Apple planerar kraftfullare M1-processorer för stationära datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Meh.

Vart är alla prisvärda alternativ

M1 16" laptop.
M1 Imac 27"

Vart är dessa ;O

M1 Macbook air kom och man tänkte ok rätt sp prisvärd för apple.
Imac 24" med m1 kom, man tänkte ok också prisvärd för Apple.

Då tänkte man, då kommer ju 16" också vara rätt prisvärd. Men nopp verkligen inte.
Sen kommer väl Imac 27" enbart med M1 pro+Max så de me kommer kosta 40k+ för 32gb ram 1tb ssd.

Varför trodde du att Apples 16" skulle vara prisvärd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

..Och det är också de maskiner de erbjuder till vanliga människor. Behöver du mer än så har du råd med en 40kkr laptop eller en 70kkr skärm för då är det ett företag som tar notan. Villhöver du som privatperson mer än en Air eller iMac 24” så har du troligen råd att betala för dig också, och då är det inte heller en orsak att ta fram billigare produkter. Gissningsvis tjänar Apple mer på någon som bara lyfter sin MacBook Pro till 32GB minne och 1TB disk än HP tjänar på en hel dator i konsumentsegmentet.

Synd att det är så många som tjänar väldigt lite på att montera ihop dem... meeeen fuck them de är dumma Asiater de förtjänar inte drägliga arbetsförhållanden... eller har jag rätt? HIGH FIVE!!!

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Undrar vad X86 gängets motdrag blir? Förutom då också blanda svala/starka kärnor.
Fått lite intrycket att Intel på 10 & 7 nm är inte alls så illa.
Skillnaden är väl mest flexibiliteten. Att kunna kombinera CPU och GPU ger andra möjligheter. Så som Apple gör får man rejäl stabilitet.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augusts:

Varför trodde du att Apples 16" skulle vara prisvärd?

För air 13" är prisvärd, så hade gärna sett en 16" version utav air också, utöver deras pro serie.
Känns som det hade blivit en storsäljare tbh.

Permalänk
Skrivet av bobbeyblade:

Synd att det är så många som tjänar väldigt lite på att montera ihop dem... meeeen fuck them de är dumma Asiater de förtjänar inte drägliga arbetsförhållanden... eller har jag rätt? HIGH FIVE!!!

Jag kan för lite om de faktiska förhållandena för att kunna uttala mig konkret, men den uppfattning jag fått är att Apple gör mer än många andra i att göra det svårt för kinesiska fabriker och afrikanska leverantörer av sällsynta mineralarter att komma undan med att missbruka sina anställda.
Hur ofta hör du över huvud taget att andra telefon- eller datortillverkare straffar en leverantör på det sätt vi hört flera gånger om Apple; och tror du verkligen bristen på sådana rapporter i så fall beror på att de andra tillverkarna saknar missförhållanden eller på att vi i väst får dessa grejer så billigt att det inte finns marginaler att se till att ett minimum av mänskliga rättigheter och arbetsförhållanden efterlevs?

Permalänk

Grymt spännande utveckling att Apple ger sig in med kraftfullare grejer i stationära enheter också. Nästa gång man uppgraderar den stationära kanske man byter den till en Apple enhet också. Hoppas det eldar på utvecklingen hos andra företag samtidigt!

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Skrivet av Regert:

Undrar vad X86 gängets motdrag blir? Förutom då också blanda svala/starka kärnor.
Fått lite intrycket att Intel på 10 & 7 nm är inte alls så illa.
Skillnaden är väl mest flexibiliteten. Att kunna kombinera CPU och GPU ger andra möjligheter. Så som Apple gör får man rejäl stabilitet.

Nu finns det äntligen konkurrens igen, och Intel kan tack vare AMD sedan ett tag inte längre artificiellt hålla nere antalet kärnor konsumenter ”behöver”. Med Apple och andra tillverkare av ARM och RiscV kommer de förhoppningsvis komma till en punkt där det inte längre är acceptabelt att en processor drar 30W/kärna och kräver motsvarande kylning - det blir bättre för oss alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag kan för lite om de faktiska förhållandena för att kunna uttala mig konkret, men den uppfattning jag fått är att Apple gör mer än många andra i att göra det svårt för kinesiska fabriker och afrikanska leverantörer av sällsynta mineralarter att komma undan med att missbruka sina anställda.
Hur ofta hör du över huvud taget att andra telefon- eller datortillverkare straffar en leverantör på det sätt vi hört flera gånger om Apple; och tror du verkligen bristen på sådana rapporter i så fall beror på att de andra tillverkarna saknar missförhållanden eller på att vi i väst får dessa grejer så billigt att det inte finns marginaler att se till att ett minimum av mänskliga rättigheter och arbetsförhållanden efterlevs?

Jo men de ficck ju kass goodwill av rapporterna om att de anställda (foxxconn) tog livet av sig av pressen för ca tio år sedan.

Räknade lite snabbt på hur hemskt det skulle bli för Apple om de höjde alla arbetare i Asiens löner till 20 000 kr / månad. Det skulle kosta dem 4,6 Miljarder dollar per ungefär.

Det låter hemskt, men de gör ju 20+ miljarder i vinst varje kvartal, det är 300 000 anställda som skulle få det drägligt... men det kan man drömma om, inte ens Kinesiska staten hade gått med på det.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Skrivet av bobbeyblade:

Jo men de ficck ju kass goodwill av rapporterna om att de anställda (foxxconn) tog livet av sig av pressen för ca tio år sedan.

Räknade lite snabbt på hur hemskt det skulle bli för Apple om de höjde alla arbetare i Asiens löner till 20 000 kr / månad. Det skulle kosta dem 4,6 Miljarder dollar per ungefär.

Det låter hemskt, men de gör ju 20+ miljarder i vinst varje kvartal, det är 300 000 anställda som skulle få det drägligt... men det kan man drömma om, inte ens Kinesiska staten hade gått med på det.

Vad hade det inneburit i form av inflation i regionen och i världen? Och hade inte bara Kina utan resten av västvärlden gått med på att inte längre har råd med vad vi betraktar som skälig konsumtionsnivå? Inte att det vore fel om vi kom bort från de destruktiva mönster vi har, men utan att vara nationalekonom har jag en känsla av att en sådan utjämning skulle göra alla vanliga människor effektivt sett fattiga överallt om vi inte också gjorde omfattande förändringar i hur vi globalt tänker om ekonomi. Mer rättvist på kort sikt? Ja. Bra? Inte för dig och mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Tycker ärligt talat priserna för Apples M1?-baserade datorer är helt fair. Prestandan är riktigt grym.
Problemen kommer snarare när man inte använder datorerna till det som Apple främst riktar sig till. Exempelvis om man behöver mycket RAM för VMs eller containers. Eller om man game:ar.

Priset för att uppgradera "RAM" minnet är inte så farligt heller om man tänker på att det dessutom är VRAM. Vilken PC kan du bygga idag med 64GB VRAM? Ganska dyrt. Problemet som sagt är att dom flesta inte behöver så extremt mycket VRAM utan vanligt RAM.

Och det är väl där Apple är som sämst, flexibilitet.
Med det sagt, använder man dom som dom är "tänkt" så är dom extremt bra och även bra pris för det man får.

Sen klarar sig ju majoriteten av folk med 16GB, eller t.om. 8GB. Grundmodellen med 8GB V/RAM är fullt tillräckligt för en massa folk. Byggkvalitén är bra och dom håller länge samt har bra andrahandsvärde.

Frågan då blir väl snarare om man vill ha macOS eller ej

M1 är verkligen inget du kör virtuella maskiner på. Du är ju låst till arm platformar (tex windows går inte att köra)..

Största svagheten med M1 är ARM, tråkigt nog.

Permalänk
Skrivet av boibo:

M1 är verkligen inget du kör virtuella maskiner på. Du är ju låst till arm platformar (tex windows går inte att köra)..

Finns det något gängse operativsystem som inte fungerar på ARM? Microsoft vill inte licensiera Windows till icke-OEM:er, men det finns inga tekniska hinder där heller. Alltså: Självklart kör man VM:ar på en M1 om det är vad man har i datorn. Senast idag kom ju dessutom Multipass i M1-native version vilket självklart måste testas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

MacBook Pro M1 Max är dock en av de snabbaste bärbara du kan köra Windows på

Windows 10 ARM64 kör x86/x64-applikationer utan större problem och redan förra året så gav M1:an mig bättre prestanda i Windows än min Dell XPS 13.

Permalänk
Skrivet av boibo:

Man kompletterar M1an med en extern exsi server och kör dem där. Problemet löst.
Jag tror inte den nya Apple M1 med 32+8 core ens kommer vara ett alternativ då "vettig mängd" ram och ssd lär vara svindyrt till den. Att folk ändå kör en massa vms och annat lokalt handlar främst om att de har en väldigt låg budget och inte råd med riktiga saker.

Jag själv tänker en Apple M1 med 32+8 core med vettig mängd ram och ssd är minst 256GB ram och säg 10TB ssd. Även om lugnt det dubbla av de båda utan problem hade gått att utnyttja. Priset lär hamna runt en riktigt serverlösning för ändamålet, köp då såklart en sådan och så använder man sin M1 som en klient in för att fjärrstyra dessa.

*edit*
Eller varför inte 2st såna hära server och sedan kompletterar man med 2st san. Det blir perfekt komplement för lite VM till ens M1a. Jag tror personen ovanför som tar till diskussion om bakdelar etc för de fattiglappar som klagar på priser minst har något liknande hemma. https://www.dustin.se/product/5011036682/proliant-dl560-gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Bara lite fakta.
De som arbetar på fabriker som drivs av underleverantörer till Apple har högre löner än motsvarande arbeten på andra företag i Kina.
Självmord per capita i dessa fabriker är lägre än kinesiska genomsnittet. Det som rapporterades var 18 självmord inom loppet av tre månader. Det som inte rapporterades var att det var i en fabriksstad med 10 miljoner anställda. China Labor Watch och Human Rights Watch hårdgranskar Apples underleverantörer ständigt, vilket är bra eftersom det definitivt förekommer lagbrott och utnyttjande av människor, dock är ingen annan tillverkare av elektronik bättre. Det lär ju inte bli bättre efter att Kina annekterat Taiwan tyvärr.

Permalänk
Medlem

Mac Pro mining edition?
Kommer det landa i macbrist snarare än grafikkortsbrist? Eller kommer spelutvecklare överge microsoft till fördel för apple?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skribent
Skrivet av anon336981:

Oj, stackarn tog åt sig. Det märks att du blev lite ledsen, självklart ska jag förklara åt dig.

Du är en av alla som gnäller på allt som inte passar dig. Jag använde för övrigt ”dig” form som mottagare av vad jag själv skrev, men du blev så jävla butthurt och började kräka.

Prisvärd, börjar där. Du vill ha något prisvärt. Vad ÄR prisvärt och vad jämför du med? Vad ska du ha datorn till? Är 10000kr dyrt om du ska spela? 100000kr? Filmredigering? Köp nåt Youtube-kit och hoppas det fungerar?

Priset för en Apple produkt har aldrig varit rundliga, någonsin. Ta en enkel fiberduk, så förstår du hur jag tänker.

Men en top-notch grafiker (Marques, tex) skulle aldrig köpa en vanlig PC för sin användning. Någon som dedikerat sitter i källaren och skriker ”PC MASTER RACE” brukar alltid vara den som gnäller på prylar och dess priser…när vederbörande aldrig ens är målgruppen.

Känner du fortfarande att det svider lite i analöppningen efter jag svarat dig, skicka ett PM så ska jag försöka rita ett diagram åt dig.

Du har rätt, målgruppen för Apple är merparten tekniskt oinsatta som bryr sig mer om ett snyggt skal än den faktiska prestandan i relativitet till priset

Skämt åsido:
Jag kan se charmen med nya iMac ur perspektivet att det är en allt-i-allo-maskin med godtycklig prestanda och bra display för fotoredigering och lättare videoredigering på låg- till relativt hög nivå, även sätt till prislappen. Men för verkligt tunga lyft med VFX, CAD eller liknande arbetslaster ser jag inte hur äpplet ens kan vara en prick på kartan för en inköpsansvarig ärligt talat.

Detta tänk förefaller liknande både Samsung och Apple på den mobila sidan ärligt talat. Om man verkligen behöver det absolut bästa av det bästa när det kommer till mobil fotografering, då finns det inte mycket andra alternativ. Men för 99,9% av folk där ute som inte är proffs-fotografer skulle en gammal Sony Xperia Z3 eller iPhone 6 både räcka och bli över mest troligen för kattbilderna och det sociala scrollandet. Här förlitar sig både Samsung och Apple på folk som är "dumma nog" att spendera potentiellt över tiotusen kronor på något de inte behöver av arbiträra anledningar — Sheeple, helt enkelt.

Däremot ser jag inte hypen kring nya MacBook Pro i huvudtaget faktiskt.
Prestandan är bra vid den givna watten. Men definitivt inte något som går att använda vid vad jag skulle kalla "pro-scenarion".. Spontant känns Air som den enda intressanta maskinen för bruksområdet här som förefaller mer inom vad folk faktiskt gör med sin Mac. För pengarna som en instegsmaskin stämplad "Pro" kostar hos Apple får jag en laptop med R9 5900H och ett RTX 3080 (Mobile), en dator som drar hästlängder ifrån i prestanda när det kommer till stora VFX-scener, stora CAD-projekt och som kan faktiskt spelas på också om viljan skulle infinna sig.

Och det är här "PCMR" kommer in i bilden: Vill/behöver du köpa sprillans nytt har du maskiner för så lite som någon tusenlapp hela vägen upp så långt plånboken räcker – där prislappen är i direkt korrelation med förväntad prestanda och/eller kvalité av en produkt (med kaviater, såklart). Det alternativet finns inte hos Apple och något som är tämligen frustrerande, speciellt för folk som kanske alltid använt Mac och inte har tiden/förmågan/viljan att lära om sig med ett nytt operativsystem. Eller som bara regelrätt måste använda Mac för sin arbetsmiljö. Det är regelrätt skitfult anser jag också hur Apple väljer att utnyttja sin kundbas med astronomiska kostnader för tämligen bagatella uppgraderingar som SSD-lagring eller RAM-minne.

Det är inte svårare än så, på riktigt.
Att försvara Apple och deras löjliga affärsmodeller med argument som "bara för att du inte har råd.." är bortom löjeväckande att läsa faktiskt. Riktiga 'icke-argument' som tämligen inte medför något av diskussionsvärde. Detta är inte bara riktat mot dig, utan alla här som i någon utsträckning ens försöker försvara Apple här — Apple lever på fanboy-brigader som er.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Du har rätt, målgruppen för Apple är merparten tekniskt oinsatta som bryr sig mer om ett snyggt skal än den faktiska prestandan i relativitet till priset

Skämt åsido:
Jag kan se charmen med nya iMac ur perspektivet att det är en allt-i-allo-maskin med godtycklig prestanda och bra display för fotoredigering och lättare videoredigering på låg- till relativt hög nivå, även sätt till prislappen. Men för verkligt tunga lyft med VFX, CAD eller liknande arbetslaster ser jag inte hur äpplet ens kan vara en prick på kartan för en inköpsansvarig ärligt talat.

Detta tänk förefaller liknande både Samsung och Apple på den mobila sidan ärligt talat. Om man verkligen behöver det absolut bästa av det bästa när det kommer till mobil fotografering, då finns det inte mycket andra alternativ. Men för 99,9% av folk där ute som inte är proffs-fotografer skulle en gammal Sony Xperia Z3 eller iPhone 6 både räcka och bli över mest troligen för kattbilderna och det sociala scrollandet. Här förlitar sig både Samsung och Apple på folk som är "dumma nog" att spendera potentiellt över tiotusen kronor på något de inte behöver av arbiträra anledningar — Sheeple, helt enkelt.

Prestandan är bra vid den givna watten. Men definitivt inte något som går att använda vid vad jag skulle kalla "pro-scenarion".. Spontant känns Air som den enda intressanta maskinen för bruksområdet här som förefaller mer inom vad folk faktiskt gör med sin Mac. För pengarna som en instegsmaskin stämplad "Pro" kostar hos Apple får jag en laptop med R9 5900H och ett RTX 3080 (Mobile), en dator som drar hästlängder ifrån i prestanda när det kommer till stora VFX-scener, stora CAD-projekt och som kan faktiskt spelas på också om viljan skulle infinna sig.

Och det är här "PCMR" kommer in i bilden: Vill/behöver du köpa sprillans nytt har du maskiner för så lite som någon tusenlapp hela vägen upp så långt plånboken räcker – där prislappen är i direkt korrelation med förväntad prestanda och/eller kvalité av en produkt (med kaviater, såklart). Det alternativet finns inte hos Apple och något som är tämligen frustrerande, speciellt för folk som kanske alltid använt Mac och inte har tiden/förmågan/viljan att lära om sig med ett nytt operativsystem. Eller som bara regelrätt måste använda Mac för sin arbetsmiljö. Det är regelrätt skitfult anser jag också hur Apple väljer att utnyttja sin kundbas med astronomiska kostnader för tämligen bagatella uppgraderingar som SSD-lagring eller RAM-minne.

Att försvara Apple och deras löjliga affärsmodeller med argument som "bara för att du inte har råd.." är bortom löjeväckande att läsa faktiskt. Riktiga 'icke-argument' som tämligen inte medför något av diskussionsvärde. Detta är inte bara riktat mot dig, utan alla här som i någon utsträckning ens försöker försvara Apple här — Apple lever på fanboy-brigader som er.

Inte för att vara sån, men M1 Pro/Max presterar oftast bättre än just 5900H och Max är inte långt efter ett mobilt 3080.

Det finns ingen mobil plattform som slår dem helt enkelt. Och de gör det med över 20 timmars aktiv batteritid, vilket är mer än dubbla mot de flesta datorer med liknande prestanda (framförallt prestanda och viktklass inräknad)

Priset är såklart högt, men ingen annan kan erbjuda effektiviteten, batteritiden, minnesbandbredden, skärmarna, touchpad, ...

Anledningen till att minnet är dyrt att uppgradera är för att det inte är vanligt ram, det är ram som skulle platsa på ett grafikkort om man ser till bandbredden, därför kan de också klara av många ’Pro’-sysslor utan stora problem

Tror du borde kolla några jämförande tester innan du skriver det ovan. Priserna är absolut något som sticker i ögonen, men det finns en anledning till dem, både sett till prestanda och funktioner

Permalänk
Skribent
Skrivet av medbor:

Inte för att vara sån, men M1 Pro/Max presterar oftast bättre än just 5900H och Max är inte långt efter ett mobilt 3080.

Det finns ingen mobil plattform som slår dem helt enkelt. Och de gör det med över 20 timmars aktiv batteritid, vilket är mer än dubbla mot de flesta datorer med liknande prestanda (framförallt prestanda och viktklass inräknad)

Priset är såklart högt, men ingen annan kan erbjuda effektiviteten, batteritiden, minnesbandbredden, skärmarna, touchpad, ...

Anledningen till att minnet är dyrt att uppgradera är för att det inte är vanligt ram, det är ram som skulle platsa på ett grafikkort om man ser till bandbredden, därför kan de också klara av många ’Pro’-sysslor utan stora problem

Tror du borde kolla några jämförande tester innan du skriver det ovan. Priserna är absolut något som sticker i ögonen, men det finns en anledning till dem, både sett till prestanda och funktioner

Nog för att M1 Max kommer nära och i flera fall faktiskt slår 5900HX (framförallt i single-core) är det inte ens nära på GPU-delen mot ett RTX 3080 (inte ens 100W-versionen), att hävda annat är inget annat än ren missinformation eller lögn

Vi pratar om en rejäl klyfta i ren spelprestanda till fördel för RTX 3080, vilket skalar väldigt likvärdigt över till CAD- eller renderingsprogram likt Maya som kan använda sig utav CUDA-accelerering. För compute-uppgifter når faktiskt inte ens M1 Max upp till RTX 3060 i mer verkliga scenarion.

Dold text

Sedan går det alltid att argumentera för batteritiden, men då kvarstår det hela:
Vad ska du med "nästan pro"-prestanda och sådan batteritid? För den som faktiskt jobbar med saker som skulle kräva prestandan M1 Max har att erbjuda sitter man nog med extern utrustning kopplad till ett vägguttag i alla fal. Och det är precis detta jag menar med att Air känns mer relevant som produkt både sett till prisklass och användningsområden för de flesta där ute som bara redigerar lite bilder eller sitter med Excell-dokument.

Pro-serien har säkert sina användningsområden som jag inte är familjär med. Men priset är på tok för högt sett till att det faktiskt inte går att jobba mer än dugligt nog i de laster som maskinen enligt mig känns riktat mot. En Air eller Pro-modell i runt 16-20tkr klassen är det som saknas. En pris- och prestandaklass som ekar tomt hos Apple där M1 Pro/Max bättre skulle platsa och faktiskt kännas prisvärd i sett till vad maskinen faktiskt är kapabel till.

Som jag ser det betalar vi slutkunder en premie för sakens skull. Apple:s RND-kostnad mot en teknik som inte är önskvärt i mål än – Spelar ingen roll om det är en delad pool mellan RAM/VRAM när silikonet i sig begränsar långt innan mängden minne eller hastigheten på det rimligen är ett problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Nog för att M1 Max kommer nära och i flera fall faktiskt slår 5900HX (framförallt i single-core) är det inte ens nära på GPU-delen mot ett RTX 3080 (inte ens 100W-versionen), att hävda annat är inget annat än ren missinformation eller lögn

Vi pratar om en rejäl klyfta i ren spelprestanda till fördel för RTX 3080, vilket skalar väldigt likvärdigt över till CAD- eller renderingsprogram likt Maya som kan använda sig utav CUDA-accelerering. För compute-uppgifter når faktiskt inte ens M1 Max upp till RTX 3060 i mer verkliga scenarion.

Sedan går det alltid att argumentera för batteritiden, men då kvarstår det hela:
Vad ska du med "nästan pro"-prestanda och sådan batteritid? För den som faktiskt jobbar med saker som skulle kräva prestandan M1 Max har att erbjuda sitter man nog med extern utrustning kopplad till ett vägguttag i alla fal. Och det är precis detta jag menar med att Air känns mer relevant som produkt både sett till prisklass och användningsområden för de flesta där ute som bara redigerar lite bilder eller sitter med Excell-dokument.

Pro-serien har säkert sina användningsområden som jag inte är familjär med. Men priset är på tok för högt sett till att det faktiskt inte går att jobba mer än dugligt nog i de laster som maskinen enligt mig känns riktat mot. En Air eller Pro-modell i runt 16-20tkr klassen är det som saknas. En pris- och prestandaklass som ekar tomt hos Apple där M1 Pro/Max bättre skulle platsa och faktiskt kännas prisvärd i sett till vad maskinen faktiskt är kapabel till.

Som jag ser det betalar vi slutkunder en premie för sakens skull. Apple:s RND-kostnad mot en teknik som inte är önskvärt i mål än – Spelar ingen roll om det är en delad pool mellan RAM/VRAM när silikonet i sig begränsar långt innan mängden minne eller hastigheten på det rimligen är ett problem.

Det alla utom Nvidia ligger efter på är ju CUDA-stöd och hårdvaruaccelerering från mjukvara, men inget som Nvidia kan erbjuda är nära den mobilitet som de nya Macarna kan erbjuda. Bara genom CUDA i sig så vinner de helt enkelt för att många saker går att accelerera alls, som ingen annan kan

Det är ju just där de är förhållandevis unika. Behöver du inte batteritiden och mobiliteten som det ger så finns det absolut andra alternativ, men inte nödvändigtvis mycket billigare för företagsmaskiner med liknande prestanda

Behöver du inte mobiliteten så finns ju alltid Threadripper också, eller andra liknande

Men priset är ju dels för att de ska betala för sin utveckling, men framförallt för att de vill behålla sina ÄCKLIGT höga marginaler. Dock så är motståndarna inte bra nog att de ska behöva anpassa sig tydligen

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Lite tarvligt att jämföra med TombRaider då den inte finns ”nativt” utan körs emulerat.
Å andra sidan så är det imponerande hur snabb M1 är på att köra X86 kod.

Undra hur snabb en 5800H skulle vara om den fick emulera AArch64-kod?

Permalänk
Skribent
Skrivet av medbor:

Det alla utom Nvidia ligger efter på är ju CUDA-stöd och hårdvaruaccelerering från mjukvara, men inget som Nvidia kan erbjuda är nära den mobilitet som de nya Macarna kan erbjuda. Bara genom CUDA i sig så vinner de helt enkelt för att många saker går att accelerera alls, som ingen annan kan

Det är ju just där de är förhållandevis unika. Behöver du inte batteritiden och mobiliteten som det ger så finns det absolut andra alternativ, men inte nödvändigtvis mycket billigare för företagsmaskiner med liknande prestanda

Behöver du inte mobiliteten så finns ju alltid Threadripper också, eller andra liknande

Men priset är ju dels för att de ska betala för sin utveckling, men framförallt för att de vill behålla sina ÄCKLIGT höga marginaler. Dock så är motståndarna inte bra nog att de ska behöva anpassa sig tydligen

Ja alltså just CUDA-accelerering är ju såklart en stor fördel för Nvidia, både historiskt och fortsatt idag. Men det är ändå en fördel som inte kan förkastas i sammanhänget känner jag då det faktiskt påverkar verkliga slutresultat (läs: arbetsflöden). Nu infinner sig OpenCL-accelerering i program som Maya, Nuke (Hiero) och Blender. Sedan i Adobes fall har vi Mercury Playback Engine som stödjer CUDA, OpenCL, Metal och även Intel Quick Sync. Dessvärre laggar samtliga andra (oftast) efter just CUDA-accelerering rätt hårt.

Det som blir väldigt intressant här för egen del är om de nya ryktade och mycket biffigare M1 Max i stationär form(?) kommer ge en skaplig knuff även i GPU-accelerering vid 3D-rendering eller ej – Något som känns som ett måste för någon som jobbar med VFX och/eller CAD. Kan detta göras ser jag enorm potential och direkt konkurrens mot annars Threadripper/RTX-bestyckade stationära såväl som bär(släp)bara arbetsmaskiner där ute

Och som du säger vägrar ju Apple tumma en nanometer på sina marginaler verkar det som. Suger för oss slutkunder, men verkar ju fungera för företagsformen de går efter i slutändan ändå. Det är fullt möjligt att jag låter som världens anti-apple fanatiker här, men är genuint imponerad av lika mycket som jag avskyr med företaget. I fallet M1 Pro/Max är mitt problem prislappen för den till synes menade målgruppen i förhållande till prestanda, annars väldigt imponerande hårdvara ur ett teknikentusiastiskt perspektiv!

Skrivet av Kulturman:

Lite tarvligt att jämföra med TombRaider då den inte finns ”nativt” utan körs emulerat.
Å andra sidan så är det imponerande hur snabb M1 är på att köra X86 kod.

Undra hur snabb en 5800H skulle vara om den fick emulera AArch64-kod?

Det stora problemet att jämföra spelprestanda i större titlar med M1 Max är just det att spelen inte inhemskt stödjer MacOS till att börja med. I slutändan från de tester jag sett är problemet inte i översättningen, utan genuint att M1 Max-silikonet helt enkelt inte mäktar med i rena hästkrafter – Något jag misstänker har med strömbudgetten att göra mer än att arkitekturen inte skulle vara kapabel, egentligen.

Jag är genuint nyfiken hur väl M1 Pro respektive Max skulle te sig om strömbudgetten blev uppskruvad till runt 75 - 100W för endast GPU-delen. Sedan om artikelns siffror stämmer undrar jag hur väl 128 st GPU-kärnor kommer skala med värmeutveckling i åtanke, och om det kommer innebär mindre ström per kärna eller hur Apple valt att lösa det hela annars.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Yatagarasu:

Skämt åsido:

Du kan inte jämföra M1 Pro/MAX med 5900H, de är inte i samma liga!

5900H är jämförbar med "vanliga" M1, den förra är långsammare i enkeltrådade fall och något snabbare i multitrådade.

I "best-case" för AMD/Intel, d.v.s. Geekbench 5 där x86 gängen inte kommer trottla då det testet specifikt testar race-to-sleep prestanda, är vanliga M1 ~10 % snabbare i ST (fast enligt LTT tester drar den där ungefär 1/3 av strömmen) och ~10 % långsammare i MT

Mot M1 Pro/MAX (är ingen skillnad i CPU prestanda mellan dessa) finns ingen x86 laptop CPU som hänger med i absolut prestanda, där är det verkligen spel mot ett mål just nu

Och det är som sagt "best-case" för x86 gänget, både AMDs och Intels laptop-modeller kan hålla rätt mycket högre frekvens under ett litet tag för att sedan klocka ned sig. Kollar man på mer server-inriktade tester ser man att M1 Max är något snabbare än desktop-modeller som 5800X och den är i dessa fall långt snabbare än någon laptop CPU

Klicka för mer information
Visa mer

Det Apple typiskt är bättre än andra på kring design är att inte göra en jack-of-all-trades. För dem lär det kvitta att M1 inte är bra på CAD, det man går miste om är <0,1 promille av totala marknaden då det är en extremnisch.

Majoriteten klarar sig mer än väl med M1 MBA, så där har man redan löst den stora delen.

Kvar är "Pro" marknaden. Försöker man vara "Pro" på allt får man LOL-designerna vi ser hos vissa high-end PC-laptops. Det är datorer som jag personligen inte skulle använda om så jag fick dem till skänks, händer det hoppas jag det finns någon som är dum nog att köpa den för en vettig slant.

Apple verkar primärt rikta M1 MAX mot de som jobbar med videoredigering. Här är datorn verkligen Pro då man med rätt program (primärt Final Cut men även Davinci Resolve) får prestanda som överstiger allt annat (det inklusive desktops). Det får man inte p.g.a. CPU eller GPU, man får det av en kombination av alla delarna i M1-systemkretsen, finns ju specifika HW-acceleratorer för vissa arbetsflöden här. "Svagheten" här är att t.ex. Handbrake som "bara" använder CPU blir ju inte alls lika imponerande, over-the-top prestandan kräver att man utnyttjar mer än bara CPU/GPU.

Annat exempel är machine-learning, i de fall som den integrerade NPU-används (vilket MacOS specifika bild- och videoredigeringsprogram i stor utsträckning redan gör) så får man åter igen prestanda som bara kan matchas av PC-program som har liknande acceleration via Nvidia CUDA (och i praktiken är det rätt mycket CUDA eller på PC-sidan inget, tyvärr, får se om Intel kan ändra på det med OneAPI).

Andra delen där M1 Pro/MAX verkligen är "Pro" är för programutveckling. Beror lite på vad man gör, men även här finns det arbetsflöden där Pro/MAX drar jämnt med de snabbaste desktop CPUerna. I mer enkeltrådade scenarion, som NodeJS, Python etc, är alla M1:or lika snabb och här de i absoluta toppen (möjligen är Intel ikapp med Alder Lake, har inte sett tester på det än).

Kanske finns andra fall också, men det är egentligen bara de två ovan jag sett folk testa ordentligt och pratar om kring M1 Pro/MAX. Jobbar man med något av det är det med råge den bästa bärbara man kan köpa, hur prissätter man något sådant?

M1 Pro/MAX är inte något man köper om målet är gaming, CAD eller andra områden som Apple överhuvudtaget inte designat för.

Exakt vad potentialen i spel är vet vi inte. Enda man kan testa nu är spel som primärt är designade för DX11/DX12 och som använder sig av x86_64. DX11/DX12 har inte explicit stöd för GPUer med "tile-based rendering pipeline", varför skulle den då inga mobiler kör DX11/DX12 och AMD/Nvidias GPUer har inte den övergripande designen.

Det finns fundamentala skillnader i hur man bäst optimerar för "tile-based rendering pipeline" vs traditionell rastrering. Vissa saker som är dyra i den förra är billiga i den senare och vice-versa. Så ur den aspekten får M1 Pro/MAX köra spel som inte alls är optimerade för den grundesignen. M1 använder i praktiken en rejält uppskalad mobil/ipad GPU-design, finns för och nackdelar med den designen men en av huvudfördelarna är överlägsen perf/W (nackdelarna är att saker som transparens är mycket dyrare samt att det skalar sämre m.a.p sceners ökande geometrikomplexitet, vissa shader-trix fungerar också illa då "tile-based rendering pipeline" kräver sekvensering av allt som händer i world-space mot det som händer i screen-space).

GB5 compute benchmark:en visar också att sett till rå beräkningskraft är man efter Nvidias Ampere. Det är å andra sidan inte allt för förvånande, Ampere tog ett ännu större kliv i GPGPU prestanda mot innan än vad man gjorde i 3D-rendering + CUDA är standarden, övriga APIer är idag i stort sätt irrelevanta. OpenCL är döende, förhoppningen står till efterföljaren SyCL. AMD pushar sitt HIP för HPC, HIP är i praktiken en variant av CUDA optimerad för Radeon (då det är för HPC finns det bara för Linux, finns inget Windows-stöd och stödet för konsument GPUer är "kanske/kanske inte fungerar"). Metal compute används i vissa MacOS specifika program, men stödet är inte i närheten lika utbrett som CUDA.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

M1 Max presterar i stort identiskt som min 5900X i single core, ungefär halva prestandan i multi(edit. fel, rättat i inlägg längre ner), men 5900X drar upp till 180W!

Dock är mitt RTX3070 desktop ganska mycket mer kraftfullt, men det kan dra upp till 300W(med RT)

Löjligt bra prestanda för en bärbar

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Datavetare
Skrivet av the squonk:

M1 Max presterar i stort identiskt som min 5900X i single core, ungefär halva prestandan i multi, men 5900X drar upp till 180W!

Dock är mitt RTX3070 desktop ganska mycket mer kraftfullt, men det kan dra upp till 300W(med RT)

Vad har du mätt ST prestanda i?

Jag skulle säga att min M1 är något snabbare än min 5950X i ST i genomsnitt, varierar dock en hel del beroende på var man testar. I speciella fall, t.ex. Python och NodeJS, kan fördelen vara upp mot 30 % för M1.

Enligt AnandTech mätning av SPEC är M1 Max något snabbare än 5800X för heltal och nästan lika snabb som 5950X i flyttal, det i MT.

I specifika fall, här kompilering av Rust kod (som använder alla kärnor för kompilering men är mer ST vid länkning) är också M1 Pro/MAX i nivå med 5950!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

M1 Max presterar i stort identiskt som min 5900X i single core, ungefär halva prestandan i multi, men 5900X drar upp till 180W!

På AnandTech fick de 14100 poäng i GB5-MT (5900X)

@Yoshman visade siffror ovan på 12500 för M1 Pro/Max

Tycker inte det är halva prestandan i MT direkt

https://www.anandtech.com/show/16214/amd-zen-3-ryzen-deep-div...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

På AnandTech fick de 14100 poäng i GB5-MT (5900X)

@Yoshman visade siffror ovan på 12500 för M1 Pro/Max

Tycker inte det är halva prestandan i MT direkt

https://www.anandtech.com/show/16214/amd-zen-3-ryzen-deep-div...

Det stämmer, jag blandade ihop med ett annat benchmark, såhär är min score nuförtiden:

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Datavetare
Skrivet av the squonk:

Kollar man på delresultaten ser man just hur enormt stor variation det är mellan olika uppgifter. Intel/AMD är brutalt mycket snabbare än Apple i kryptering då båda har HW-acceleration av detta som exponeras via x86 instruktioner, där är prestanda ~60 % i M1 mot din.

Då jag mest värderar prestanda för programutveckling är detta så trevligt med M1 (mot din 5900X, kör den PBO?):

M1 tappar en del i fall som kryptering men även flyttal då det som används i GB5 har en hel del AVX-optimeringar. Den är grym i många heltalsfall. "Navigation" kanske inte låter så användbart, men det som testas här är A*/Dijkstra som är rätt representativt för en lång rad algoritmer som innefattar "pointer-chasing". "Clang" är kompilering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ingen = typ alla svenska företag och myndigheter som mest kör Windows vad jag vet.
Det beror på vad man gör, mycket frontend webutveckling har säkerligen gått över till linux. Men få företag har linuxbaserade produktionsservrar, likaså vår infrastruktur i övrigt.

Nu verkar du prata om små ställen. De stora/största myndigheterna i Sverige kör en stor majoritet på Linux idag.
Precis som många stora bolag.
Och i takt med att fler går in med containrar finns inte ens Windows på kartan.

Det är kontorsstöd som mestadels rullar på Windows Server.
Dessutom är Windows Server uppenbart på dekis.
De tvingar ut alla i Azure-integrationer och ska man då sitta On Prem så är alternativen få på Windows-sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kollar man på delresultaten ser man just hur enormt stor variation det är mellan olika uppgifter. Intel/AMD är brutalt mycket snabbare än Apple i kryptering då båda har HW-acceleration av detta som exponeras via x86 instruktioner, där är prestanda ~60 % i M1 mot din.

Då jag mest värderar prestanda för programutveckling är detta så trevligt med M1 (mot din 5900X, kör den PBO?):
https://i.imgur.com/KzfELJV.png

M1 tappar en del i fall som kryptering men även flyttal då det som används i GB5 har en hel del AVX-optimeringar. Den är grym i många heltalsfall. "Navigation" kanske inte låter så användbart, men det som testas här är A*/Dijkstra som är rätt representativt för en lång rad algoritmer som innefattar "pointer-chasing". "Clang" är kompilering.

Ja, det är PBO på, boostar till 5025MHz

Jag misstänker att OS:et spelar in en del här, M1 verkar ha en stor fördel i scriptliknande uppgifter och där har jag sett stor variation mellan olika versioner av Windows +/- 10%

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Nu verkar du prata om små ställen. De stora/största myndigheterna i Sverige kör en stor majoritet på Linux idag.
Precis som många stora bolag.
Och i takt med att fler går in med containrar finns inte ens Windows på kartan.

Det är kontorsstöd som mestadels rullar på Windows Server.
Dessutom är Windows Server uppenbart på dekis.
De tvingar ut alla i Azure-integrationer och ska man då sitta On Prem så är alternativen få på Windows-sidan.

Myndigheterna sysslar med en väldigt massa saker. En är att hålla på med mer frontendrelaterade saker som webbplatser. En annan är att se till att styrningen i vägnätet m.m fungerar.
Samma sak gäller det företag. De har en websida som konsumenter kan surfa in och glo på. Sedan så har de scada och mes systemt som styr produktionen i fabriken. Och jag vet inte en enda större fabrik i sverige som inte i huvudsak kör något annat än windows för deras fabrik. Även om vissa har börjat ta in lite linux.

Kan du förresten nämna ett enda exempel på ett större företag med större fabrik som inte huvudsakligen kör windows? Frågan är ganska enkel. Man googlar på vilka scada och mes system som finns till linux och man får ganska snabbt svaret på om man tror att företag använder dessa.