Microsoft öppnar miljövänliga datacenter i Gävle

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paw:

Problemet är att dessa så kallade framtids industrierna skapar på tok för lite jobb med tanke på vad dom kostar skattebetalarna.
Jag menar vad är 190+ jobb för att vara helt ärlig, hade det handlat dom 10000+ ok då kanske vi kan börja argumentera att det är bra.

Angående Staffanstorp anläggningen så har även den inte skapat några enorma arbetstillfällen och då befinner den sig i Skåne som har Sveriges dyraste el samt lider av energibrist. Så tex 1700MW per år känns bra i den här regionen.

Angående mutor osv.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/staffanstorp-vill-run...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/staffanstorpspolitike...

Att politiker och andra makthavare fjäskar så mycket dom kan för dessa bolagen är inte direkt något nytt.

Antingen så omfamnar man framtidens industrier eller så tappar man dom helt. Sanningen är att i framtiden med den höga automationstakt som är så kommer industrier överlag vara automatiserade, kräva lite personal och kräva mycket energi. Det finns ingen på jorden som kan hindra den utvecklingen. Det är ett måste för att hålla sig konkurrenskraftig. 10 000 arbetstillfällen är inget annat än fantasier.

Det som behöver ordnas är tillgång på hållbar energi, så att inte privatkonsumenter påverkas så extremt mycket när dessa nya energikrävande industrier tar form. Att hindra industrierna är inte rätt väg.

Anser inte att det du länkat till handlar om mutor. Problematiskt absolut, och inkompetens hos kommunalpolitiker. Men inte mutor.

Permalänk
Medlem

Man blir lite mörkrädd här på swec när man läser och tror att det bara handlar om '190' jobb speciellt på ett forum som dessa som borde inse att dessa datahallar generar LÅNGT mer jobb än bara de som arbetar på plats, har några av er funderat på vilka som skapar produkterna och hostar dem i dessa moln?

Vist är det svårt att mäta exakt hur mycket 'jobb' det blir då det blir väldigt abstrakt men en molntjänst hostar och generar pengar till långt mer en enbart Microsoft, och det generar jobb till ganska så många.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Det är lite fånigt det här med att hävda att man är miljövänlig om man bara använder en viss typ av energi. Så här är det:

Det finns en mix av energi, tillgänglig för alla. Om alla använder den mixen så får de lika stora andel förnybart som annat.

Om ett företag roffar åt sig av det förnybara i den mixen, så blir det ju mindre förnybart åt de andra - varför deras mix kommer att innehålla mindre förnybart. Deras andel av icke förnybart går med andra ord upp.

Och miljön har i vanlig ordning inte vunnit någonting.

Hade Microsoft byggt t ex en egen vindkraftpark, för att driva dessa anläggningar, ja då hade situationen förbättrats (även om byggandet av vindkraft i sig är extremt energiförbrukande). Men det gör de alltså inte, utan de roffar åt sig det förnybara ur mixen och påverkar därmed inte ett jota.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Om jag förstått avtalen rätt så betalar de samma som alla andra, dock mindre i skatt. Så staten och privatkonsumenter förlorar väl på det. Medans datacenterägarna och elproducenterna tjänar på det. De som tjänar mest på det är väl förmodligen producenterna. En skattelättnad på ca 33 öre/kWh för datacenter enligt skatteverket.

Ja, det är väl egentligen så jag tolkade det men det låter som en sjukt dålig deal för Microsoft om det skulle vara så. Därför ställer jag mig tveksam. För då kan de ju rent hypotetiskt bli av med sin el lite hur som helst när det blir kallt eller whatever.

Ja, det finns mycket dåligt med det. Det är framtidens industri och det är dags att staten täpper till de luckor där de kan undvika skatt. Det ska såklart vara fördelaktigt att etablera sig i Sverige men det ska inte heller vara utan motprestation.

I grunden är jag dock för att dessa företag lockas till Sverige. Vi behöver framtidens industrier här när våra gamla dör ut.

Microsoft kräver, via Securitas, att de anställda väktarna skriver på omfattande sekretessavtal. De som bryter mot någon punkt riskerar att dömas – i USA.

Fullkomligt oacceptabelt. Hoppas man tar rättslig strid mot det här.

Exakt, tror transport har en aktiv strid om detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Grattis Regeringen!

Nu kan man press oppositionell media ännu mera, precis som man gjorde med SwebTV:

Dagen före julafton stängde Google den oppositionella svenska Youtube-kanalen SwebbTV med 65.000 följare. Kanalen har utgivningsbevis, ansvarig utgivare och omfattas av yttrandefrihetsgrundlagen.

Stängningen föregicks av en serie åtgärder från Sveriges regering.

Först drev regeringen igenom en sänkning av elskatten för Google och Facebook till 0,5 öre/kWh, från 41,38 öre som hushållen betalar. Utöver det har Google fått ekonomiskt stöd genom regeringens elcertifikatssystem och tillsammans uppgår Löfven-regeringens subventioner till de båda bolagen till miljardbelopp.

Under valrörelsen 2018 kallade justitieminister Morgan Johansson (S) sedan till sig Google och Facebook och uppmanade dem att bedriva “frivillig” censur på internet å statens vägnar. Med på mötet var även Expressens dåvarande chefredaktör Thomas Mattsson som lovade att förse IT-jättarna med information om “vilka mörkerkrafter som finns här och som hotar demokratin”. I klartext: Vilka alternativmedier som ska motarbetas.

Efter raderingen av SwebbTV har Morgan Johansson svurit sig fri från eget ansvar men samtidigt gett sitt fulla stöd åt Googles åtgärd.

“Det är upp till Youtube att bestämma vad de låter ligga uppe på sin plattform”, sade han till DN igår.

Med andra ord: Om Google vill sabotera för oppositionella medier i ett land där regeringen ger dem subventioner i miljardklassen, så är det inget vi tänker lägga oss i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Hur kan de drivas enbart med förnyelsebar energi? Jag trodde det var nästan omöjligt att spara el och att produktion och konsumtion av el måste matcha varandra vid varje givet tillfälle.

Jag kan förstå hur det funkar om de är off the grid och har all "förnyelsebar" produktion de behöver själva, som solceller på taket och egen vindsnurra och så vidare, men det verkar ju inte vara fallet.

Hur fungerar det en svinkall vindstilla vintervardag när alla företag och hushåll konsumerar el för fullt? Om de har första-tjing på "förnyelsebar" el, borde inte det bara betyda att någon annan måste importera MP-kol från Tyskland och att nettoeffekten inte ändras och deras datacenter tvärtom gör att konsumtionen av icke-förnyelsebar el ökar, även om "bokföringen" säger att det inte är de som konsumerar den?

Fast om alla vill ha förnyelsebar energi, så ökar ju chansen att det byggs mer förnyelsebar energi för att matcha efterfrågan. Det är ju så kapitalism fungerar.
Så kan ju bara vara positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Man blir lite mörkrädd här på swec när man läser och tror att det bara handlar om '190' jobb speciellt på ett forum som dessa som borde inse att dessa datahallar generar LÅNGT mer jobb än bara de som arbetar på plats, har några av er funderat på vilka som skapar produkterna och hostar dem i dessa moln?

Vist är det svårt att mäta exakt hur mycket 'jobb' det blir då det blir väldigt abstrakt men en molntjänst hostar och generar pengar till långt mer en enbart Microsoft, och det generar jobb till ganska så många.

Jobben behöver ju inte ligga sverige vilket jag säkert tror att de flesta tänker på. Företaget jag jobbar på har ca 2000 anställda i sverige medan hela serverparken för allt vi gör ligger i österrike. Ger inte dom så mycket mer jobb än de som jobbar fysiskt på plats.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

Problemet är att dessa så kallade framtids industrierna skapar på tok för lite jobb med tanke på vad dom kostar skattebetalarna.
Jag menar vad är 190+ jobb för att vara helt ärlig, hade det handlat dom 10000+ ok då kanske vi kan börja argumentera att det är bra.

Angående Staffanstorp anläggningen så har även den inte skapat några enorma arbetstillfällen och då befinner den sig i Skåne som har Sveriges dyraste el samt lider av energibrist. Så tex 1700MW per år känns bra i den här regionen.

Angående mutor, man kan alltid kalla det för något annat men i slutändan är det ändå en muta.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/staffanstorp-vill-run...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/staffanstorpspolitike...

Att politiker och andra makthavare fjäskar så mycket dom kan för dessa bolagen är inte direkt något nytt.

Som tidigare anställd av staten blev jag drillad i att allt som kan tolkas som muta eller korruption ska undvikas. Att ta emot mer än en kopp kaffe var i princip förbjudet. Om någon ändå ville skänka en tårta eller nåt skulle den gå till hela arbetsplatsen.

Det är absolut inte ok att göra som de gör. Det urholkar förtroendet för offentliga verksamheter.

Permalänk
Medlem

Just det här med förnyelsebar energi är en intressant fråga. Vattenfall planerar att bygga ut vindkraften väldigt mycket mer i Sverige. Detta kommer absolut behövas iom fossilfritt stål i norr (Hybrit, H2 Green steel osv). Då menar Vattenfall att man när det blåser mycket kan dessa stålproducenter producera mycket vätgas och lagra. Detta är i grunden en god tanke, för som det är idag produceras 92 % av all järnmalm i sverige men huvuddelen skickas söderut för att bli stål iom att det är där kolen finns. MEN.

Om vi säger att man ska bygga ut sin anläggning för att kunna producera mer vätgas än man behöver när det blåser mycket, kommer det resultera i samma elpris som när det blåser lite. Vad är då incitamentet till att bygga ut sin lagringskapacitet när elpriset är "linjärt"? Precis, det finns inte på en öppen elmarknad
Därmed kommer amplituden på elpriset bli mångdubbelt värre än det är idag om säg, 10 år. Denna utbyggnad jag nämner är redan planerad och godkänd för vattenfalls del. Det finns även ett till dilemma. Där vindkraften producerar om nu inte vätgas lagras i överflöd, kommer man få nära noll för sin produktion, dvs det är olönsamt att producera. Du får inte tillbaka investeringen.

Ang att de bara driver serverhallarna på förnybart så är det på precis samma sätt som de som väljer att få vindkraftel levererad till sin bostad. Blir det mörkt inne och datorn slocknar bara för att det inte blåser? Nej. Det man betalar för är ett certifikat att man endast ska köpa förnyelsebart oavsett om det är kol som driver din dator. En pappersprodukt helt enkelt, men detta bidrar till att förnyelsebart är mer lukrativt att bygga. Just nu iaf.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Transportarbetareförbundet har delat det väldigt mycket på FB.

https://www.transportarbetaren.se/skyddsombud-stoppas-av-tyst...

Det där är verkligen inte ok. Jag hoppade in som skyddsombud (när ordinarie var föräldraledig) på en tidigare arbetsplats och fick en gedigen utbildning. Arbetsgivaren har ett enormt stort ansvar för arbetsmiljön och den ska kunna kontrolleras. Dessutom gäller inte amerikanska avtal i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Det där är verkligen inte ok. Jag hoppade in som skyddsombud (när ordinarie var föräldraledig) på en tidigare arbetsplats och fick en gedigen utbildning. Arbetsgivaren har ett enormt stort ansvar för arbetsmiljön och den ska kunna kontrolleras. Dessutom gäller inte amerikanska avtal i Sverige.

Amerikanarna tror dom kan göra bäst fan dom vill överellt känns det som ibland.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Man blir lite mörkrädd här på swec när man läser och tror att det bara handlar om '190' jobb speciellt på ett forum som dessa som borde inse att dessa datahallar generar LÅNGT mer jobb än bara de som arbetar på plats, har några av er funderat på vilka som skapar produkterna och hostar dem i dessa moln?

Vist är det svårt att mäta exakt hur mycket 'jobb' det blir då det blir väldigt abstrakt men en molntjänst hostar och generar pengar till långt mer en enbart Microsoft, och det generar jobb till ganska så många.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Jobben behöver ju inte ligga sverige vilket jag säkert tror att de flesta tänker på. Företaget jag jobbar på har ca 2000 anställda i sverige medan hela serverparken för allt vi gör ligger i österrike. Ger inte dom så mycket mer jobb än de som jobbar fysiskt på plats.

Microsofts fem största Azure kunder är

eBay
Boeing
Samsung
GE Healthcare
BMW

Inga företag som jag direkt kopplar till sverige

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SellahiR:

Transportarbetareförbundet har delat det väldigt mycket på FB.

https://www.transportarbetaren.se/skyddsombud-stoppas-av-tyst...

https://www.byggnadsarbetaren.se/arbetarna-overvakas-och-tyst...

Gissar att de flesta stora amerikanska bolag som kommer hit och mjölkar politiker under borden kör med liknande fasoner. Amerikansk arbetskultur är cancer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Fossilfritt stål i sin tur lär dra bra mycket mer än det här. Olika industrier och olika behov, och de olika typerna av jobb behövs oavsett vem som drar mest per anställd.

SSAB beräknar 15 TWh för två av anläggningarna. Det är väl lite oklart hur dem ska kunna driva det med tanke på att man saknar ström redan som det är.

Speciellt när vi har blott 20 år på oss att ersätta 7500MW (Egentligen midre då man stänger ytterligare reaktorer 2026 / 2035), då SSAB gått ut med att man behöver 15TWh om 10 år för att kunna gå över till fossilfritt.
(Ja, jag vet, Sverige producerar tillräckligt, men det spelar ingen roll när man säljer det söderut och importerar från Polen istället).

Så frågan är om det ens finns någon i Sverige som klarar av att fundera längre än en mandatperiod, för det börjar på riktigt brinna i knutarna om man vill kunna fixa iordning bottenplattan (Det gör man inte med vind/solkraft), varesig det är med mekaniska eller kemiska batterier + gas, eller om man hinner bygga nya kärnkraftverk (Det gör man inte på 20 år ..)

Edit*
Länkade tydligen till fel reaktor (Finland bygger tydligen flera, bra för dem), det gäller alltså Olkiluoto 3 (Påbörjades 2005)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Microsofts fem största Azure kunder är

eBay
Boeing
Samsung
GE Healthcare
BMW

Inga företag som jag direkt kopplar till sverige

Ja blir inte mycket jobb här inte

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Om vi säger att man ska bygga ut sin anläggning för att kunna producera mer vätgas än man behöver när det blåser mycket, kommer det resultera i samma elpris som när det blåser lite. Vad är då incitamentet till att bygga ut sin lagringskapacitet när elpriset är "linjärt"? Precis, det finns inte på en öppen elmarknad
Därmed kommer amplituden på elpriset bli mångdubbelt värre än det är idag om säg, 10 år. Denna utbyggnad jag nämner är redan planerad och godkänd för vattenfalls del. Det finns även ett till dilemma. Där vindkraften producerar om nu inte vätgas lagras i överflöd, kommer man få nära noll för sin produktion, dvs det är olönsamt att producera. Du får inte tillbaka investeringen.

Jag vet inte om det stämmer (Kan vara en skröna skapad av tomtar), men har hört detta på flera lärosäten;

Det sägs att om man tittar på livslängden på ett vindkraftverk, så är klimatnyttan negativ.
Detta innebär att det krävs mer energi för att konstruera, tillverka och underhålla vindkraftverket, än vad det genererar under hela sin livslängd.

Detta kan väl kanske ses som okej om det är så att varje steg i produktionsprocessen är klimatneutralt, men det är sannolikt knappast fallet då det är extremt få länder som faktiskt har en helt förnyelsebar energiproduktion.

Dvs, det spelar ingen roll hur många vindkraftverk man sätter upp, man går alltid "minus" sett till växthusgaser / klimatpåverkan.

Dold text
Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

https://www.byggnadsarbetaren.se/arbetarna-overvakas-och-tyst...

Gissar att de flesta stora amerikanska bolag som kommer hit och mjölkar politiker under borden kör med liknande fasoner. Amerikansk arbetskultur är cancer.

Precis, arbeta tills ni dör och bli sedan utbytta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Skrivet av mikgus:

Microsofts fem största Azure kunder är

eBay
Boeing
Samsung
GE Healthcare
BMW

Inga företag som jag direkt kopplar till sverige

De allra flesta stora Svenska bolag kör oxå i Azure, det är bara det att Sverige har inga så stora bolag som de du listar upp ovan. Helt logiskt att du inte hittar ett svenskt bolag på Microsofts topp 5 lista… eller ens topp 20!

Men hittills kör våra svenska stora Azure kunder i ett Azure center utanför Norden. Är det ändå inte positivt att Microsoft erbjuder våra svenska bolag att köra i Azure i Sverige??

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag vet inte om det stämmer (Kan vara en skröna skapad av tomtar), men har hört detta på flera lärosäten;

Det sägs att om man tittar på livslängden på ett vindkraftverk, så är klimatnyttan negativ.
Detta innebär att det krävs mer energi för att konstruera, tillverka och underhålla vindkraftverket, än vad det genererar under hela sin livslängd.

Detta kan väl kanske ses som okej om det är så att varje steg i produktionsprocessen är klimatneutralt, men det är sannolikt knappast fallet då det är extremt få länder som faktiskt har en helt förnyelsebar energiproduktion.

Dvs, det spelar ingen roll hur många vindkraftverk man sätter upp, man går alltid "minus" sett till växthusgaser / klimatpåverkan.

Dold text

Jag är tveksam till att du inte skulle få tillbaka energin som ett vindkraftverk ger under sin livstid på 25 år. Det är högst osannolikt.
Att befintliga ägare av vindkraftparker är väldigt negativa till att man får uppföra fler parker är dock naturligt. Ju fler parker man uppför desto sämre vinst blir det när kraftverken producerar på maximal effekt. Hade man kunnat balansera detta perfekt med hjälp av vattenkraften hade vi inte haft svängningar i elpriset som vi har idag. Jag är dock väldigt anti "förnyelsebart" som begrepp överlag. Fossilfritt måste ju vara det absolut viktigaste.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Är lite förundrad över hur anläggningen i Staffanstorp kan köra ”helt förnybar” energi. Den delen av Sverige där vi har problem med elunderskott och är beroende av importerad Tysk/Polsk kolkraft/gaskraft…

Det måste helt enkelt vara den ”magiska” timbaserade mätningen i kombination med diselgeneratorerna, som visade sig vara 50 procent förnybar råvara, som gör den stora skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Väldigt många från Irland här i Sandviken i alla fall
...

Ett gäng här med där jag bor i Gävle. De vet hur man dricker alkohol i alla fall.

Men klart Microsoft fått rabatt precis som Amazon och Facebook..... Meta. Ju större företag desto större rabatt. De fick i alla fall köpa marken billigt som jag minns det.

Någon som känner en svensk som jobbar på Microsoft i Gävle/Sandviken, Facebook eller Amazon?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av BooliBoo:

Någon som känner en svensk som jobbar på Microsoft i Gävle/Sandviken, Facebook eller Amazon?

Inte jobbar på, däremot har jobbat med - entreprenad, brorsan. Konstant ledsagare, redan från början av bygget. Brorsonens utbildning i Sandviken blev "mutade" med ett gäng fullsmetade bladservers från Microsoft.

Permalänk
Skrivet av Minthon:

Fast bygget i Staffanstorp, är väl inget att hurra för. Föråldrade backup generatorer och var det något om att när liggande vatten blev nersmutsat?
Länk till artikel om det, kan vara bakom betalvägg.
https://www.sydsvenskan.se/2021-09-18/hemliga-spelet-bakom-mo...

Ingen betalvägg på den verkar det.
Haha, vilken soppa.

– 2030 ska det inte finnas några dieselaggregat längre, lovar kommunikationschefen Andreas Wingren.

OK …
Vad sysslar Microsoft (med flera) med här?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Är lite förundrad över hur anläggningen i Staffanstorp kan köra ”helt förnybar” energi. Den delen av Sverige där vi har problem med elunderskott och är beroende av importerad Tysk/Polsk kolkraft/gaskraft…

Underskott och underskott... Det är SE4 som nästan alltid exporterar till Tyskland/Danmark.

Permalänk
Medlem

Tror det var de själva som skrev inför byggbeslutet att enbart de årliga funktionstesterna av dieselaggregaten skulle förbruka 26.000 liter diesel…
https://staffanstorp.naturskyddsforeningen.se/wp-content/uplo...

Länk
Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beleg:

Tror det var de själva som skrev inför byggbeslutet att enbart de årliga funktionstesterna av dieselaggregaten skulle förbruka 26.000 liter diesel…
https://staffanstorp.naturskyddsforeningen.se/wp-content/uplo...

Det motsvarar typ 4,5 timmar funktionstester om året, det är inte orimligt mycket om jag räknat rätt. Det är ju ändå en anläggning på 26,1MW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det motsvarar typ 4,5 timmar funktionstester om året, det är inte orimligt mycket om jag räknat rätt. Det är ju ändå en anläggning på 26,1MW.

Ett DG-set på Ringhals med el effekt på 4 MW förbrukar ca 800 L i timmen. Så det låter rimligt. Tror jag iaf utan att ha räknat på det 😄

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Det här är en bra sida där man kan se import/export av el. Och att vattenkraft är större än kärnkraft just nu.
För den som vill ha aktuella siffror i debatten.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Permalänk
Medlem

Ett datacenter kan aldrig vara miljövänligt. I bästa fall kan det vara lite mindre miljöskadligt än andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Ett datacenter kan aldrig vara miljövänligt. I bästa fall kan det vara lite mindre miljöskadligt än andra.

Bra med lite balans i debatten, det är ändå ganska oundvikligt och troligtvis är ms tvingade till viss lokal lagring och hantering för att vara med i en del statliga upphandlingar. Finns det andra 'edge' lösningar som drar nytta av att finnas localt? Xbox xcloud?

Men det är väl uppenbart att hela artikeln är greenwashing, detta har sannolikt pushats fram i rekordfart och någon direkt miljötanke som återvinning av värme talas det inte om.

Så man har förstås rätt att klaga, det är ju upplyftande att så många lämnat Windows och onedrive av miljöhänsyn - kanske har de också en mobil som inte driver på onödig datatrafik till molnet....