NĂ„gon intresserad av astronomi? 🌟🌙🌌

PermalÀnk
Inaktiv
●
Skrivet av Miska:

Jag hörde vÀrldens jetmotorljud ca en kvart innan jag skÄdade det dÀr i natthimlen med riktning nord/nordvÀst. Svepte lika fort som ISS brukar göra. Synd att jag inte hade min systemkamera med mig, annars hade jag fÄtt bÀttre bild av det dÀr.

Vart skjuter de upp sÄdana runt stockholm?
Jag trodde det enbart var i Kiruna de gjorde sÄdant.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av anon309108:

Vart skjuter de upp sÄdana runt stockholm?
Jag trodde det enbart var i Kiruna de gjorde sÄdant.

Verkar som att raketen sköts upp frÄn Vandenberg Air Force Base norr om L.A, men var fullt synlig över hela Skandinavien.
Inte sÄ lÀnge sen skÄdade folk i norra Sverige en annan raket som skickades ivÀg frÄn Ryssland, ca 80 mil norr om Moskva, som plumsade ner i Barents hav till slut efter att ha dumpat av sig en spionsatellit.

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Inaktiv
●
Skrivet av Miska:

Verkar som att raketen sköts upp frÄn Vandenberg Air Force Base norr om L.A, men var fullt synlig över hela Skandinavien.
Inte sÄ lÀnge sen skÄdade folk i norra Sverige en annan raket som skickades ivÀg frÄn Ryssland, ca 80 mil norr om Moskva, som plumsade ner i Barents hav till slut efter att ha dumpat av sig en spionsatellit.

wow och du kunde höra den dessutom... frÀnt

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Fick reda pÄ en intressant funktion i Ekos för nÄgot jag oroat mig för och haft hÀnda en gÄng. Dör uppkopplingen till riggen vid fel tillfÀlle sÄ kan monteringen fastna i full slew utan att jag kan döda det via datorn utan fÄr slÀnga mig över strömbrytaren dÄ. Men dÄ finns det en watchdog man kan ha igÄng. Om ingen kontakt sker pÄ förbestÀmd tidslÀngd sÄ parkeras monteringen, finns stöd för att köra valfritt script ocksÄ.

Testade det precis, slÄr av wifi och vÀntar 5 sekunder sÄ parkerades monteringen. Nu gÀller det att man litar pÄ sin uppkoppling dÄ sÄklart men som jag mÀrkte under min batteriurladdade session sÄ behöver laptopen vara igÄng och kommunicera med monteringen hur som helst.

Nu fÄr man vÀl klura pÄ om det finns nÄgot kul ett script skulle kunna hitta pÄ. Funderar pÄ om man kunde göra nÄgot kul ifall man slÀngde pÄ en liten RPi eller liknande pÄ monteringen.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Och dÀr slÀppte Player One Astronomy en nyhetsbomb bland sina kameror.
https://player-one-astronomy.com/product-category/solar-camer...

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Miska:

Och dÀr slÀppte Player One Astronomy en nyhetsbomb bland sina kameror.
https://player-one-astronomy.com/product-category/solar-camer...

Fascinerande att de har global shutter, men Àr det nÄgon sÀrskild fördel för solobservationer? Jag förstod inte annars vilka egenskaper som gör dessa kameror sÀrskilt lÀmpade för solen jÀmfört med "vanliga" CMOS-kameror. Du kanske vet?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av deltascu:

Fascinerande att de har global shutter, men Àr det nÄgon sÀrskild fördel för solobservationer? Jag förstod inte annars vilka egenskaper som gör dessa kameror sÀrskilt lÀmpade för solen jÀmfört med "vanliga" CMOS-kameror. Du kanske vet?

IMX174 har varit lÀnge en favorit bland solfotografer pga dess fps, men de tvÄ andra bland Apollo-serien Àr helt nya Àven för min vetskap, men nÀr jag kikade lite pÄ hur de fungerar i "praktiken" i Stellarium sÄ sÄg de lovande ut. Mini blir perfekt för de som anvÀnder Daystar-teleskop och Max för Lunt LS80+ för att fÄ ut mer detaljer av solens yta, Àven vid Double Stack.
Global shutter Àr en egenskap som alla Player One kameror har. Detta för att undvika det som rolling shutter orsakar, nÀmligen böjer bilden eller fÄr den att luta sig. Global fungerar sÄledes att sensorn tar hela ytan som bild och slÀcker sig efter istÀllet för att rulla som en vanlig slutarridÄ gör (rolling gör samma som ridÄ men i motsatt riktning).

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Miska:

IMX174 har varit lÀnge en favorit bland solfotografer pga dess fps, men de tvÄ andra bland Apollo-serien Àr helt nya Àven för min vetskap, men nÀr jag kikade lite pÄ hur de fungerar i "praktiken" i Stellarium sÄ sÄg de lovande ut.

Ok, jag tror jag förstÄr. Det Àr deras stora pixlar som ger hög dynamisk rÀckvidd samtidigt som man kan lÀsa ut de relativt fÄ pixlarna med hög fps. Nackdelen Àr vÀl att man kommer undersampla den optiska upplösningen med 9 um stora pixlar? För en LS80 med brÀnnvidd 560 mm blir ju pixelstorleken 3,3 bÄgsekunder.

Global shutter har ju sÄklart sina anvÀndningsomrÄden, sÀrskilt för situationer med mycket rörelse i, som nÀr man panorerar under en videosekvens. Men jag ser fortfarande inte nÄgon direkt fördel för astrofoto, dÄ objekten man tittar pÄ inte rör sig sÀrskilt snabbt. Har det nÄgot att göra med att "frysa" seeingen vid snabba exponeringar? Jag skulle tro att distortionen frÄn seeingen sjÀlvt Àr större Àn det som introduceras frÄn rolling shutter. Det skulle vara intressant att fÄ veta, tyvÀrr hittar jag inte nÄgot vid snabb googling. Jag skulle gissa att global shutter Àr nÄgot man fÄr med pÄ köpet, och att det kanske inte Àr just det som gör kameran sÀrskilt bra för solfoto.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av deltascu:

Ok, jag tror jag förstÄr. Det Àr deras stora pixlar som ger hög dynamisk rÀckvidd samtidigt som man kan lÀsa ut de relativt fÄ pixlarna med hög fps. Nackdelen Àr vÀl att man kommer undersampla den optiska upplösningen med 9 um stora pixlar? För en LS80 med brÀnnvidd 560 mm blir ju pixelstorleken 3,3 bÄgsekunder.

Global shutter har ju sÄklart sina anvÀndningsomrÄden, sÀrskilt för situationer med mycket rörelse i, som nÀr man panorerar under en videosekvens. Men jag ser fortfarande inte nÄgon direkt fördel för astrofoto, dÄ objekten man tittar pÄ inte rör sig sÀrskilt snabbt. Har det nÄgot att göra med att "frysa" seeingen vid snabba exponeringar? Jag skulle tro att distortionen frÄn seeingen sjÀlvt Àr större Àn det som introduceras frÄn rolling shutter. Det skulle vara intressant att fÄ veta, tyvÀrr hittar jag inte nÄgot vid snabb googling. Jag skulle gissa att global shutter Àr nÄgot man fÄr med pÄ köpet, och att det kanske inte Àr just det som gör kameran sÀrskilt bra för solfoto.

HÀnvisar till denna lÀnk gÀllande slutaren: https://andor.oxinst.com/learning/view/article/rolling-and-gl...

Du behöver ta flera tusen bilder av solen för att sedan ta de bÀsta 10-25% av dem för att stacka dem, dÀrav hög fps. Om du kör lÄnga slutartider pÄ solytan och protuberans sÄ riskerar du att bÄde smeta ut bilden och brÀnna sensorn.
HÀr pratar vi om en sekvens pÄ ca 30 sek Ät gÄngen.

Planeter Àr ocksÄ tusentals bilder och samma grej med stacking, men sekvensen kan vara flera minuter Ät gÄngen. HÀr brÀnner du inte sensorn eftersom planeter alstrar inte vÀrme.

Djuprymd Àr tusentals bilder med lÄÄÄÄnga slutartider innan du stackar dem alla. PÄ denna process kan det gÄ timmar om inte flera nÀtter för att fÄ de resultat man vill komma Ät.

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem ★
●

ApropÄ mÄnen, hÀr Àr en bild frÄn nÄgra nÀtter sedan av den Àrriga kratern Posidonius:

Bilden Àr tagen med en 180mm Mak och ASI1600MM. De 20% skarpaste utav en sekvens pÄ 12262 bilder (med vardera 5 ms exponeringstid) utvaldes och lades ihop med AutoStakkert! samt uppskÀrptes med Registax. Kratern Àr 95 km i diameter. De minsta synliga detaljerna i bilden Àr ungefÀr 1 km stora, vilket motsvarar 0,5 bÄgsekunder. Repan som syns till vÀnster inuti kratern Àr en kollapsad lavatub.

NASA har lite mer högupplösta bilder av kratern.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Skymtade en lucka i nattens molntÀcke som visade sig hÄlla i sig lÀngre Àn vÀntat. Inte perfekt seeing direkt, men tillrÀckligt bra för att fÀrdigstÀlla Äterbesöket pÄ Eastern Veil.

Full upplösning och EXIF pÄ Astrobin

Nu blir det att spendera nÄgra molniga kvÀllar pÄ att göra en synkroniserad behandling pÄ den, Western Veil och Pickering's Triangle framöver med tillhörande smÄfixar som behöver göras.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Idag kom min flatpanel som var restnoterad. Inga mer dammkorn som stör hoppas vi! Hoppas den blir smidig att anvÀnda ocksÄ. Ser ut att fortfarande ha gott om mulna dagar att öva.

PermalÀnk
Medlem
●

Har alltid varit fascinerad av stjÀrnhimlen i allmÀnhet. exempelvis ditt foto pÄ andromeda Àr ju en bild av hur den sÄg ut för 2,5 milj Är sedan. AlltsÄ i princip det nÀrmaste vi kommit en "tidsmaskin". sÄ vitt vi vet sÄ kan hela galaxen lika gÀrna ha gÄtt upp i rök för 2 milj Är sedan och vi kommer inte att se det förrÀn om 500.000 Är.

hÀftig tanke som alltid har fascinerat mig, man förstÄr vidden av universum och hur smÄ och insignifikanta vi faktiskt Àr.

Visa signatur

â–Ș R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
â–Ș Nintendo Switch - iPhone XR

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Idag kom min flatpanel som var restnoterad. Inga mer dammkorn som stör hoppas vi! Hoppas den blir smidig att anvÀnda ocksÄ. Ser ut att fortfarande ha gott om mulna dagar att öva.

Kul! Dock mindre kul med moln.
SjÀlv vÀntar jag pÄ en glipa sÄ jag kan avsluta min recension.

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem ★
●

DÄ har man testat sin Neptune-M (IMX178) kamera och hÀr Àr en snabb redigering frÄn videoinspelningen. Nu mÄste jag bara lÀra mig redigera allt utan massa onödiga steg i PS, dÄ stackbilden var lite ojÀmn med fÀrgerna för att vara Ha-Mono.

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
●

Är en begagnad Atik 460Ex mono för 7000 kronor en vettig första kamera för den som vill ge sig in pĂ„ det hĂ€r med kylda monoastrokameror?? Den Ă€r ju rĂ€tt gammal och har bland annat bara usb 2, men det gör vĂ€l inget om bara har tĂ€nkt ta lĂ„nga subs? Den kostar ju typ tre gĂ„nger sĂ„ mycket om man ska köpa den ny, nĂ„got mĂ„ste den vĂ€l Ă€ndĂ„ duga till , kan man ju fĂ„ för sig i alla fall.
Har tekniken gÄtt framÄt sÄ mycket att det Àr bÀttre att köpa en billigare, kyld och mer modern kamera?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av grasklippare:

Är en begagnad Atik 460Ex mono för 7000 kronor en vettig första kamera för den som vill ge sig in pĂ„ det hĂ€r med kylda monoastrokameror?? Den Ă€r ju rĂ€tt gammal och har bland annat bara usb 2, men det gör vĂ€l inget om bara har tĂ€nkt ta lĂ„nga subs? Den kostar ju typ tre gĂ„nger sĂ„ mycket om man ska köpa den ny, nĂ„got mĂ„ste den vĂ€l Ă€ndĂ„ duga till , kan man ju fĂ„ för sig i alla fall.
Har tekniken gÄtt framÄt sÄ mycket att det Àr bÀttre att köpa en billigare, kyld och mer modern kamera?

Under förutsÀttning att den fungerar som den ska sÄ skulle jag nog vÄga sÀga att det Àr en rÀtt sÄ bra deal. Skulle jag rekommendera att specifikt leta efter den? Nej, troligen inte. Den har rÀtt sÄ liten sensor och lÄg upplösning, men CCD Àr ju generellt trevligare Àn CMOS sÄvida vi inte pratar senaste generationen av sistnÀmnda, men som en första kamera och det priset sÄ Àr det nog inte fel vÀg att gÄ.
Viss reservation för att jag inte har nÄgon nÀmnvÀrd koll pÄ eventuella egenheter kameran i frÄga har - det fÄr du söka reda pÄ sjÀlv om ingen annan hÀr rÄkar kÀnna till nÄgot.

Beklagar för övrigt att jag inte har varit sÄ aktiv i trÄden pÄ ett tag ... har inte hÀnt sÄ mycket spÀnnande för min del. Sleevat lite kablage, och vÀntat pÄ klara nÀtter utan fullmÄne Àr vÀl ungefÀr vad jag hunnit fÀrdigstÀlla. Har ett lite större projekt pÄ gÄng - Ànnu en mosaik - dÀr jag hunnit fÀrdigstÀlla tvÄ av tre filter, och förhoppningsvis hinner jag fÄ ihop en del data i natt sÄ att jag bara behöver nÄgon natt till innan den Àr klar.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Under förutsÀttning att den fungerar som den ska sÄ skulle jag nog vÄga sÀga att det Àr en rÀtt sÄ bra deal. Skulle jag rekommendera att specifikt leta efter den? Nej, troligen inte. Den har rÀtt sÄ liten sensor och lÄg upplösning, men CCD Àr ju generellt trevligare Àn CMOS sÄvida vi inte pratar senaste generationen av sistnÀmnda, men som en första kamera och det priset sÄ Àr det nog inte fel vÀg att gÄ.
Viss reservation för att jag inte har nÄgon nÀmnvÀrd koll pÄ eventuella egenheter kameran i frÄga har - det fÄr du söka reda pÄ sjÀlv om ingen annan hÀr rÄkar kÀnna till nÄgot.

Beklagar för övrigt att jag inte har varit sÄ aktiv i trÄden pÄ ett tag ... har inte hÀnt sÄ mycket spÀnnande för min del. Sleevat lite kablage, och vÀntat pÄ klara nÀtter utan fullmÄne Àr vÀl ungefÀr vad jag hunnit fÀrdigstÀlla. Har ett lite större projekt pÄ gÄng - Ànnu en mosaik - dÀr jag hunnit fÀrdigstÀlla tvÄ av tre filter, och förhoppningsvis hinner jag fÄ ihop en del data i natt sÄ att jag bara behöver nÄgon natt till innan den Àr klar.

Det Àr ett par exemplar av just den hÀr kameran som har legat ute ett tag till ungefÀr den prisbilden. Verkar inte vara nÄgot vidare intresse. Kanske man skulle ta det som ett tecken pÄ att det inte Àr det bÀsta köpet?

NÀr det kommer till egenheter kÀnns det som det gÄr att hitta för alla kameror, all utrustning egentligen, brister kommer folk alltid att lyckas sniffa rÀtt pÄ. Det handlar vÀl helt enkelt om att försöka undvika de k som har rÄkar ha sÄdana egenheter som i kombination med ens övriga utrustning verkligen fÄr det att fallera ordentligt. Det Àr ocksÄ lite svÄrt för mig som att nybliven och okunnig entusiast att veta vilka egenheter det Àr som Àr de man ska hÄlla utkik efter. Ibland kan man ju lÀtt ryckas med nÀr man lÀser om hur nÄgon har hittat ett visst problem med sina grejer och tro att det Àr ett fatalt jÀtteproblem nÀr det i sjÀlva verket bara Àr just, en liten knasig egenhet.

Jag sitter hÀr i spÀnd förvÀntan för att fÄ se vad du visar upp hÀrnÀst!

Ni alla hÀr kan ju ocksÄ rÀkna med att det blir skitvÀder sen nÀr jag börjar komma igÄng pÄ allvar, om nÄgra veckor, med att köpa alla grejer jag planerat!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av grasklippare:

Det Àr ett par exemplar av just den hÀr kameran som har legat ute ett tag till ungefÀr den prisbilden. Verkar inte vara nÄgot vidare intresse. Kanske man skulle ta det som ett tecken pÄ att det inte Àr det bÀsta köpet?

NÀr det kommer till egenheter kÀnns det som det gÄr att hitta för alla kameror, all utrustning egentligen, brister kommer folk alltid att lyckas sniffa rÀtt pÄ. Det handlar vÀl helt enkelt om att försöka undvika de k som har rÄkar ha sÄdana egenheter som i kombination med ens övriga utrustning verkligen fÄr det att fallera ordentligt. Det Àr ocksÄ lite svÄrt för mig som att nybliven och okunnig entusiast att veta vilka egenheter det Àr som Àr de man ska hÄlla utkik efter. Ibland kan man ju lÀtt ryckas med nÀr man lÀser om hur nÄgon har hittat ett visst problem med sina grejer och tro att det Àr ett fatalt jÀtteproblem nÀr det i sjÀlva verket bara Àr just, en liten knasig egenhet.

Jag sitter hÀr i spÀnd förvÀntan för att fÄ se vad du visar upp hÀrnÀst!

Ni alla hÀr kan ju ocksÄ rÀkna med att det blir skitvÀder sen nÀr jag börjar komma igÄng pÄ allvar, om nÄgra veckor, med att köpa alla grejer jag planerat!

Nej, det Àr ju helt klart en "gammal" kamera. Modellen Àr inte purfÀrsk, och sannolikt har de gjort en del timmar, sÄ visst, det Àr ju lite av en chansning - precis som alltid nÀr man köper begagnat. LÀgg till det att en monokrom kamera ofta Àr Ätminstone ett steg efter insteget till hobbyn och sÄledes nÄgot man troligen tÀnkt igenom och planerat in en hyfsad budget för, sÄ Àr vÀl kanske inte en "gammal" modell pÄ mÄngas inköpslista, inte minst med tanke pÄ att man troligen ska ha filter och filterhjul till det, och dÄ kanske man vill framtidssÀkra, och sÄ vidare. SÄ visst, det Àr inte det "bÀsta" köpet, men Àr det ett dÄligt köp? Det beror pÄ ens budget, bÄde pÄ kort och lÄng sikt.

Egenheter finns (nĂ€stan) alltid, sĂ„ Ă€r det onekligen, frĂ„gan Ă€r ju snarast om den har en deal-breaker för just dig. Men ja, det skadar aldrig att tĂ€nka till en extra gĂ„ng innan inköp. Är man inte helt sĂ€ker pĂ„ vad man vill ha och varför sĂ„ bör man vĂ€nta, göra mer efterforskningar och slĂ„ till nĂ€r man Ă€r sĂ€ker ... sĂ„vida man inte Ă€r villig att gambla lite.

Hoppas att du tÀnkt flytta innan du slÄr till, hur som helst.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

HjÀrtnebulosan, 2x2 mosaik @ 952 mm

Inte det bÀsta jag klÀckt ur mig direkt, men upptÀckte pÄ tok för sent att 180 s pÄ SII och OIII pÄ given gain var i lÀgsta laget och att jag hade en del kameratilt, typ nÀr jag vÀl började försöka bearbeta datan. Orutinerat, men ja ... Blir vÀl kanske att skjuta om Melotte 15 (nebulosan i mitten av nebulosan, sÄ att sÀga) pÄ 300 s framöver, men efter att ha slitit i bortÄt en 30-40 timmar (ren gissning) med att försöka rÀdda den data jag har sÄ Àr jag rÀtt jÀkla trött pÄ det hÀr objektet. Ser fram emot att gÄ vidare med nÀsta!

Full upplösning och EXIF finns pÄ astrobin, men titta inte för noga bara.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
●
Skrivet av Crazy Ferret:

HjÀrtnebulosan, 2x2 mosaik @ 952 mm

Inte det bÀsta jag klÀckt ur mig direkt, men upptÀckte pÄ tok för sent att 180 s pÄ SII och OIII pÄ given gain var i lÀgsta laget och att jag hade en del kameratilt, typ nÀr jag vÀl började försöka bearbeta datan. Orutinerat, men ja ... Blir vÀl kanske att skjuta om Melotte 15 (nebulosan i mitten av nebulosan, sÄ att sÀga) pÄ 300 s framöver, men efter att ha slitit i bortÄt en 30-40 timmar (ren gissning) med att försöka rÀdda den data jag har sÄ Àr jag rÀtt jÀkla trött pÄ det hÀr objektet. Ser fram emot att gÄ vidare med nÀsta!

https://cdn.astrobin.com/thumbs/PeCtoH-tpQev_1824x0_jaUALzhf.jpg

Full upplösning och EXIF finns pÄ astrobin, men titta inte för noga bara.

FrĂ€sigt vĂ€rre mĂ„ jag sĂ€ga! Även om det verkar ha varit rĂ€tt trassligt för dig.

Är just det att pussla ihop mosaikbitarna till en helhet nĂ„got som Ă€r besvĂ€rligt? Behöver de fyra delbilderna bearbetas separat för att inte liksom skĂ€ra sig, utseendemĂ€ssigt, mot varandra, nĂ€r de vĂ€l sen pusslas ihop? Ligger det största besvĂ€ret kanske i att man mĂ„ste fota fyra gĂ„nger sĂ„ lĂ„ng tid för en bild som denna?

Och en annan sak, noterade att du kör Pegasus Astros Pocket Powerbox Advance. Strömförsörjer du alla dina prylar genom den? ÖvervĂ€ger sjĂ€lv en sĂ„dan, och funderar pĂ„ huruvida den kommer orka med allt. Typ montering, kamera, tillbehör, plus typ en Intel NUC av enklare snitt.

PermalÀnk
Medlem ★
●

p

Skrivet av grasklippare:

FrĂ€sigt vĂ€rre mĂ„ jag sĂ€ga! Även om det verkar ha varit rĂ€tt trassligt för dig.

Är just det att pussla ihop mosaikbitarna till en helhet nĂ„got som Ă€r besvĂ€rligt? Behöver de fyra delbilderna bearbetas separat för att inte liksom skĂ€ra sig, utseendemĂ€ssigt, mot varandra, nĂ€r de vĂ€l sen pusslas ihop? Ligger det största besvĂ€ret kanske i att man mĂ„ste fota fyra gĂ„nger sĂ„ lĂ„ng tid för en bild som denna?

Och en annan sak, noterade att du kör Pegasus Astros Pocket Powerbox Advance. Strömförsörjer du alla dina prylar genom den? ÖvervĂ€ger sjĂ€lv en sĂ„dan, och funderar pĂ„ huruvida den kommer orka med allt. Typ montering, kamera, tillbehör, plus typ en Intel NUC av enklare snitt.

För att börja bakifrÄn - ja, Powerboxen orkar med sÄvida du inte har extremt törstiga delar. Jag driver allt genom den, inklusive vÀrmeband, och den har aldrig varit den begrÀnsande faktorn. Det gÀller givetvis att man har strömförsörjning nog för utrustningen förstÄs (vilket kan vara ett problem om man kör med batteri), men har man bara det sÄ ska det nÄgot tÀmligen extremt till för att vara ett problem.

NÀr det kommer till mosaiker sÄ Àr det sÀllan ett problem om man har fÄ paneler med hög signal och vÀlkalibrerade subframes (se exempelvis min senaste Eastern Veil, 1x2).

Det första "problemet" med den hÀr var datasamlingen, vilken tog nÀstan dubbelt sÄ lÄng tid som för nÄgot annat objekt jag fÄngat Àn sÄ lÀnge, och det endast pÄ grund av att jag begrÀnsade mig till 180s per subframe, annars hade jag inte varit klar Àn. Den lÄnga tiden Àr inte optimalt för en östgötsk höst dÄ det tog en mÄnad att dra ihop 12 timmar data och det under varierande mÄnfaser.
De för korta exponeringstiderna gjorde att signalen blev vĂ€ldigt svag (i SII och OIII), vilket initialt stĂ€llde till det en hel del vid kalibreringen av datan, och mĂ„nga timmar gick Ă„t för att fĂ„ bukt med det. Är kalibreringen dĂ„lig kommer skarvarna att synas rejĂ€lt (de kan fortfarande skymtas, men inget som stör nĂ€mnvĂ€rt i sammanhanget). Dessutom betyder lĂ„g signal och varierande bakgrundsnivĂ„er att det finns vĂ€ldigt litet utrymme att spela pĂ„ för att matcha panelerna mot varandra, vilket kan leda till artefakter. Utöver det sĂ„ Ă€r givetvis lĂ„g signal alltid ett problem nĂ€r det kommer till bearbetningen i slutĂ€nden.

Sedan Àr det sÀkerligen nÄgot mer som jag inte kan komma ihÄg just nu, men ja ... det Àr i vart fall nÄgra av problemen jag sprang pÄ.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Har haft lite uppehÄll senaste tiden, vÀdret har varit sÄ oförutsÀgbart och lusten har inte funnits dÀr helt enkelt. IkvÀll tÀnkte jag att jag skulle ta chansen igen, det skulle ju vara klart. Men jag hade glömt kolla vinden och jag insÄg snabbt att det inte var vÀrt efter ett par exponeringar.

Hoppas vintern blir bÀttre. Födelsedag nÀrmar sig sÄ det fÄr nog bli ursÀkten för lite ny utrustning.

PermalÀnk
Medlem
●

NÄgon som har en aning var man kan modifiera en nikon dslr för astrofoto? Vet att man kan göra det sjÀlv men Àr inte sÄ sugen pÄ att plocka isÀr en nyköpt kamera som nybörjare och bli av med garantin.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Ludde27:

NÄgon som har en aning var man kan modifiera en nikon dslr för astrofoto? Vet att man kan göra det sjÀlv men Àr inte sÄ sugen pÄ att plocka isÀr en nyköpt kamera som nybörjare och bli av med garantin.

Garantin frÄn Nikon försvinner helt vid modifikation, men du fÄr istÀllet modifikationsgaranti frÄn dessa.
Mer om garantin kan du lÀsa lÀngst ned pÄ sidan: http://www.dslr-astrotec.de/anfrage-eng.html

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem ★
●

NGC 7635 and M52 on Astrobin

Äntligen ett par klara kvĂ€llar till. @Shimonu drog som en avlöning medan jag började rigga upp i förrgĂ„r, men jag hoppas att det bara var att jag luktade pĂ„ tok för illa.

25x300s Ha, SII, OIII

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

https://live.staticflickr.com/65535/51714812127_8271c4b409_o.jpg
NGC 7635 and M52 on Astrobin

Äntligen ett par klara kvĂ€llar till. @Shimonu drog som en avlöning medan jag började rigga upp i förrgĂ„r, men jag hoppas att det bara var att jag luktade pĂ„ tok för illa.

25x300s Ha, SII, OIII

Nu tror jag allt du blandat ihop mig med nÄgon annan Har inte varit ute och fotat pÄ lÀnge, bortsett frÄn ikvÀll dÄ.

Gav mig pÄ Andromeda men tyckte inte mina subs sÄg sÄ bra ut. Börjar fundera pÄ om all spacing Àr rÀtt, tycker alltid det kÀnns som allt Àr lite ur fokus, Àven efter autofokus. FÄr se om jag kan avsluta det i veckan.

EDIT: Justja, kom pÄ att jag bestÀllt smalbandsfilter nu men vÀntar Ànnu pÄ att de ska skickas. Ska bli spÀnnande.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Nu tror jag allt du blandat ihop mig med nÄgon annan Har inte varit ute och fotat pÄ lÀnge, bortsett frÄn ikvÀll dÄ.

Gav mig pÄ Andromeda men tyckte inte mina subs sÄg sÄ bra ut. Börjar fundera pÄ om all spacing Àr rÀtt, tycker alltid det kÀnns som allt Àr lite ur fokus, Àven efter autofokus. FÄr se om jag kan avsluta det i veckan.

Å fan, ja dĂ„ var det nĂ„gon annan med vad som sĂ„g ut att vara en vit montering och mindre refraktor som jag skrĂ€mde ivĂ€g! Bara antog att det var du, och blev lite konfunderad nĂ€r "du" knappt hĂ€lsade. Jag skyller pĂ„ mörkret!
Hoppade sjÀlv över ikvÀll, kÀnde att jag behövde sova ifatt lite, men ja ... det gÄr ju sÄdÀr.

Skrivet av Shimonu:

EDIT: Justja, kom pÄ att jag bestÀllt smalbandsfilter nu men vÀntar Ànnu pÄ att de ska skickas. Ska bli spÀnnande.

Usch och fy, dÄ Àr det bara att se fram emot moln fram till jul dÄ ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
●

Vad spÀnnande med mystiska astrofotografer som stryker omkring
Inte heller var det jag.

PermalÀnk
Medlem ★
●

C/2021 A1 Leonard igÄr morse. PremiÀrförsök pÄ att anvÀnda kometstackning i PixInsight. GÄr nog Ät en del trixande till med stackningsalgoritmerna framöver för att bli av med lite mer artefakter, och sÄ glömde jag ta bort roteraren innan jag satte pÄ reduceraren, vilket gav mig ~15mm fel backfocus, sÄ stjÀrnformerna lÀmnar en del att önska. Men, jag hann Ätminstone fÄnga den innan den drar söderöver!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8