Köpa Synology 920+ nu?

Permalänk

Köpa Synology 920+ nu?

Funderar på att köpa en Synology 920+, men vad jag förstått det är det en utgående modell och det borde komma en innan årets slut eller början på nästa år.

Min tanke är att använda den som lagringsenhet för mina bilder och video-projekt, har även en enklare Synolgy NAS sen tidigare som jag använder som backup och Crashplan utöver det.

Tänkte ha två SSD-diskar där jag har årets projekt på, en för video och en för bilder, och sen två mekaniska diskar för resten av alla bilder och filmer så jag kommer åt dem på ett enkelt sätt, och fortsätta använda den andra NAS:en som backup. Kommer även köra dagliga överföringar, eller backup, från ssd-diskarna till dem mekaniska så jag har backup på årets jobb.

För- nackdelar med det här upplägget? Kommer det överhuvudtaget gå att köra videoprojekt och ha bildlagringen på en 920+ eller måste jag köpa någon annan? Vill helst köra Synology då jag redan har en, och fungerar inte det här så kommer jag förmodligen köra vidare på en SSD-disk kopplad direkt till min MAC-mini som jag kör på i dagsläget och då spelar det inte så stor roll om det kommer en ersättare till 920+ eller inte då jag bara kommer använda den som ren backup i så fall.

Permalänk
Vila i frid

Köp det som finns nu. Såvida du inte kör med 10Gbe kommer flaskhalsen att bli 1Gbe nätverksanslutningen som flaskar på ca 108 MB/sek. Att använda SSD för enbart lagring låter lite overkill när överföringshastigheten kommer att vara nålsögat. I en konstellation kör jag t.ex. 4 gamla laptopdiskar i raid5 (de går sönder över tid men är enkla att byta ut mot andra gamla men fungerande laptopdiskar). Märker ingen speciell skillnad i hastighet mot de tre andra raid5-seten jag har i de andra två DSM'arna.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Köp det som finns nu. Såvida du inte kör med 10Gbe kommer flaskhalsen att bli 1Gbe nätverksanslutningen som flaskar på ca 108 MB/sek. Att använda SSD för enbart lagring låter lite overkill när överföringshastigheten kommer att vara nålsögat. I en konstellation kör jag t.ex. 4 gamla laptopdiskar i raid5 (de går sönder över tid men är enkla att byta ut mot andra gamla men fungerande laptopdiskar). Märker ingen speciell skillnad i hastighet mot de tre andra raid5-seten jag har i de andra två DSM'arna.

Ok, låter bra.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Är det överkurs att köpa en DS1621+ så man får 10 Gigabit Ethernet? Kommer man märka skillnad när man editerar video? Har ingen uppfattning själv vilka hastigheter som krävs.

Permalänk
Vila i frid

Varför begränsa sig till 1 GB/s när du med en modern intern m.2 i din dator kan komma upp i över 5 GB/s. Fundera lite på hur du vill eller kommer att jobba med filerna.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Varför begränsa sig till 1 GB/s när du med en modern intern m.2 i din dator kan komma upp i över 5 GB/s. Fundera lite på hur du vill eller kommer att jobba med filerna.

Är inte helt säker hur du menar.
Men jag har en Mac Mini, med 256 GB ssd-disk. I nuläget har jag en 2Tb ssd-disk där jag har årets bilder, LR-katalog och video projekt. Har stationär Windows burk där jag lagrar tidigare års bilder och projekt på två stycken 8TB diskar. Förutom att min stationära drar onödigt mycket ström, så har jag problem att Mac:en tappar kontakten med nätverks-diskarna jag delat ut från min stationära.

Så det optimala för mig hade varit att ha en tillräckligt snabb NAS, där jag kan lagra mina bilder och videoprojekt och kunna jobba med dem direkt mot nas:en utan att ha en ssd-disk kopplad direkt mot min Mac som jag har idag. Men vet inte om det flyter på tillräckligt bra med en 920+ eller om jag måste ha tex DS1618+ som har stöd för 10Gbe. Sen är jag lite osäker om jag vinner något på att ha video-projekten på ssd-diskar eller om man inte märker någon skillnad om man kör mot mekaniska diskar. Sen är frågan vad jag ska ha för Raid-lösning på NAS:en för bäst prestanda/pris. Som jag sa tidigare, så har jag en annan NAS för backup.

Är inte insatt i det här, som kanske märks, utan försöker läsa på eftersom.

Permalänk
Medlem

Det som jag kommer att tänka på är den här spellistan med ”ItsMyNaturalColour” på tuben.
https://www.youtube.com/watch?v=93IcWHAYX5w&list=PLzMzXb9q0Ev...

Det är inte Synology grejer som han håller på med, men det känns som att han har i alla fall lite koll på vad han snackar om. Titta igenom och skaffa sen motsvarande grejer från Synology?