Bilder på strömkontakt för PCI Express 5.0 letar sig ut

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Exxovion:

Ja men varför det finns en 6+2-kontakt var frågan.

Det finns ingen sådan kontakt till mitt nätaggregat t.ex. Där finns det endast 6 eller 8-pins.

Den finns för att skapa flexibilitet i kontaktuppsättningen, eftersom en 6+2-kontakt kan användas som antingen en 8-pinskontakt eller en 6-pinskontakt. Ett smidigt sätt för nätaggregatstillverkaren att skapa en mer universell lösning för fler konfigurationer helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Den finns för att skapa flexibilitet i kontaktuppsättningen, eftersom en 6+2-kontakt kan användas som antingen en 8-pinskontakt eller en 6-pinskontakt. Ett smidigt sätt för nätaggregatstillverkaren att skapa en mer universell lösning för fler konfigurationer helt enkelt.

He is alive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Nu är väl den kontakten inte snyggast i världen men för att leverera strömmen som behövs så skulle det gå. Standarden är väl 60A på den kontakten och gånger 12V så 720w. Kabeln som går åt för det hamnar väl på runt 10mm2 så där har vi nog lilla bekymret. Lägg till att det antagligen måsta tas höjd för andra faktorer som att det ligger gemensamt med andra kablar.

Nej precis jag tänker bara att något liknande i en mer passande färg vore både smidigare och snyggare. Har mycket hellre ett par feta kablar än en drös smala.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Inaktiv

Funderar på om de beryktade fyra extrapinnarna är en dataanslutning som meddelar grafikkortet hur mycket ström nätdelen kan leverera. För om enbart PCIe-sladden är specad till upptill 600W skulle det ju kunna sänka hela datorn om man har en normalstor nätdel, som ju är på runt 650W eller kanske rent utav mindre. Det är ju bara tokstollar (som mig!) som sitter med nätdelar på 1000W eller mer...

Så datapinnarna (om de nu är datapinnar lol) skulle eventuellt kunna säkerställa att grafikkortet inte drar för mycket ström för en medelklass nätdel.

Permalänk
Medlem

Standardisering är ju bra.
Borde dock även vara som jag skrev i någon annan tråd kring detta: Sådan kontakt endast för de nätagg som klarar att leverera effekten fullt ut. De som inte klarar det får ha antingen en 8-pin el en 6-pin beroende på effekt.

ATX-standarden nämner tydligen att 6-pin = 75 W, 8-pin = 150W.
Vet inte hur det går ihop med de högre effekter som nämns här i tråden.

Men kan tänka mig att det vore lämpligt med några tydliga steg som grafikkorten har och borde ha:
1: PCIE-platsen (ingen extern strömförsörjning) = 75 W
2: 6-pin = 75 W (totalt 150 W)
3: 8-pin = 150 W (totalt 300 W)
4: Nya kontakten = 600 W (el blir det totalt 675?)
5: Flera av nya kontakten = rejält krävande kort

Alltså att det ska vara lätt att se på grafikkortet och kontakten vad som passar. Gärna även någon slags tydlig märkning/beteckning. Inte dessa kombinationer av en massa 6 eller 8-pin.

Adapter från 8-pin (tillräckligt många) till nya kontakten kan lämpligtvis skickas med korten under en övergångsperiod.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Niclas:

Nej precis jag tänker bara att något liknande i en mer passande färg vore både smidigare och snyggare. Har mycket hellre ett par feta kablar än en drös smala.

Helt ok om du föredrar det. Rimligtvis så borde det varit beaktat vid framtagande av standarden. Jag kan tänka mig att sådant som pris/flexibilitet vid produktion/användande och konstruktion i nätdel och GPU samt EMI spelar in.

Kanske någon som har proffesionen el konstruktör har mer input

Edit:
Kontakten ser ju ganska massiv ut när man ser den ensam. Det är den inte
Här i jämförelse med en 8pin

Skrivet av anon132576:

Funderar på om de beryktade fyra extrapinnarna är en dataanslutning som meddelar grafikkortet hur mycket ström nätdelen kan leverera. För om enbart PCIe-sladden är specad till upptill 600W skulle det ju kunna sänka hela datorn om man har en normalstor nätdel, som ju är på runt 650W eller kanske rent utav mindre. Det är ju bara tokstollar (som mig!) som sitter med nätdelar på 1000W eller mer...

Så datapinnarna (om de nu är datapinnar lol) skulle eventuellt kunna säkerställa att grafikkortet inte drar för mycket ström för en medelklass nätdel.

Men 4 pins för att skicka/ta emot den information? Svårt att tro det faktiskt….
Det skulle ju gå att köra en ”handskakning” i någon av befintliga kablar som även används till strömmatning när allt är färdigpratat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Standardisering är ju bra.
Borde dock även vara som jag skrev i någon annan tråd kring detta: Sådan kontakt endast för de nätagg som klarar att leverera effekten fullt ut. De som inte klarar det får ha antingen en 8-pin el en 6-pin beroende på effekt.

ATX-standarden nämner tydligen att 6-pin = 75 W, 8-pin = 150W.
Vet inte hur det går ihop med de högre effekter som nämns här i tråden.

Men kan tänka mig att det vore lämpligt med några tydliga steg som grafikkorten har och borde ha:
1: PCIE-platsen (ingen extern strömförsörjning) = 75 W
2: 6-pin = 75 W (totalt 150 W)
3: 8-pin = 150 W (totalt 300 W)
4: Nya kontakten = 600 W (el blir det totalt 675?)
5: Flera av nya kontakten = rejält krävande kort

Alltså att det ska vara lätt att se på grafikkortet och kontakten vad som passar. Gärna även någon slags tydlig märkning/beteckning. Inte dessa kombinationer av en massa 6 eller 8-pin.

Adapter från 8-pin (tillräckligt många) till nya kontakten kan lämpligtvis skickas med korten under en övergångsperiod.

Det ser ut som en kontakt i stil med Micro-Fit från Molex (https://www.molex.com/molex/products/family/microfit_30) som finns i en drös alternativa tillverkare bl.a Wurth Elektronik (https://www.we-online.com/catalog/en/em/connectors/wire-to-bo...).
Tittar man på hylsorna från Wurth så specas dessa till 5A kontinuerligt. Låter rimligt med 600W totalt genom den kontakten så länge värmen inte ställer till problem det. Jag själv använder sådan typ av kontakter i ett par applikationer som förbrukar ca 360-390W.
*För övrigt är Wurths Low-Force hylsor är en gåva till mänskligheten!

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Siimuliize:

Ännu en ny kabel 😴

Ut med det gamla och in med det nya! Personligen föredrar jag nya 12-pins kontakten eftersom man bara behöver en kontakt (än så länge...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Standardisering är ju bra.
Borde dock även vara som jag skrev i någon annan tråd kring detta: Sådan kontakt endast för de nätagg som klarar att leverera effekten fullt ut. De som inte klarar det får ha antingen en 8-pin el en 6-pin beroende på effekt.

ATX-standarden nämner tydligen att 6-pin = 75 W, 8-pin = 150W.
Vet inte hur det går ihop med de högre effekter som nämns här i tråden.

Men kan tänka mig att det vore lämpligt med några tydliga steg som grafikkorten har och borde ha:
1: PCIE-platsen (ingen extern strömförsörjning) = 75 W
2: 6-pin = 75 W (totalt 150 W)
3: 8-pin = 150 W (totalt 300 W)
4: Nya kontakten = 600 W (el blir det totalt 675?)
5: Flera av nya kontakten = rejält krävande kort

Alltså att det ska vara lätt att se på grafikkortet och kontakten vad som passar. Gärna även någon slags tydlig märkning/beteckning. Inte dessa kombinationer av en massa 6 eller 8-pin.

Adapter från 8-pin (tillräckligt många) till nya kontakten kan lämpligtvis skickas med korten under en övergångsperiod.

Med en ensam 8-pin blir det 150 + 75 = 225W

Permalänk
Medlem

Jag hoppas strömförbrukningen går ner i framtiden, annars kan man värma hemmet med en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Varför inte något simplare liknande en XT60 kontakt?

https://i.imgur.com/35BNWri.png

Det hade ju varit smutt.

Killgissning: Det är enklare för nätagg tillverkarna att fortsätta använda samma (eller i alla fall typ samma) stift på alla sladdar. Samma leverantörer, samma komponent, samma maskiner för att krimpa osv. De slipper börja köpa in andra kablar med. Minimal ändring helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Den dag vi har kretsar som klarar typ 300c? Om nu värmeutveckling ökar exponentiellt med effektenökningen? Visst har du tre gånger så stor kretsyta och tre gånger så stor kylkapacitet så kanske?... men gissar att prisökningen då inte blir riktigt linjär i det fallet? Jaja... min värstingburk från omkring år 2000 kom väl med ett 350w agg, så det kanske inte dröjer alllf för länge trots allt?

Kylningen kan bli riktigt intressant att få den att fungera optimalt. frågan är hur stora kylanordningarna kommer bli? kylarna är rätt feta redan idag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Med en ensam 8-pin blir det 150 + 75 = 225W

Kanske det, vet inte hur jag räknade. Var väl sent och efter ett långt arbetspass..