Paypal drar 100 kronor från inaktiva konton från 15 november

Permalänk
Medlem

Väldigt märkligt, för att visa mitt missnöje tar jag bort min kortkoppling och låter kontot förbli inaktivt.
Har de inte råd att bedriva verksamheten med oss som använder den bör de lägga ner den.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att det var något nätfiske när jag såg mailet tidigare och det säger väl en del.. fan vad kass!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Har Paypal för att kunna betala medlemsavgiften till PBS.
Gillar inte alls Paypals övergrepp och skall omedelbart undersöka andra betalmöjligheter
Många andra alternativ finns, så ser ingen mening att vara kvar hos någon man inte gillar

Permalänk
Medlem

Vilken tur att jag fick nog av deras dumheter tidigare i år och tog bort kontot. Dåligt företag.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Kort minne folk har. Detta är ingen nyhet, var ju ramaskri för typ ett år sedan. Sen är det väl inte så konstigt. Kostar pengar med bankkonton på banken också.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag försökte ta bort mitt konto mörk saknar tillgång till både den mail och det telefonnummer som är knutet till kontot.
Enda sättet är att ringa på amerikansk kontorstid för att prata med någon om det.

Som tur är dras ju inga pengar om man inte har några så jag får väl bara fortsätta låta det ligga där.

Jag har mejlet och lösenordet, men telefonnumret existerar inte längre. Kan ändå inte logga in och måste ringa och prata med någon. Orka. Har nog inte haft pengar där på över 5 år...

Permalänk
Medlem

Inget problem då har inget saldo i själva Paypal.

Använder uteslutande Paypal som betalproxy för att dölja mina kortnummer i den mån det går att använda Paypal som betalning så gör jag det. Ju färre sidor som lagrar mina kortnummer ju bättre.

Permalänk
Medlem

Kan det här ens vara godkänt i EU?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Paypal känns lite som den där "kompissen" som tar med sig dina mynt du råkat lägga på bordet om dem legat där längre än 2 besök.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Det minsta de kan göra är att iallafall signlare detta tydligt minst 1 gång första inloggningen eller en blänkare efter att policyn var aktiverad. Kan inte komma ihåg att jag fått något mail om just detta, däremot har man sagt att man updaterat sina vilkor precis som 1 000 000 andra tjänster också gör lite då och då. Tror tyvärr det är väldigt få som orkar läsa igenom alla dessa avtal hur galet man än kan tycka att det är.

Jag har själv ett Paypal saldo på 0 men kommer ändå radera mitt konto då jag finner detta lurigt, vad blir nästa steg? Det som varit bra med Paypal är att kunna betala på ett säkert vis på websidor utan att ange kontokortet. Men jag gör ändå detta extremt sällan så jag kan leva utan.

Några ställer sig frågande till varför man skulle ha lite pengar på kontot, det är inte alls konstigt, vid någon transkation, någon omvandling kan det ha stannat kvar en mindre summa som är för liten för att man ska orka flytta tillbaka. Dessutom kanske man tänker att den kan användas upp längre fram.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag försökte ta bort mitt konto mörk saknar tillgång till både den mail och det telefonnummer som är knutet till kontot.
Enda sättet är att ringa på amerikansk kontorstid för att prata med någon om det.

Som tur är dras ju inga pengar om man inte har några så jag får väl bara fortsätta låta det ligga där.

Samma här. Var väldigt längesedan jag ens var in på kontot. Varken mail adressen eller telefonnumrej jag reggade mig med finns kvar. Vet att jag inte har några kronor på kontot så ja, det får väl ligga kvar då.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Trodde jag också tills jag läste...

"Avgiften är på totalt 100 kronor och dras endast från konton som har ett saldo.

Det dras alltså inte från konton som har ett kort kopplat till sig, utan endast konton där användare har ett existerande saldo från en överföring av något slag. Är saldot under 100 kronor dras endast det kvarvarande beloppet och konton kan inte övertrasseras. Ett konto med noll kronor kan därmed inte bli skyldig någon avgift."

Borde ju vara tvärt om, att folk går ränta på pengar de lånat ut till paypal…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Oavsett så är det riktigt sjukt.

Näe, de är bara kapitalism. Företag existerar endast för att göra *största möjliga vinst* oavsett vem som blir lidande. PayPal är ett vinstdrivande företag som svarar gentemot sina aktieägare, och PayPals aktieägare r nog bara glada att de inte erbjuder gratistjänster till inaktiva kunder.

Vanliga banker tar en saftig summa varje månad eller varje år för att man ska kunna använda deras tjänster. Ingen storbank (swedbank, nordea etc) erbjuder någon att "lagra" pengar där ett år gratis (finns inga vanliga bankkort, bara betalkort med kostnad). Möjligtvis att du kan få den tjänsten från ett Fintech-bolag som Revolut, men de har en annan intäktsmodell.

Permalänk
Medlem

Mitt konto har vart inaktivt i åratal. Får inte ta bort det utan att skicka kopia på mitt ID kort. Vilket jag inte orkar göra. Har dock inget kort kopplat som är aktivt längre.

Permalänk
Medlem

Synd att bankens e-kort togs bort, då behövdes inte PayPal som dessutom har svinigt höga växlingskurser så man måste komma ihåg att varje gång ändra till "kortutgivarens kurs".

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag försökte ta bort mitt konto mörk saknar tillgång till både den mail och det telefonnummer som är knutet till kontot.
Enda sättet är att ringa på amerikansk kontorstid för att prata med någon om det.

Som tur är dras ju inga pengar om man inte har några så jag får väl bara fortsätta låta det ligga där.

Jag sitter i samma sits.
Tack för upplysningen.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Första april har väl redan varit? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag försökte ta bort mitt konto mörk saknar tillgång till både den mail och det telefonnummer som är knutet till kontot.
Enda sättet är att ringa på amerikansk kontorstid för att prata med någon om det.

Jag skapade ett konto för att kunna göra en transaktion för ~20 år sedan, då PP ännu inte var helt etablerat. Trodde inte så mycket på konceptet så jag valde av integritetsskäl "fel" svar på kontrollfrågorna. Kontokortet jag registrerade hade bara några månader kvarvarande giltighetstid.

Ett antal år senare vill jag återuppta användandet, men hade förstås glömt lösenordet. Kunde inte komma in och blev tvungen att skapa ett nytt konto knutet till annan epostadress. Jag har inte heller orkat ringa USA för att verifiera mitt gamla konto och försöka uppge det gamla kortets siffror och utgångsdatum...

Så sent som för ett par veckor sedan avslutades så det gamla kontot på grund av inaktivitet, men det tog nästan 20 år!

Permalänk
Medlem

Intressant, provade att avsluta mitt konto då svarar de :

Innan du avslutar ditt konto ...
Det finns ett problem som måste lösas. Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig.

Jag har redan loggat in och dessutom bytt lösenord så nog borde det finnas tillräkliga rättigheter vid detta laget.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Synd att bankens e-kort togs bort, då behövdes inte PayPal som dessutom har svinigt höga växlingskurser så man måste komma ihåg att varje gång ändra till "kortutgivarens kurs".

Jag saknar också e-kortet, men jag löste det genom att skaffa ett Mastercard debit (alltså utan kredit) som är kopplat till ett separat konto som jag bara för över pengar till för internetköp, så saldot är i stort sett 0 mellan köpen och därmed kan ingen komma åt några pengar som jag inte planerat för.

Permalänk
Medlem

Jag avslutade mitt konto i Augusti, efter att förgäves ha försökt komma in sedan Januari efter att de slagit på tvåfaktorautentisering som inte funkade.
De hade inte haft någon som bemannat telefonerna förrrän i Augusti. Det hade ingen mailadress och att skicka meddelande gick bara om man loggat in först (moment 22).

Seriösa företag som slår på 2FA via telefon provar numret först för att se att det funkar, men det hade inte PayPal gjort. Jag hade tyckt att mitt telefonnummer hade varit korrekt, med Sveriges landsnummer 46 först, så som det hade stått sedan jag reggat mig 2004. Men det tyckte inte PayPal's system som försökte ringa det inifrån Sverige istället, och då till riktnumret 046. Tack och lov fattade jag vilket nummer PayPal trodde jag hade och kunde knappa in det som autentikation när jag ringde kundtjänst - annars hade jag inte kunnat komma fram!

Jag har sett att de har fått många dåliga omdömen på eniro och många anmälningar hos Konsumentverket från andra som inte kommit in på sina konton - varav en del troligen redan fått pengar dragna.

Eftersom PayPal gett mig och andra så mycket strul, eftersom de drar pengar från inaktiva konton och eftersom de numera också är involverade i Bitcoin så tycker jag inte att de förtjänar att ha mig som kund längre.
Väldigt synd. Jag har haft mycket användning av PayPal under åren, framför allt i mina hobbies när jag köpt grejer från andra hobbyister i USA. Iom Postnords tullregler och när det är lag på att banköverföring ska vara gratis inom EU så är det mindre användbart numera visserligen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja där var det färdigt med paypal.
På sätt och vis är det väl rätt likt det bankerna gör idag också. De tar också betalt per tidsperiod för att erbjuda betalmöjligheter.

Men alltsååå. Nej. Man har en hel uppsjö konton. De företagen som är sugna att nalla pengar - vilket inte ingick i dealen när man skaffade kontot, ja de föreatgen vill man ju inte ha konto hos längre.

Kul så länge det varade. Behöver jag tjänsten så får jag skaffa den tillfälligt igen. Men att bara ha paypal när det kan tänkas behövas - det käns inte längre särskilt lockande.

Så jag avslutade precis kontot - utan problem ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Har med tagit bort mitt konto. Om jag behöver använda paypal så gör jag det för stunden och sedan tar bort det igen.

Visa signatur

My Computer -|- CPU: Intel Core i7 6700K -|- ASUS Z170 PRO GAMING -|- Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LED -|- ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC -|- 360 GB SSD -|- 3TB HDD -|- Corsair Hydro H75 -|- Cooler Master Silencio 550 -|- Corsair RM750x 750W -|-

Permalänk
Medlem

Dom drar alltså inte från mitt bankkonto som är länkat till paypal, utan bara om man har fört över pengar till sitt paypal-konto?

Permalänk
Hedersmedlem

Sa upp mitt paypal för ett par år sedan när jag tröttnat på deras ständiga myglande med växlingspåslag, skönt att se att de bara blivit värre.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Synd att bankens e-kort togs bort, då behövdes inte PayPal som dessutom har svinigt höga växlingskurser så man måste komma ihåg att varje gång ändra till "kortutgivarens kurs".

Revolut och Wise har båda e-kort. Dessutom är båda helt gratis och brukar ha bättre växelkurs än de flesta banker.

Jag betalar ofta med mitt Wise e-kort. Är det en särskilt suspekt sajt skapar jag ett nytt e-kort bara för den sajten. Kan spärra och radera e-korten när som helst i appen/på nätet.

Mycket bättre än PayPal på, tja, allt.

Permalänk
Medlem

Jag brukar få mejl ifrån PayPal med nya villkor lite nu och då, men har alltid betraktat dem som nätfiske och har således raderats utan att ha lästs. Sen använder jag typ aldrig tjänsten, så loggade in nu och avslutade kontot (jag fick enbart ett mejl om att kontot avslutats - än så länge...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Dom drar alltså inte från mitt bankkonto som är länkat till paypal, utan bara om man har fört över pengar till sitt paypal-konto?

"Avgiften är på totalt 100 kronor och dras endast från konton som har ett saldo. Det dras alltså inte från konton som har ett kort kopplat till sig, utan endast konton där användare har ett existerande saldo från en överföring av något slag. Är saldot under 100 kronor dras endast det kvarvarande beloppet och konton kan inte övertrasseras. Ett konto med noll kronor kan därmed inte bli skyldig någon avgift."

Permalänk
Medlem

Använder endast Paypal för kortköp så har aldrig något saldo på själva Paypal-kontot. Lite svinigt, men det lär kanske inte påverka så jättemånga?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Loggade in nu för att se över kontot. Har två telefonnummer registrerade, varav ett jag inte längre använder. Kan enbart ändra numret om jag lägger till ytterligare ett. Varför? Kan väl inte vara så väldigt vanligt att man har två?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)