Fredagsfokus 30: Övergången till nya standarder

Permalänk
Melding Plague

Fredagsfokus 30: Övergången till nya standarder

Denna fredag fokuserar Jacob och Jonas på nya standarder inom hårdvaruvärlden, där bland annat PCI Express 5.0 och DDR5 är högaktuella.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tack för en matnyttig video

Vi köper alltid hela datorn ny (som ni säger att de flesta gör), varpå den föregående flyttas ner till yngre familjemedlemmar. Även när jag köper ny GPU, så flyttas den gamla nedåt. Så om jag köpte ny dator nu, skulle jag absolut köra på DDR5. Men nu ligger väl nyköp kanske 1-3 (2) år bort.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

u.2 är klart överlägset den allt för moderkortsbegränsande m.2 som förstör de flesta moderkort i dagsläget snart eller ie så är u.3 redan här men inte för oss konsumenter ännu sen har vi dessutom e3.s som jag ser fram mot för mig så önskar jag att m.2 försvann från moderkorten så vi får tillbaks lite yta för tex pci-e platser istället mitt x299 e fullproppat med instickskort så vill ha mer pci-e platser (totalt ointresserad av intel s1700 serien eller andra i mellan/konsument klass hoppas att sapphire rapids kommer med både e3.s & U3

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Kommer intel köra PCI-E 5? Eller kör dom vidare på Optane? Optane var väl snabbare för vanliga användare, än PCI-E 4?

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Kommer intel köra PCI-E 5? Eller kör dom vidare på Optane? Optane var väl snabbare för vanliga användare, än PCI-E 4?

de kör vidare på pci-e5 & optane har betydligt lägre latency än vanliga ssd er därav snabbare inte peak siffror men verklig användning speciellt vid höga laster däremot har de slutat att tillverka för konsumenter sorgligt nog

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Ase:

de kör vidare på pci-e5 & optane har betydligt lägre latency än vanliga ssd er därav snabbare inte peak siffror men verklig användning speciellt vid höga laster däremot har de slutat att tillverka för konsumenter sorgligt nog

Ah ok tack. Tråkigt dock att de slutat för vanliga konsumenter. För det är ju typ omstart av dator osv som skillnaden var som störst om jag minns rätt? laddtider i spel? Där det inte är i princip några skillnader mot SSD Sata 3.0 och PCI-E 4?

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Kör gärna en genomgång på dessa e3.s & varianterna av dessa som strax ersätter m.2 som anses för dålig bandbredd & för dålig kyllösning & utrymmemässigt mest i servrar då P.s själv skulle jag kunna tänka mig ett bakplan med kylning då såklart, med m.2 annars ser jag gärna att m.2 försvinner från moderkorten om de ska finnas så får de finnas på höjd ej längsefter moderkort eller som instickskort med2- 4a m.2 men att ta halva ytan för pci-e platser är förkastligt ja som bakplan borde de fungera om de får kylning. Är en helt annan sak utifall man bara vill ha en speldator med ett grafikkort ettm.2 för os & nån sata ssd för lagring av spelen då duger m.2 fint men e man nörd som mig så leker man med lite annat.
mvh Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Måste säga att det var ett otroligt trevligt fredagsmys ni bjöd på denna gång (även om det var lite för lite av hightech)men tack för en bra genomgång.

Sen bör man inte glömma att om du ger 8pci-e linor pci-e5 till grafikkortet (samma som 16 pci-e 4) så kan du ju ge 8pci-e5 till ssd er när de nu kommer till pci-e marknaden (vilket man kan styra på de flesta moderkort) viket togs upp som en fördel med amd s lansering av pci-e 4a men inte nu när intel lanserar pci-e 5, kan förstå att man vill ha konkurrans å att det var trevligt med amd s återgång till att vara intressanta men det e över nu nu e de hyfsat jämbördiga (personligt blev amd först intressanta med wrx80 men den dök upp allt för sent så blir nog sapphire rapids som nästa uppgradering för mig),

om de inte gör en ny fördummning ala x299 som tog bort allt det intressanta från den generationen blev ie bara en x99 med ny sockel hoppas verklingen inte de gör samma sak denna gång då blir det nån framtida threadripper istället om de nu lyckas med nåt på moderkortsfronten som tidigare sagt var först med wrx80 de blev intressant u2 /u3 alt. e3.s plus thunderbolt är minimikrav för mig)
MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

DDR5 i 4800MHz ser jag som DDR4 2100MHz, basfrekvensen som majoriteten inte kommer ha. Möjligtvis OEM datorer.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

DDR5 i 4800MHz ser jag som DDR4 2100MHz, basfrekvensen som majoriteten inte kommer ha. Möjligtvis OEM datorer.

enda skillnaden är att ddr5 är lika snabbt eller snabbare än alla överklockade ddr4 a redan från början men visst det e bara början på en ny generation det kommer att bli ännu bättre framöver

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Ase:

enda skillnaden är att ddr5 är lika snabbt eller snabbare än alla överklockade ddr4 a redan från början men visst det e bara början på en ny generation det kommer att bli ännu bättre framöver

tror jag med! ddr4 3600 cl14 kommer ses som snigelminnen om ett år, eller två Lattensmässigt, ligger ju även dom skyhögt över de bästa ddr3 minnena!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Skrivet av Ase:

enda skillnaden är att ddr5 är lika snabbt eller snabbare än alla överklockade ddr4 a redan från början men visst det e bara början på en ny generation det kommer att bli ännu bättre framöver

Är dock till priset av mycket högre latenser. Men så har det ju varit vid varje gen skifte. Och de tidiga höglatens ddr5 verkar ju leverera ändå.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk

När jag köper ny dator! Så är det viktigaste, jag alltid tänker på: Framtiden! Då den kommer vara kvar i familjen, till den bokstavligen ger upp! Så chassi, moderkort, nätaggregat, CPU, och dess kylare, ska vara av hög kvalitet. RAM, GPU, och ljudkort, går alltid enkelt att uppgradera efteråt (gäller ju dock inte GPU just nu, om du inte är oljeshejk )!

Så ddr5 moderkort skulle vara en självklarhet

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag gärna se att ITX ersätter ATX som de-facto standarden för moderkort. Då skulle vi förmodligen få en uppsjö av intressanta chassin och SFX-agg på marknaden, plus att utfasningen av SATA skulle gå snabbare pga platsbrist i lådan. I min närmaste vänskapskrets vet jag ingen som använt ett instickskort (utöver GPU) de senaste 10 åren.

Visa signatur

12700K | RTX 4070

Permalänk
Medlem

@Jacob: du säger i videon att PCIe burkar vara snabb att övergå som defactostandard

På dagens marknad ser det ju verkligen inte ut så med dubbla priset på NVME-enheter som stödjer och utnyttjar 4.0, och det är väl knappt annat som finns att använda med PCIe4 (grafikkort såklart borträknade)

Finns ju inte så många anledningar att betala dubbla priset i övrigt, och långt från alla av oss på denna entusiastsida har ju tagit steget över, och Zen2 har ju en del år på nacken vid det här laget

PS5 är det stora undantaget såklart eftersom de har specifika spärrar i mjukvaran

Kör Thunderbolt4 eller USB4 ens mer än 4xPCIe3 som max?

Förr stämde det nog bättre, men idag krävs det så avancerad styrning av signalerna och kontrollers för att hantera datamängden att många skippar att byta generation helt

Permalänk
Medlem

@jonast

Jäklar najs skägg det börjar bli!

Blire att spara november ut eller hela vintern?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av medbor:

@Jacob: du säger i videon att PCIe burkar vara snabb att övergå som defactostandard

På dagens marknad ser det ju verkligen inte ut så med dubbla priset på NVME-enheter som stödjer och utnyttjar 4.0, och det är väl knappt annat som finns att använda med PCIe4 (grafikkort såklart borträknade)

Finns ju inte så många anledningar att betala dubbla priset i övrigt, och långt från alla av oss på denna entusiastsida har ju tagit steget över, och Zen2 har ju en del år på nacken vid det här laget

PS5 är det stora undantaget såklart eftersom de har specifika spärrar i mjukvaran

Kör Thunderbolt4 eller USB4 ens mer än 4xPCIe3 som max?

Förr stämde det nog bättre, men idag krävs det så avancerad styrning av signalerna och kontrollers för att hantera datamängden att många skippar att byta generation helt

Så det ser verkligen inte ut så om man räknar bort en så stor och viktig kategori grafikkort, som är de produkter som historiskt varit snabba med att ta klivet över till en ny PCI Express-version? AMD Radeon HD 7970 med PCI Express 3.0 lanserades redan innan det fanns en konsumentplattform med stöd för standarden! Vi får väl se om jag får fel gällande snabb övergång till PCI Express 5.0 när nästa generations grafikkort anländer.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Så det ser verkligen inte ut så om man räknar bort en så stor och viktig kategori grafikkort, som är de produkter som historiskt varit snabba med att ta klivet över till en ny PCI Express-version? AMD Radeon HD 7970 med PCI Express 3.0 lanserades redan innan det fanns en konsumentplattform med stöd för standarden! Vi får väl se om jag får fel gällande snabb övergång till PCI Express 5.0 när nästa generations grafikkort anländer.

Jo men en sak är att portarna finns på moderkort, en annan är att grafikkorten som använder standarden existerar, en tredje är att marknaden i stort för PCIe tillbehör och portar övergått och den gamla versionen gått i graven

PCIe-verisoner samexisterar ju längre och längre vad det verkar, många B450 moderkort hade ju PCIe2 på en del av portarna

Men om bara grafikkort använder en standard känns standarden nära meningslös, den är ju till för så mycket mer men inte mycket annat använder den (senaste generationerna alltså)

För mig innebär en övergång (så som för DDR) att ingen som köper nytt köper saker med gamla standarden längre. Att den nya tar över allt som den gamla gjorde.

Såklart blir det konstigt med bakåtkompatibla standarder som PCIe eller USB, men du sa väl också något om det som säljer mest

För min del känns det som att PCIe3 fortfarande är majoriteten av alla PCIe saker som säljs (med tanke på thunderbolt och NVME), och inte ens grafikkorten som var tidigt ute med stöd för nyare behöver mer än det gamla fortfarande i de tester jag sett. Som mest några procent skillnad

Jag inser att det beror ju på vad man menar med övergång till det nya och sånt, men det finns flera delar i det

1. Klarar min dator av att använda x med version y med funktion z
2. Finns det datorer som klarar det alls
3. Säljs det mest tillbehör med version x eller y
4. Totalt på marknaden, vilken version används mest
5. Finns det många saker som har behovet av version x över den äldre?

Summan i kardemumman är väl att det du menade var typ:
A. Plattformar med stöd för ny PCIe generation brukar komma ut ganska snabbt (någon port allts, främst för primär GPU endast)
B. Grafikkorten brukar ha stöd för senaste generationens version inom rimlig tid
C. Marknadsandelar i övrigt inte inräknade

———

Rant:
USB/HDMI är kassa standarder i bemärkelsen att version inte betyder något, vilket är tråkigt

Borde finnas någon sätt att göra komplicerade standarder enkla, typ branding som USB4 Bronze (20Gbit, 20W), Silver (40Gbit, 50W), Gold (40Gbit, 120W) eller något, annars blir det alltid oklart vad som fungerar var

Till och med på min gamla Haswell-laptop finns det olika USB-portar (med USB-A) med olika kapacitet för laddning och bandbredd

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av medbor:

Jo men en sak är att portarna finns på moderkort, en annan är att grafikkorten som använder standarden existerar, en tredje är att marknaden i stort för PCIe tillbehör och portar övergått och den gamla versionen gått i graven

PCIe-verisoner samexisterar ju längre och längre vad det verkar, många B450 moderkort hade ju PCIe2 på en del av portarna

Men om bara grafikkort använder en standard känns standarden nära meningslös, den är ju till för så mycket mer men inte mycket annat använder den (senaste generationerna alltså)

För mig innebär en övergång (så som för DDR) att ingen som köper nytt köper saker med gamla standarden längre. Att den nya tar över allt som den gamla gjorde.

Såklart blir det konstigt med bakåtkompatibla standarder som PCIe eller USB, men du sa väl också något om det som säljer mest

För min del känns det som att PCIe3 fortfarande är majoriteten av alla PCIe saker som säljs (med tanke på thunderbolt och NVME), och inte ens grafikkorten som var tidigt ute med stöd för nyare behöver mer än det gamla fortfarande i de tester jag sett. Som mest några procent skillnad

Jag inser att det beror ju på vad man menar med övergång till det nya och sånt, men det finns flera delar i det

1. Klarar min dator av att använda x med version y med funktion z
2. Finns det datorer som klarar det alls
3. Säljs det mest tillbehör med version x eller y
4. Totalt på marknaden, vilken version används mest
5. Finns det många saker som har behovet av version x över den äldre?

Summan i kardemumman är väl att det du menade var typ:
A. Plattformar med stöd för ny PCIe generation brukar komma ut ganska snabbt (någon port allts, främst för primär GPU endast)
B. Grafikkorten brukar ha stöd för senaste generationens version inom rimlig tid
C. Marknadsandelar i övrigt inte inräknade

———

Rant:
USB/HDMI är kassa standarder i bemärkelsen att version inte betyder något, vilket är tråkigt

Borde finnas någon sätt att göra komplicerade standarder enkla, typ branding som USB4 Bronze (20Gbit, 20W), Silver (40Gbit, 50W), Gold (40Gbit, 120W) eller något, annars blir det alltid oklart vad som fungerar var

Till och med på min gamla Haswell-laptop finns det olika USB-portar (med USB-A) med olika kapacitet för laddning och bandbredd

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter med att göra den här långa utläggningen riktad mot mig. Det står dig så klart fritt att sätta en lång rad kriterier med en checklista, men för mig och många andra sker "övergången" med det första grafikkortet (eller SSD-enheten, vad nu som kommer först) med PCI Express 5.0. För mig är det så svart eller vitt, man behöver inte hålla med där.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter med att göra den här långa utläggningen riktad mot mig. Det står dig så klart fritt att sätta en lång rad kriterier med en checklista, men för mig och många andra sker "övergången" med det första grafikkortet (eller SSD-enheten, vad nu som kommer först) med PCI Express 5.0. För mig är det så svart eller vitt, man behöver inte hålla med där.

Jag skulle nog kalla det en övergång först när majoriteten av alla sålda enheter kör tekniken, inte bara att det finns begränsat stöd på de flesta moderkort/grafikkort. För mig finns det så mycket mer som kör PCIe med äldre versioner att den senaste används nästan marginellt förutom just grafikkort

Har man inställningen att så länge någon kör en viss teknik så är det standarden blir det lite konstigt i min värld, lite som att säga att någon obskyr teknik i F1 är standard i bilbranschen bara för att de kör den där (ja det är ett överdrivet exempel). Intel körde ju inte PCIe4 förens i år (på konsumentsidan) som ni sa, då tycker jag det blir konstigt att säga att alla kör PCIe4, eller att det är standard. Visst är det standard, men inte hos den största CPU-tillverkaren eller laptops alls, eller storsäljarna av NVME-enheter eller annat...

Skit samma egentligen, det är inte en viktig fråga direkt, men jag missförstod helt vad du försökte säga när du sa som du gjorde

Permalänk
Medlem

Blir galen på micro-HDMI!

Har två stycken Raspberry Pi 4, bägge har jag fått byta ut micro-HDMI sladdarna 1-2ggr pga glapp eller dålig kvalité på kabeln. Så otroligt skör kabel och kontakt!
Vem tyckte det var en bra idé att introducera sånt skräp?

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker att just HDMI har för många olika fysiska kontakter.

Jag gillade SCSI på tiden det begav sig.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Dizzö:

@jonast

Jäklar najs skägg det börjar bli!

Blire att spara november ut eller hela vintern?

Planen för skägget är ytterst oklar, så vi får se om det överlever vintern.

Skrivet av pskjonte:

Blir galen på micro-HDMI!

Har två stycken Raspberry Pi 4, bägge har jag fått byta ut micro-HDMI sladdarna 1-2ggr pga glapp eller dålig kvalité på kabeln. Så otroligt skör kabel och kontakt!
Vem tyckte det var en bra idé att introducera sånt skräp?

Micro-HDMI är en riktig skitkontakt! Vi har den på kamerorna i studion och är livrädd för att de ska gå sönder varje in- och urkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Planen för skägget är ytterst oklar, så vi får se om det överlever vintern.

Det är ju som en gratis mössa för hakan, mitt tips skulle vara att utvärdera i Mars

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Det är ju som en gratis mössa för hakan, mitt tips skulle vara att utvärdera i Mars

Ska inte sticka under stolen med att det är rätt skönt att ha lite ”päls” på fejset nu när kylan kryper sig på. Mustaschen har dock en tendens att marineras i kaviar efter morgonmackan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ska inte sticka under stolen med att det är rätt skönt att ha lite ”päls” på fejset nu när kylan kryper sig på. Mustaschen har dock en tendens att marineras i kaviar efter morgonmackan.

Kommer man få se dig i endast mustasch nån gång? 😅👌🏻 Jag kör själv med skägg numera men har inte vågat prova att endast ha mustasch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ska inte sticka under stolen med att det är rätt skönt att ha lite ”päls” på fejset nu när kylan kryper sig på. Mustaschen har dock en tendens att marineras i kaviar efter morgonmackan.

Jag känner igen det där, men det går snabbt att trimma med en sax vid badrumsspegeln

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Planen för skägget är ytterst oklar, så vi får se om det överlever vintern.

Micro-HDMI är en riktig skitkontakt! Vi har den på kamerorna i studion och är livrädd för att de ska gå sönder varje in- och urkoppling.

Så det finns finns risk att det blir brist på Fredagspaneler framöver? 2024 kunde inte komma snabbare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ska inte sticka under stolen med att det är rätt skönt att ha lite ”päls” på fejset nu när kylan kryper sig på. Mustaschen har dock en tendens att marineras i kaviar efter morgonmackan.

Hittade denna:

Inte riktigt där än i alla fall

Permalänk
Medlem

Vem behöver PCI Express 5.0 till gpu innan dessa cpu är sedan länge för långsamma? jag trodde PCI Express 5.0 var till lagringsenheterna och där vart det ju intressant. men nej där ligger man kvar på 4a? Vilket skämt så fall. Så här AMD också kommer att göra här näst med Zen4?

Visa signatur

Magnus AMD