Anmäl dig till Roborock Challenge!

Noctuas luftkylare inkompatibla med välkylda Z690-moderkort från Asus

Permalänk
Melding Plague

Noctuas luftkylare inkompatibla med välkylda Z690-moderkort från Asus

Rejäl kylning är inte enbart positivt. Det står klart när Noctua nu flaggar för att spänningsregleringen har problematiskt höga kylflänsar hos vissa Asus-moderkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja det där vart ju ett problem vid min första beställning….

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Finns väl såpass bra AIOs nu för tiden så det ordnar sig nog bra ändå, det är ju ändå 250W man ska kyla...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Nyhet: Ny produkt inte nödvändigtvis kompatibel med produkt lanserad innan den nya produkten.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming Wifi | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 Chromax | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X | MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed med Powerplay| Dell Alienware AW3225QF 32" | 136TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Finns väl såpass bra AIOs nu för tiden så det ordnar sig nog bra ändå, det är ju ändå 250W man ska kyla...

Det beror väl helt på vilken processor man skall använda samt beroende på vilken effekt-budget man använder.

Jag kör med en NH-D15 till min 12700K på ett Asus-moderkort och det fungerar bra. Min förra processor som kyldes med samma Noctua-kylare har en högre TDP så jag hoppas att det kommer att fungera fint även med min 12700K.

Permalänk
Medlem

Samma med Arctic Liquid Freezer II, passar typ inte något Asus Z690. Dock kan man skruva bort en plastbit och sedan invänta att Arctic producerar en ny variant på plastbit, och som man kan få gratis.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Rismik:

Nyhet: Ny produkt inte nödvändigtvis kompatibel med produkt lanserad innan den nya produkten.

Det är ju klart intressant att rapportera om eftersom Noctua erbjuder monteringskit för sina äldre kylare.

https://www.sweclockers.com/nyhet/32573-noctua-erbjuder-grati...

Det bör ju dyka upp fler inkompatibla kombinationer och det blir svårt att belasta Noctua för att inte hunnit testa alla kombinationer.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismik:

Kanske inte så förvånande, men de kan ju tappa kunder för att det är enklare att köpa en bräda från andra tillverkare. För att man redan har en kylare för 800-1200 kr och vill inte lägga ut dessa pengar igen.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det är ju klart intressant att rapportera om eftersom Noctua erbjuder monteringskit för sina äldre kylare.

https://www.sweclockers.com/nyhet/32573-noctua-erbjuder-grati...

Det bör ju dyka upp fler inkompatibla kombinationer och det blir svårt att belasta Noctua för att inte hunnit testa alla kombinationer.

Det verkar ju nästan uteslutande vara problem med just Asus kort och långt mer än bara Noctuas kylare så skulle vara konstigt att anklaga Noctua tycker jag

Asus har helt enkelt missat massor denna runda, så det lär ju komma ut fixade revisioner vad det lider

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det beror väl helt på vilken processor man skall använda samt beroende på vilken effekt-budget man använder.

Jag kör med en NH-D15 till min 12700K på ett Asus-moderkort och det fungerar bra. Min förra processor som kyldes med samma Noctua-kylare har en högre TDP så jag hoppas att det kommer att fungera fint även med min 12700K.

Mjo, men nu passar ju inte varken D15 hela vägen ner till U12 för de som redan köpt moderkortet
Är väl allmän kännedom att luftkylare faktiskt är bättre på väldigt många sätt jämfört med AIOs (Själv sitter jag på en gammal D14 som hanterar en 5800X utan att ens väsnas)

Edit*
Skrev det mest som en tröst till de som väntar på sin order, jag kommer inte byta ut min D14 förrän Thermosiphon klättrar ner i pris..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Det känns som om det har brustit i kommunikationen mellan Asus och Noctua i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Mjo, men nu passar ju inte varken D15 hela vägen ner till U12 för de som redan köpt moderkortet

Jag ändrade faktiskt min beställning av moderkort till ett som fungerade med kylaren som jag hade.
Bristen på DDR5 spelade såklart in en hel del också då jag initiellt hade beställt ett DDR5 Asus-kort som jag sedan ändrade till ett DDR4-kort.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av medbor:

Det verkar ju nästan uteslutande vara problem med just Asus kort och långt mer än bara Noctuas kylare så skulle vara konstigt att anklaga Noctua tycker jag

Asus har helt enkelt missat massor denna runda, så det lär ju komma ut fixade revisioner vad det lider

Jag tror vi ska hålla i facklorna en stund och avvakta, det kan nog visa sig att det finns fler inkompatibla kombinationer.

Svårt att säga vem som har fel här. Varken Noctua eller ASUS om du frågar mig då det såklart är svårt för bägge företagen att säkra alla olika kombinationer som möjligen kan uppstå med den här nya sockeln. Sen vill ju säkert kylningsföretagen att moderkorttillverkarna skall rätta sig efter deras kylare och vice versa.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

En luxtkykste är ändå ett dåligt val till så hög effekt. En D-15 klarar väl inte ens en 12900k om man vill ha högsta möjliga prestanda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tycker det är intressant att detta ska vara ett problem. Vissa moderkort har så sjuk strömförsörjning att det hade gått bra att kyla helt passivt upp till rätt sjuk belastning.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En luxtkykste är ändå ett dåligt val till så hög effekt. En D-15 klarar väl inte ens en 12900k om man vill ha högsta möjliga prestanda.

Snälla skriv inte så om du inte vet att den kylaren inte klarar jobbet, skapar bara osäkerhet.

Har sett åtminstone ett test på 12900K där dom använde Noctua NH-U14S utan att prestandan blev lidande. Ja det blev varmt, runt 92°c så på gränsen men utan throttling och vad jag vet så klarar NH-D15 ytterligare lite mer.

Givetvis kommer det skilja beroende på vilket chassi man använder så ska man ha luftkylning på 12900K så behöver man nog ett chassi med bra luftflöde också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag tror vi ska hålla i facklorna en stund och avvakta, det kan nog visa sig att det finns fler inkompatibla kombinationer.

Svårt att säga vem som har fel här. Varken Noctua eller ASUS om du frågar mig då det såklart är svårt för bägge företagen att säkra alla olika kombinationer som möjligen kan uppstå med den här nya sockeln. Sen vill ju säkert kylningsföretagen att moderkorttillverkarna skall rätta sig efter deras kylare och vice versa.

Jag har inte tänt några facklor, men NH-D15 är väl en av de absolut vanligaste kylarna för entusiaster? Samma med singel-torn varianterna

Känns för mig tydligt att de missat någon vanlig marginal som många förväntat sig. Till och med flera AIO kylare som vanligen tar liten plats fungerar ju inte ens med nya fästen. Att skylla på alla kylare blir ju lite konstigt i alla fall när de andra tillverkarna har lyckats avsevärt bättre. Asus själva har ju lyckats också, förutom Z690 ROG

Jag baserar främst mina uppgifter på de stora rubrikerna som var innan och tunt lanseringen, det kan ju ha kommit fram nya saker sedan dess. Känns som att redaktionen var lite sena på den här bollen dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Snälla skriv inte så om du inte vet att den kylaren inte klarar jobbet, skapar bara osäkerhet.

Har sett åtminstone ett test på 12900K där dom använde Noctua NH-U14S utan att prestandan blev lidande. Ja det blev varmt, runt 92°c så på gränsen men utan throttling och vad jag vet så klarar NH-D15 ytterligare lite mer.

Givetvis kommer det skilja beroende på vilket chassi man använder så ska man ha luftkylning på 12900K så behöver man nog ett chassi med bra luftflöde också.

Vart hittade du det testet?Får hem sista delen i veckan till mitt bygge (moderkortet)med 12900k och jag köpte tidigt en noctua nh-u12a men vet inte om jag ska skicka tillbaka den eller inte,jag skulle vilja se värmen på den CPU:n vid vanlig användning då det såklart blir extra varmt när man kör benchmark

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Vart hittade du det testet?Får hem sista delen i veckan till mitt bygge (moderkortet)med 12900k och jag köpte tidigt en noctua nh-u12a men vet inte om jag ska skicka tillbaka den eller inte,jag skulle vilja se värmen på den CPU:n vid vanlig användning då det såklart blir extra varmt när man kör benchmark

Här är ett test med U14S https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i9-12900k-alder...

Har sett nått mer med luftkylare men kommer inte ihåg var.

Gröna stapeln är med processorn i stock utförande och då håller den temperaturen.
Blå stapel är upplåst Power limit och då går temp upp 1 eller 2 grader, de andra 2 staplarna är överklockade och då är vi över 100°c.

Permalänk
Medlem

Hittade denna tråd med,verkar lite lustigt,men intressant.
Hw monitor kanske visar fel temp
https://www.reddit.com/r/intel/comments/qpot3x/12900k_package...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperSverker:

Edit*
Skrev det mest som en tröst till de som väntar på sin order, jag kommer inte byta ut min D14 förrän Thermosiphon klättrar ner i pris..

oj OJ OJ!!!

Jösses! Varför har jag aldrig hört talas om den kylaren förut?! Vicken pjäs asså! Nu känner jag ju ha-begäret stiga måste tillstås.

Tyvärr lär den ju knappast hjälpa mig just nu iallafall, då min gamla 7900X begränsas såpass mycket av Intels skruttiga TIM (såvida jag inte låter någon decappa den och prytsa i flytande metall såklart, vilket inte riktigt känns aktuellt för en så gammal processor...) Men för min nästa rigg - om jag köper någon fler PC villsäga - så ser den ut att bli riktmärket känns det som just nu iallafall.

Kanske man borde spana in ett par tester först innan man drar fram plastkortet... *suck* lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Ja självklart kommer en luftkylare prestera bättre i ett välventilerat chassi är något av typen "Lol kolla vi har härdat glas", men vid recensioner och sådant så brukar det vara öppen testbänk som gäller och alltså helt fritt luftflöde, och når den 92C redan där så skulle jag säga att det är underkännt. Snarare blir det vilseledande för folk som ser 92c, tror att det är lugnt, och sedan blir besvikna när de kör in grejerna i ett chassi, välventilerat eller ej, så jag står fast vid att luft i verkliga scenarier i många fall inte duger.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Så onödigt från Asus sida. En bra väldimensionerad VRM behöver ju knappt kylflänsar alls vid normal användning, några små aluminiumblock räcker egentligen gott och väl, så det är ju bara for show som de nu inkräktar på kylarkompatibiliteten. Snarare är det de billiga moderkorten med underdimensionerad VRM som behöver bra kylning, och skulle jag få ett ROG-moderkort som platsar i den kategorin skulle jag bli nådigt besviken

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

oj OJ OJ!!!

Jösses! Varför har jag aldrig hört talas om den kylaren förut?! Vicken pjäs asså! Nu känner jag ju ha-begäret stiga måste tillstås.

Jag såg ett test bara härom dagen av der8auer, inte superimponerande för annat än till Threadripper.

https://youtu.be/BqeO9_8yGB4?t=1097

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja självklart kommer en luftkylare prestera bättre i ett välventilerat chassi är något av typen "Lol kolla vi har härdat glas", men vid recensioner och sådant så brukar det vara öppen testbänk som gäller och alltså helt fritt luftflöde, och når den 92C redan där så skulle jag säga att det är underkännt. Snarare blir det vilseledande för folk som ser 92c, tror att det är lugnt, och sedan blir besvikna när de kör in grejerna i ett chassi, välventilerat eller ej, så jag står fast vid att luft i verkliga scenarier i många fall inte duger.

Jodå du har definitivt en poäng här och testförfarandet spelar stor roll så därför är det viktigt för oss att ta reda på förhållande om vi ska kunna bedöma siffror rätt.

Jag själv är skyldig till att inte ha kollat om TechPowerUp testat på öppen testbänk eller i chassi, vilket ju givetvis kommer ändra temperatursiffror. Anledningen till att jag inte kollat det i detta fall är att jag inte är intresserad av 12900K, min bedömning av den processorn är att den är snabb, men samtidigt har Intel pressat upp den lite för högt bara för att kunna konkurrera med AMD, med följden att den drar för mycket ström och blir för varm för att jag ska känna mig bekväm, som jag ser det är 12600K eller 12700K mycket intressantare.

Men även med den prestanda Intel lyckats få med dessa nya processorer så känner jag att det inte räcker, jag tror redan AMD's uppdaterade 5000 serie med extra cache minne kommer slå Intel i de flesta fall och att 6000 serien som kommer i slutet av 2022 kommer fullständigt köra över allt Intel har, så med vad jag sitter med idag så väntar jag tills AMD's 6000 serie innan jag uppgraderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Jodå du har definitivt en poäng här och testförfarandet spelar stor roll så därför är det viktigt för oss att ta reda på förhållande om vi ska kunna bedöma siffror rätt.

Jag själv är skyldig till att inte ha kollat om TechPowerUp testat på öppen testbänk eller i chassi, vilket ju givetvis kommer ändra temperatursiffror. Anledningen till att jag inte kollat det i detta fall är att jag inte är intresserad av 12900K, min bedömning av den processorn är att den är snabb, men samtidigt har Intel pressat upp den lite för högt bara för att kunna konkurrera med AMD, med följden att den drar för mycket ström och blir för varm för att jag ska känna mig bekväm, som jag ser det är 12600K eller 12700K mycket intressantare.

Men även med den prestanda Intel lyckats få med dessa nya processorer så känner jag att det inte räcker, jag tror redan AMD's uppdaterade 5000 serie med extra cache minne kommer slå Intel i de flesta fall och att 6000 serien som kommer i slutet av 2022 kommer fullständigt köra över allt Intel har, så med vad jag sitter med idag så väntar jag tills AMD's 6000 serie innan jag uppgraderar.

https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i9-12900k-alder...

De nämner inget om det själva så inte lätt att kolla upp, men det är väl branchstandard att köra med open bench, inte för att det representerar hur de flesta kommer köra sina system, utan för att det är lättare att få ett konsekvent resultat om man tar bort chassit, hur fläktarna i det är konfigurerade etc etc ur ekvationen, så det går nog anta att de kör öppet, och då är 92c för varmt för luft enligt mig. Sen kan det ju finnas undantag. Har man typ ett fractal design Torrent så kan man till och med få bättre resultat än med öppen testbänk, men det lär väsnas en del.

Jag har själv inte kört luft på flera år men förutom den obefogade rädslan för läckage så är väl en annan anledning att folk vill mena att det är tystare, och ska en D-15 klara en 12900K så är det nog fläktarna på max som gäller, och då blir det inte särskillt tyst oavsett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Förvisso men AIOs väsnas en hel del och tar mycket plats. Kör man med hörlurar och har mycket plats är det inga problem men alla har det inte så.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Förvisso men AIOs väsnas en hel del och tar mycket plats. Kör man med hörlurar och har mycket plats är det inga problem men alla har det inte så.

Vad är det du menat väsnas med en AIO? Både pump och fläkthastighet går ju ställa efter önskemål och sålänge man monterar med tuberna nedåt, eller toppmonterar radiatorn så blir det inget bubblande eller surrande. Man kan såklart montera en AIO så att den både väsnas och tar plats om man gör fel, men att utgå ifrån att det är standard är trångsynt.

Har man dessutom en vettig AIO som styr fläktarna efter vätsketemp och inte efter processortemp så får man en väldigt mjuk och fin fläktkurva som är behaglig för öronen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag klurar på varför detta sker.

* Vi vet att Socket 1700 har IHS-ytan lite närmare kretskortets yta än tidigare socklar.
* Är riktlinjerna för höjd på omgivande komponenter justerade för detta, och Asus bryter mot riktlinjerna?
* Man kan misstänka att Asus återanvänder samma kylarmodell(er) som för tidigare moderkort, men att dessa nu sticker upp högre över IHS.
* Anledningen till att det drabbar just Noctua är att deras kylare designats för att precis klara de tidigare begränsningarna, utan nämnvärda marginaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag klurar på varför detta sker.

* Vi vet att Socket 1700 har IHS-ytan lite närmare kretskortets yta än tidigare socklar.
* Är riktlinjerna för höjd på omgivande komponenter justerade för detta, och Asus bryter mot riktlinjerna?
* Man kan misstänka att Asus återanvänder samma kylarmodell(er) som för tidigare moderkort, men att dessa nu sticker upp högre över IHS.
* Anledningen till att det drabbar just Noctua är att deras kylare designats för att precis klara de tidigare begränsningarna, utan nämnvärda marginaler.

Om jag förstått det rätt är det främst värmespridaren för VRM som är problemet, den är för hög och för nära centrum på sockeln, fler än bara Noctua med samma problem