Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Det jag köper en elbil för är ju främst att jag inte ska få dåligt samvete för korta resor. Sen tystare och trevligare att åka.

Fast elbilarna med större batteri är inte bättre för miljön än en liten bensinbil om du kör få mil per år.

Suzuki Swift har lägre co2 på 3 år än Tesla Model 3 till exempel.

Ju längre man kör desto större fördel får elbilen.
Viktigt för miljön är att man använder bilen klart och inte skrotar den i förtid. Gäller på elbilar och bensin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Fast elbilarna med större batteri är inte bättre för miljön än en liten bensinbil om du kör få mil per år.

Viktigt för miljön är att man använder bilen klart och inte skrotar den i förtid.

Källa?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Finns hur mycket som helst i ämnet. Googla small petrol vs Tesla.

Första länken jag fick upp. Är en Toyota istället för Suzuki men spelar ju ingen roll.
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/when-do...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OrlMrt:

Nja, det är ju ett komplext problem. Om du har en liten, snål och lite äldre bensinbil så är den förhållandevis rätt bra för miljön, om du skrotar den och köper en elbil istället är det sannolikt bättre på sikt men det kan ju ta ett tag. Å andra sidan kanske du inte skrotar din gamla bil utan säljer den och då kanske någon annan som annars hade köpt en "smutsigare" bil köper den istället och så skrotas en ännu sämre bil någonstans i kedjan liksom. Men om denna person som köper din gamla bil hade nöjt sig med att cykla om inte din bil fanns på marknaden så innebär det förstås en negativ påverkan på miljön.

Man måste ju titta på de totala utsläppen över livslängden för en bil, inklusive tillverkning och förstås återvinning/skrotning. Men livslängden (eller "livsdistansen" kanske) är ju en väldigt viktig faktor. Om ens bil är med i en krock efter säg tre år och skrotas så hade det ju kanske varit bättre med en fossilbil, men det är ju svårt att veta på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, det är ju ett komplext problem.

Jag håller med, jag tycker många försöker göra det svart eller vitt men det är inte så enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Första länken jag fick upp. Är en Toyota istället för Suzuki men spelar ju ingen roll.

https://www.tesla.com/ns_videos/2020-tesla-impact-report.pdf

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu får du nog källgranska lite. Det där är en reklambroschyr. Det betyder inte att den är ointressant men jag skulle alltid ta det egna bolagets information med en nypa salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Jag håller inte med. I service kostnader inkluderar jag även slitdetaljer så som bromsbelägg och länkarmar.

Oförutsedda kostnader drabbar även nya bilar.
Att byta glastak på Tesla efter ett stenskott kostar 14kkr, tak ingår inte i glasförsäkring. Det får man en koppling till Volvon för.

Oförutsedda kostnader som inte är slitage täcks för det mesta av garantin på nya bilar.
Om du nu ska jämföra kostnader på olika bilar så kan du ju välja något som en V70 också har. Om V70 nu hade haft glastak, tror du inte det hade varit samma kostnad?

V70 har en koppling som kan gå sönder, har Teslan det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Nu får du nog källgranska lite. Det där är en reklambroschyr. Det betyder inte att den är ointressant men jag skulle alltid ta det egna bolagets information med en nypa salt.

Det är en rapport. Nej du har rätt, Tesla har inte en blekaste aning om vad dom håller på med, men Reuters har stenkoll och mer insikt än Tesla själv.

Ja tror det är google du ska ta med en nypa salt. Vem vet vilken bias de sitter på som får ICE att verka bra. 🤔

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Viktigt för miljön är att man använder bilen klart och inte skrotar den i förtid. Gäller på elbilar och bensin.

Fast nu sa jag ju inte att jag kör få mil, bara att det blir en hel del kortresor också. Vilket är horribelt när man kör en diesel.

Permalänk
Skrivet av OrlMrt:

Det jag undrar när jag läser såna här rapporter är om man räknat med alla utsläpp från produktionen av fossila bränslen eller om man bara räknar med utsläppen som sker vid förbränningen av dem. Rimligtvis måste man räkna med produktionen av fossilbränslet också, för man tjatar ju i alla liknande rapporter om hur viktigt det är om elen till elbilen är miljövänlig eller kommer från fossila källor.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

En fördel med äldre bilar är att man kan fixa själv eller på obundna verkstäder typ Meca eller Mekonomen.

Löst ut minnet från Porschen som för övrigt gått 23k mil.

Oljefilter+Luftfilter+olja hemma 1,3k på Meca 3k?
Byte bakaxel (Standard fel på Cayenne) 5kkr på Meca, 40kkr på Porsche
Tändstift 700kr hemma, 2,5k på Meca
Parkeringssensor 150kr hemma, 1,5k på Meca
Parkeringsbelysning 300kr hemma 1,5k på Meca

Många verkar tro att en äldre bil går sönder ofta och kräver dyra reparationer. Det kan förvisso stämma men köper man rätt bilmodell kan kostnaderna hållas låga är min erfarenhet.

Volvon fick ny koppling innan jag fick den, sen dess har det bara varit service samt en parkeringssensor på 3 år.

Nu jämför du äpplen och päron, den generella Porscheägaren servar inte sin bil på Meca så återkom med servicekostnad från en Porscheverkstad istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Nu jämför du äpplen och päron, den generella Porscheägaren servar inte sin bil på Meca så återkom med servicekostnad från en Porscheverkstad istället

Du får räkna hur du vill om du tycker det är mer applicerbart för dig. Jag berättar hur jag räknar då det är applicerbart på mig.
Jag försöker inte övertala någon utan snarare spegla mitt eget resonemang.

Min åsikt är att om man servar 14 år gammal Porsche som gått 23k mil på Porsche är man nog inte riktigt frisk.

Permalänk
Medlem

Någon som har eways i sin förening de bor i?
Jag har erbjudande 400kr/mån för laddstolpen. Sen fast kostnad på 1,87kr/kWh. Elpriset förhandlas om en gång per år.
Inte ett supererbjudande, men jag kommer jämföra kostnad jämte hybrid vid uttag av tjänstebil.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Någon som har eways i sin förening de bor i?
Jag har erbjudande 400kr/mån för laddstolpen. Sen fast kostnad på 1,87kr/kWh. Elpriset förhandlas om en gång per år.
Inte ett supererbjudande, men jag kommer jämföra kostnad jämte hybrid vid uttag av tjänstebil.

Betalar du för parkeringen idag (som faller bort om du har en annan plats med laddstolpe)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Betalar du för parkeringen idag (som faller bort om du har en annan plats med laddstolpe)?

Avgiften läggs till på befintlig parkering som redan har stolpe. Ifall något dras av har jag inte undersökt, så jag utgår från worst case att den avgiften är oförändrad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Du får räkna hur du vill om du tycker det är mer applicerbart för dig. Jag berättar hur jag räknar då det är applicerbart på mig.
Jag försöker inte övertala någon utan snarare spegla mitt eget resonemang.

Min åsikt är att om man servar 14 år gammal Porsche som gått 23k mil på Porsche är man nog inte riktigt frisk.

Hoppas det löser sig för dig.

Låt oss prata elbilar nu.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen beställt en Ev6 Rwd. Beräknad leverans i april.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Grattis!

Även om leveranstiden är lite trist så är det en spännande bil. Vi hade nog valt den själva om vi hade kunnat vänta, men 16 månader utan bil fick räcka.

Permalänk
Medlem

Funderar på om det inte blivit dags att bryta upp tråden eller skapa en ny och mer specifik tråd om elbilar och tekniken, tillbehören etc som rör dessa.

Jag förstår fullt ut att det är roligt att dela med sig av sina våndor och ekonomiska kalkyler som visar att ens 18 år gamla ICE-bil är bättre för plånboken jämfört med att köpa en ny Tesla. Eller viljan att diskutera batteriernas och elbilarnas miljöpåverkan. Det kan man ju i så fall fortsätta göra i den här tråden, vars ämne är minst sagt omfångsrikt.

Men som teknikintresserad elbilsägare besöker jag tråden allt mer sällan. Det är helt enkelt alldeles för få inlägg av totalen som handlar om nya elbilar, intrycken från nyblivna elbilsägare, diskussioner kring tillbehör och ny teknik på området etc. När senast såg vi en bild?

Inget illa ment med detta inlägg, trådens ämne är som sagt gigantiskt och dess innehåll är ju en levande process som ingen äger ensamrätt till.

Permalänk
Medlem

Jag var helt inne på att privatleasa en EV6, men jag skulle kunna få en Enyaq IV 80 för 500:- mer i månaden.

Vi är två vuxna och två barn i familjen. Inga barnvagnar längre, men utrymmet i Enyaq är lockande.

https://www.carsized.com/en/cars/compare/kia-ev6-2021-suv-vs-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Jag var helt inne på att privatleasa en EV6, men jag skulle kunna få en Enyaq IV 80 för 500:- mer i månaden.

Vi är två vuxna och två barn i familjen. Inga barnvagnar längre, men utrymmet i Enyaq är lockande.

https://www.carsized.com/en/cars/compare/kia-ev6-2021-suv-vs-...

Kan nämna att jag tyckte jag hade betydligt mer benutrymme i Ev6an. Men såklart högre i tak på Enyaqen. Tycker Enyaqen är riktigt fin också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Grattis!

Även om leveranstiden är lite trist så är det en spännande bil. Vi hade nog valt den själva om vi hade kunnat vänta, men 16 månader utan bil fick räcka.

Tack! Det blir ändå (nästan) perfekt för oss då vi lämnar tillbaka nuvarande bil sista mars.

Permalänk
Medlem

Ska hämta min e-208 på fredag så snart får man veta hur det är att leva med en elbil.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Najs!

Ska provköra EV6 på fredag!

Sjukt taggad.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Ska hämta min e-208 på fredag så snart får man veta hur det är att leva med en elbil.

Trevligt!

Vilket utrustningspaket tog du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Oj så lång leveranatid? En utav återförsäljarna jag pratade med hade leverans i januari.

Permalänk
Medlem

Vilken el-bil funkar bra med barnvagn?

Hej, vårt leasingavtal på vår Kia Ceed SW gt-line går ut nästa år i augusti. Vi har varit väldigt nöjda med bilen förutom lite högt bullerljud. Nu är vi ute efter att leasa en elbil. Men svårt att hitta någon som inte är jättedyr och som även har plats för barnvagn simpelt. Verkar mest vara småbilar eller SUV:ar? Inga bra kombis än? Någon som vet något?

// M

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Tack för rättning på förbrukningen, den är nu uppdaterad. Passade på att justera elpriset också till ett mer realistiskt.

Jag håller inte med om att man måste jämföra lika mot lika när det gäller ålder.
Jag har själv inga problem med att åka bilar som är några år men när det gäller elbilar så utbudet på dessa minimalt samt att batteristorleken då är så liten att dem inte är aktuella.

Jag gjorde kalkylatorn för mig och delar med mig ifall någon annan är intresserad.

https://i.ibb.co/9NTtsrR/0-A9083-D9-9-A53-4-BF7-859-D-93-DB325-B008-A.png

Hur många år räknar du på här? Jag har jättesvårt att få ihop dina siffror…

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Hur många år räknar du på här? Jag har jättesvårt att få ihop dina siffror…

Aw shit, not this again 🤦🏼‍♂️