Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Nu ni, nu har jag trimmat rejälbilen rejält, en dubblering av originaleffekten (80kW -> 160kW). Vridet steg även från 250Nm till 340Nm. Vi går in i en ny era för modifikationer av bilar

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Hur många år räknar du på här? Jag har jättesvårt att få ihop dina siffror…

Problemet är att den där kalkylen är ju endast för honom. Man inser snabbt att den inte är applicerbar på många andra.
Jag menar, kolla bara på en sån enkel sak som reparationer. En leasingbil som en Ioniq 5 saknar ju reparationer i och med nybilsgaranti under hela perioden.

Se vad två nya ok, 4 skivor med belägg, trasig stötdämpare, felande lykta m.m. m.m. kostar på en Porsche (oavsett ålder).
Dessa är t.ex. utgifter som aldrig är räknade på.
Man jämför ju som sagt fabriksnya bilar med begagnade osv. Helt irrelevant för de flesta, som när de köper eller ska leasa en ny bil endast jämför liknande storlek på bil och ålder.

Edit: Samtidigt så är detta snack rätt off-topic. Moderator kan gärna städa bort allt detta snack, kalkylen inkluderat samt mitt egna inlägg. Det tillför absolut ingenting när man diskuterar elbilar. Särskilt när det blir en päron/äpple-kalkyl.

Rapporterat inläggen kring kalkylen samt kalkylen i sig. Detta tillför inget för någon annan i tråden.
Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Trevligt!

Vilket utrustningspaket tog du?

Peugeot e-208 Allure Pack 50 kWh Electric

Så mellan paketet tyckte inte det var värt att gå upp till GTI

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

Hej, vårt leasingavtal på vår Kia Ceed SW gt-line går ut nästa år i augusti. Vi har varit väldigt nöjda med bilen förutom lite högt bullerljud. Nu är vi ute efter att leasa en elbil. Men svårt att hitta någon som inte är jättedyr och som även har plats för barnvagn simpelt. Verkar mest vara småbilar eller SUV:ar? Inga bra kombis än? Någon som vet något?

// M

Volkswagen ID.4 eller Skoda Enyaq är väl de som fungerar bäst som familjebilar med bra plats för bakvända barnstolar, barnvagn och last. Den enda elkombin som är på gång just nu är MG 5 Electric. I övrigt är det som du säger mest småbilar och SUV som gäller.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Morrreee:

Hej, vårt leasingavtal på vår Kia Ceed SW gt-line går ut nästa år i augusti. Vi har varit väldigt nöjda med bilen förutom lite högt bullerljud. Nu är vi ute efter att leasa en elbil. Men svårt att hitta någon som inte är jättedyr och som även har plats för barnvagn simpelt. Verkar mest vara småbilar eller SUV:ar? Inga bra kombis än? Någon som vet något?

// M

Skrivet av andr3a$:

Volkswagen ID.4 eller Skoda Enyaq är väl de som fungerar bäst som familjebilar med bra plats för bakvända barnstolar, barnvagn och last. Den enda elkombin som är på gång just nu är MG 5 Electric. I övrigt är det som du säger mest småbilar och SUV som gäller.

Jag upplever att många överskattar hur mycket plats de behöver bara för att de har ett barn och barnvagn. I alla sorters bilar i allmänhet. Så fort folk får första ungen så går dem och köper en minivan eller sjusitsig SUV liksom...
Jag menar, min gode mor transporterade runt mig med barnvagn och allt i en Honda Civic i början av 90-talet. Den är mindre än en modern Volkswagen Polo.

Tendensen att köpa onödigt skrymmande bilar blir förstärkt i elbilar. Där syftar jag på att "paketeringen" av komponenterna i en elbil möjliggör större utrymmen. En Volkswagen ID3 har ungefär samma innerutrymmen som en Volkswagen Passat - och den kan väl i rimlighetens namn inte anses vara "liten"?

Själv har vi en Tesla Model 3, sedan. En hopfällbar barnvagn går utan problem in i bagageutrymmet tillsammans med några softbags och två barnstolar får utan problem plats i baksätet. Jag skulle nog påstå att redan en ID3 går alldeles utmärkt om ni har ett barn.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Peugeot e-208 Allure Pack 50 kWh Electric

Så mellan paketet tyckte inte det var värt att gå upp till GTI

Ah okej!

Dock verkar du missa adaptiv farthållare?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag lite svårt för Porsche Taycan Cross Turismo, men tycker att nya Sport Turismo-karossen ser fin ut. GTS-versionen av drivlinan framstår också som vettig (med porschemått mätt), med det större batteriet och bra prestanda.

/M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mighty Mic:

Personligen hade jag lite svårt för Porsche Taycan Cross Turismo, men tycker att nya Sport Turismo-karossen ser fin ut. GTS-versionen av drivlinan framstår också som vettig (med porschemått mätt), med det större batteriet och bra prestanda.

https://www.youtube.com/watch?v=pO1_AgvebDY

/M

Verkligen. Fattar inte att det tog så lång tid för dem att släppa en version utan fula plastbitar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag upplever att många överskattar hur mycket plats de behöver bara för att de har ett barn och barnvagn. I alla sorters bilar i allmänhet. Så fort folk får första ungen så går dem och köper en minivan eller sjusitsig SUV liksom...
Jag menar, min gode mor transporterade runt mig med barnvagn och allt i en Honda Civic i början av 90-talet. Den är mindre än en modern Volkswagen Polo.

Tendensen att köpa onödigt skrymmande bilar blir förstärkt i elbilar. Där syftar jag på att "paketeringen" av komponenterna i en elbil möjliggör större utrymmen. En Volkswagen ID3 har ungefär samma innerutrymmen som en Volkswagen Passat - och den kan väl i rimlighetens namn inte anses vara "liten"?

Själv har vi en Tesla Model 3, sedan. En hopfällbar barnvagn går utan problem in i bagageutrymmet tillsammans med några softbags och två barnstolar får utan problem plats i baksätet. Jag skulle nog påstå att redan en ID3 går alldeles utmärkt om ni har ett barn.

Jaa, men vi har även behövt mkt plats redan innan barnet kom. Då vi håller på mycket med kitesurfing, då utrustning tar rätt mkt plats. Samt åker många gånger till stugan i Sälen, då snowboard och sånt följer med.

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Vi har en ID.3 och har haft bakåtvända stolar i den och det fungerar utmärkt. Jag tycker att det enda problemet är bagageutrymmet som kan vara lite utmanande med en fullstor barnvagn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Morrreee:

Jaa, men vi har även behövt mkt plats redan innan barnet kom. Då vi håller på mycket med kitesurfing, då utrustning tar rätt mkt plats. Samt åker många gånger till stugan i Sälen, då snowboard och sånt följer med.

Takbox kanske kan vara ett alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

// M

V60 och V90 ska kanske göras i helelektriska versioner.
Frågan är hur mycket kompromiss det blir då de ju inte bygger på en elbilsplattform och det lär väl ta några år
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20211020/n...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Instämmer helt. Våra behov av mer utrymmen har istället växt allt eftersom barnen blivit större, då de tar med sig mer saker, kläder är mer skrymmande osv. Tiden med barnvagn var enklast och krävde minst utrymmen. Vi hade två barn med barnvagn i en BMW 330i E46 -01 (sedan). Gick utmärkt även på resande fot.

Mitt tips är att ta sig till en barnvagnsbutik med elbilen man är intresserad av och testa på plats. Man behöver inte en Emmaljunga modell XXL+ för att barnen ska sova bra. Själv hade vi en Brio Sing med 3 barn, de verkar ha växt upp utan permanenta men.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Okej, jaa och dom två ligger för tillfället lite i överpris för oss, tyvärr. Får avvakta och se helt enkelt. Kanske blir en ceed plug-in hybrid först.

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Takbox kanske kan vara ett alternativ?

Jaa det kanske får bli något sånt. 🤔

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

// M

Tjena,

Jag hämtade ut vår e-Niro MY22 i fredags och jag har hunnit med att åka lite med familjen så du kan få lite input iaf. Vi har en 2 och en 5-åring. 2-åringen åker bakom passagerarstolen fram i en bakåtvänd stol och det går att sitta fram även om ryggstödet blir lite i rakaste laget för mig som är blygsamma 171cm. Man får plats men man har inte bästa sittkomforten eftersom stolen tar sitt utrymme bakom. 5-åringen sitter bakom föraren i framåtvänd bältesststol och där är det inga problem alls med plats för vare sig barn eller förare, dock som sagt är jag inte så lång så det kan ju skilja.

Rörande barnvagn så hade vi faktiskt med vår britax smile 2när vi åkte till Marieberg köpcentrum. Var tvungen att lägga underredet på tvären för att få in den, och sen sittdelen ovanpå. Det gick och man kunde stänga insynsskyddet dessutom. Blir lite plats kvar vid sidan om vagnen men inte nog för någon större packning.

Vi har Advance plus-paket i vår Kia och tar man Tech-paketet så får man ca 15cm högre golv i den än på Plus-paketet, det är något att tänka på om man kollar på e-Niro.

Rättstavning
Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Morrreee:

Jaa det kanske får bli något sånt. 🤔

Det är tråkigt, kanske speciellt här i "kombiland", att det är så dåligt utbud av vanliga kombi-elbilar. Det enda som finns på marknaden är ju typ Taycan Cross Turismo (snart också Sport Turismo), som inte är så billig precis. Model S har ju halvkombilucka så den kan funka, men också dyr, BMW i4 hade funkat för oss (vi har dock bara ett barn och det är dags att pensionera barnvagnen nu), men den lär inte bli billig heller. Så det är ju inte så konstigt att SUVar tar över när det inte finns så mycket annat att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är tråkigt, kanske speciellt här i "kombiland", att det är så dåligt utbud av vanliga kombi-elbilar. Det enda som finns på marknaden är ju typ Taycan Cross Turismo (snart också Sport Turismo), som inte är så billig precis. Model S har ju halvkombilucka så den kan funka, men också dyr, BMW i4 hade funkat för oss (vi har dock bara ett barn och det är dags att pensionera barnvagnen nu), men den lär inte bli billig heller. Så det är ju inte så konstigt att SUVar tar över när det inte finns så mycket annat att välja på.

Håller med.. får se vad framtiden ger. Hoppas på nå mer kombi bilar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Funderar på om det inte blivit dags att bryta upp tråden eller skapa en ny och mer specifik tråd om elbilar och tekniken, tillbehören etc som rör dessa.

Jag förstår fullt ut att det är roligt att dela med sig av sina våndor och ekonomiska kalkyler som visar att ens 18 år gamla ICE-bil är bättre för plånboken jämfört med att köpa en ny Tesla. Eller viljan att diskutera batteriernas och elbilarnas miljöpåverkan. Det kan man ju i så fall fortsätta göra i den här tråden, vars ämne är minst sagt omfångsrikt.

Men som teknikintresserad elbilsägare besöker jag tråden allt mer sällan. Det är helt enkelt alldeles för få inlägg av totalen som handlar om nya elbilar, intrycken från nyblivna elbilsägare, diskussioner kring tillbehör och ny teknik på området etc. När senast såg vi en bild?

Inget illa ment med detta inlägg, trådens ämne är som sagt gigantiskt och dess innehåll är ju en levande process som ingen äger ensamrätt till.

Jag var nog inte beredd på att nämna order bensin bil i tråden skulle vara som att svära i kyrkan.
Antar att det är som att ta upp en Android i ett Appelforum... Synd att det skall vara så religiöst.

Kan försöka bidra med lite varma elbilskramar innan jag lämnar er i fred.
Kanske har det varit uppe i tråden tidigare. Om det är fler med mig som har Tesla på beställning så kan man se var Tesla båtarna håller hus här. Min bör vara på Altair Leader.
https://fmossott.github.io/TeslaCarriersMap/

Over and out!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Oj så lång leveranatid? En utav återförsäljarna jag pratade med hade leverans i januari.

Jag tror det beror på vilka bilar den aktuella firman har under pågående produktion, vilken färg osv. Vissa färger hade kortare leverantid hos min ÅF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Skulle säga att Ev6an funkar bra(bättre) också, mer utrymme fram till stolarna fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

Okej, jaa och dom två ligger för tillfället lite i överpris för oss, tyvärr. Får avvakta och se helt enkelt. Kanske blir en ceed plug-in hybrid först.

En Kia EV6 / MG Marvel R låter väl ändå som ett vettigt alternativ till en Ceed, rymliga bilar och låga leasingkostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ah okej!

Dock verkar du missa adaptiv farthållare?

Inget jag använt innan så inget jag kommer sakna.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

What? Efter hjul och ratt kommer det nog högst på måste ha listan för mig.

Jag pendlar på vägar med mycket trafik är där det verkligen ett måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

What? Efter hjul och ratt kommer det nog högst på måste ha listan för mig.

Jag pendlar på vägar med mycket trafik är där det verkligen ett måste.

Jag gillar det inte särskilt mycket i sitt praktiska utförande, även om tanken är god. Slår hellre av och kör vanligt om det är tät trafik.

ordföljd
Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

You are missing out! 😉

Nej men det är definitivt något som gör körning på större vägar väldigt lugnt och komfortabelt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Angående jämförelser mellan fossil och elbil så finns här en mer neutralt utförd undersökning som visar att elbilarna står sig bra.
https://alltomelbil.se/nya-rapporten-elbilar-billigare-an-ben...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalathegreat:

Nu ni, nu har jag trimmat rejälbilen rejält, en dubblering av originaleffekten (80kW -> 160kW). Vridet steg även från 250Nm till 340Nm. Vi går in i en ny era för modifikationer av bilar

https://www.youtube.com/watch?v=TR4CN2_rRh4

Fantastiskt, lagt en subscribe så man inte missar något spännande framöver

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Vill man göra en egen kalkyl finns en kalkylator här: https://guidenomelbil.se/resurser/elbilskalkylatorn/

Ska sägas att det är min sida jag driver som hobbyprojekt, men eftersom sidan saknar ads eller affiliatelänkar och jag inte tjänar ngt så tänker jag att det är okej att dela med sig av!

Köpte biljetter till elbilsmässan i Göteborg i början av december! Ska bli sjuukt roligt. Hoppas på att Polestar Precept och Lucid är där! Förhoppningsvis lite mer tid med EV6 än dom 20min jag fått av återförsäljaren!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Det är det bästa sedan färdigskivat bröd.

Allvarligt, jag hade inte köpt en ny bil utan någon sorts adaptiv farthållare.