LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

12.500:- via Proshop är ett fint pris redan nu för C1 55", tror inte det kommer hamna så mycket lägre på Black Week:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5688344

Beställde en igår och hoppas på att man får hem en hel TV

Lite oroad över detta dock, men det skulle vara rätt sjukt ifall de inte lyckas lösa detta:

Har sett fram emot detta sen Gsync/Freesync lanserades, hoppas att dröm tv:n kommer fram i fungerande skick som sagt.
Sitter nu med en Samsung plasma från 2010, så det blir förhoppningsvis ett väldigt stort hopp.

Lite B att den inte har 3D stöd bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

LG USA har redan släppt sina priser för Black Friday, vet inte om det är intressant för någon här men kanske ger en fingervisning om ungefär vad priserna kommer ligga på i Norden...kanske är någon som läser här som bor i USA också.
https://www.lg.com/us/oled-tvs

ca 25k för en 77" C1 i USA. Med moms och grejer kan man ju hoppas på runt 30k här iaf.
Dags att uppgradera min 65" B7 till en 77" C1!

Permalänk
Medlem

Från veckans reklamblad Ica Maxi:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Lite B att den inte har 3D stöd bara

Sitter faktiskt på den sista (och kanske enda) riktigt bra TV:n med 3D

65" LG OLED E6 från 2016 - 1080P 3D med passiva glasögon (behövs en 4K skärm för att det ska fungera)

Är lite på gång att ersätta den nu, men det bär emot

Permalänk
Medlem

Har en 48” c1 som jag använder som skärm till min pc, drivs av ett 2080 super grafikkort, har märkt att när jag startar tvn och den visar exempel webbläsare med mörkblå eller gråa bakgrunder kan man se pixlar som blinkar i vitt fram och tillbaks men byter man till en webbsida med vit bakgrund så slutar det så klart, eller en helt svart bakgrund.
En sida jag märker det väldigt tydligt är twitter.com’s mörka läge, dock inget i deras ”blackout” läge.

Har provat ett par olika hdmi 2.1 kablar, till och med en optisk hdmi, kör tvn i 60hz och 4-4-4 chroma då grafikkortet inte stödjer hdmi 2.1

Någon som stött på något liknande och kanske har nå tips? Eller är det så enkelt att min panel är pajj?

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Snotling:

Har en 48” c1 som jag använder som skärm till min pc, drivs av ett 2080 super grafikkort, har märkt att när jag startar tvn och den visar exempel webbläsare med mörkblå eller gråa bakgrunder kan man se pixlar som blinkar i vitt fram och tillbaks men byter man till en webbsida med vit bakgrund så slutar det så klart, eller en helt svart bakgrund.
En sida jag märker det väldigt tydligt är twitter.com’s mörka läge, dock inget i deras ”blackout” läge.

Har provat ett par olika hdmi 2.1 kablar, till och med en optisk hdmi, kör tvn i 60hz och 4-4-4 chroma då grafikkortet inte stödjer hdmi 2.1

Någon som stött på något liknande och kanske har nå tips? Eller är det så enkelt att min panel är pajj?

"Snö" pga av bitfel i överföringen – likt från en dålig kabel – syns tydligt även på svart bakgrund. Kanske som allra tydligast mot svart.

Därför är det troligtvis någon bildinställningar i någondera änden som är aktiv och påverkar innehållet. LG:n har en sådär dussin funktioner som kan påverka bilden kring detta, likt interpolering, brusfilter och annan tjiddevipp, men skulle även kunna orsakas av sådant som en dithering-process.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Sitter faktiskt på den sista (och kanske enda) riktigt bra TV:n med 3D

65" LG OLED E6 från 2016 - 1080P 3D med passiva glasögon (behövs en 4K skärm för att det ska fungera)

Är lite på gång att ersätta den nu, men det bär emot

Helt rätt!
Jag ser ingen poäng i att kolla på till exempel Avatar och Gravity utan 3D, de blir ju sjukt mediåkra då..

Aja, det här får väl bli någon mellan tv tills James Cameron får *rslet ur vagnen och sätter igång 3D hypen igen inför Avatar 2, har inget intresse för Avatar överhuvudtaget utan 3D, finns liksom ingen poäng.
Lite irriterad över att HFR filmer verkar vara omöjligt att få tag i också, ser inte riktigt någon anledning till varför nu när man streamar och det finns tv-apparater ute.

Permalänk
Medlem

Jag har en snabb och enkel (hoppas jag) fråga.

Jag köpte en LG C1 på Elgiganten för en tid sedan. Är jättenöjd med den, inga problem. Är dock lite nojig av mig generellt och undrar lite över garantin... Jag valde att inte betala något extra för garanti hos Elgiganten, något jag ångrar lite nu... Men har jag fortfarande tillverkarens (alltså LGs) garanti kvar? Är det alltid en "gratis" garanti hos tillverkarna? Hur lång är den i så fall?

Vad är det som täcks av garantin?

Säkert en jättedum fråga, men jag har ingen koll och det är första gången jag köper en sådan här dyr tv-apparat.

Permalänk
Medlem

Garanti generellt kan innehålla lite vad som. Man får läsa sig till det på infobladet eller kartongen vad det är dom garanterar. Garanti är något tillverkaren av produkten eller butiken väljer att erbjuda dig som kund.

Reklamationsrätten är lagstiftad och tvingande till konsumentens fördel. Den gäller under tre år och där första sex månaderna måste butiken påvisa att det inte är ett ursprungligt fel om du väljer att reklamera en produkt.

Permalänk
Medlem

Skillnad

Nye har jag följt den här tråden ett tag och då landat i att köpa en LG OLED B1 65tum (tittar på C1, men tror inte det) och då dök idag möjligheten att klippa en QN90A Neo QLED 4K från samsung med kraftig rabatt (17000).

Då började jag kolla på skillnader etc varav en enda egentligen stod ut, vilket var hur ljust rummet var där QLED verkade vara snäppet bättre för detta. Till saken hör att vardagsrummet är väldigt ljus med eventuellt motljus på TVn beroende på placering (kommer oavsett ha gardiner fördragna) - är det någon som har bra input på detta? Är det så stor skillnad på hur dessa TVs opererar i ljusa rum?

Var ju så inställd på LG OLED…

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SEBBL_85:

Då började jag kolla på skillnader etc varav en enda egentligen stod ut, vilket var hur ljust rummet var där QLED verkade vara snäppet bättre för detta. Till saken hör att vardagsrummet är väldigt ljus med eventuellt motljus på TVn beroende på placering (kommer oavsett ha gardiner fördragna) - är det någon som har bra input på detta? Är det så stor skillnad på hur dessa TVs opererar i ljusa rum?

Du har mycket mer rå ljusstyrka hos en ljusstark LCD som QN90A. Dessa kan därför lysa mer än en OLED vilket hjälper ifall dina pupiller dragit sig samman på grund av ljuset i rummet.

Reflexfiltrena är annars ungefär lika bra där OLED-filtret är blankt och skarpt medan Q-modellerna med UVA-filtret är mer diffust men istället ger regnbågsmönster vid direkta reflexer.

Annars brukar detta ofta missförstås. Har du idag har en befintlig TV som fungerar i ditt rum med samma placering? Då beror det på din gamla TV ifall du upplever den ena eller den andra TV:n som en förbättring eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du har mycket mer rå ljusstyrka hos en ljusstark LCD som QN90A. Dessa kan därför lysa mer än en OLED vilket hjälper ifall dina pupiller dragit sig samman på grund av ljuset i rummet.

Reflexfiltrena är annars ungefär lika bra där OLED-filtret är blankt och skarpt medan Q-modellerna med UVA-filtret är mer diffust men istället ger regnbågsmönster vid direkta reflexer.

Annars brukar detta ofta missförstås. Har du idag har en befintlig TV som fungerar i ditt rum med samma placering? Då beror det på din gamla TV ifall du upplever den ena eller den andra TV:n som en förbättring eller inte.

Ok, tack!
Anledningen var denna recension på youtube-
https://m.youtube.com/watch?v=YHlE7-6Lfo4
Där jag tycker det är en klar skillnad i ljus…och inte bara i ljusa rum men måste också säga att i mörker kom ljuset fram väldigt väl (eftersom vi bor i ett av de mörkaste länderna i världen blir ju det andra sidan myntet).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SEBBL_85:

Ok, tack!
Anledningen var denna recension på youtube-
https://m.youtube.com/watch?v=YHlE7-6Lfo4
Där jag tycker det är en klar skillnad i ljus…och inte bara i ljusa rum men måste också säga att i mörker kom ljuset fram väldigt väl (eftersom vi bor i ett av de mörkaste länderna i världen blir ju det andra sidan myntet).

Det det ser på den där typen av videos är ett resultat av hur man exponerar kameran i kombination med hur de individuella apparaterna är inställda. Man kan inte göra en absolut bedömning av en TV via Youtube, men den som begriper sin sak kan illustrera och förtydliga skillnader.

De två TV-apparaterna visar helt enkelt inte bild under samma förutsättningar, vilket i sin tur påverkas godtyckligt av kameran. Samsungen visar här ljusare skuggtoner vilket inte nödvändigtvis är en egenskap i själva produkten, utan en fråga om vilka bildinställningar som används. Samsungen kommer som exempel även i Filmmaker mode att lyfta skuggtoner i HDR ljusare än vad de faktiskt ska vara, LG:n brukar hålla skuggtoner väldigt nära svart, vilket för kamerans begränsade omfång leder till att bilden upplevs som mörkare

I den miljö som videon är filmad i är en OLED mer än tillräckligt ljus. Fördelen Samsungen är att du får mycket mer ljus ifall du skulle behöva det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SEBBL_85:

Nye har jag följt den här tråden ett tag och då landat i att köpa en LG OLED B1 65tum (tittar på C1, men tror inte det) och då dök idag möjligheten att klippa en QN90A Neo QLED 4K från samsung med kraftig rabatt (17000).

Då började jag kolla på skillnader etc varav en enda egentligen stod ut, vilket var hur ljust rummet var där QLED verkade vara snäppet bättre för detta. Till saken hör att vardagsrummet är väldigt ljus med eventuellt motljus på TVn beroende på placering (kommer oavsett ha gardiner fördragna) - är det någon som har bra input på detta? Är det så stor skillnad på hur dessa TVs opererar i ljusa rum?

Var ju så inställd på LG OLED…

Jag har 65" B1 i sovrummet och 85" QN85A (också Neo QLED) i vardagsrummet. Föredrar Samsung över LG.
Självklart har liiiiite B1 bättre bild, men jag upplever inte bilden som så pass mycket bättre, utan snarare stör mig på att den inte är lika ljus.
Funkar utmärkt mitt i natten i sovrummet, men jag hade inte velat ha B1 i ljusstarkt rum.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Schizm:

Jag har 65" B1 i sovrummet och 85" QN85A (också Neo QLED) i vardagsrummet. Föredrar Samsung över LG.
Självklart har liiiiite B1 bättre bild, men jag upplever inte bilden som så pass mycket bättre, utan snarare stör mig på att den inte är lika ljus.
Funkar utmärkt mitt i natten i sovrummet, men jag hade inte velat ha B1 i ljusstarkt rum.

Ifall du ställer en ljusstarkare TV bredvid en mindre ljusstark TV kommer den ofrånkomligen alltid att se bättre ut. Även i ett mörkt rum. För det är så biologin verkar. Hjärnan och ögat låser sig alltid på den ljusstarkaste (och färgrikaste) bilden och bedömer allt annat i relation till denna.

På det kommer individens skillnader in. Du kan till exempel vara hyposensitiv för ljus och därför kan och vill ösa på med ljus, medan andra är hypersensitiva för ljus och reagerar negativt på samma ljusstyrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SEBBL_85:

Nye har jag följt den här tråden ett tag och då landat i att köpa en LG OLED B1 65tum (tittar på C1, men tror inte det) och då dök idag möjligheten att klippa en QN90A Neo QLED 4K från samsung med kraftig rabatt (17000).

Då började jag kolla på skillnader etc varav en enda egentligen stod ut, vilket var hur ljust rummet var där QLED verkade vara snäppet bättre för detta. Till saken hör att vardagsrummet är väldigt ljus med eventuellt motljus på TVn beroende på placering (kommer oavsett ha gardiner fördragna) - är det någon som har bra input på detta? Är det så stor skillnad på hur dessa TVs opererar i ljusa rum?

Var ju så inställd på LG OLED…

Bara för att göra det svårare för dig ifall du till exempel hade tänkt spela mycket på tv:n:

Videon får ju Oled att framstå som mycket bättre, speciellt om man som jag avskyr ghosting och motion blur.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fearnox:

Videon får ju Oled att framstå som mycket bättre, speciellt om man som jag avskyr ghosting och motion blur.

Videon är betald av LG och tar inte upp den större diskussionen runt ämnet utan visar endast det perspektiv som gynnar LG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Videon är betald av LG och tar inte upp den större diskussionen runt ämnet utan visar endast det perspektiv som gynnar LG.

Ah, ok :/ Finns det någon sanning i videon eller är det bara manipulerad marknadsföring?

Vad tyckte du om den tidigare videon om att C1 och G1 inte hade 4K HDR stöd?
Behöver man oroa sig för ifall de löser detta?

Jag tänkte vänta tills i Januari med C1 tills nästa modell visats(så man inte missar någon viktig feature), men nu så hade ju Proshop ett väldigt bra pris.
4K HDR känns som en väldigt viktig feature framöver.....

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fearnox:

Ah, ok :/ Finns det någon sanning i videon eller är det bara manipulerad marknadsföring?

Vad tyckte du om den tidigare videon om att C1 och G1 inte hade 4K HDR stöd?
Behöver man oroa sig för ifall de löser detta?

Jag tänkte vänta tills i Januari med C1 tills nästa modell visats(så man inte missar någon viktig feature), men nu så hade ju Proshop ett väldigt bra pris.
4K HDR känns som en väldigt viktig feature framöver.....

Det som visas är tekniskt korrekt och inget nytt. Detta är redan allmänt etablerat om OLED:s korta responstid – bara att det sällan är visat så här i praktiken. Därför är det synd, för det kunde ha varit en upplysande video som satte information i sitt större perspektiv, snarare än att det används för enkelsidig promotion för LG – "Big fat lie" och så vidare.

Har ingen större koll på debaklet runt mjukvarubuggen, men det är sådant som förstås brukar fixas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Garanti generellt kan innehålla lite vad som. Man får läsa sig till det på infobladet eller kartongen vad det är dom garanterar. Garanti är något tillverkaren av produkten eller butiken väljer att erbjuda dig som kund.

Reklamationsrätten är lagstiftad och tvingande till konsumentens fördel. Den gäller under tre år och där första sex månaderna måste butiken påvisa att det inte är ett ursprungligt fel om du väljer att reklamera en produkt.

Värt att nämna för att förtydliga; Reklamationsärenden är fel som fanns redan vid tillverkning/"leverans", och som du som privatperson då efter sex månader måste bevisa att det felet fanns från början för att du ska ha nytta av den. Medan garanti är fel som uppstått efter "leverans", dvs produkten har gått sönder över tid. Där måste återförsäljaren påvisa att felet är pga dig/din hantering av produkten för att slippa fixa det. De försöker ofta gärna hänvisa till tillverkaren att du som kund ska ta kontakt med dem, men det är inget man behöver bry sig om utan det är bara att stå på sig och kräva det av återförsäljaren. Förutsatt att man fortfarande har garanti från återförsäljaren på produkten (tillverkare kan ibland erbjuda längre garanti om man registrerar produkten osv, så om garantin från återförsäljaren gått ut men du har garanti hos tillverkaren så ska du vända dig till tillverkaren, även fast återförsäljaren ibland kan vara hjälpsam med det med).

Permalänk
Medlem

Även jag hade väl mer eller mindre bestämt mig för LG OLED65B1 men nu så vet jag inte riktigt vad man ska välja då Samsung QN90A också verkar vara en riktigt bra TV, och där TV:n kommer sitta är intill ett stort fönster på nästan 2x2 meter med eftermiddagssol som kan bli besvärlig under dem ljusare delarna av året.

Får läsa igenom och följa den här tråden!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Även jag hade väl mer eller mindre bestämt mig för LG OLED65B1 men nu så vet jag inte riktigt vad man ska välja då Samsung QN90A också verkar vara en riktigt bra TV, och där TV:n kommer sitta är intill ett stort fönster på nästan 2x2 meter med eftermiddagssol som kan bli besvärlig under dem ljusare delarna av året.

Får läsa igenom och följa den här tråden!

Enkelt val, köp OLED + lite gardiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Garanti generellt kan innehålla lite vad som. Man får läsa sig till det på infobladet eller kartongen vad det är dom garanterar. Garanti är något tillverkaren av produkten eller butiken väljer att erbjuda dig som kund.

Reklamationsrätten är lagstiftad och tvingande till konsumentens fördel. Den gäller under tre år och där första sex månaderna måste butiken påvisa att det inte är ett ursprungligt fel om du väljer att reklamera en produkt.

Har lämnat in 2 TV-apparater på reklamationsrätt, den ena var 2.5 år och den andra 2 år och 10 månader, det var inget problem någon av gångerna att få den fixad. Så länge TVn inte har någon yttre åverkan så är det svårt säga att det inte är ett ursprungsfel.

Permalänk
Skrivet av Ugga:

ca 25k för en 77" C1 i USA. Med moms och grejer kan man ju hoppas på runt 30k här iaf.
Dags att uppgradera min 65" B7 till en 77" C1!

Maybe with Benify deals another 10% off on 30K for 77"C1 ? Just maybe......

Permalänk
Medlem

65" C1 för 17990, 65" B1 14990 osv på Elgigantens Black Friday-rea.

Undra om man ska ha is i magen och hoppas på att C1 går ner närmare 15k likt CX? Vet inte om man vågar dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

65" C1 för 17990, 65" B1 14990 osv på Elgigantens Black Friday-rea.

Undra om man ska ha is i magen och hoppas på att C1 går ner närmare 15k likt CX? Vet inte om man vågar dock.

Det kommer den göra men inte under Black Friday /week. Men, sakta men säkert nedåt under vårvintern för att sannolikt vara på "all time low" runt försommaren.

Permalänk
Medlem

B1 55" för under 10k (9900:-) känns som en väldigt bra deal! Väldigt små skillnader på B1/C1.

Permalänk
Medlem

Ganska intressant att man får en 55" för samma pris som 48" hos Elgiganten.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Ganska intressant att man får en 55" för samma pris som 48" hos Elgiganten.

55 B1 för samma pris som 48 C1, ja (10000:-)
Man får som tidigare nämnts också en 55 A1 för 7900:- på ICA...

Permalänk

no sale on 77" C1 ?