Intel Core i9-12900K och Core i5-12600K "Alder Lake"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Hot daaaaaaaaaaayum sån strömtörstig best! Fan, då är frågan om min tänkta Noctua NH-U9S i ett 4U rackskåp kommer vara tillräckligt eller kommer det leda till att fläktarna flyttar runt hela jädra rackskåpet?

Dock är ju det vid max load på alla cores; hade velat se hur mycket den drar i maxload i olika spel (som vi alla vet sällan utnyttjar multicores/threads sådär jättebra). Kanske samma joule test i spel hade varit intressant? Mao, kommer den ligga där uppe på de tokhöga nivåerna mycket/konstant under normal gaming eller är det bara när den stressas till max? Mao, behöver jag flytta till SE1/SE2 för att delvis få en försvarbar elkostnad men också tillräckligt med snö för att kyla skiten?

Nu ber vi bara till gudarna att inet lyckas trolla fram minnen till mig med, cpu+mobo skickad/plockas men minne okänt leveransdatum (2st 2x16gb corsair 5200mhz/cl38 vengance)

Skrivet av the squonk:

Glöm inte att det lilla övertaget i 1080p är utraderat i 1440p-4k, när grafikortet blir flaskhals.

Enligt HW Unboxed är den faktiska skillnaden i strömförbrukningen vid normalt spelande inte så stor, bara några procent, då inga av dagens spel pressar top-end cpu'er till de där nivåerna då effekten faktiskt börjar skena iväg.
Men sen om man tittar på average i 1080p över många speltitlar så var inte AlderLakes övertag så stort i Avg-Fps faktiskt - också bara några procent - men däremot hade de ett ganska starkt övertag i 1%-low, vilket är nice att se.

Men då snackar vi averages. Det verkar fortfarande finnas lite barnsjukdommar där prestandan ibland dippar konstigt i vissa titlar. Exempelvis GamersNexus visar här i FarCry 6, där 12600k dippar extremt lågt i low fps - lägst av alla cpu'er i testet med jättestor marginal - vilket helt säkert kommer att patchas längre fram, men värt att nämna för den som vill bygga nytt nu direkt. HW Unboxed nämnde också krasher i vissa spel - igen något som säkert kommer bli patchat så småningom då Intel bryter lite ny mark här.
https://youtu.be/OkHMh8sUSuM?t=367

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

I fallet komprimering/uppackning är det absolut så att de flesta packar upp saker långt oftare än man komprimerar saker. Fast delen som missas är att det går typiskt 10-100 gånger snabbare att packa upp saker, så hur ofta är den delen överhuvudtaget en flaskhals?

Jag vet inte om det bara är uppackningstid, men jag spelar rätt ofta RPG och då blir det ganska frekventa "mellansekvenser" när man rör sig mellan olika celler.
I den tiden står spelet i praktiken still när data ska packas upp och i någon mån behandlas innan spelet kan gå vidare. Jag har konstaterat att diskläsning inte är flaskhalsen. CPU får däremot jobba ganska hårt på ett par trådar, men alla kärnor belastas inte.
Med tanke på hur lång tid som spenderas i väntan på att spelet ska komma vidare är jag mer intresserad av att kapa väntetiden med 20% än att öka bildfrekvensen med 20% (och då använder jag ändå bara GTX 1060).

Skrivet av Perrablerra:

Helt galet. Finns (på Inet iaf) inte en enda "vanlig" cpu-kylare som klarar denna utan att bli galet varm. ...

Ska väl inte vara något problem att hålla 125W i schack?

Skrivet av Pett-Ture:

Varför känns det som intresset för denna lansering är så låg?

Min spekulation, en kombination av:
* Det mesta känt sedan tidigare.
* Dyra system.
* Begränsad tillgång på hårdvara.
* Sent embargolyft på recensioner.

Permalänk

E-cores verkar fungera på det mesta utom:
https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i9-12900k-alder...
Database TPC-C och Machine-learning Image Classification.
Där lönar det sig att köra enbart P-cores.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Det känns ju lite som att det stannat av lite när det kommer till spel.

2600-7700 hände det inte så mycket
8700 blev det bättre
9900 blev det bättre igen men efter det har det inte hänt så mycket. Har man 8c verkar det inte ge mycket alls att byta cpu om man bara spelar.

Sen tror jag att lanseringen är fel med tanke på hur det ser ut. Folk vill inte vänta. Hade allt funnits i över hade jag ev. övervägt byte men finns varken DDR5 eller kylare och Inet har inte ens leveransdatum.

Kolla graferna längre upp på sidan 13 "Gamla" AMD 3900XT går från 186bilder/s till 204bilder/s (+10%) med byte till WIN11 i BF V 2560*1440 upplösning. Ser du sedan på "gamla" 11900K 198 till 209bilder/s.(+6%) Så nu kan WIN hantera CPUer med många kärnor på ett betydligt bättre sätt. budget 8kärnor, premium 12 kärnor ultra premium +16kärnor om du vill kunna maxa ditt premium grafikkort. ps 5950X +11% i win 11 vs win 10

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Oh, spännande! AMD har redan droppat priset ganska hårt på 5800X enligt LTT (finns nu för $299 i butikspris USA tydligen!)
Oj,Oj,oj! Länge leve konkurrensen!

Kommande veckor kommer vara sjukt spännande att se vad faktiska priser landar på från både Röd och Blå!

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Oh, spännande! AMD har redan droppat priset ganska hårt på 5800X enligt LTT (finns nu för $299 i butikspris USA tydligen!)
Oj,Oj,oj! Länge leve konkurrensen!

Kommande veckor kommer vara sjukt spännande att se vad faktiska priser landar på från både Röd och Blå!

men här har priset gått upp

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Ser rätt dålig ut sett till energiförbrukningen

Permalänk
Skrivet av sesese:

Kolla graferna längre upp på sidan 13 "Gamla" AMD 3900XT går från 186bilder/s till 204bilder/s (+10%) med byte till WIN11 i BF V 2560*1440 upplösning. Ser du sedan på "gamla" 11900K 198 till 209bilder/s.(+6%) Så nu kan WIN hantera CPUer med många kärnor på ett betydligt bättre sätt. budget 8kärnor, premium 12 kärnor ultra premium +16kärnor om du vill kunna maxa ditt premium grafikkort. ps 5950X +11% i win 11 vs win 10

Ok. Jag kör med W11, 9900K/3080 i 3440x1440 och skulle vara kul att veta hur många fps man kan tänka sig med 12900K och 5000 minne.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Utan att lova något så skriver jag ner detta som ett uppslag till en uppföljande artikel, då det är en väldigt intressant vinkel.

Tack Jonas!
Som sagt, förstår att tid och resurser är begränsade. Kanske som en del i en annan artikel där man kikar på det ur ett större perspektiv. Hade även varit intressant att se ett litet urval från båda lägren hur det förändrats över tid. Om det ens är möjligt att finna representativa och reproducerbara tester som kan spegla lite använing utanför 100% belastning. Självklart använder vi våra datorer olika men någonstans tror jag att vi alla också inte heller sitter med 100% hela tiden

Jag är inte ute efter att processor x är bättre än y utan mer att se om det är någon större skillnad idag (och förr) på en normal tids användning mellan ett par modeller. Exempelvis en 5900x och en 12900k. Igors petar lite i att skillnaden i strömförbrukning när man spelar inte är så stor som en 100%-ig belastning ger sken av. Intressant om det är liknande i fler vardagsysslor

Felstavning
Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Hmm det skiljer ju bara några få fps mellan Intel och Amd i 1080 (spel), varför denna hype?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Men sen om man tittar på average i 1080p över många speltitlar så var inte AlderLakes övertag så stort i Avg-Fps faktiskt - också bara några procent - men däremot hade de ett ganska starkt övertag i 1%-low, vilket är nice att se.

Värt att notera är dock att det är med ett 6900XT, som vi vet vid det här laget så har AMD lägre overhead i DX12 än Nvidia. Slänger du in ett 3090 istället kommer siffrorna att ändra något då det tar mer CPU kraft att maxa ett 3090 än 6900XT i just DX12. När du testar processorer så är det inte nödvändigtvis högsta FPS du är ute efter, utan hur belastad processorn är. Därför kan Nvidia vara bättre för att testa "CPU prestanda" vid lägre upplösningar, även om FPS siffrorna blir lägre. Helt enkelt bättre att använda den mest ineffektiva GPU arkitekturen när det kommer till overhead när det som ska utvärderas är CPU prestanda, inte "högst fps".

HWUB gjorde samma misstag fast det omvända när man testade Ampere vs Big Navi och använde Zen 2 istället för CML (ville ha PCIe 4.0 stöd). Då fick man andra siffror än många andra siter pga att deras 3090/3080 blev CPU begränsad i större utsträckning än vad 6800XT/6900XT blev. Det är visserligen intressant testning i sig själv som visar på intressanta fördelar med Big Navi, en av anledningarna till att jag själv sitter med ett 6900XT. Men när du försöker visa vad de olika komponenterna är kapabla till så är det sista du vill att introducera flaskhalsar/sänka hårdvarukraven, det är testning som ska göras separat i så fall.

Permalänk
Medlem

Mycket gnäll om strömförbrukningen, köper man en lyxig sportbil, så skiter man väl i bränsleförbrukningen 😜

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Skrivet av Quorthon:

Mycket gnäll om strömförbrukningen, köper man en lyxig sportbil, så skiter man väl i bränsleförbrukningen 😜

Lite så jag kände oxå. Det följer ju ändå inte med någon kylare. Bara tänka in 1000-1500 på en vettig kylare. Dom som överväger ett skaffa en 12900 struntar nog i hur många watt den drar. Med AVX ligger den nog närmre 300w. Är bara gilla läget.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Quorthon:

Mycket gnäll om strömförbrukningen, köper man en lyxig sportbil, så skiter man väl i bränsleförbrukningen 😜

Ligger verkligen i tiden att resonera så.

Man kan ju tycka att utvecklingen borde leda till att saker blir mer energieffektiva.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av star-affinity:

Ligger verkligen i tiden att resonera så.

I och med att de coolaste sportbilarna idag går på el så funkar väl liknelsen ganska bra ändå?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

När AMD visar att kommande 3D CPU kommer med denna prestanda mot nuvarand.

De kommer springa in i samma problem som Alder Lake, dvs att de flesta spel nu är GPU begränsade och vi får stirra på en "rak linje" med några få procent hit och dit. Finns en anledning till att AMD listade en hög med lättdrivna titlar på GPU sidan i sin V-cache presentation, för det är bara där som man kan se några riktiga gains över Zen 3/RKL.

Sedan ytterligare ett problem med V-Cache är att vinsterna kommer vara betydligt större i dåligt trådade titlar vilket gör att antalet spel sjunker ytterligare. Dvs precis som Zen 3 ofta redan presterar mot Intel fast ytterligare ett steg uppåt. När hela L3 kan användas av bara en/fåtal kärnor blir helt enkelt prestandavinsterna större. Hade varit en absurt bra processor för t.ex WoW innan DX12 patchen som kom 2018 eller Starcraft 2 (som fortfarande är näst intill singletrådat tror ja).

Permalänk
Medlem

Å va less jag blir amd var de som började med allt för tokdyra moderkort med deras 570 utan någon annan nyhet än pci-e4 vilket hyllades för att det var pci-e 4 nu när intel släpper pci-e5 då ska det snackas om dyra moderkort bla bla bla det enda intressanta amd släppt är enligt mig är wrx 80 innan var de helt ointressanta med noll nyheter & färre möjligheter var först då de kom ikapp intel med nyheter på moderkort (vilket ofta bortses ifrån) ser fram mot sapphire rapids det enda intressanta för mig i nuläget utifall inte amd överaskar men det har de nästan aldrig gjort. Eloge till mac som däremot överaskade lite med deras mobilskit. ja även raspberry pie med deras 4a för prestanda pris &(men är ju en annan sak)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Varför finns det endast 1 luftkylare på marknaden ännu till s1700
nästan 1400:- för en luftkylare är absurt

Visa signatur

http://rec.elmor.se/review.php?user=airtec

Chassi Corsair Obsidian 700D| Nätaggregat Corsair AX850W | GPU Asrock RX 7900 XTX | Moderkort NZXT N5 z690| RAM 64GB Corsair DDR4 3200MHz| CPU i7 13700K | System WD Black SN850 M.2 500GB Lagring Kingston N1 M.2 2TB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airtec:

Varför finns det endast 1 luftkylare på marknaden ännu till s1700
nästan 1400:- för en luftkylare är absurt

Nocuta har gott om kylare till 1700, dock inte som passar till alla moderkort.

Permalänk
Medlem

I believe in Zen 4

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Kan man sammanfatta detta släpp med att Intel tappat?
De verkar ju ha kommit ikapp idag, men det de är ikapp är hårdvara som är ett år gammal.

Borde det inte varit betydligt större skillnad?

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Bizzro:

De kommer springa in i samma problem som Alder Lake, dvs att de flesta spel nu är GPU begränsade och vi får stirra på en "rak linje" med några få procent hit och dit.

Problem? Det går att använda processorkraft till annat än spel. Själv vill jag ha mer cpu som dra mindre ström, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Problem? Det går att använda processorkraft till annat än spel. Själv vill jag ha mer cpu som dra mindre ström, tack!

Och varför tror du att en Zen 3 med extra L3 kommer dra mindre ström än Zen 3 gör i dagsläget? Du har ingen die shrink eller omarbetad arkitektur. Istället slänger du dit extra transistorer i form av L3 cache som också ska drivas på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Och varför tror du att en Zen 3 med extra L3 kommer dra mindre ström än Zen 3 gör i dagsläget? Du har ingen die shrink eller omarbetad arkitektur. Istället slänger du dit extra transistorer i form av L3 cache som också ska drivas på något sätt.

Cachen jobbar mer, ramet jobbar mindre, färre cykler bortkastade på att vänta på ram, och att hämta saker ur minnet drar mer ström än själva beräkningen i sig, plus att din task du försöker utföra blir klar snabbare så att cpu'n kan klocka ner efteråt.

Givetvis har jag inga bevis, men det har inte du heller, och min poäng är inte att gå in i en lång analys av vem som har rätt. Min poäng är att framlägga en rimlig motsats hypotes - och att vi måste vänta på tester - saker är inte så enkla som att mer sand = mer ström.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Cachen jobbar mer, ramet jobbar mindre, färre cykler bortkastade på att vänta på ram, och att hämta saker ur minnet drar mer ström än själva beräkningen i sig, plus att din task du försöker utföra blir klar snabbare så att cpu'n kan klocka ner efteråt.

Och du har en gigantisk L3 som kommer äta upp det mesta/allt av den besparingen. Jag tror du underskattar hur mycket kisel vi pratar om här och antalet transistorer som ska drivas (även om SRAM är rätt strömsnålt). Strömförbrukning när endast en kärna används kan mycket väl komma att bli högre på V-cache modellerna än vanliga Zen 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Mycket gnäll om strömförbrukningen, köper man en lyxig sportbil, så skiter man väl i bränsleförbrukningen 😜

För min del ligger inte problemet i kostnaden för el eller förmågan att flytta 240W värme. I mina ögon så ser det inte bra ut när Intel känner att de måste i hur jag ser det, pressa ur allt som går för att hasa sig förbi AMD. Jag har svårt att se hur Intel ska kunna ge några större förbättringar likt vad AMD gjort med ZEN med denna arkitektur utan att förbättra tillverkningstekniken. AMD har ju inte varit begränsad av strömförbrukning eller värme (givetvis har de det, men på grund av arkitekturen/designen) och har därför kunnat göra stora prestandaökningar med arkitekturen. Det är bra med konkurrens, dock är jag lite besviken på denna lansering och jag tror att AMD tar igen detta inom kort och behåller ledartröjan ett bra tag framöver om inte Intel löser problemet med strömförbrukningen.

Det känns dock bra att att prestandan var så pass bra att det lägger press på AMD. Sen är detta min subjektiva åsikt och jag kan mycket väl vara totalt ute och cykla. Men jag får dåliga vibbar av denna lansering. Sen kanske det ligger något i att ha 50/50 högpresterande/strömsnåla kärnor och då särskilt för spelande.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Mycket gnäll om strömförbrukningen, köper man en lyxig sportbil, så skiter man väl i bränsleförbrukningen 😜

Mitt 3080 hettade upp min cpu med ca 5-10 grader. Vill jag ha luftkylare på en cpu som drar en massa = mer uppvärmninga andra komponenter---> mer fläktar som väsnas för kylning och allmänt dyrare och större kylare. Eventuellt betala massor av extra för ett custom loop vatten system.
Effekt förbrukningen i sig känns försumbar om man inte pressar den till max 24/7.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Äh jag bara byter till 5950x sedan kan jag glömma denna lansering.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Mycket gnäll om strömförbrukningen, köper man en lyxig sportbil, så skiter man väl i bränsleförbrukningen 😜

Ja för en lyxig sportbil går på el

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Nåväl 8Ghz med 12900K var fejk men detta är inte fejk vi har våran svenska överklockare "Elmor" som gör 7544Mhz med flytande helium... Grymt Jobbat mannen får se om jag ger mig in i matchen ska inhandla 2 stycken 12900K o köra på flytande kväve hoppas se minst 7.1-7.3GHZ med bra Batch på cpu´n

https://www.youtube.com/watch?v=KQ2AJ_1dsG0

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.