AMD avtäcker arkitekturen Zen 4C – serverprocessorer med 128 kärnor

Permalänk
Melding Plague

AMD avtäcker arkitekturen Zen 4C – serverprocessorer med 128 kärnor

Med fokus på maximal prestanda per sockel planerar AMD syskonarkitekturerna Zen 4 och Zen 4C, varav den senare är ämnad "molnet".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

128? damn!!

Permalänk
Medlem

Nu blev man allt lite sugen på att byta servern. Hoppas bara dom får rätt på minneskanalerna så det inte blir som sist. Det hade varit häftigt att ha en server med 128 kärnor och 256 trådar. Då vet man att den inte blir trött när man har mer än 5 servers uppe

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem

AMD Rallies After Landing Meta in Latest Server Chip Win

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-11-08/amd-signs-...

Permalänk

Jag gissat att molnleverantörerna rusar in till systembolaget för att köpa den dyraste folkölen de hittar för att fira detta med.

Priserna på ram och cpu core går ner. Många molnleveratörer idag tar dock väldigt mycket pris för att utöka detta ändå. För några år sedan minns jag en molnleveratör som vill ha 800kr/månaden extra för att utöka en server från 4 till 6core. Och vi valde då att byta leverantör.

Permalänk
Medlem

Mm och upp till 1tb cache enligt ryktet =o eller om de va zen5 med 256 kärnor =o

Känns fasen smått ovärkligt med de AMD har i pipelinen just nu =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Låter som en vettig kompromiss att man kan välja energieffektivisering eller peak-frekvens

Ännu bättre hade kanske varit att ha valbart antal chiplets av varje i ett senare skede (likande Alder Lake)

Spännande framtid helt klart och längtar efter AnandTechs deep dives som de brukar presentera

Permalänk

AMD kommer aldrig bli Bulldozer igen aldrig! De kan bara se framåt och det ser lovande ut! Det ryktas om 256 kärnor upp till 1024 kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

AMD kommer aldrig bli Bulldozer igen aldrig! De kan bara se framåt och det ser lovande ut! Det ryktas om 256 kärnor upp till 1024 kärnor.

Det är nog lugnt 😉

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Synd att dom kostar en del men skulle ha varigt roligt med en spelserver hemma 😅

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Wow, kör hårt AMD!

Permalänk
Medlem

128 Cores / 256 Thread kommer inte bli rolig historia och kyla ner, dessutom lär det kosta bra mycket pengar för oss dödliga svenssons. för dom som vill klocka cpu kan ju glömma det på luft/vatten utan då måste man köra flytande kväve

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Ah, AMD tar alltså fram den stora kanonen.

Hur ligger Intel till i serversegmentet för närvarande?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Den där grafen är lite efter. De står runt 150 nu.

Intel kommer komma tillbaka men det kommer dröja flera år inna de får ut något som verkligen kommer igen på riktigt. Alder Lake är bara en försmak och lite av Intels Sandy Bridge moment men AMD är idag i en betydligt starkare position än vad de var när Sandy Bridge släpptes både i resurser och i produktsegmenteringen.

AMD kommer aldrig inom överskådlig framtid vara den där underdogen som de varit sedan 90-talet, jag tror inte de kommer tillåta sig vara det. Athlon var bra men inte ens Athlon eller Opteron kunde göra att AMD till ett företag med samma resurser som Intel. Zen 4, Zen 4c liksom Zen 5 och framöver kommer göra stora hopp i IPC-prestanda. AMD kommer inte ligga på latsidan.

AMD arbetar även på en variant byggd på ARM-arkitekturen så tom våran Yoshman kan andas ut. X86 är döende men det kommer ta flera år innan vi kan räkna ut det. De tisslas och tasslas att Apple nu kommer ge sig ut på servermarknaden så det kommer bli än mer konkurrens framöver.

Men AMD kan bara växa. Marknaden är inte mättad på lång väg så både Intel, AMD och Apple kan leva sida vid sida utan problem.

Skrivet av pytonOrm:

128 Cores / 256 Thread kommer inte bli rolig historia och kyla ner, dessutom lär det kosta bra mycket pengar för oss dödliga svenssons. för dom som vill klocka cpu kan ju glömma det på luft/vatten utan då måste man köra flytande kväve

Överklockning kommer bli historia tyvärr. Ju fler kärnor desto mindre utrymme att klocka. Både Intel och AMD maxar mer eller mindre sina varianter från fabrik nuförtiden. Det var inte som gamla Celeron eller Duron tiden då man kunde få ut nästan dubbel prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

128 Cores / 256 Thread kommer inte bli rolig historia och kyla ner, dessutom lär det kosta bra mycket pengar för oss dödliga svenssons. för dom som vill klocka cpu kan ju glömma det på luft/vatten utan då måste man köra flytande kväve

Lekledaren Linus trixade med en Epyc 96 kärnig processor och han hade glömt sätta in fläktkontakten så det det bara själva kylaren som kylde. Han pressade processorn till max och tempen var ok hela tiden så hade det varit en Intel med 128 kärnor skulle jag hålla med dig men inte när det gäller AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ah, AMD tar alltså fram den stora kanonen.

Hur ligger Intel till i serversegmentet för närvarande?

/Lifooz

Intel har inte en chans i dagsläget. Det är omöjligt att få till så många cores med en monolitisk architektur med rimlig yield.

Permalänk
Medlem

Känns mer och mer som att man satsade på rätt kuse när man sadlade om till Amd för ett par år sedan - bidragit med ett antal slantar;)

Permalänk
Medlem

AMD fortsätter storsatsa på serversegmentet och Intel slog nyligen på stora trumman för desktopsegmentet.
Alder Lake är nog inget som har någon framtid i en serverhall, förutom på Nordpolen...
Är det någon som vet hur Intels server-CPUer utvecklas?
Står de kvar och stampar på samma litografi och arkitektur?
Desktop i all ära, men pengarna ligger väl i serversegmentet?

Permalänk
Medlem

de visade även Grafikkort https://www.amd.com/en/graphics/instinct-server-accelerators
med Infinity Fabric
GPU Specifications
GPU Architecture
CDNA2
Lithography
TSMC 6nm FinFET
Stream Processors
13,312
Compute Units
208
Peak Half Precision (FP16) Performance
362.1 TFLOPs
Peak Engine Clock
1700 MHz
Peak Single Precision Matrix (FP32) Performance
90.5 TFLOPs
Peak Double Precision Matrix (FP64) Performance
90.5 TFLOPs
Peak Single Precision (FP32) Performance
45.3 TFLOPs
Peak Double Precision (FP64) Performance
45.3 TFLOPs
Peak INT4 Performance
362.1 TOPs
Peak INT8 Performance
362.1 TOPs
Peak bfloat16
362.1 TFLOPs

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Eftersom 3990X med sina 64 cores / 128 Threads kostar runt 43 tusen kr+ idag så skulle en 128 / 256 ligga på mellan 80-100 Tusen kr. men för företag är det billigt uppgradering ej för oss, då måste man ta banklån om man ska ha råd. dessutom kommer den processorn inte bli snabbare i spel utan det gynnar dom som håller på med Autocad/Cam/ 3D renderingar och dom som gör spel. eller Virtuella maskiner etc. för mig skulle den processorn göra stor nytta då jag håller på med Folding för World Commuity Grid folder. jag gillar hjälpa till med Cancer forskning eller covid-19 Vaccin mm. känns bra att datorn utgör data beräkningar för bra endamål

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

128 Cores / 256 Thread kommer inte bli rolig historia och kyla ner, dessutom lär det kosta bra mycket pengar för oss dödliga svenssons. för dom som vill klocka cpu kan ju glömma det på luft/vatten utan då måste man köra flytande kväve

Fast tänk på att thredripper med 64 kärnor fortfarande är lättare att kyla än adler lake med 16 kärnor. Så kommer nog inte vara några större problem förutom extrem kretsarna som drar 500-600 watt eller vad de nu ryktas ligga på

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

AMD fortsätter storsatsa på serversegmentet och Intel slog nyligen på stora trumman för desktopsegmentet.
Alder Lake är nog inget som har någon framtid i en serverhall, förutom på Nordpolen...
Är det någon som vet hur Intels server-CPUer utvecklas?
Står de kvar och stampar på samma litografi och arkitektur?
Desktop i all ära, men pengarna ligger väl i serversegmentet?

Sapphire Rapids kommer iallafal bjuda på bättre motstånd än vad deras gamla 28-core gjorde som kyldes med flytande kväve under ett skynke för några år sedan och som Sweclockers rapporterade om.

Intel fick ta en del skit då.

https://www.sweclockers.com/nyhet/25836-intel-tar-bladet-fran...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Den där grafen är lite efter. De står runt 150 nu.

Intel kommer komma tillbaka men det kommer dröja flera år inna de får ut något som verkligen kommer igen på riktigt. Alder Lake är bara en försmak och lite av Intels Sandy Bridge moment men AMD är idag i en betydligt starkare position än vad de var när Sandy Bridge släpptes både i resurser och i produktsegmenteringen.

AMD kommer aldrig inom överskådlig framtid vara den där underdogen som de varit sedan 90-talet, jag tror inte de kommer tillåta sig vara det. Athlon var bra men inte ens Athlon eller Opteron kunde göra att AMD till ett företag med samma resurser som Intel. Zen 4, Zen 4c liksom Zen 5 och framöver kommer göra stora hopp i IPC-prestanda. AMD kommer inte ligga på latsidan.

AMD arbetar även på en variant byggd på ARM-arkitekturen så tom våran Yoshman kan andas ut. X86 är döende men det kommer ta flera år innan vi kan räkna ut det. De tisslas och tasslas att Apple nu kommer ge sig ut på servermarknaden så det kommer bli än mer konkurrens framöver.

Men AMD kan bara växa. Marknaden är inte mättad på lång väg så både Intel, AMD och Apple kan leva sida vid sida utan problem.

Överklockning kommer bli historia tyvärr. Ju fler kärnor desto mindre utrymme att klocka. Både Intel och AMD maxar mer eller mindre sina varianter från fabrik nuförtiden. Det var inte som gamla Celeron eller Duron tiden då man kunde få ut nästan dubbel prestanda.

Det går att få ut en del mer prestanda ur Ryzen 3000-/5000-seriens processorer med CTRr2.5, men det under förutsättning att det är bra exemplar. Dock så är det med de inställningar man får omöjligt att köra processorn med "hård" belastning, som i mitt fall ofta handlar om exempelvis AV1-encoding av mediafiler. Så ja, jag håller i princip med om att det är bäst att undvika överklockning, dock finns det lite finlir man kan pröva, men detta är knappt (inte) värt ansträngningen.

Inte
Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Intel har inte en chans i dagsläget. Det är omöjligt att få till så många cores med en monolitisk architektur med rimlig yield.

? Dom ska väl introducera EMIB med Sapphire Rapids, och kör där Multi-Tile Design (dvs chiplets). Dock är Golden Cove kärnorna rätt stora, samt att det inte är en separat IO-krets som Epyc, så tveksamt om dom kan matcha det ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Intel har inte en chans i dagsläget. Det är omöjligt att få till så många cores med en monolitisk architektur med rimlig yield.

Haha, som jag trodde alltså.

Den de gjorde allt för att utplåna har blivit berget de inte kan besegra.

Istället kommer de med halvmesyren 12900K där bara 8 av de 16 kärnorna är något att bry sig om typ.

Kan förstå den typen av tänk om vi snackar klientdatorer typ, men för andra som vill redigera video, spela osv så känns det lite som "vi ger er denna för att bevisa att vi också minsann kan tillverka en 16 kärnig konsumentprocessor men...."

Ah well, skall bli högst intressant att se vad både AMD och Intel klämmer ur sig det kommande året!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

128 Cores / 256 Thread kommer inte bli rolig historia och kyla ner, dessutom lär det kosta bra mycket pengar för oss dödliga svenssons. för dom som vill klocka cpu kan ju glömma det på luft/vatten utan då måste man köra flytande kväve

Helt perfekt ju! Då behöver jag inte köra elementen så hårt för att hålla värmen i huset

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Helt perfekt ju! Då behöver jag inte köra elementen så hårt för att hålla värmen i huset

samma här då. kan jag ju slänga ut mina element hihi*

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

samma här då. kan jag ju slänga ut mina element hihi*

det optimala är ju att använda elementen som radiator till vattenkylningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Helt perfekt ju! Då behöver jag inte köra elementen så hårt för att hålla värmen i huset

Det mer ekonomiska alternativet är en luftkyld 12900K mer stor fläkt (40cm)