Straight Power 10 600W // Samsung 850 Evo 500GB // Samsung 840 Evo 250GB // Fractal Define C // Win 10 // Samsung G7 27" 240hz

Permalänk

Någon annan kanske har bättre minne än mig. Varit inne och kollat efter nytt grafikkort och kollade då på 6900xt. Hade ett i kundkorgen igår men gjorde annat och glömde av det 🤦‍♂️

Såg nu när jag kollade att priset gått upp 2k medans kampanjen skulle pågå tills lagret var slut? Såg att länken fanns delad i föregående sida men lägger upp den igen.

https://www.komplett.se/product/1188481/datorutrustning/dator...

Är det jag som har dåligt minne eller är det kört? Ovärt att lägga 2k extra pga det och känns osäkert om det kommer något liknande erbjudande tills black friday/mellandagsrea

Permalänk
Medlem
Skrivet av P.levinsson:

Någon annan kanske har bättre minne än mig. Varit inne och kollat efter nytt grafikkort och kollade då på 6900xt. Hade ett i kundkorgen igår men gjorde annat och glömde av det 🤦‍♂️

Såg nu när jag kollade att priset gått upp 2k medans kampanjen skulle pågå tills lagret var slut? Såg att länken fanns delad i föregående sida men lägger upp den igen.

https://www.komplett.se/product/1188481/datorutrustning/dator...

Är det jag som har dåligt minne eller är det kört? Ovärt att lägga 2k extra pga det och känns osäkert om det kommer något liknande erbjudande tills black friday/mellandagsrea

Det var nog oktober ut

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av P.levinsson:

Någon annan kanske har bättre minne än mig. Varit inne och kollat efter nytt grafikkort och kollade då på 6900xt. Hade ett i kundkorgen igår men gjorde annat och glömde av det 🤦‍♂️

Såg nu när jag kollade att priset gått upp 2k medans kampanjen skulle pågå tills lagret var slut? Såg att länken fanns delad i föregående sida men lägger upp den igen.

https://www.komplett.se/product/1188481/datorutrustning/dator...

Är det jag som har dåligt minne eller är det kört? Ovärt att lägga 2k extra pga det och känns osäkert om det kommer något liknande erbjudande tills black friday/mellandagsrea

Är erbjudande på asrock oc formula kortet för 15499:- (-25%), beräknat i lager 2 december

https://komplett.se/product/1183877/datorutrustning/datorkomp...

Permalänk
Skrivet av Östfelt:

Är erbjudande på asrock oc formula kortet för 15499:- (-25%), beräknat i lager 2 december

https://komplett.se/product/1183877/datorutrustning/datorkomp...

Faktiskt missat det erbjudandet. Kollade på XFX för det har bättre cores 😊
Lite lång leveranstid, hinner gå igenom black friday och hoppas på det bästa där 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av P.levinsson:

Faktiskt missat det erbjudandet. Kollade på XFX för det har bättre cores 😊
Lite lång leveranstid, hinner gå igenom black friday och hoppas på det bästa där 🤔

Formula kortet är samma XTXH krets så är ingen större skillnad på dem rent prestandamässigt, Formula har också en bra kylare likvärdig med XFX så du blir nog inte besviken

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Formula kortet är samma XTXH krets så är ingen större skillnad på dem rent prestandamässigt, Formula har också en bra kylare likvärdig med XFX så du blir nog inte besviken

Mvh

Jag skall hålla utkik över black friday och se ifall jag får tag på ett kort med XTXH kretsen till ett billigare pris.
Visste dock inte om att formula kortet hade samma krets, så tack för tipset! 😊

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av P.levinsson:

Jag skall hålla utkik över black friday och se ifall jag får tag på ett kort med XTXH kretsen till ett billigare pris.

Tittade efter häromdan, och såg att Proshop hade två ASUS 6900 TUF i lager - bara drygt 17 papp stycket! För det jävla skämtpriset borde man fan få en XTXH, men så är det ju inte... :/