Permalänk
Hedersmedlem

Ti4200 lr 9600Pro???

ska snart köpa nytt graffekort men problemet är kontanterna...
så vilket tycker ni? ti4200 som e ganska "gammalt" eller 9600pro som är dyrare?
eller är det något annat graffekort som ni rekommenderar som är "billigt"...
säg även varför ni tycker det kortet...

Peace

EDIT: Vill btw ha så många svar som möjligt
EDIT2: Fungerar Ti4200 bra till "alla" spel? kommer bla det funka bra till HL2?

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

i den här prisklassen så e nog radeon 9500pro bäst men det e riktigt svårt att få tag på nuförtiden men 9600pro e nästan lika bra och den knäcker ti4200..
jag tycker du ska köpa ett radeon 9600pro för att det är snabbare än ti4200 och det har fler och bättre funtioner och det tycker om att bli överklockad

Permalänk
Medlem

Tja, vill du ha ett kort för runt 1000:- så är ett ti4200 inget dåligt val, men ett 9600Pro är bra mycket snabbare för några hundra mer.

Permalänk
Medlem

om du gillar 3DMark 2001 så Är Ti kortet att föredra ED

Men spel osv, 9600

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk

Står faktiskt i precis samma situation och var först inne på att köpa ett 9600 pro men efter att på Toms Hardware läst en test på det ändrat mig till att köpa ett ti-4200 eller ti-4800.

Men nu blir jag konfunderad igen...

I det testet hade de med ett ti4200 som referens och de tyckte att detta var ett bättre köp! Och tittade man på deras siffror, både i 3d mark 2001 och i diverse spel så stod sig ti4200 väldigt bra. Däremot i 3d mark 2003 som väl använder DirectX 9 så låg 9600 Pro betydligt bättre till och det kan ju vara lite intressant eftersom jag antar att spelen framöver kommer att köra det.

Se: http://www.tomshardware.com/graphic/20030416/index.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beetleboy
Står faktiskt i precis samma situation och var först inne på att köpa ett 9600 pro men efter att på Toms Hardware läst en test på det ändrat mig till att köpa ett ti-4200 eller ti-4800.

Men nu blir jag konfunderad igen...

I det testet hade de med ett ti4200 som referens och de tyckte att detta var ett bättre köp! Och tittade man på deras siffror, både i 3d mark 2001 och i diverse spel så stod sig ti4200 väldigt bra. Däremot i 3d mark 2003 som väl använder DirectX 9 så låg 9600 Pro betydligt bättre till och det kan ju vara lite intressant eftersom jag antar att spelen framöver kommer att köra det.

Se: http://www.tomshardware.com/graphic/20030416/index.html

Heh, hittils tror jag ingen lyckats efterlikna de resultat de har fått fram där...

Kolla lite andra recensioner.

Permalänk
Medlem

ja, så därför säger jag: kör på 9600Pro!

Permalänk
Medlem

Re: Ti4200 lr 9600Pro???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
ska snart köpa nytt graffekort men problemet är kontanterna...
så vilket tycker ni? ti4200 som e ganska "gammalt" eller 9600pro som är dyrare?
eller är det något annat graffekort som ni rekommenderar som är "billigt"...
säg även varför ni tycker det kortet...

Peace

EDIT: Vill btw ha så många svar som möjligt
EDIT2: Fungerar Ti4200 bra till "alla" spel? kommer bla det funka bra till HL2?

om man tänker på framtiden och hur det ska funka med nya spel så måste 9600 pro vara det bästa valet... det stöder dx 9 det gör inte ti4200... vilket gör 9600 pro till det bättre valet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beetleboy
Står faktiskt i precis samma situation och var först inne på att köpa ett 9600 pro men efter att på Toms Hardware läst en test på det ändrat mig till att köpa ett ti-4200 eller ti-4800.

Men nu blir jag konfunderad igen...

I det testet hade de med ett ti4200 som referens och de tyckte att detta var ett bättre köp! Och tittade man på deras siffror, både i 3d mark 2001 och i diverse spel så stod sig ti4200 väldigt bra. Däremot i 3d mark 2003 som väl använder DirectX 9 så låg 9600 Pro betydligt bättre till och det kan ju vara lite intressant eftersom jag antar att spelen framöver kommer att köra det.

Se: http://www.tomshardware.com/graphic/20030416/index.html

Just så är det.--.. alla nya spel som kommer komma använder dx 9

Permalänk
Hedersmedlem

ok...så ett 9600pro är det bättre...fast hur länge tror ni det kommer att "hålla"...menar så att man inte behöver köpa nytt graffe efter 1 år igen...

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

9600PRO är bäst på alla fronter, kanske inte i pris om man jämför med ti4200, men du får mer och ett bättre kort för ett bra pris.

Ja en sak är då säker, ett 9600PRO håller längre än det redan ganska gamla ti4200 eller ti4800.

Tomshardware är inte någon man fullt ut ska tro och lyssna på. Kolla in fler sajter.

Permalänk
Hedersmedlem

om man jämför 9600pro och 9700pro, är pengarna värt prestandaökningen?

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Om du hade tänkt att köpa ett 9700PRO istället så, ja. Det är en rätt stor skillnad mellan 9600PRO och 9700PRO.

Permalänk
Hedersmedlem

var kan man hitta 9700pro för bästa pris då? något ställe som faktiskt skickar grejerna till dig

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

som sagt.. 9600 är mkt mer "säkert" i framtida lägen. Det kan man inte direkt säga om GF4 serien. Dock är det fel att helt utesluta GF4 då de är för sitt pris ett bra alternativ om man bara spelar äldre dx8 baserade spel som cs/quake3/ut eller liknande... men som sagt du vill köra HL2 på kortet och gärna med lite AA påslaget? då ska du köpa 9600 och inget GF4...

9700Pro finns på datorbutiken.com för ca 3000 vilket också är bland de billigaste ställena.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
var kan man hitta 9700pro för bästa pris då? något ställe som faktiskt skickar grejerna till dig

Här finns ett billigt o bra 9700 icke-pro, men det är lätt överklockat till PRO farter.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=29005&t=278&l=2...

Permalänk
Medlem

Kolla pricerunner.com

Permalänk
Visa signatur

"what do you mean it's crap, theres eight bodies at the end and he gets to shag his mom!"
-Edward Elisabeth Hitler.

Permalänk
Hedersmedlem

ok jag frågar mkt

om man jämför 9700pro med ti4800, vilket är bäst?

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk

9700pro

Visa signatur

"what do you mean it's crap, theres eight bodies at the end and he gets to shag his mom!"
-Edward Elisabeth Hitler.

Permalänk
Medlem

9700PRO utan tvekan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
ok jag frågar mkt

om man jämför 9700pro med ti4800, vilket är bäst?

men de korten går ju inte ens att jämföra då de är RIKTIG prisskillnad.... snarare FX5800 eller 9700Pro

Permalänk
Hedersmedlem

kommer 9700pro hålla i 2 år då?

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
men de korten går ju inte ens att jämföra då de är RIKTIG prisskillnad.... snarare FX5800 eller 9700Pro

Valet är lika lätt ändå.

Permalänk

Hilton
Nej

Visa signatur

"what do you mean it's crap, theres eight bodies at the end and he gets to shag his mom!"
-Edward Elisabeth Hitler.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
kommer 9700pro hålla i 2 år då?

Det beror på vad du menar med "hålla".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anubis
Valet är lika lätt ändå.

jo jag vet vad du syftar på och kan inget annat än att hålla med. de klantade till sig såpass mycket med det kortet att inte ens jag kan försvara dem längre

Permalänk
Hedersmedlem

jag menar så att man kan spela de flesta spelen med hyffsad grafik, om 2 år...

för jag tycker att det är onödigt att köpa ett 9700pro nu för 3000kr om jag måste köpa ett annat kort om 1 år för ytterligare 3000kr...

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Avstängd

hmm här har jag setat o funderat. hittat ett Radeon 9700pro för 2999:-
ska beställa det nu o se. blir nog skillnad igemfört med mitt kort:D. kyss

\Underbarnet

BTW: hittade kortet på http://www.twandata.com
hoppas dom inte blir snéa på mig för reklamen:)

Visa signatur

9800PROAIW bytes mot 6600le/gt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
jag menar så att man kan spela de flesta spelen med hyffsad grafik, om 2 år...

för jag tycker att det är onödigt att köpa ett 9700pro nu för 3000kr om jag måste köpa ett annat kort om 1 år för ytterligare 3000kr...

Den tanken kan man inte ha när man köper ny hårdvara för då måste du ju ständigt gå o köpa nytt hela tiden. Visst, en del saker är ju inte en så bra framtidsinvestering, men ett så nytt kort som detta ska allt hålla ett bra tag.
Och det beror ju på vilka spel du spelar.